valg mellem plasma og LED

Diverse d.  29. januar. 2012, skrevet af xkalibur
Vist: 1341 gange.

xkalibur

Superbruger
Tilføjet:
29-01-2012 21:23:27
Svar/Indlæg:
739/62
har kigget lidt på samsungs 8005 serie enten 55" LED eller måske 64" plasma.

men syntes ikke rigtig det hjælper at læse anmeldelser af dem, i gamle dage var plasma bedst til film så vidt jeg husker, men syntes virkelig de er kommet efter det med tv også, ganske vidst viste de discoveryHD på plasmaen nede i hifi klubben, men alligevel..

nogen gode ideer til hvad jeg skal vælge?
Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2012 21:46:15
Svar/Indlæg:
3854/175
Det billede du synes bedst om - og helst ikke med de vildt overskruet indstillinger som nogle butikker kan have (mener ikke HK er så slemme til det)

En af plasmas svagheder, er at de ikke er i stand til at afgive så meget lys, så hvis du har et lyst rum, så er plasma lidt et no-go. Dog afgiver 3D'erne mere lys, men igen bruger de så mere strøm, og det kan vist også give lidt mere slør bl.a. med den fosfor som kræves for at de giver det ekstra lys.

Så kort sagt,
lyst rum = LED/LCD
mulighed for mørklægning/mørkt rum = plasma 🙂

Hvis du skal have plasma vil jeg dog anbefale dig at kigge efter Panasonics G30 serie, da de giver et ret godt billede (med kalibrering) og til en temmelig god pris. Hvad angår LED så kender jeg ikke så mange der, så det vil jeg lade de andre om.

Personligt er jeg mest til plasma 🙂

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2012 21:57:17
Svar/Indlæg:
8947/160
Plasma, plasma og plasma. Både til TV, film og selv pc brug er de også blevet ok til. Det er ihvertfald fedt at game på min 50" plasma. Og alm tv og film er suværent. Men tag et kig på flatpanels, de laver ikke andet end at nørde tv derinde. Ligesom vi gør med PC her. 😉

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2012 22:02:25
Svar/Indlæg:
20170/383

Jeg kan kun være enig, plasma 🙂

Sørensen

Overclocker
Tilføjet:
29-01-2012 22:12:31
Svar/Indlæg:
95/11
#1 Kan ikke beskrev det beder.

Er selv til plasma. :yes:

red_martians

Moderator
Tilføjet:
29-01-2012 22:16:33
Svar/Indlæg:
7881/1165
64'eren er et røverkøb. Desuden er plasma'er ikke umulige i lyse lokaler, jo mindre der står sollys direkte ind i dem. Ligesom man kan opleve på de gamle billedrør, kan netop det, give så grålige billeder at det bliver umuligt at se på. Ellers vil de i langt de fleste tilfælde være fantastiske skærme, også selvom der er vinduer uden gardiner og lys i stuen. Plasmaskærme adskiller sig ikke ret meget fra billedrørsskærme i forhold til virkemåde, så de ulemper og fordele man kender fra billedrør går ofte igen på plasma. Dertil er de blevet meget bedre, også hvad angår lys, reflektioner, sortniveau, farver osv. 64"eren kræver dog en del benarbejde at få til at stå godt, men det gør Samsungs LED'er også.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af red_martians d. 29-01-2012 22:17:58.

busser

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2012 22:18:09
Svar/Indlæg:
1626/507
xkalibur

et godt råd uanset hvad du vil købe,,,,,tag selv ud og kig, der er det vigtig at du kigger på de billige og så de dyre, så kan du selv se hvad forskellen på dårligt og godt,,,,tag i elgiganten de har 50 du kan kigge på, men høre ikke efter hvad de mener hvad du skal købe,,,de ved nada,,,de får procenter for hvad de sælger,,,men som de andre siger så er plasma mig, men at de bruger mere strøm passer ikke HVIS det er de nye genersion. men som nooob siger,,, Panasonics G30 serie, der får du rigtig meget for dine penge, skal selv have en snart, og det bliver Panasonics G30 serie 🙂 min ven har lige købt dette

http://www.komplett.dk/k/ki.as...

der blev jeg overrasket, men det er jo også i den dyre ende, og det kan mange smarte ting, hvis du har en smart phone telefon, kan du bruge den som fjernbetjening, den skal dog være samsung, og mange andre ting 🙂

hvis jeg kommer til lidt mere penge vil jeg super gerne have det her 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

http://www.komplett.dk/k/ki.as...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af busser d. 29-01-2012 22:20:54.

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2012 22:40:54
Svar/Indlæg:
3233/128
Kig også på strømforbruget!

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2012 22:46:15
Svar/Indlæg:
3854/175
#6 Jeg ville ikke tage i Elgiganten, i specielt elmutanten kan det være svært at få et ordenligt indtryk, fordi de ofte har meget store lyspaneler, så plasmaerne vil se svage ud, og så er de iøvrigt bare sat op i demo mode, altså de står bare og lyser om kap, og der får LED et meget WAUW!-agtig look.

Den eneste sådan landsdækkende kæde jeg kunne finde på at anbefale til at kigge tv i, var hifiklubben. Synes de plejer at yde dem (tv'ene) nogenlunde retfærdighed hvad angår billede-opsætning 🙂

Jones2011

Overclocker
Tilføjet:
29-01-2012 23:16:56
Svar/Indlæg:
487/43
#8 Plus at i elgiganten og bilka og sådan nogle steder, deler de tv de har, en fælles forbindelse altså at det signal billede de får bliver delt op og er derfor ikke den bedste kvalitet og derfor kan man ikke rigtig regne med det billede man står og kigger på. 🙂

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2012 23:46:14
Svar/Indlæg:
8947/160
Nej, man skal IKKE tage i elmutanten for at kigge på tv. Jeg gjorde det selv da jeg skulle købe tv sidst. Jeg havde kig på LG´s 50" PK760/950 modeller. Jeg havde netop hørt en masse godt om dem bla på flatpanels så jeg smuttede en tur i elmutanten for at se ved selvsyn. Og jeg skal love for jeg blev skuffet, billedet hakkede helt vildt og farver osv lignede noget der var løgn. Og selvom jeg prøvede med forskellige indstillinger blev det ikke meget bedre. Nu ville tilfældet at jeg kort efter faldt over en billig demomodel, så derfor tænkte jeg nåeeeh ja , hvad helvede, jeg kan jo altid levere den tilbage. Da TV kom var det helt smadret, bogstavelig talt, men jeg var heldig og endte med modellen bedre helt ny fra fabrik til samme pris da de ikke havde den anden hjemme. Og jeg skal love for at der var forskel på mit tv og det der stod i elgiganten, det var som nat og dag. Jeg har ikke fortrudt ét sekundt og er stadig super glad for mit tv. Så NEJ, ikke elgiganten. Det allerbedste er hvis du kan få en fremvisning hos en der har kalibreret sit tv, nogle fra flatpanels er behjælpelige med det, det er jeg også selv, men nu er mit jo sidste års model og derfor ikke aktuel længere, medmindre du finder et super tilbud. En sidste ting. Jeg ville oprindelig gerne have haft en 60" eller derover, men da de sidste 10" betød dobbelt op på prisen dengang droppede jeg det. Jeg vil stadig gerne have en større skærm, og et af rådende fra flatpanels er også at man skal tage en model lidt større end først beregnet, så i dit tilfælde er jeg 110% sikker på du vil blive mest glad for den store 64", det ville jeg ihvertfald selv. Det er altså pænt fedt at se BBC´s/Nat geo osv i HD når det er naturfjernsyn. Sådan en isbjørn der render gennem stuen hvor man kan se hvert et hår i pelsen er altså specielt. Det bliver skudt med det bedste udstyr og det ses især på en stor skærm.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shutdown d. 29-01-2012 23:53:22.

Siggehandf

Superbruger
Tilføjet:
30-01-2012 02:20:46
Svar/Indlæg:
63/7
Plasma, uden tvivl. Har selv en rimlig god LED skærm til computer brug, men den kan slet ikke måde sig med et forholdsvis billigt plasma tv.

MartinRos

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2012 07:00:46
Svar/Indlæg:
3907/73
Jeg har den led skærm du overvejer og det er en super skærm kan jeg love dig. Den har også vundet flere forbrugerundersøgelser. Men tag ud og kig på de forskellige skærme, du kan ikke bruge folks mening til noget, samt det er de færreste der har haft både en High end plasma og led hjemme i deres stue.

xkalibur

Superbruger
Tilføjet:
30-01-2012 20:26:21
Svar/Indlæg:
739/62
syntes nu nok jeg kan bruge folks mening til noget, der er mange gode indlæg i denne tråd :)

har været nede og kigge på begge skærme, men syntes det er svært at vælge imellem dem baseret på billedkvalitet :)

må nok en tur mere dernede når jeg vender hjem, kan dog se HK ikke længere fører 64" plasmaen :) iøvrigt er de yderst konkurrence dygtige på LED prisen, faktisk billigere end blandt andet komplett

red_martians

Moderator
Tilføjet:
30-01-2012 20:56:02
Svar/Indlæg:
7881/1165
#13: Tjek evt. om hifiklubben ikke ligger inde med nogle demoer. Der kan du ofte får en endnu bedre pris, og der er samme garanti. Du kan finde det på deres hjemmeside.

nk666

Superbruger
Tilføjet:
30-01-2012 21:15:37
Svar/Indlæg:
98/34
Plasma billedet er bare bedre og mere behageligt.. het har haft 2 forskellige plasma tv og den dag i dag har jeg et pioner super billede. Der ud over har jeg haft sony lcd og i dag også et Samsung mega tyndt led i køkkenet. Begge 2 har udmærket billede og jeg ville sagtens kunne leve med kun dem. Men vil man have det bedste så er det plasma efter min mening..

Den med strøm forbrug er lidt svær forbruget står i max så vidt jeg husker. Og et led/lcd har altid power på alle pixels da de ikke kan slukke dem. Der imod bruger et plasma faktisk en del mindre i virkeligheden da mørke farver bruger mindre strøm og sort sådan set er slukket. Så de bruger aldrig max med mindre alt er hvidt. Sådan har jeg forstået det på flatpanels...

Grymok

Superbruger
Tilføjet:
30-01-2012 21:24:35
Svar/Indlæg:
656/40
Jeg har selv kigget på tv noget tid, og er sgu endt med at bestille Panasonic 42" S30, fra Hifiklubben til 4500. Det billigste sted man kan få det :D
Jeg stod med valget mellem G30 GT30 og et par LEDer.
Skal personligt bruge det til tv, ps3 gaming og blu-ray. Så det blev plasma, da de er hurtigere i billedopdatering og giver mindre slør.
Når plasma kalibreres, så bruger de ca samme mængde strøm som LCD, så det er ikke så meget der :P.

Snakkede med en fra Hifiklubben i dag, for at få at vide hvad den væsentlige forskel på S30 42" og G30 42" er.
De mener + kunder, ikke at kunne se forskel i billedkvaliteten på S30 42" og G30 42" modellen. Dog har g30 f.eks Viera connect, kan optage direkte på usb/usb harddisk og en forud kalibreret THX certified indstilling til film.

Så jeg valgte S30 42" modellen til 4500 som er 1500 kr billigere end g30 42" :D

Men evt. et pris niveau vil vøre godt :p

xkalibur

Superbruger
Tilføjet:
30-01-2012 21:51:07
Svar/Indlæg:
739/62
jamen er klar til at smide de der 18-20K som 64" plasmaen står i :)

må indrømme jeg begynder at hælde til plasma tv´et

red_martians

Moderator
Tilføjet:
30-01-2012 22:59:17
Svar/Indlæg:
7881/1165
#16: S30 har også viera-connect 😉
Den reelt vigtigste forskel er at G30 har bedre kalibrerings-muligheder, og står bedre ud af kassen. Det er lidt tyndere, har et HDMI ekstra, har PVR, samt bedre antirefleks-behandling.
Som jeg har forstået det. er en S30 billedemæssigt ret tæt på G30, hvis man gør lidt benarbejde.

svedel77

Grafiker
Tilføjet:
30-01-2012 23:03:52
Svar/Indlæg:
2263/307

Kig også på strømforbruget!

Miccim skrev d. 29-01-2012 22:40:54

Præcis hvad jeg tænkte. Så hvis du bor hjemme=plasma. Skal du selv betale strømmen=overvej det en extra gang ...
Plasma giver efter min mening mere levende farver uden at det går over gevind. Min ven har lige fået Samsung LED - det så nu også rigtig flot ud, må jeg sige.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2012 23:07:17
Svar/Indlæg:
20170/383

Så er det vist heller ikke være med det plasma og strømforbrug. Det bruger ganske vist mere end LED. Men hvor LED har et konstant forbrug ligger det hele tiden og svinger på plasma, pga hvert plasmapixel står og tænder og slukker hele tiden.

xkalibur

Superbruger
Tilføjet:
31-01-2012 14:40:26
Svar/Indlæg:
739/62
er pænt ligeglad med elregningen.. bor alene, og mit elforbrug ligger omkring 800 kr i kvartallet, tror jeg overlever et par kWh ekstra hehe 🤣

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
31-01-2012 15:30:53
Svar/Indlæg:
15982/637
Hos kæresten og jeg, der har vi mit 50" LG PJ350N HD-Ready 720P Plasma i stuen og hendes 42" Samsung Full HD 1080P LED i soveværelset. Personlig kan jeg bedst li' plasma TV's billed/farve gengivelse. Men altså så meget ligger vi nu ikke mærke til det alligevel.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 31-01-2012 15:31:41.

immortaldk

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2012 15:48:07
Svar/Indlæg:
1166/120
Helt sikkert plasma, men hvis du synes et tv skal være tynd, så led.