Hvilken hardware ville du vælge til en server?

Bundkort / CPU d.  01. februar. 2012, skrevet af Morten-[TB]-
Vist: 2739 gange.

Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 18:22:50
Svar/Indlæg:
4310/364
Hej, alle!

Det er et stykke tid siden jeg sidst har skrevet på siden, om ikke andet ønsker jeg lidt hjælp nu.

Jeg er i den situation at jeg mangler en server, og har derfor besluttet mig for at bygge min egen. Af styresystem skal der lægges Ubuntu Server edition (hvis ikke nogen har nogle eventuelle pros/cons for et andet styresystem. Windows er IKKE en mulighed).
Serveren skal selvfølgelig kunne et par ting. Bla. skal den kunne hoste min stadigt voksende minecraft server, som jeg kører fra min stationær som det er nu. Dette er IKKE den ideelle løsning, og deraf ønsket om en server. Ud over det, skal den agere lager for mine filer og dets lige.

Kort opsummering:

- Skal kunne køre minecraft server
- Skal være filserver
- Skal være strømbesparende


Det jeg egentligt efterspørger, er lidt hjælp til hvilken cpu jeg skal have. Bundkort giver næsten sig selv. Ligeledes gælder det, at der skal 4gb ram i maskinen grundet minecraft, da det tager en hel del ram.

Er der nogen med forslag her? Hvilken cpu? Er der eventuelt selv nogen der kører en, om ikke stor, så større minecraft server?

På forhånd tak.

Mvh. Morten.
Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 18:49:46
Svar/Indlæg:
3854/175
Du kan godt fordoble de 4 GB RAM, de kan godt tage en hel del sådan nogle servere.

Jeg har lidt noget high-end i3 eller low-end i5 Sandy bridge i tankerne?

Og så i strømbesparende model


Anonym202158143552
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 20:11:37
Svar/Indlæg:
3671/66
Jeg ville minimum smide 8GB RAM i.


J@ckel
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 20:52:13
Svar/Indlæg:
49/6
her er mit setup til min kommende filserver.

Chieftec 2 x 5.25" bays for 3 SAS or S-ATA HDD, Hot-Swap, fuld aluminium

Chieftec A-85 Series CTB-400S 400W PSU ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard, 1x 6pin PCIe, 3x

Crucial DDR3 1333MHz 4GB, CL9 Non-ECC, 1.5V, 512Meg x 64, 240pin

Deltaco SAS-kabel m-SAS til SATA SAS-kabel SFF-8087 till 4xSATA 7-pin, 50 cm

Fractal Design Arc MiniTower Sort Blæsere: 1x 120mm Front, 1x 140mm Top, 1x 120mm Bag, USB3, mATX, mITX

Gigabyte GA-H61M-D2, Socket-1155 m-ATX, H61, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, GbLAN, VGA, DVI

Intel® Celeron® Processor G460
Socket-LGA1155, Single Core, 1.8Ghz, 1.5MB, 35W, Boxed w/fan

HighPoint RocketRAID 2720 8P SAS III PCI-Express 2.0 x8, 8P SAS/SATA III (6.0Gbps), RAID 0, 1, 5, 10 (2x Mini-SAS)


J@ckel
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 20:52:53
Svar/Indlæg:
49/6
Intel® Core i3-2120T Processor
Socket-LGA1155, Dual Core, 2.6Ghz, 3MB, 35W, Boxed w/fan


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
01-02-2012 22:34:07
Svar/Indlæg:
5258/240
Nøjes med en normal i3 2100

Og så smid minimum 8gb ram. Så 4 diske i Raid 10 så ruller du


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 22:41:46
Svar/Indlæg:
2246/14
tag under alle omstændigheder intet mindre end en g530, en g460 kan ikke clocke ned og er kun single core, og koster det samme som en g530.
jeg har lige købt en 530, den er helt fin 🙂
(den yder det samme som en e8400 @ stock)


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2012 23:25:38
Svar/Indlæg:
4310/364
Jeg er MEGET lun på den g540, da den intet koster, ydelsen taget i betraktning. Den følger godt efter en i3-2100 til under halvdelen af prisen, hvilket må siges at være rigeligt til mig. Med hensyn til ram, kunne jeg godt være fristet til de 8 gb. Jeg syntes bare umiddelbart det virker som et overkill? Men det er måske bare mig der ikke længere følger tiderne..

Som det ser ud nu, vil jeg gøre som følger:

Bundkort: Gigabyte GA-H61M-D2
Processor: Intel® Celeron® Processor G540

Jeger dog stadig lidt i tvivl om, hvilken raid controller der vil være at foretrække.

Jeg har forresten et lille side spørgsmål. Vil en raid controller til PCI-E kunne gå i den port, der er beregnet til gfx? Altså den port der kører x16 modus. Og vil der være noget at hente ifb. m. dette?


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 16:08:37
Svar/Indlæg:
4310/364
Jeg bumper lige tråden, en enkelt gang 😴


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 16:29:14
Svar/Indlæg:
3854/175
#7 Ingen problemer. Men hvorfor ikke bare bruge det RAID der sikkert er indbygget i bundkortet? 🙂

Så mange diske skal du vel ikke have?


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
02-02-2012 16:36:06
Svar/Indlæg:
5258/240
#7

ja den kan den godt.

men ved mindre at du skal have meget data trafik på serveren er der nok ikke nogen grund til at invistere i en fuldblods raid controller.

Hvilken controller har du i tankerne?


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 16:53:45
Svar/Indlæg:
4310/364
Jamen jeg er for at væreærlig usikker på hvor vidt jeg overhovedet har brug for en "fuldblods" raidcontroller. Jeg syntes bare at kunne huske fra før i tiden at dette skulle kunne give nogle problemer. Men det er måske egentligt lige så nemt. Så sparer jeg også de 1500 kr på en raid controller. Og nej, så mange diske skal jeg ikke have i. Men dagens hdd priser, starter jeg med 2, af 2 tb stykket. Vil et Raid10 eller 5 være at fortrække? Hvis jeg skal køre med Raid5, skal jeg jo investere i en yderligere disk. Er der forresten nogen der ved hvordan sådan et raid5 virker? Det skulle jo gerne være sådan at hvis en disk bryder ned, så kan jeg bare sætte en ny i, og så kører det igen. Men skal man gøre noget aktivt, efter at skiftet disken? Jeg tænker her, om der er noget software mæssigt jeg skal være opmærksom på, eller om controlleren selv klarer ærterne?


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
02-02-2012 16:58:16
Svar/Indlæg:
5258/240
Du kan evt købe en software raid controller, så er du ikke afhængig af dit bundkort så vidt jeg ved. Den lægger dog stadig alt loaden over på cpuen.

med raid 5 og 10 har du den sikkerhed som du efterspøger, hvis en disk dør kan du smide en ny i og så virker det igen.

Raid 5 kræver min 3 diske og raid 10 kræver min 4 diske.

Du kan også nøjes med raid 1 (mirror) så mister du bare lidt hastighed.

jeg ved faktisk ikke hvordan det fungere hvis en disk dør. mit gæt er at du bare smider en ny disk i og så kører du igen.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 17:12:55
Svar/Indlæg:
2246/14
hvis jeg var dig ville jeg boote fra usb/ssd og så have 2 diske i raid 1 med software... (det indbyggede software i linux - IKKE det i motherboardet).
det er rigeligt til dit brug.
al data skal self. ligge på raid'et.
jeg vil lige sige i den forbindelse kan min gamle 3800x2 skrive ca 100 MB/sec til et raidZ1 (som er mere krævende end et raid 5, og langt mere krævende end raid1).


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 02-02-2012 17:15:39.


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 17:33:12
Svar/Indlæg:
4310/364
Jeg skal op 3 diske så. Jeg vil ikke ud i et mirror, da jeg så ikke kan tilføje yderligere diske uden først at skulle formatere de allerede eksiterende diske.

Hvad er fordelen ved at køre mit raid igennem software istedet for at sætte mit raid op i bios? Vil mit system ikke være mere blottet for nedbrud? Hvis min systemdisk giver efter, så vil jeg skulle bruge en ny installation af OS og deraf også et nyt raid setup, hvilket jo i realiteten vil slette mit allered eksiterende setup? Dette er taget ud fra, at jeg kører med mit raid i OS only, og ike gennem BIOS.


Anonym202031110209
 
Superbruger
Tilføjet:
02-02-2012 17:38:45
Svar/Indlæg:
388/15
Ved godt det lægger LANGT udenfor hvad du spørger om, men synes alligevel du skulle tage det med i overvejelserne:

Et 'ægte' serverbundkort med IPMI:

http://www.edbpriser.dk/Produc...

Krydret med en lille i7:

http://www.edbpriser.dk/Produc...

Og 12gb ECC ram (3x4gb):

http://www.edbpriser.dk/Produc...

Og en random, men stabil PSU.

I længden ville du blive langt mere glad for et setup af den kaliber, men det koster en helt del mere i opstart. Fordelen ved IPMI er at du kan fjernstyre den helt fra opstart (Post), gennem et lækkert webinterface.

Du kan også gratis (ja ja, tid koster penge) hente vmware esxi og køre virtualisering. Så kan du både hoste en ubuntu, en *bsd, eller måske en windows server!?


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 17:46:04
Svar/Indlæg:
2246/14
#15 idioti...
skal man købe server grade skal det være den nye generation...
en e3-1230 med 8 gb ecc ram og en supermicro x9 scl-f.
der har ipmi, det yder bedre, bruger mindre strøm.
det er et eksempel, det er det jeg har, som jeg er glad for.
den gamle generation bruger meget mere strøm end den nye... EDIT: og er billigere, spec hvis man bestiller fra tyskland

#14
hvis du kører software kan du skifte bundkort hvis det går istykker, det er ikke sikkert du kan det hvis du bruger det på mb'et. Med software flytter du simpelthen bare diskene til en anden computer/server. hvis du bruger det på bundkortet skal det være præcis samme bundkort, samme revision, samme bios osv...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 02-02-2012 17:49:41.


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 18:01:02
Svar/Indlæg:
4310/364
#15 Jeg syntes det rigtig fint med de forslag du kommer der. Men de er langt over mine behov, kunnen og økonomi. Jeg skal lave den her server så billigt som muligt, da jeg skal forstille at være på SU, og deraf begrænsede midler.

#16

Jeg syntes umiddelbart et software raid lyder som den løsning jeg vælger. Hvilket OS kører du selv med?



Anonym202031110209
 
Superbruger
Tilføjet:
02-02-2012 18:04:22
Svar/Indlæg:
388/15
#16
Bevares, det var såmænd også bare et hurtigt eksempel fra edbpriser, jeg administrerer dem udelukkende på arbejdet. Men jeg bukker og takker for de pæne ord.

Hvilke tyske shops finder du sådan et setup?

#op

Angående raid, hvis du vælger en større server, kan du køre en *bsd virtuelt, og hoste et ZFS-baseret raid. Afhængig af datasikkerhed/hastighedskrav er der forskellige valgmuligher, eksempelvist raidz (minder meget om raid5), eller raidz2 (samme, men med dobbelt-paritet).


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Anonym202031110209 d. 02-02-2012 18:04:36.


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 18:09:32
Svar/Indlæg:
4310/364
#18

Jeg tror desværre at du overstiger mit kompetence niveau en hel del. Jeg er ikke sikker på hvad du mener, hvad angår fagtermer samt fordelene ved den løsning du forslår. Kan du eventuelt uddybe denne?


Anonym202031110209
 
Superbruger
Tilføjet:
02-02-2012 18:19:56
Svar/Indlæg:
388/15
Ah! Jeg vil prøve :D

I linux kan man oprette et softwareraid via mdadm ( http://en.wikipedia.org/wiki/M... ), jeg har selv en filserver stående med 3x2tb diske og et software raid5 som kører super (siden april '11, uden fejl). Hvis du skal have en lille maskine til at håndtere raid+filserver+minecraft, er det umiddelbart den smarteste løsning - det lyder også som om du i forvejen kender til systemet.

Hvis du kigger indenfor BSD verdenen (freebsd fx), findes der et filsystem kaldet ZFS ( http://en.wikipedia.org/wiki/Z... ). Det har en række fordele frem for ext4, eller hvad du vælger dit raid skal køre i linux, blandt andet konstant dataintegritetstjek, som beskytter mod normalt usynlige/lydløse datafejl (dette er kun relevant hvis det er meget følsomt/vigtigt data) - en af årsagerne til korrupte data kan være kosmisk stråling, flipped bits (hvis du ikke har ECC ram) osv.

Med det sagt, har jeg ikke oplevet nogle fejl med mit eget setup (endnu).

Raidz/5 - 1 disk som 'backup' (du kan miste 1 disk uden at din data går tabt)
Raidz2/6 - 2 diske


#21
Fluz
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 18:24:56
Svar/Indlæg:
525/68
#13 - Synes selv det at boote fra en usb pen eller ssd lyder som en rigtig god ide, men visse steder påpeges det, at denne løsning ikke er så god grundet, at levealderen for at boote via en usb pen ikke vil være så længe grundet skrivning hertil. Ang. SSD har jeg ikke undersøgt dette, idet jeg har fokuseret på boot fra usb (billigere løsning).

Skal lige gøre opmærksom på, at jeg ikke har den store viden eller erfaring mht. dette. Er selv ved at kigge på at opbygge server - ikke for at hijacke tråden. Men ovenstående problematik er måske blot en storm i et glas vand?

/Fluz


Anonym202031110209
 
Superbruger
Tilføjet:
02-02-2012 18:36:10
Svar/Indlæg:
388/15
#21

Til info kan jeg fortælle at vores esxis+firewalls på arbejdet kører fra usb-pinde (der sidder godt nok 2, vi har oplevet at de billige dør ret hurtigt).

Selv har jeg en corsair GT 16gb stick med ubuntu, med backup af konfigurationen på amazons cloudstorage (koster næsten ingenting) :)


shoutcaster
 
Superbruger
Tilføjet:
02-02-2012 18:39:29
Svar/Indlæg:
347/20
Nu skriver du ikke hvad du vil give for den, ellers har jeg misset noget. Men jeg ville nok samle noget alá dette:

Fractal Design Arc MiniTower
ASUS P8H67-I B3
Intel® Core i3-2100
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9
Corsair CX V2 430W
DVD brænder og en hdd af eget valg.

Den skulle nok kunne trække det du skriver 🙂


#24
Fluz
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 18:46:39
Svar/Indlæg:
525/68
#22 Tak for svaret. Det lyder godt, at denne mulighed fungerer.

Jeg synes det virker til at være en god løsning at køre en linux server version på usb og så investere i en harddisk eller to til raid1. Og dermed have harddiskene fri for linux og dermed udelukkende anvende dem til backup af data.


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 18:53:26
Svar/Indlæg:
4310/364
#23.

Jeg takker mange gange for hjælpen. Dog så er dit hardware forslag mig noget uforstående. Jeg vil med dét setup have (væsentligt) større strøm forbrug samt en dvd brænder jeg ikke kan bruge til noget. Ikke desto mindre takker jeg stadig for budet 😴

Som OS hdd, vil jeg nok foretrække en lille 2.5" disk af en art. Jeg vil ikke ud i USB, men deres begrænsede levetid grundet de mange skrivningerog læsninger. Dette har også (efter min erfaring) vist sig temmeligt besværligt at køre med til tider.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 19:17:25
Svar/Indlæg:
2246/14
rodael det var ikke for at fornærme dig 😕
det var bare de dele du anbefalede er en generation gammel.


and raid: pt har jeg bare løse diske.
når jeg får taget mig sammen til det skal det hele virtualiseres med esxi og zfs som storage (præcis som rodael foreslår - det har været planen i ca et år, jeg gider bare ikke). min backup server kører zfs med to diske i mirror mode (raid 1), den havde tidligere 5x1.5tb i raidz1. backup'en kører openindiana med napp-it.

jeg ville bare bruge mdadm som rodael også siger, og boote fra usb.
men en lille 2.5" og så bare mdadm til dine data diske er også udemærket, lav en backup (imgage) af din bootdisk på raid'et så kan du bare boote med en live cd og skrive imaget til en ny bootdisk hvis det failer. det kan man iøvrigt også med en usb pind som bootdisk.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 02-02-2012 19:18:56.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 19:24:59
Svar/Indlæg:
2246/14
@ det med mit setup
http://geizhals.at/631065
http://www.edbpriser.dk/Produc...
http://www.edbpriser.dk/Produc...
et cm 590 og en enlight 300w psu.
motherboardet stod mig i 1100 kr med fragt, $ kursen var noget lavere for ½ år siden...


shoutcaster
 
Superbruger
Tilføjet:
02-02-2012 20:20:37
Svar/Indlæg:
347/20

#23.

Jeg takker mange gange for hjælpen. Dog så er dit hardware forslag mig noget uforstående. Jeg vil med dét setup have (væsentligt) større strøm forbrug samt en dvd brænder jeg ikke kan bruge til noget. Ikke desto mindre takker jeg stadig for budet 😴

Som OS hdd, vil jeg nok foretrække en lille 2.5" disk af en art. Jeg vil ikke ud i USB, men deres begrænsede levetid grundet de mange skrivningerog læsninger. Dette har også (efter min erfaring) vist sig temmeligt besværligt at køre med til tider.

Morten-[TB]- skrev d. 02-02-2012 18:53:26


Sådan en lille i3 maskine sluger ikke så meget.
Ved ikke hvad den peaker ved, men tror ikke den har et strømforbrug højere end en 90-100 watt når du køre din minecraft server. Evt. så kan du lavet en atom maskine.
Min far har sådan en, og ved "gaming" altså css osv.. Så bruger den ikke mere end 40 watt 🙂


Maximus
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 20:36:01
Svar/Indlæg:
538/20
Hvis du gerne vil beholde muligheden for ECC-ram så kan du benytte en i3-2100 som den eneste Intel-desktop-CPU som understøtter dette. Dette har der været meget snak om på [H]ardforum og den understøtter ECC selvom Intel helst ikke snakker om det.

Bundkort: Intel Server Board S1200BTS
http://www.edbpriser.dk/Produc...

CPU: Intel i3-2100
http://www.edbpriser.dk/Produc...

Ram: Kingston ValueRAM 2x4gb ECC
http://www.edbpriser.dk/Produc...

Via dette setup vil du spare lidt penge men stadig få en masse fordele mht. ECC og mulighed for virtualisering hvis det skulle komme på tale.


Jeg er også stor fortaler for ZFS-filsystemet (via Nexenta, OpenIndiana eller FreeBSD), men til privat brug, kan det nemt virke som lidt overkill. For nemheds skyld kunne et windows software RAID også nemt give dig det du leder efter og så behøver du heller ikke arbejde med Linux, BSD eller andre styresystemer hvis dette ikke interesserer dig (selvom der ikke er mange ben i at sætte det op via mdadm for linux eller Napp-It for Openindiana eksempelvis).

Hvis du allerede kender lidt til Linux, så brug da endelig det - der er ingen grund til at gøre det svære end det er 🙂.

Har du et prisleje du gerne vil ligge indenfor?

Forresten så bliver man nemt bidt af en gal server når først man kommer igang - det er ret så interessant at arbejde med 😛 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Maximus d. 02-02-2012 20:37:57.


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 21:15:00
Svar/Indlæg:
4310/364
#29 Ja tak. Jeg er skam allerede bidt 😀 Mit budget ligger ikke fast, og som det er nu sidder jeg bare og kigger. Men når man gennem de senere år har vænnet sig til en server, er den svær at undvære og derfor må jeg jo bygge en ny. Jeg har tidligere brugt færdige løsninger såsom Qnap (hvilket btw er en fortrinlig løsning til dem af jer der ikke vil rode med linux/windows server, og bare ønsker en Plug N' PLay løsning) og så har jeg på det seneste har en fælles "server" som bare var sat op med Windows 7 hvilket var fint til det den skulle. Dette er dog ikke en løsning jeg nogensinde ønsker igen, da den er sløv, og bruger alt for mange resourcer på ingenting. Yderligere syntes jeg der er alt for meget vedligehold til windows løsningen, hvilket gør at jeg ikke ønsker den.

Jeg kender dog til linux, hvorom jeg ingen haj er, så har jeg nemt ved at lære, og det ligger mig derfor nært at bruge et system såsom Ubuntu server. Grunden til mit umiddelbare valg af OS, er grundet at min erfaring ligger i Debian baserede distros, og jeg magter, for at være ærlig, ikke at skifte til "nyt" OS endnu engang.

Ud fra hvad jeg kan læse mig til, er ZFS overkill ift hvad det kræver af know how for opsætningen af det. Alt skal gøres gennem terminal, og jeg er ikke helt dus med denne endnu. Derfor ser jeg det som en uigennemskuelig opgave at skulle bevæge mig ud endnu et OS. Meningen med serveren, er at den skal agere "backbone" i alt hvad jeg har af diverse elektronik. Så det er et must, at den er stabil og ikke kræver for meget af brugeren for at administrere den.

Mht. hardware, vil jeg dog stadig mene at den i3-2100 er overkill til min server. Jeg har selv en 2100 i den desktop jeg skriver fra nu. Processoren er super. Men den tilbyder for mange kræftier i forhold til hvad den skal kunne. Yderligere, så syntes jeg den bruger for meget strøm, når man holder den op mod den Celeron G540. Holder man ydelsen og strømforbrug op mod hinanden på de 2, ser man nemt at G540 vinder. Dette er igen baseret på hvad jeg kan læse mig til, og ikke egen erfaring.

For at svare på sprøgsmålet vedr. budget. Mit budget er så lille som muligt. Jeg ungår ikke at bruge et par tusinde kr. Men det skal holdes så billigt som muligt, deraf også valget af opensource løsningen fra Canoncial med deres Ubuntu Server løsning.

EDIT: Hvad er fordelen forresten ved ECC ram, fremfor Non-ECC?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Morten-[TB]- d. 02-02-2012 21:19:18.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 21:43:50
Svar/Indlæg:
2246/14
#30 ecc vs alm.
ved ecc laver memory controlleren beregninger hver gang den får data fra ram for at kontrollere at de data er rigtige.
dvs ecc ram har 9 chips istedet for 8 på alm.
latency er lidt højere, rammene er dyrere, men der er garanti for dataintegritet.
Den laver en cheksum på dataene ved at tage de 8 bit den får fra ram og checke med den den får fra den 9'ende.
http://en.wikipedia.org/wiki/E...


#32
Fluz
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 22:25:13
Svar/Indlæg:
525/68
#30 Hvad med Intel G630T i stedet for G540 - fordelen, som jeg ser det er TDP 35W ved G630T frem for 65W ved G540.

Og prisforskellen er ca. 150 kr. mere for G630T som er kraftigere endnu, men måske bedre endnu G530T som ligeledes er på 35W, og er endnu billigere end G540, hvis dette rækker fint, som jeg går ud fra det gør.

------------------------

Håber det er i orden jeg stiller spørgsmål ang. server i denne tråd. Jeg har som nævnt selv været ved at kigge på server setup, min skal dog blot anvendes til privat brug med backup og hvad nu dette indebærer.

Men vil det være bedre at investere i en Intel G530T og et motherboard frem for et Intel Atom D525 setup?

Som sagt synes jeg løsningen med boot fra usb og så en harddisk eller to til raid1 lyder som en fin løsning for mig. Regner ligeledes med at anvende ubuntu server, idet skulle være enkelt og ligetil.





Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fluz d. 02-02-2012 22:29:43.


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 22:27:26
Svar/Indlæg:
4310/364
btw, ser Openindiana lidt spændende ud. Jeg kigger lige lidt på det. Ved du om det understøttermulighedne for afvikling af java samt .jar filer, ifb m. jeg vil køre den minecraft server?


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 22:28:28
Svar/Indlæg:
2246/14
tdp har ikke noget med idle forbrug at gøre... alle sb cpuerne bruger ca det samme i idle, om de er 35, 65 eller 95W modeller... dualcore bruger sikkert lidt mindre end quad, men jeg har ikke gidet tjekke...

EDIT: forskell er max ydelse/forbrug. med powerd kan du begrænse ydelsen på en non t model, men skrue op hvis det bliver nødvendigt. du kan aldrig få mere ydelse ud af en t model.

#33 nu ejer oracle jo java, så jeg kan ikke forstille mig at det ikke virker på deres eget styresystem ;)
(strengt taget er openindiana afledt fra solaris - men det burde virke)
edit 2: ellers kan du køre linux i et vm under OI, med virtual box.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Swayde d. 02-02-2012 22:32:58.


#35
Fluz
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 22:36:44
Svar/Indlæg:
525/68
#34 Ja, det havde jeg glemt, så er der som sådan ingen fordel ved at købe en T-model, som jeg ser det.

Havde misforstået det med TDP.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fluz d. 02-02-2012 22:38:43.


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 22:38:23
Svar/Indlæg:
4310/364
#34 Se der var du skarp. Det var jeg tilgengæld ikke 😀 Jeg havde ikke set det var Oracle! Jeg henter lige en version og prøver det af, på en af mine gamle maskiner.

Jeg vil gerne sige mange tak for de mange inputs. Jeg er blevet en hel del klogere både hva der skal til af styresystem samt hvilken hardware der skal i. Nu bil jeg teste lidt med openindiana og se om det passer mig, og ellers komemr mit build til muligvis at se sådan ud:

Bundkort: Server Board/normal bundkort med ECC funktion for hukommelsen.
Processor: Intel® Celeron® Processor G540/ Core i3-2100(T)
Hukommelse: 8gb ECC
Raid: Software raid udenom den indbyggede controller.


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 22:44:07
Svar/Indlæg:
4310/364
#32 Du spørger bare alt hva du vil. Jeg lytter nemlig selv med her. Så lad os få de forskellige løsninger på bordet, samt Cons/Pros.


#38
Fluz
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 22:50:46
Svar/Indlæg:
525/68
#37 Alle tiders.


Maximus
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 23:13:49
Svar/Indlæg:
538/20
Ja spørg endelig.

Hvis du arbejder med OpenIndiana så kan jeg kraftigt anbefale napp-it (http://www.napp-it.org ) som gør det utrolig nemt at vedligeholde ZFS 🙂.

Desuden er http://hardforum.com/forumdisp... er rigtig godt sted at læse lidt om storage-systemer. Her har jeg ihvertfald brugt mange timer inde 😉

Forresten: ECC fås næsten eksklusivt på serverboards, så hvis det er noget du er ude efter, så er det nok vejen at gå 🙂


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2012 23:20:06
Svar/Indlæg:
4310/364
#39 Jeg er også ved at være lidt lun på et server board. Går bare og roder med hvilket et af dem det skal være. Yderligere så er de temmelig svære at finde med mindre man ved hvad man kigger efter. Edbpriser.dk lister dem foreksempel ikke med mindre man søger på navnet, hvilket jo så kræver man kender dem i forvejen.


#41
Fluz
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2012 00:06:01
Svar/Indlæg:
525/68
#15 og #27 Hvilken PSU kan I anbefale til et server setup - lad os blot tage udgangspunkt i #36 setup?



Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2012 01:35:42
Svar/Indlæg:
2246/14
den enlightjeg købte er udgået, den er ellers okay, 300W til 200 kr med fragt.

hvis man skal have en 80 bronze eller bedre bliver de vildt dyre. jeg kan oplyse at min server bruger for 8-900 kr om året, men 8 diske til.
jeg ville nok overveje at bestille denne: http://geizhals.at/eu/662742
jeg har ikke testet den, men 80 plus guld til 400 kr ex fragt, det er en god pris...
ellers er der listen:
http://geizhals.at/eu/?cat=geh...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 03-02-2012 01:42:00.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2012 01:56:50
Svar/Indlæg:
2246/14
her er et billede af min der kører prime på alle 8 kerner.



Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2012 10:46:43
Svar/Indlæg:
4310/364
#43

Hvilke butikker har du gode erfaringer med, af de tyske leverandører? Af hvad jeg kan se, er det ikke til at få et ordentligt server mainboard i danmark. Jeg har ikke kunne finde nogle ordentlige.

Hvad du du eventuel anbefale af bundkort i tilfælde af valget skulle falde på et server baseret bundkort? Umiddelbart virker det til, at jeg skal have fat i et bundkort fra Supermicro. Er der noget jeg skal være opmærksom på, i forbindelse med valget af de forskellige muligheder fra super micro?

Jeg har feks. tænkt på følgende kort:http://geizhals.at/eu/631066


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2012 11:16:03
Svar/Indlæg:
4310/364
#43 Jeg kan forresten se at du har et batteri installeret. Hvordan fungerer dette, og er dette ifb. m. køb af bundkortet, eller køb af PSU?


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2012 15:00:51
Svar/Indlæg:
2246/14
ups: http://www.edbpriser.dk/Produc...
det er bare en dims man setter mellem psu'en og stikket i vægen. man forbinder den til computeren med usb. den er på størrelse med en sko tøjs æske, lidt mindre. det tager 1 minut, alle kabler osv følger med.

mb: den model du har valgt er ikke en -f model. det vil sige at hvis du skal ind i bios osv så skal du have en skærm til. hvis du tager -f modellen har du ipmi, dvs du kan åbne browseren og gå til en management ip, og så kan du få redirectet skærmen til en anden computer.

man kan også emulere et cdromdrev/diskette. man skal heller ikke have keyboard til. en anden ting at overveje er om du skal have et kort med 2x82574L.
det du har har kun 1 + en anden. en 82574L er direkte understøttet af esxi, det er 82579LM ikke. det kan sagtens virke, det er bare lidt mere arbejde.
jeg har selv et x9 scl-f. jeg tog det fordi det var billigt. et x9 scl +-f eller x9 sca-f er bedre. (2x 82579LM) der er også x9 scm-f, den har flere pci-e lanes.

her er en liste over server boards http://geizhals.at/eu/?cat=mbx... _top
hvis du har meget trohugput er der også http://geizhals.at/eu/695480
det har 3x gigabit :D

edit: jeg købte mit hos jacob elektronik, det gik helt fint...


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Swayde d. 03-02-2012 15:11:08.


#47
Fluz
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2012 20:42:47
Svar/Indlæg:
525/68
#42 Tænkte nok den var udgået - havde nemlig ikke noget held med at finde den.

Ja, det er svært at finde en fornuftig PSU på 300W eller derunder til rimelige penge.

Nu er det system jeg har tænkt mig ikke i nærheden af det Morten har kig på.

Mine overvejelser går på en Atom løsning enten Intel Desktop Board D525MW eller Intel Desktop Board D2700MUD, men kan ikke rigtig finde nogle anmeldelser på D2700MUD boardet.

Andre inputs til et helt andet valg - modtages gerne, hvis det er.




Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Fluz d. 03-02-2012 20:47:41.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2012 22:07:14
Svar/Indlæg:
2246/14
jeg vil fraråde atom, en g530 yder meget bedre, til næsten samme penge. en g530 + mb koster ca 600 med fragt, det gør en dual core atom også. jeg har haft en atom, jeg solgte den efter en måned og købte en i3'er (jeg købte en i3-540 og solgte den da jeg købte xeon'en).
Det atom board jeg havde brugte mere strøm end i3'eren i idle, og ydede mindre ved load.

en 2700 får 900 point i cpubenchmark: http://cpubenchmark.net/cpu.ph...
en g530 får 2300
http://cpubenchmark.net/cpu.ph...
der er bare en verden til forskel.

de atoms jeg har haft fat i har ikke speed stepping, dvs de clocker ikke ned når der ikke er load, jeg er ikke sikker på 2700'eren, men det gør de gamle dual core atom ikke...

edit: also: hvis du køber en socket 1155 kan du om et par år smide en 2500/k i som brugt cpu, når de er ved at udgå, en atom kan du aldrig opgradere... så om 2-4 år kan du bare smide en cpu i der yder 5-8 gange så meget. En 2600(k) koster nok ikke alverden om 2-4 år, og så er det stadig en rigeligt hurtig server...
edit 2/3/4-7: stavning


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Swayde d. 03-02-2012 22:12:35.


#49
Fluz
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2012 22:36:05
Svar/Indlæg:
525/68
#48 Det giver rigtig god mening. Der er stor forskel.

Det havde jeg slet ikke kigget så meget på, idet jeg havde læst mange var tilfredse med fx et atom d525 setup, men kan godt se, at en g530'er giver meget mere value for pengene og især når prisen stort set er den samme - samt men ikke mindst, at den clocker ned og muligheden for at opgradere i fremtiden.

Det vil sige en g530 - og eksempelvis motherboardet Gigabyte GA-H61M-D2 eller måske har du også et godt bud på noget her?

Fornemt at få kvalificeret råd.





Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fluz d. 03-02-2012 22:38:19.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2012 23:03:48
Svar/Indlæg:
2246/14
#49
ikke rigtig, bare du ikke tager de billigste asrock, de har kun 100mb ethernet.
du skal overveje om du skal bruge mere end 4 sata porte, eller en ssd. så kan det måske betale sig at gå op til h67. ellers er der ikke så meget at sige...
der er ingen grund til ikke at dele den erfaring jeg har brugt tid/penge at få 🙂


#51
Fluz
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2012 23:40:49
Svar/Indlæg:
525/68
#50
Havde tænkt mig at boote (ubuntu server) via en usb, men kunne måske godt være man skulle overveje at ofre det lidt mere for at få h67.

Således er man sikret, hvis man beslutter sig for ssd i stedet for.

Det er alle tiders når folk vil udveksle deres erfaringer og viden 🙂

----------------------------------------

#0

Tak, fordi jeg har måtte anvende din tråd til ligeledes at stille spørgsmål ang. server løsninger.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fluz d. 03-02-2012 23:59:53.


Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2012 10:56:28
Svar/Indlæg:
4310/364
Som det er nu, bliver hardwaren som følger:

Bundkort: SUPERMICRO X9SCA-F (Swayde, er det ikke den du anbefaler af dem alle?
Processor: Core i3-2100
Hukommelse: Kingston Value 8gb ECC
Hdd: Seagate Green series 2tb