Jeg har lovet i en tidligere tråd at fortælle hvis der kommer nordlys. I aften er der en stor chance, faktisk den største i 7år. Jeg kan huske tilbage i 2005 i danmark så jeg noget af det flotteste nordlys jeg nogensinde har set. Det startede med at være grønt hvor det nogengange gik over i rødt i bunden. Det blev ved hele aftenen.
#1 Takker. Kunne virkelig godt tænke mig at se nordlys fra polarcirklen.
#2 Sidst jeg så det befandt jeg mig i Nødebo og der strakte det sig i et langt bånd der gik nogenlunde fra øst til vest. Man skulle kigge lige op for at se det der var tættest på og det var så kraftigt at man kunne se det på steder hvor der var gadebelysning.
Men det er jo ikke sikkert at nordlyset vil befinde sig højst på himlen. Bæltet kan jo ligge mere mod nord eller syd denne gang.
EDIT: SpaceWeater har skrevet dette "Sunspot 1402 erupted, producing a long-duration M9-class solar flare. The explosion's M9-ranking puts it on the threshold of being an X-flare, the most powerful kind". Se mere i linket i #0
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 24-01-2012 15:32:34.
På ing.dk er der blevet lavet en guide hvor der står hvordan man spotter nordlyset og hvilke værktøjer man kan bruge: http://ing.dk/artikel/126086-s...
#1 Det smukkeste jeg har set, var da lynet slog ned i skibets antennemaster. Aldrig har jeg set så mange farver, endda med afbrænding af tættere fugtlommer, som lyste af stjerneafbrænding!
#2 Ja, du kigger bare rundt, dog mest på den nordlige front.
Man kan se sådanne fænomener med specielle polariserede solbriller. Jeg bruger mine når jeg fotograferer solnedgange, der kan man tydeligt se forskellen gennem solbrillerne versus det blotte øje. Gennem solbrillerne kan man se større kontaster og flere farver, sådanne solbriller er lidt dyre - men pengene værd.
#13 Det lyder rigtig interessant og jeg vil helt klart prøve det af hvis jeg skulle være så heldig at se noget nordlys i den kommende tid 😉
PS De polarid solbriller har været et af mine bedste køb. De er rigtig gode når man køre bil pga de fjerner genskind fra vejen, andre biler osv så man bedre kan se 🙂