Test: Creative SoundBlaster Recon3D PCI-e lydkort

Litteratur d.  20. marts. 2012, skrevet af tatoo1956
Vist: 18314 gange.

tatoo1956
 
Overclocker
Tilføjet:
20-03-2012 00:00:00
Svar/Indlæg:
1630/101
Soundblaster - det ultimative Gamer lydkort?

Læs mere her: http://hwt.dk/LiteratureDetail...
mopeygoth
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2012 10:42:10
Svar/Indlæg:
150/11
skjoldet er et EMI skjold der meskytter imod elektromagnetisk interferens :)

personligt synes jeg prisen er fair, de har jo lavet et billigere alternativ uden mic og emi skjold


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2012 16:22:21
Svar/Indlæg:
5872/1286
Nogen der kan sige noget om forskellen i forhold til de tidligere X-FI Fatal1ty Extreme gamer PCI lydkort?


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2012 16:55:06
Svar/Indlæg:
2957/206
Virker de her drivers faktisk ordentligt til Win7?

Jeg er efterhånden ved at være små træt af deres elendige driver support med evt. nye OS'er ^^


busser
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2012 17:37:01
Svar/Indlæg:
1626/507
jeg har haft denne,,,næsten...der var en controler med(box)
http://www.komplett.dk/k/ki.as...
blev godt nok skuffet, at jeg følte mig snydt,,,,meget snydt, og den kostede alser mere end den der er testet..... så har været noget betænkligt siden med SoundBlaster, det kan være jeg tager fejl denne gang.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
20-03-2012 17:38:49
Svar/Indlæg:
4295/306
Hvor meget betyder lyden reelt når man kører rent digitalt? Jeg har en idé om at det er vigtigst når man har analoge højttalere sat direkte til PC'en. Men jeg kører oftest min lyd digitalt gennem HDMI fra grafikkortet og hvad betyder det så? Dette lydkort kan jo ikke føre lyden over i HDMI stikket - hvad gør man så?


tatoo1956
 
Overclocker
Tilføjet:
20-03-2012 17:41:08
Svar/Indlæg:
1630/101
#3 - Jeg har testet med Windows 7 - 64 bit og driveren virker perfekt mht. lyd. Dog har jeg, i testen, beskrevet om "test af lydkilde / højttaler".. hvis jeg tester om lyden kommer fra den rigtige højttaler, så var den misvisende - men ved afspilning virker alt til perfekthed (Lyden kommer fra den rigtige højttaler.)!

Jeg har spurgt Creative om problemet men ikke fået et endegyldigt svar endnu - men det er en "fejl" som garanteret bliver rettet. Det er jo kun kosmetisk eftersom det ikke har inflydelse på lyd eller kvalitet - blot et irritationsmoment.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2012 22:05:04
Svar/Indlæg:
5872/1286
#5 afhænger af, hvor meget man går op i lydkvalitet.
Tag en cd-afspiller som eksempel. Selvom den "bare" skal læse en cd, og give lyden digitalt videre til ens (for)forstærker, så er det absolut ikke ligegyldigt hvilken cd-afspiller man har.

Jeg selv har et X-FI Fatal1ty gamer extreme, og jeg kan vælge mellem analog eller digital forbindelse til mit 5.1 logitech sæt. Her er der ret stor forskel i lydkvaliteten fra det onboard lydkort og til mit lydkort. Begge kan spille højt, men X-Fi spiller bedst!! 😉


MaddPirate88
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2012 22:19:12
Svar/Indlæg:
2576/125
Hvad med Auzentech? De har også nogle lydkort i den prisklasse.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MaddPirate88 d. 20-03-2012 22:19:36.


tatoo1956
 
Overclocker
Tilføjet:
21-03-2012 09:12:51
Svar/Indlæg:
1630/101
#8 - Jeg har selv et Auzentech til hverdagsbrug, det gengiver rigtigt fornemt.. men dette Soundblasterkort er en del bedre end mit Auzentech. Mit Auzentech er ca. 4 år gammelt og der er sket en hel siden, hvis I kigger på mit højttalerudstyr, Logitech X-540 Analogt surroundsæt, så kommer jeg ikke meget nærmere det optimale PT. Jeg kunne dog godt ønske mig et af de nyere Auzentech kort til test også, bare til sammenligning 🙂 .

Konklusionen nu er, at Soundblasters kort er et lækkert kort - så havde jeg råd.. 😀


Rune3400
 
Superbruger
Tilføjet:
21-03-2012 18:05:47
Svar/Indlæg:
48/13
En DacMagic til 1500kr vil helt sikekert lyde meget bedre, og endda være anvendelig til både pc, konsol, tv, cd afspiller - og på samme tid.

Jeg har aldrig forstået lydkort, det virker totalt ondsvagt.


tatoo1956
 
Overclocker
Tilføjet:
23-03-2012 11:56:33
Svar/Indlæg:
1630/101
#10 - Fint at du mener at det er åndssvagt.. og at du ikke forstår lydkort - så læs vores test af dem. Stil endelig spørgsmål om lydkort, så skal vi svare så godt som muligt 🙂 . Det er jo dét at vi har HWT til.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2012 21:44:05
Svar/Indlæg:
5872/1286
#11 +1 🙂


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2012 18:24:25
Svar/Indlæg:
2957/206

#3 - Jeg har testet med Windows 7 - 64 bit og driveren virker perfekt mht. lyd. Dog har jeg, i testen, beskrevet om "test af lydkilde / højttaler".. hvis jeg tester om lyden kommer fra den rigtige højttaler, så var den misvisende - men ved afspilning virker alt til perfekthed (Lyden kommer fra den rigtige højttaler.)!

Jeg har spurgt Creative om problemet men ikke fået et endegyldigt svar endnu - men det er en "fejl" som garanteret bliver rettet. Det er jo kun kosmetisk eftersom det ikke har inflydelse på lyd eller kvalitet - blot et irritationsmoment.

tatoo1956 skrev d. 20-03-2012 17:41:08


Mmjah.
Det er det mit problem med Creative og Win7 ligger, de ser bare ikke helt ud til at være kommet med på vognen efter XP Tiden.
Vista tog det dem næsten et år at få noget ud der faktisk kunne bruges, og mit 1500kr dyre X-Fi F1tality Champion Series (whatever langt navn), virker stadig små elendigt i Win7.
Så igen, det ser også ud som om at de har givet op på det / nyere versioner.

Har har når jeg skifter mellem spil at der kommer en høj skratte lyd, for derefter at lyden forsvinder i 10s til 2min, eller så kan jeg fjerne lydkortet / output device i Win7's Control Panel / Sound Device og Enable det igen - Fixed.
Til tider skifter den også bare random om så Center speaker bliver.. Well, vilkårlig en af de 6 i 5.1 setup.

Ret så belastende.
Ved at overveje om EAX er det værd mere, det bliver jo alligevel på en eller anden måde software emulated / ALchemy?


Verisign
 
Overclocker
Tilføjet:
25-03-2012 00:58:58
Svar/Indlæg:
17/0
#13 - Har også et X-fi Fatal1ty Champion Series og må sige at Creatives driver support er intet mindre end horrible. Installerede nye drivers + auto detect fixet, men hver gang jeg skiftede mellem de forskellige modes eller plugged / unplugged mit headset i front panelet forsvandt lyden og jeg var tvunget til at genstarte systemet. Løsningen fandtes heldigvis inde på deres forum hvor visse brugere har lagt "support" packs ud som faktisk gør produktet brugeligt. Så skal man have fungerende drivers, så skal man ikke benytte Creatives. :no:


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-03-2012 17:30:02
Svar/Indlæg:
2957/206
De virker sådan.. OK - Alt efter programmet, tror muligvis at det er et ALchemy problem.

Du kan evt. skifte mellem 4.1 og 5.1 (ligegyldigt hvilken en, bare en anden end normalen), så burde din lyd komme tilbage.
Ellers kan du disable / enable lyd enheden i kontrol panelet, fixer det også.

Ved n2. skal nogle programmer dog restartes derefter, da de mister lydkortet >_>
(F.eks. WoW, SC2 mm. diverse spil.)


Jeg kører normalt altid på Gaming Mode dog, ved ikke om der er flere problemer i de andre tilstande 😕
Bruger heller ikke Front Panelet alt for meget, men har lidt en idé om at lære at spille el-guitar, kunne være interessant at slå den til der foran, alt efter hvordan det virker ^^

Har prøvet med nogle andre drivers, men Creative sletter det meste efter hvad jeg har læst / lært 😕

Har selv installeret en Daniel_K Support pakke, det har dog ikke rigtigt ændret noget, muligvis lidt mindre lyd crashes, men dog stort set det samme *suk*


Har næsten overvejet at gå tilbage til Onboard.


tatoo1956
 
Overclocker
Tilføjet:
26-03-2012 12:16:01
Svar/Indlæg:
1630/101
#13 - Jeg er virkelig enig med dig her. Efter XP oplevelsen med Creative forventer man at de følger op på succes'en - MEN det skete så bare ikke 😕 .

Jeg har skrevet til den danske repræsentant om mine fejlfindinger i softwaren men intet brugbart svar er kommet retur. Den eneste "undskyldning" hos lydkort-fabrikanterne PT må være, at INGEN af dem rammer plet med drivere til Windows 7 (her refereres bl.a. til Auzentechs serier). Hverken i 32 eller 64 bit versionerne og det syntes jeg ærlig talt er for dårligt.

Det er virkeligt ærgeligt at teste gode produkter, som så bliver dukket af dårlige, endda til tider, ubrugelige drivere. Det kan virkeligt ikke passe, at driverne til onboard lydkort duer hvergang, men investerer du i et dyrere lydkort - tjahh, så virker det perifært.. om det virker.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af tatoo1956 d. 26-03-2012 12:16:42.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2012 15:18:32
Svar/Indlæg:
5872/1286
Måske det er kommet bag på lydkortsproducenterne, at directSound er pillet ud af directX efter ver 9.0c (sidste udgave til Windows XP), og at de så kæmper med at finde alternativer til dette?
Det kunne forklare Vista forsinkelsen af deres drivere, men ikke nu mere, skulle man tro. De burde da kende deres hardware godt nok til at lave en driver.

Er der ingen lydkort som KAN anbefales mere (tænker her på gode drivere, og bedre lyd end onboard lyd)?


tatoo1956
 
Overclocker
Tilføjet:
26-03-2012 15:51:06
Svar/Indlæg:
1630/101
Dette lydkort, som testen omhandler ér klart anbefalelsesværdigt. Der er kun en lille ubetydelig fejl i driveren - den, som man tester enkelthøjttalerne med. Den er lidt misvisende med mit analoge surroundanlæg men udover en kosmetisk fejl, så er dette lydkort perfekt i mine øjne og ører 🙂 .

Jeg ønsker mig brændende dette kort, men min pension tillader ikke denne udgift pt., ellers var det mit straks ❤ . Således udviklede mit bekendtskab med dette Creative-kort sig.


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2012 17:21:19
Svar/Indlæg:
2957/206
#17 - Jah, det var noget med det dengang, at de skulle til at emulere deres lyd på andre måder, EAX var dødt osv pga. DirectX ændringen.
Derfor det tog dem så lang tid med Vista, det kom næsten som et helt shock for dem at Vista kom ud.

Desværre ser det bare ud til at det ikke heeelt er gået bedre med Win7. Egentligt føltes det lidt som om at Win7 driveren til lige præcist mit lydkort bare er en ported version af driveren til WinVista, bare blevet det mere bugget.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2012 21:41:47
Svar/Indlæg:
5872/1286
Ja, det tror jeg gerne. Mit eget X-Fi Fatal1ty Gamer Extreme lider i hvert fald under "underlige drivere". Så mangler speakers i Game Mode, så forsvinder lyden til subwoofer og venstre baghøjttaler (ikke så tit, men alligevel).

Sjovt nok, så kører driverne bedre i Windows 8 beta end i Windows 7, forstå det hvem der kan 😲


#21
Ebo
 
Superbruger
Tilføjet:
27-03-2012 11:37:40
Svar/Indlæg:
709/10

#13 - Jeg er virkelig enig med dig her. Efter XP oplevelsen med Creative forventer man at de følger op på succes'en - MEN det skete så bare ikke 😕 .

Jeg har skrevet til den danske repræsentant om mine fejlfindinger i softwaren men intet brugbart svar er kommet retur. Den eneste "undskyldning" hos lydkort-fabrikanterne PT må være, at INGEN af dem rammer plet med drivere til Windows 7 (her refereres bl.a. til Auzentechs serier). Hverken i 32 eller 64 bit versionerne og det syntes jeg ærlig talt er for dårligt.

Det er virkeligt ærgeligt at teste gode produkter, som så bliver dukket af dårlige, endda til tider, ubrugelige drivere. Det kan virkeligt ikke passe, at driverne til onboard lydkort duer hvergang, men investerer du i et dyrere lydkort - tjahh, så virker det perifært.. om det virker.

tatoo1956 skrev d. 26-03-2012 12:16:01


Jeg har et Auzentech X-fi bravura 7.1 lydkort i min maskine og jeg har da aldrig haft problemer med de drivere, som auzentech har på siden i 64 bit versionen til mit kort.


tatoo1956
 
Overclocker
Tilføjet:
27-03-2012 15:26:05
Svar/Indlæg:
1630/101
#21 - Jeg har et Auzentech HD-explosion.. og det virker ikke altid stabilt. Derfor min generelle kommentar.


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
27-04-2012 17:00:14
Svar/Indlæg:
5039/109
Nu har jeg købt versionen uden skjoldet, som på papiret er det samme kort.

Har dog en lidt underlig ting med lyden. Har kun lagt mærke til det når jeg hører musik.

Lyden ændrer karakter, som hvis man skruede op og ned langsomt for de høje toner på equalizeren. Er lidt svært at forklare.

Har slået equalizeren fra i winamp og i indstillingerne for kortet.


tatoo1956
 
Overclocker
Tilføjet:
27-04-2012 19:56:12
Svar/Indlæg:
1630/101
#23 - Det var pokkers, det problem havde jeg med mit Auzentech lydkort men det er væk efter en driver-update. Dit problem har jeg så ikke oplevet under testen med dette Soundblaster kort??
Jeg er sikker på at det er et driver-problem.


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2012 04:10:11
Svar/Indlæg:
2957/206
Måske at man efter WinXP lidt skal holde sig til Onboard lyd, eller bruge flere tusinder hvis det er at man ikke kan leve med det?

Alle disse avancerede features de fine kort har med sig ser ikke altid ud til at virke? :p
Efter i dag så ryger mit X-Fi nok tilbage i XP maskinen, det blev lidt for meget med lyder der cuttede 10 gange på et min ved afspilning af en film ^^


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
04-05-2012 12:27:52
Svar/Indlæg:
5039/109
En anden ting jeg har lagt mærke til, er at når der fx afspilles en lyd i windows, når man åbner en mappe eller lignende, så afspilles en bid af det forrige der blev afspillet. Ligesom om at der ikke bliver tømt ud i bufferen, og der kommer en rest med fra forrige lyd, det er vildt irriterende.

Eneste grund til at jeg købte et pci-e kort, er at jeg skal have plads til crossfire, og så sad mit dejlige pci lydkort i vejen. Og det så rigtig godt ud i tests. Der er desværre ikke en nyere driver end den jeg har.

Må prøve at afinstallere driveren og starte forfra.


dMITIj
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2012 11:57:17
Svar/Indlæg:
1864/156
holy moly dette lydkort er fedt!!

Har lige fået lydkortet ind af døren i dag, efter længere vente tid da mine nye Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm som jeg bestilte samtidig var i restorder.

Jeg har læst flere Reviews på nettet og man må sige at der er delte meninger om dette lydkort, de fleste er negative.

jeg personligt er gået fra std. lydkort (mobo) som i dette tilfælde "burde" være en kende bedre en andre std.-mobo lydkort, men jeg må sige at lyden med dette nye lydkort er intet mindre en fantastisk!! og der er en verden tilforskel fra det på mobo og til dette, selvom jeg har læst at der ikke var den store forskel.

når det er sagt så har jeg ingen problemer haft overhovedet, alt er gået som Hans i Grete 😛

køb det før din nabo, du vil ikke fortryde det 🤣


Tengiell
 
Bruger
Tilføjet:
16-10-2012 15:14:52
Svar/Indlæg:
4/1
Hejsa

Jeg har for nyligt købt to front- og to baghøjttalere samt en subwoofer hos HiFi-klubben af mærket Argon.

Imidlertid vil mit OEM SB X-Fi Xtreme Audio ikke lade mig konfigurere lyd-output'et til 4.1. Enten skal det være 5.1, hvor centerhøjttaler-output'et er inkluderet nede i sub'en, eller 4.0, hvor sub'en slet ikke er med.

5.1. virker så vidt; jeg kan få lyd ud af højttalerne og sub'en, og centerlyden kan jeg blot skrue helt ned for. Men, det giver naturligt nok et hul i lyden, mest mærkbart i 1PS.

Derfor er jeg nu meget interesseret i at anskaffe mig et autoriseret 4.1-kompatibelt lydkort og bed især mærke i Overclockers bemærkning om Recon3D-lydkortet, der lød, at man kunne indstille det til 4.1. Kan man det - ikke mindst fordi der i specs står "3 x minijack"....?

Jeg spørger, fordi denne konfiguration ikke fremgår tydeligt på nogen produktbeskrivelser, jeg har set på noget lydkort, jeg indtil videre har undersøgt.


Tengiell
 
Bruger
Tilføjet:
16-10-2012 15:16:56
Svar/Indlæg:
4/1

Sludder; navnet på fyren der gav kommentaren var 'DjeavleN'.... ikke 'Overclocker'.


Grymok
 
Superbruger
Tilføjet:
16-10-2012 18:53:36
Svar/Indlæg:
656/40
#27 Har du en AMP på mellem lydkort og dine dt770?.
For ellers er der da ikke noget til at trække disse fantastiske headphones :)