Vi er alle blevet snydt for MANGE penge

Hyggehjørnet d.  27. januar. 2012, skrevet af E2X
Vist: 2927 gange.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2012 11:36:05
Svar/Indlæg:
4018/217
Vil du blive sur hvis du forærede din ven din bil og efterfølgende fik lov til at leje den fordi du fandt ud af du skulle have en bil for at passe dit arbejde og efter få år var du tvunget til at købe din egen bil tilbage for 2,5 gange brugt prisen?
Noget ligende er sket for alle os der bor i Danmark.

I 2004 privatiserede vi elsektoren hvilke medførste at midler på 80mia samt alt infraskruktor som også er betalt af elforbrugerne blev overflyttet til private selskaber. Eller som Svend Auken har formuleret det »Det er 80 milliarder kroner, som befolkningen har betalt for, (...) og som jeg har kaldt det største togrøveri i danmarkshistorien.«

Vi har siden fået lov til at betale overpriser for at benytte elnettet (leje) til at transportere strøm ud til danskerne og nu har EU beordret alle lande til at købe dele af deres højspændingsnet tilbage hvilket har medført at Danmark har betalt 2,5gange mere for hver km højspændingsnet end tyskerne.

Hvem kommer til at betale for det her? Det gør alle Danskerne først og fremmest over elregningen men også via skatter og afgifter.

Læs mere her:
Kritikere: Her fortsætter røveriet af de danske elkunder: http://ing.dk/artikel/125555-k...

Milliardhandel forgylder elselskaber - kunderne skal malkes i årevis: http://ing.dk/artikel/125549-m...

Styrelse: Sådan rundbarberer vi danskernes elregning: http://ing.dk/artikel/126191-s...
lillekiller

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2012 11:52:07
Svar/Indlæg:
230/17
Danmarks pirater.. ☹ min elregning på 3400,- er den højste jeg endnu har modtaget, og jeg bruger ikke mere eller mindre strøm end jeg plejer.. :no:
De ekstra penge kunne bruges meget bedre (hardware) 😳

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2012 11:52:47
Svar/Indlæg:
5224/222
Svineri...

Argaen

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2012 11:53:09
Svar/Indlæg:
99/20
Jeg er også forarget over priserne på el, så jeg meldte mig derfor ind i elforbundet.dk for at få en lavere elpris.
Desværre er der stadig de høje afgifter til SEAS/NVE, som jeg ikke kan slippe uden om.

gaming-king

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2012 11:59:02
Svar/Indlæg:
1001/5
"Danmark har betalt 2,5gange mere for hver km højspændingsnet end tyskerne."

øhhh.. Hvorfor skal tyskerne blandes ind i det.

"Vil du blive sur hvis du forærede din ven din bil og efterfølgende fik lov til at leje den fordi du fandt ud af du skulle have en bil for at passe dit arbejde og efter få år var du tvunget til at købe din egen bil tilbage for 2,5 gange brugt prisen?"

ja, det ville jeg. Men her sammenlignes med hvad tyskerne skal give for deres højspændningsnet, og har altså intet med at gøre hvad vi oprindeligt har givet for at få VORES EGEN højspændningsnet op.

Men jo, det er da helt sikkert noget svineri. 😕

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2012 12:01:23
Svar/Indlæg:
4018/217
Hov glemte lige det her link: Ingeniøren dokumenterer urimelig prisforskel: Elkunder på Sjælland bliver flået http://ing.dk/artikel/120475-i...

Det er alle danskere der bliver flået, der er bare dem på sjælland der bliver flået lidt mere.

Desværre kan vi ikke selv producere vores strøm billigere end vi kan købe den af elselskabet og derfor har vi intet andet valg end at gå et til det nærmeste monopol og betale.

#3 Du spare kun en smule på strømmen i elforbundet.dk . Der hvor du bliver flået er i transportafgiften som består af leje af elnettet som går til elselskabet. Lige meget hvilket elselskab du vælger skal du stadig skulle betale transportafgift til dit nærtliggende monopol.

#4 Læs artiklerne. Tyskernes og danskerne elnet kan sammenlignes, højspændingsmaster består af det samme matriale og fungere på samme måde. Derfor er det underligt at vi skal betale 2,5 gange mere for det samme.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 27-01-2012 12:03:24.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
27-01-2012 12:28:42
Svar/Indlæg:
14079/622

whoa

Overclocker
Tilføjet:
27-01-2012 12:32:16
Svar/Indlæg:
428/18
http://www.elrabatten.dk/elpri...

den skulle kunne hjælpe lidt her :)

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2012 12:51:02
Svar/Indlæg:
4018/217
#6 +1 haha 😲

#7 Jeg må desværre gentage mig selv. Elrabatten.dk mf. forhandler kun selve elprisen ikke transportafgiften.
Mange tror fejlagtig at vi frit kan vælge elselskab, men ved at vælge elselskab vælger man bare endnu et selskab til. Dvs du nu skal betale til to selskaber. Du skal stadig betale transportafgift til dit "tidligere" elselskab og det er netop transportafgiften der er sat for højt.
Jeg overvejede at skifte til elrabatten her i efteråret men valgte at lade være da jeg kun ville spare i omegnen af 20-30kr om året på el. Jeg vil endda skulle have mere bøvl da jeg nu skulle betale to strømregninger om måske også betalingsgebyre som vil blive dyere end det jeg har sparet.

PS jeg har regnet mig frem til at jeg istedet for at betale 2,10kr for hver kWh incl afgifter og transportpris betaler 2,90kr for hver kWh pga tåbelige gebyre som målerleje, betalingsgebyre mf.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af E2X d. 27-01-2012 13:00:45.

gaming-king

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2012 13:02:23
Svar/Indlæg:
1001/5

Hvordan fisen kan det nogensinde sammenlignes?? Det her er Danmark. Det der nede er Tyskland.

Vi, her i Danmark, betaler jo langt mere til afgifter, moms og skat. Dernæst så ved du jo udemærket godt, at skal man producere 1 harddisk i kina, så koster det kassen pr. enhed. Producere du 1mio, så er enhedsprisen LANGT mindre. Det sammen er da gældende her. Vi er et mindre lang, så km. prisen vil selvfølgelig være højere, da købet ikke er ligeså stort.

Men det er den sammenligning du laver i starten af #0 der ikke holder stik. For det kan overhovedet ikke sammenlignes med hvad historien reelt handler om.

Men jo, det er da hovedløst det de/vi har gang i.

kasper2

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2012 13:04:14
Svar/Indlæg:
996/49
når man har eget solcelle anlæg, skal man vel ikke betale transport afgifter

gaming-king

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2012 13:41:43
Svar/Indlæg:
1001/5
#10 - hvis man antager den kan forsyne alt man har brug for og man på intet tidspunkt er afhængig af at skulle bruge strøm ude fra (såsom en gråvejrsdag), så burde man kunne slippe. Men det er næsten umuligt at være selvforsynende i Danmark. For selvom du har en vindmølle og producere strøm til dig selv, og sælger noget af det videre til netværket, så vil du selv på en vindstille dag skulle købe strøm ude fra. Derved så kan det godt være man går i 0, eftersom man nogle dage sælger strøm og andre dage har behov for noget ude fra. Men derved kan man jo så ikke slippe for at skulle bruge noget.

Det kan selvfølgelig løses ved at have en reaktor stående i kælderen - meeeeeen det er ikke en løsning jeg personligt er for.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2012 14:10:23
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg syntes det er svineri af værste skuffe.
En ting er staten har begået en fejl en anden ting er tage stort set røvrende helle befolkning i Danmerk.
Det beviser bare endnu engang, at der findes ego typer out der. De burde få ordenlig skidebalde og nogle klap bagi. Det er jo ikke små penge, men Miliarder af kroner. Det tager et helt menneskeliv spare op, hvis man gør det godt...

De danske mediere holder folk hen med numsegas... I stil med sedney Lee og andre liggegyldige ting i forhold til dette...

Mindes også have læst EU har skrevet under på en kontrakt igår. Der havde stor betydning for os.
Folk siger vi er et vidensamfund, men syntes nogle gange, at mange ting bliver kørt i stilhed.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 27-01-2012 14:14:28.

MSJ1982

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2012 14:13:58
Svar/Indlæg:
3577/353
Jamen så koster en Privat Vindmølle vel osse 250.000 kr

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2012 14:30:18
Svar/Indlæg:
4018/217
#Gamin-king

Du bør godt nok læse op på lektien før du udtaler dig. Sådan som jeg læser dine udtalelser så udtaler du dig om noget du slet ikke har forstand på, betaler du overhoved din strømregning selv?

Ok for det første kan man ikke sammenligne elmaster og harddiske. Ja i tyskland har de lavere skatter og afgifter men de er trods alt ikke så lave at ting er 2,5 gange billigere i tyskland som i danmark. Størstedelen af prisen på elmaster er masten i sig selv, dvs metalprisen. I danmark har man flere tusinde km højspændingsledninger så vi får nok den samme mængderabet som tyskerne.

For at svare på dit svar (nok nærmere spørgsmål) ang solceller. Man betaler ikke transportgebyr samt afgifter af den strøm man selv producere. Det er ligegyldigt om den er lånt ud til elnettet iløbet af sommeren og hentet tilbate igen om vinteren eller den er brugt på produktionstidspunktet. Elmåleren bliver aflæst en gang om året og man betaler kun transportgebyr/afgift for differencen hvis altså den er i minus. Hvis man har produceret mere strøm end man har brugt får man vist kun 50-60øre for hver kilowatt time.

Du skriver i dit første indlæg "øhhh.. Hvorfor skal tyskerne blandes ind i det. ". Jeg beder dig imellemtiden om at læse artiklerne og i det andet indlæg skriver du "Hvordan fisen kan det nogensinde sammenlignes?? Det her er Danmark. Det der nede er Tyskland"
Læs nu de artikler jeg har linket til før du udtaler dig mere. Det er Anders Larsen, ekstern lektor på RUC der har sammenlignet de danske priser med de tyske. Han har været forskningsleder i 20 år for energi og miljø på AKF, jeg tror han ved lidt mere om det end du gør.

#12 Jeg tror du har fat i noget. Sjovt nok skrev de danske medier heller ikke noget om ACTA inden det blev stemt ind.

#13 Det er nemlig lige det. Man kan ikke slippe for høje elpriser ved at producere strømmen selv. Den eneste grund til at solceller kan konkurere med de danske elpriser er at man kan lade elnettet dvs naboerne låne ens solcellestrøm om sommeren og tage den tilbage om vinteren.
Hvis den ordning bliver fjernet skal solcelleejerne ud og invistere i en batteribank der vil være meget dyere end solcellerne i sig selv.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af E2X d. 27-01-2012 14:44:56.

sino

Enthusiast
Tilføjet:
27-01-2012 14:53:08
Svar/Indlæg:
502/4
http://nyhederne-dyn.tv2.dk/ar...

http://nyhederne-dyn.tv2.dk/ar...

http://programmer-dyn.tv2.dk/b...

http://finans-dyn.tv2.dk/nyhed...

Den sidste bliver kedelig.. 😕

Jeg kan godt lide når du kommer med "en skidebalde og nogle klap bagi"! Det er bare ikke nok, en stor skideballe og en gang tæsk vil være på sin plads. :yes:
Numsegas og sedney Lee! Hvem er sedney Lee 😎

nk666

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2012 15:02:36
Svar/Indlæg:
98/34

Har også meldt mig ind i det og enten fatter jeg det ikke, eller også er det det mest tåbelige jeg har gjort. Fik jeg en besparelse jo jo et par 100.- men når jeg nu var igang med at skifte selskab, så kunne jeg lige så godt have valgt et endnu billigere selv..

Prøv at se her elpristavlen.dk hvis jeg kigger på den pris de kom frem til for næste halvår, ja så kan jeg uden at blinke nemt finde mange der er noget billigere. Så hvad var fordelen med at gå sammen med en masse?? Så jeg håber der er noget jeg misforstår, tror det bare desværre ikke, De valgte jo vindmølle endergi som er dyrt. Men måske det skulle hede vi finder det billigste grønne energi som så er dyrt 😕

Ps jeg har el varme, så et par 100.- er meget lidt når man bruger over 20.000 på strøm om året.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af nk666 d. 27-01-2012 15:22:03.

cale

Enthusiast
Tilføjet:
27-01-2012 15:11:51
Svar/Indlæg:
108/5
Fantastisk land/system!

Men er vi blevet snydt ? - Vi hopper da lige i med begge fødder altid - Og er igang med at gøre det igen. Og vi gør det sikkert også igen igen inden længe.

MSJ1982

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2012 15:14:03
Svar/Indlæg:
3577/353
Vi kan alle bare være som Sydney Lee 😛

De kan jo åbenbart godt bruge ham i Reklamer, så man aldrig slipper for ham, gad vide hvad han har fået for det 😉

Micks

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2012 15:24:25
Svar/Indlæg:
1145/40
#18 Åbenbart ikke noget der får ham til at holde kæft... damn han er fesen at høre på 🤣

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2012 16:20:01
Svar/Indlæg:
3854/175
Ja, jeg elsker også Danmark. Tænk på al det gode, billige isenkram vi har.
IC4, Rejsekortet, NemID, SKATs nye IT system som koster os xx milliarder, elnettet og jeg kunne blive ved.

Det lader til at Danmark er ved at køre af sporet. I så fald håber jeg at det bremser bedre end IC4...

Advarsel. Overdreven brug af sarkasme

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Tha_noob :) d. 27-01-2012 16:20:44.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2012 16:29:39
Svar/Indlæg:
4018/217
#20 Du glemte TDC og deres kobber monopol samt deres fibermonopol som kom til pga dong brugte en masse af vores penge på et fibereventyr men dong blev griske og skulle have 800kr om måneden for en fiberforbindelse incl fiberleje og alle mulige andre tåbelige gebyre.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 27-01-2012 16:30:21.

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2012 18:05:47
Svar/Indlæg:
3854/175
#21 Ja den er der også. Måske burde vi lave en liste over alle de latterlige og dyre ting her i Danmark. På den anden side vil jeg ikke have at HwT skal ud og investere i nye harddiske...

phg

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2012 18:10:57
Svar/Indlæg:
1399/43
det er da til at dø af grin af,du melder dig ind i en af danmarks dyreste fagforeninger for at spare en smule på elregningen,må jeg være så fri at spørge om hvor meget du har sparet.

Ali

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2012 18:16:29
Svar/Indlæg:
638/78
Yderst interessant tråd. Har selv observeret disse udviklinger gennem mange år og ofte fik jeg bare en kommentar som "du kan gøre noget selv ved at sætte dit kryds et andet sted ved næste valg. Det er jo netop det demokrati i sit inderste væsen går ud på".

Mit problem er under ingen omstændighederne demokratiet....for folk der frådser med enorme milliardbeløb holder sig netop ikke indenfor demokratiets spilleregler og principper. De udnytter på groveste vis borgernes tillid til systemet og fordi de er så autoritetstro, at de glemmer at være kritiske og gøre brug af deres sunde fornuft.

Se engang hvordan den tidligere regering gennemførte den ene hjælpepakke efter den anden til bankerne og finanssektoren.... uden at tage en offentlig debat om hvorvidt man skal brænde flere hundrede milliarder af på en branche der i forvejen er stinkende rig og fed. Ja, der har været nogle banker som gik konkurs og selvom det var tydeligt, at direktørerne forgyldte sig selv og den øvrige bestyrelse med kæmpe bonusser og tocifrede millionbeløb som afskedsgaver, alt imens de forlod den synkende skude.

Tænk i øvrigt også over, at EU har besluttet at føre ACTA/SOPA ud i livet...igen uden at orientere befolkningerne - før bagefter.

Alle disse milliarder kunne være anvendt på at redde velfærden, ved at investere massivt i uddannelse og sundhed og dermed undgå lukning af skoler, hospitaler, plejehjem osv. Hvorfor tror I man i Danmark har verdens dyreste folkeskoler - men målt i kompetence i dag ligger under et land som Polen?

Nu er spørgsmålet om nogen kan regne ud og se hvad alle disse destruktive samfundsmæssige omlægninger vil betyde for den enkelte i fremtiden? Jeg tror ikke det kræver nogen særlig doktorgrad at kunne se det....men det kræver måske snarere en erkendelse af, at sådan er virkeligheden.

En ekstremt anbefalelses film der giver et godt indblik i hvordan tingerne forandres ved at svække retssikkerheden og omforme lovene, så de passer ind i de griske multinationale virksomheders kram, er "Inside Job" http://www.imdb.com/title/tt16... (kan fås med danske tekster)

Jeg tror personligt, at den tid hvor man for alvor kunne ha' stoppet det er passeret. Nu kan vi i stedet tænke på, at redde stumperne for 'bedre sent end aldrig'.

Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Ali d. 27-01-2012 18:33:57.

Argaen

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2012 20:29:31
Svar/Indlæg:
99/20
Ja, det er jeg godt klar over og jeg synes også det er for latterligt at afgifter/gebyrer skal være dyrere end selve elprisen.

Det er fordi de har lavet en licitation, hvor elselskaberne kan komme med et tilbud og det billigste tilbud de har modtaget, er så Vindstød A/S. Jeg ved godt at det ikke er meget man kan spare, men det er bedre end at betale fuld pris. ;)

Du har da vidst forvekslet Dansk El-Forbund og Elforbundet, som er 2 meget vidt forskellige foreninger.
Elforbundet er gratis og har intet med en fagforening at gøre.

Calimero

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2012 20:38:23
Svar/Indlæg:
625/31
Elforbundet har gennemført en noget bedre auktion og så er det endda "ren møllestrøm" denne gang:
http://www.elforbundet.dk/

nk666

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2012 20:59:49
Svar/Indlæg:
98/34
Jo jo det er der da. Men hvis du kigger på det link jeg skrev. Så vil du kunne se at der er et hav af selskaber som er billigere. Så kan ikke lige se fordelen i det andet end andre har stået for at tilmelde mig..

JerrilD

Overclocker
Tilføjet:
27-01-2012 22:44:49
Svar/Indlæg:
188/43
Som en klog mand sagde: Ingen mennesker dør jomfru'er, Fordi Danmark´s regering knepper os i røven !

phg

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2012 23:42:40
Svar/Indlæg:
1399/43
ok ja det har jeg også ,my bad sorry #3

KZM

Overclocker
Tilføjet:
28-01-2012 01:08:03
Svar/Indlæg:
1/0
#28 lol kloge ord 🙂

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2012 12:18:15
Svar/Indlæg:
5474/39
Jeg syntes bare ofte, at der er en del ting igennem historien gjort på en forkert måde.
Jeg vil så også sige, at de danske medier har været gode til få nogle vigtige budskaber ud.

Hvorfor gennem tæske dem, da de skal kunne passe et normalt arbejde igen. Når de "engang" for betalt gælden tilbage. Så kan de trods alt komme videre i livet bagefter. Hvis det havde være langt sydpå, så havde det nok kostet en hånd...

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2012 13:38:02
Svar/Indlæg:
2576/125
Vi kan alle sidder her og være gammel kloge. Ja, med den viden jeg har idag kunne jeg sagtens have afværget finanskrisen, hvis nogen havde givet mig magten. Det er dog ikke sikkert jeg ville have kunne gøre det før krisen, da jeg af gode grunde ikke ville vide at den kom.

Det man sal hæfte sig ved alt det her er ikke at det kunne undgås, men at der åbenbart ikke er nogen, der har taget ved lære af tidligere hændelser.

Derfor synes jeg at det er befolkningen, der burde tage et ansvar og sætte vores politikere på plads. Men den gennemsnitlige dansker har nok mere travlt med egne problemer, hvilket er helt forståeligt, om end de nok udspringer sig at problemer skabt af vores kære politikere, og se x-factor og andet skidt i fjernsynet.

Vores medier fokusere alt for meget på populistisk journalistik til at tage sig tid til at lave seriøs journalistik med fokus på samfunds problemer og deres oprindelse, fremfor at pakke dem ind i historier, der sælger, så de bliver mere spiselige for befolkningen. Der er dog kun en grund til at de kan slippe afsted med det, og det er at vi som befolkning er blevet for fedladne og dovne til at tage et ansvar.

Til det debatten handler om så er det hverken første eller sidste gang det sker. Men læs lige at det er EU, der siger at vi skal købe el nettet tilbage og ikke staten.

Lige til sidst inden folk bliver for vigilante. Dem er har taget beslutningerne skal ikke have tæsk, næ de skal drages til ansvar for deres gerninger igennem vores retssystem, og mon ikke der er en lov eller to der er ret konsekvent overfor det der nærmest kan beskrives som magtmisbrug.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MaddPirate88 d. 28-01-2012 13:40:06.

sino

Enthusiast
Tilføjet:
28-01-2012 15:04:39
Svar/Indlæg:
502/4
"Derfor synes jeg at det er befolkningen, der burde tage et ansvar og sætte vores politikere på plads"

Det er lettere sagt end gjort. Det kan befolkningen gøre om 4 år, og til den tid, er det glemt.

Mht til retssystemet. Er det da ikke tydelig nok efterhånden, at retssystemet systematiserer sig ind efter hvor pengene er, og den almindelige borger opgiver at kræve sin ret. Hvis denne almindelige borger alligevel formaster sig til at gøre oprør og kræve, så sættes retssystemet på "long way", og borgeren kan forvente en afgørelse om ca. 4-10 år!(læg mærke til de 4 år)

Vores medier, ha. Glem dem. De søger kun efter reklame for dem selv, både mediet og eget navn. Det er der, som jeg sagde, pengene ligger!

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2012 20:03:51
Svar/Indlæg:
5474/39
enig...
kort og godt.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2012 00:16:13
Svar/Indlæg:
4018/217
#33 Der er jeg også fuldkommen ening.

#24 Så Inside Job idag og den er rigtig god og frygtelig på samme tid. Det frygtelige er at det der sker i filmen det kan lade sig gøre og er sket.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 29-01-2012 00:17:42.