Notebook som ekstern NAS harddisk?

Diverse d.  05. februar. 2012, skrevet af amizphy
Vist: 687 gange.

amizphy

Overclocker
Tilføjet:
05-02-2012 12:24:59
Svar/Indlæg:
19/5
Jeg kom til at tænke på, om der måske var en, der havde lidt mere forstand på dette end jeg selv, og som muligvis endda har prøvet det. Nu skal I høre. Er det muligt, at bruge min lille MSI notebook som en slags NAS eller lignende? Altså hvis jeg nu kobler den på mit trådløse netværk via min router (med netværkskabel). Kan den så bruges som en slags backup-server? Altså kan jeg tilgå den på en eller anden måde via en hvilken som helst computer med internetadgang? Hvis man på en måde selvfølgelig kan lave en "wake-up LAN", så den vågner op, når man skal bruge den, vil det være helt ideelt. Er det muligt på nogen måde?
unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
05-02-2012 13:20:31
Svar/Indlæg:
5258/240
Ja det kan du sagtens.

Du kan bare installerede freeNAS på den

amizphy

Overclocker
Tilføjet:
05-02-2012 13:23:17
Svar/Indlæg:
19/5
#1: Okay - men vil den kunne fungere som en almindelig bærbar samtidig eller vil den udelukkende være en NAS (server)?

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2012 13:57:01
Svar/Indlæg:
4310/364
#2 Ikke hvis du installerer freenass som er et OS i sig selv. Men hvad har du brug for? For hvis det bare er til fildeling kan du jo bare slutte den/de eksterne hardisk(e) til og så dele dem på netværket. Så har du jo i realiteten en lille NAS som du kan lægge filer op på. Hvis du så vil tilgå den udefra, så kan du jo sætte en FTP share op på den ved at bruge feks. filezilla server. Det er nemt og ligetil.

amizphy

Overclocker
Tilføjet:
05-02-2012 14:14:41
Svar/Indlæg:
19/5
#3: Jeg har nemlig ikke brug for andet, end at kunne bruge den som en ekstern harddisk, men hvor jeg kan tilgå filerne fra en anden computer på netværket, så den i praksis blot skal være en ekstern harddisk hvor der ligger filer på, som jeg gerne skal kunne have adgang til over netværket via andre maskiner på netværket i hjemmet.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2012 17:28:40
Svar/Indlæg:
4310/364
#4 Jamen så er det jo dét, du gør. Det eneste du skal huske, er at forwarde den port som du nu vil bruge til FTP igennem din router. Ellers kan du ikke tilgå den uden for dit hjemme netværk.

amizphy

Overclocker
Tilføjet:
05-02-2012 17:58:44
Svar/Indlæg:
19/5
#5: Er det noget, du måske vil hjælpe mig med at opsætte? Jeg er ikke så stærk på dette område, så hvis du ville hjælpe, ville det være dejligt.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2012 18:29:41
Svar/Indlæg:
4310/364
#6 Hvad mangler du præcist hjælp til? Hvordan man deler et share? Eller hvordan man opsætter en filezilla ftp server? Som udgangspunkt vil jeg anbefale at læse nogle guides, således du forstår hvad du gør. Der er ingen idé i at jeg hjælper dig hovedetløst, og så har du ingen idé om hvad du har gjort. Ved lidt selvhjælp får du i fremtiden meget nemmere ved selv at sætte det op. Når man først får brugt sin NAS meget, bliver man bidt og vil have mere. Så dette kunne være en nem måde at komme igang, så indlæringskurven ikke er så stejl.

SKal du bruge guides? i såtilfælde nævn hvilke og så skal jeg da med glæde google dem for dig ^^