RMA sag. Kan de virkelig bare gøre det?

Diverse d.  01. februar. 2012, skrevet af Gamer_Chres
Vist: 1429 gange.

Gamer_Chres
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 16:56:23
Svar/Indlæg:
1158/321
Hej alle.

Tråden her omhandler min defekte Western Digital Elements Desktop 2 TB harddisk, som desværre gik i stykker, og derfor sendte jeg den retur til Dustin Home.

Nu, snart tre uger efter, har jeg lige fået en mail om at jeg får pengene tilbage.

Problemet er bare at det jo "kun" er de 700 jeg gav dengang, og at disken så i dag koster 300 kroner mere..

Skal de ikke give mig en ny disk i stedet, eller kan de godt bare give mig det beløb tilbage som jeg selv købte disken for.

På den ene side kan jeg godt se at det er rimeligt, men på den anden side, så skal jeg jo have mig en disk igen, og det har jeg nu ikke råd til da jeg kun får de 700 kroner tilbage?
busser
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 17:01:11
Svar/Indlæg:
1626/507
Ville mene at de skal give dit et produkt tilbage som er i samme type tilbage, men ved ikke lige reglerne for det, men smarte er de,,, hvis de må det,


doit
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 17:10:26
Svar/Indlæg:
998/134
ja man sige de er smarte, men du henholde du have det, samme produkt, som ombytter, og det er tilgængtigt på deres lager, ville ringe til dem.
de er også gængse kortyme, at man ombytter produktet.



colombodk
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 17:11:54
Svar/Indlæg:
826/60
ja, det kan sælger iflg købeloven godt gøre.


sino
 
Enthusiast
Tilføjet:
01-02-2012 17:15:34
Svar/Indlæg:
502/4
Det er altid en god ide, at læse det med småt.

Alle firmaer forbeholder sig ret til prisændringer, og det gælder også dit produkt.

Du kan ikke forvente at få mere end du har givet. Hvis du kunne det, er jeg bange for vi ikke kunne købe noget overhovedet nogen steder.


whoa
 
Overclocker
Tilføjet:
01-02-2012 17:22:37
Svar/Indlæg:
428/18
Det mener jeg bestemt også de kan.. ellers kunne du jo bare konstant købe ting på tilbud og så bytte dem når det er steget igen..


KeeZor
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 17:31:24
Svar/Indlæg:
1063/54
#4 og #5 han vil jo ikke have mere udbetalt end han har givet for produktet, han ønsker blot et tilsvarende produkt, og så er det jo ligegyldigt med om prisen på produktet er steget.


busser
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 17:31:28
Svar/Indlæg:
1626/507
whoa, nok ikke lige det han mener, han mener at han gerne vil have samme disk som er gået i stykker,,,men efter som den er blevet dyrer, så vil de bare give penge tilbage, istedet for at give ham en ny,,,


whoa
 
Overclocker
Tilføjet:
01-02-2012 17:36:03
Svar/Indlæg:
428/18
#7 argh ja okey.. der var jeg nok lige for hurtig 😳 sorry :P

Hmm moralsk burde de sku da give ham en ny.. han har jo købt den.. vil da også tro det er sådan lovligt.. men ved det sku ikke


Gamer_Chres
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 17:37:15
Svar/Indlæg:
1158/321
#6 + #7 Lige præcis 🙂


KeeZor
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 17:40:41
Svar/Indlæg:
1063/54
#9 Jeg ved desværre ikke om de må give dig pengene tilbage i stedet for at ombytte dit produkt til noget tilsvarende.

Normalt er det jo den modsatte situation man står i, at man vil have pengene tilbage i stedet, pga. problemer med forhandler, produkt eller lignende.

Jeg kan oplyse at jeg for 1-2 måneder siden smed en WD20EARS retur til komplett, og de ombyttede den til en WD20EARX, på under en uge, det er service og det burde dustin også kunne levere, med deres størrelse.


busser
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 17:47:58
Svar/Indlæg:
1626/507
Har også en sag hos dem, havde et 580gb 1 dag 🙂 jeg vil så bytte det til et 7970 og så skal de have 300-400 oven i 🙂


Joehandsome
 
Newbie
Tilføjet:
01-02-2012 17:49:46
Svar/Indlæg:
19/3
Hvis du havde købt en vare til 500kr, som var defekt, og som i mellemtiden faldt 300kr i pris, ville du jo heller ikke få 300 kroner tilbage.
Jeg synes det er fair nok hvis de giver dig det tilbage, som du har betalt. Prisændringen er ikke deres skyld - det er dem, der har sat prisen op ja, men det har markedet bestemt.


Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
01-02-2012 17:50:02
Svar/Indlæg:
3636/386
Kender alt for godt til disse sager fra da jeg selv sad hos Komplett.

1: Virksomheden kan til en hver tid bestemme, om de oensker at betale pengene tilbage eller ombytte til et andet produkt.

2: Vi saa det meget omkring Demo-varer. Da folk koebte en Demo-varer, som uheldigvis var defekt, saa brokkede de sig sindsygt over, at de IKKE fik et nyt produkt i stedet for pengene tilbage (beloebet, de havde betalt for varen). Men hvorfor skulle virksomheden tabe paa varen? Grunden til de tit ombytter til et tilsvarende produkt er, at priserne paa hardware for det meste er faldet. Saa er det billigere for virksomheden paa den maade, ogsaa selvom de maaske skal erstatte varen med et nye produkt.


#14
sino
 
Enthusiast
Tilføjet:
01-02-2012 17:53:55
Svar/Indlæg:
502/4
Har Komplett en kommentar?


heinrich
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 17:58:14
Svar/Indlæg:
1341/56

#14
sagen handler om Dustin Home og ikke komplett....

#0
en anden gang, så plejer harddisk producenter at have en kanon service når det kommer til RMA af diske, så jeg ville til en hver tid køre sådan en sag direkte, istedet for igennem forhandleren.


Anonym202158143552
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 17:58:55
Svar/Indlæg:
3671/66
Ring til dem og forklar situationen. Måske kan/vil de gøre noget for deres utilfredsstillede kunde.


ddamsa
 
Overclocker
Tilføjet:
01-02-2012 18:00:07
Svar/Indlæg:
2/1
Dustin er i deres gode ret til at gøre som de gør, #12 siger det meget fint, i det tilfælde ville du heller ikke acceptere kun at få 300 kr. tilbage.

Du kan nu købe en harddisk der har samme værdi som den du hidtil købte, at den er steget i værdi skal ikke lastes sælger.


Sjakalen
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 18:36:18
Svar/Indlæg:
1978/216
#0 Sådan nogle svinehunde! Ring til dem og sig du bare gerne vil ha den ombytte til en ny! sgu da sindsyg dårlig kunde service at du skal tag 300 kr op af egen lomme for at du kan få en nye disk. magen til plat ugler skal man sgu lede længe efter.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 18:43:00
Svar/Indlæg:
1495/34
#18

Og hvis du ejede forretningen ?

Forretningen er i sin fulde ret til at betale de 700,-, tilbage som #0 har betalt for varen.

Det klogeste svar her i tråden er nok det, hvor der anbefales at kontakte producenten.


svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
01-02-2012 18:53:47
Svar/Indlæg:
2263/307
Så vidt jeg husker må sælger selv bestemme, om han vil reparere, ombytte, eller give pengene tilbage. I så fald er det OK det som de har gjort. Selvom det er surt.


Sjakalen
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 19:16:05
Svar/Indlæg:
1978/216
#19 Jeg ville yde den service, som jeg selv ville forvente at få som kunde! måske det bare er en sur stodder af en medarbejder på deres lager, der har haft en rigtig lorte dag?? så derfor ville jeg ringe dem op for at høre om det nu også så kan være rigtig?? det har man jo desværre hørt om før, at der er medarbejderer der ikke yder den service som forretningen ønsker deres folk skal yde til deres kunder.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sjakalen d. 01-02-2012 19:32:09.


KeeZor
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 19:31:06
Svar/Indlæg:
1063/54
#17 og #19 Sælger får jo en ny harddisk fra producenten, dvs. at de ved at udbetale den gamle pris til kunden faktisk tjener på det.

Hvis kunden så samtidig køber en disk hos dem igen, så har de tjent dobbelt på prisforskellen.

Hvem er det så lige der snyder hvem?

#21 Det er meget usandsynligt, at det er en lagermedarbejder der beslutter noget ifm. reklamation, så der skyder du nok lidt forbi målet 🙂

Hvis jeg var blevet udsat for den behandling, så ville jeg aldrig i fremtiden lægge mine penge hos den forhandler.


Sjakalen
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 19:46:24
Svar/Indlæg:
1978/216
#22 Måske han ikke lige er lagermedarbejder... jeg ved sgu da ikke hvilken titel sådan et fjols har, som tager sådan en beslutning.. men derfor kan det jo godt være en sur stodder der har truffet den, selv om det måske heller ikke er helt iorden med chefens holdning?? også derfor jeg ville ringe til dem. fik jeg den mail, ville jeg da tro det var en fejl fra deres side

Men du har helt ret, hvis jeg blev udsat for sådan en usel service, så hadet jeg da heller ikke handle der igen!


busser
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 19:51:20
Svar/Indlæg:
1626/507
Få dig en elektronik forsikring som dækker alt i huset 🙂


Gamer_Chres
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 21:42:07
Svar/Indlæg:
1158/321
Jeg er i hvert fald færdig med Dustin Home fra nu af! Tak for inputs alle sammen, men tror bare at jeg må tage de 700 og vente til priserne falder igen.


Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
06-02-2012 07:23:32
Svar/Indlæg:
3636/386
Well, #22 De tjener jo ikke paa det, hvis varen du koeber fra leverandoeren stiger tilsvarende, saa er det vel samme margin, der arbejdes ud fra.


Gamer_Chres
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2012 11:50:44
Svar/Indlæg:
1158/321
Nå, det hele endte med at jeg alligevel fik en ny harddisk. Så er fuldt ud tilfreds :)


KeeZor
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2012 13:49:03
Svar/Indlæg:
1063/54
#27 Det glæder mig på dine vegne, det er da rart, at de kom til fornuft til sidst, det er bare ærgerligt at man skal kæmpe med dem først 🙂

#26 Du får lige et eksempel.

Kunden har købt sin harddisk til 700 kr.
K -700 F 700
Efter en periode returnerer kunden sin harddisk, dens værdi er nu steget til 1000 kr.

Mulighed 1.
Firmaet giver kunden en ny tilsvarende harddisk
K -700 F 700

Mulighed 2.
Firmaet giver kunden sine 700 kr tilbage og beholder den nye harddisk de får fra leverandøren.
K 0 F 0
De sælger så den nye harddisk til en anden kunde.
K 0 F 1000

Hvis den oprindelige kunde også køber en harddisk igen hos samme firma, så har den kunde mistet yderligere 300 kr.

Det er da meget tydeligt, at de tjener 300 kr + evt. avancen på den anden harddisk, på at lave det trick.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af KeeZor d. 06-02-2012 13:51:44.


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2012 17:04:14
Svar/Indlæg:
4310/364
#18 Det er helt forrykt det du kommer med der. Det kan på ingen måde være forhandlerens ansvar, at priserne på hdd's er steget så meget som de har gjort. Grundet mangel på harddiske, har priserne måttet stige til over det dobbelte. Dette kan på ingen måde være forhandlers ansvar, da de som forretning ingen indlfydelse har på markedsprisen, og deraf kan det heller ikke være dem der skal lægge ud for kunden. Det har intet med at snyde kunden at gøre. Det er nærmere noget med at gøre, at de driver en foretning der gerne skulle give overskud, så den ikke kører som palles gavebod.