AMD eller Intel (konkrete produkter og tanker herom)

Bundkort / CPU d.  07. februar. 2012, skrevet af Neon
Vist: 1030 gange.

Neon

Newbie
Tilføjet:
07-02-2012 03:22:39
Svar/Indlæg:
29/7
Hey,

Jeg er i den situation hvor jeg skal opgradere nogle elementer i min computer.

Alle mine elementer er gamle, så jeg vil ikke notere dem alle ned. Jeg køre dog pt. med:
CPU: Intel dual core E8500 3,16 Ghz.
MB: Ausus rampage II extreeme edition
Grafik: Radeon HD 5850
4 GB Ram (1600 mhz) Jeg har måtte tilføre lidt ekstra power til SB/NB for at det ville køre stabilt.
intet i mit system er pt. OC, men det vil jeg gerne med mine kommende produkter.

Jeg har pt. set på
CPU: AMD FX-8120 8-Core
Jeg har dog læst mange steder herinde, at i mener at i5'eren er langt bedre (jeg har os set et par tests som bevidner det)

Spørgsmålet er dog, om det ændre sig når win8 kommer.
Hvad mener i om det?
Her tænker jeg at der er flere elementer i FX-8120'eren som win8 muligvis udnytter bedre end win7 gør pt.

Mine tænker går på om i5'eren hos Intel er ligeså "fremtids sikret" som FX-8120'eren muligvis bliver med win8?

Mht bundkort har jeg set på følgende chipset hos AMD:
Bundkort: ASUS Crosshair V Formula, Socket-AM3+

Hvad synes i om det bundkort til netop den nævnte cpu?
Hvad jeg selv har læst er det udemærket, men hvis der findes et bedre i samme pris klasse (nogenlunde), så vil det være rart at vide.

Jeg foretrækker normalt asus kort frem for de øvrige, men er de aktuelle MSI kort ligeså fremtids sikret og aktuelt gode som det nævnte bundkort?

Hvis jeg vælger at bruge intels i5'er, hvad kan man så anbefale af bundkort dertil? (nogenlunde samme prisklasse som det nævnte fra ausus (ca 1500-1800)

Jeg har set på nogle enkelte kort i prisklassen, ca. 800 kr. og det lader ofte til at specifikationerne er de samme. Kan det virkelig passe at bundkort i 800 kr klassen er ligeså gode som 1500-1800 klassen?

Om ikke andet... Hvad ville i anbefale af bundkort til en intel i5?
For at være mere specifik omkring den i5'er er det i5-2500K'eren jeg har set på. Ville det evt være det bedste valg heraf?

Jeg har også planer om at købe nye ram dertil, men bundkort og cpu er første prioritet pt. af et samlet budget på ca. 3300 kr plus minus nogle hundrede.

Det vigtigste for mig er at det er fremtids sikret.
Jeg har hørt lidt om at intel skulle komme med en ny cpu generation inden længe, mon det pludselig vender op og ned på det hele - Og hvor længe går det mon før det kommer?

Jeg håber at i kan hjælpe derude.
På forhånd tak for jeres respons.
Verdenshersker

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
07-02-2012 05:53:49
Svar/Indlæg:
3636/386
Jeg vaelger lige at tage fat i det meste af sagen i et hug:

Alle mine elementer er gamle, så jeg vil ikke notere dem alle ned. Jeg køre dog pt. med:
CPU: Intel dual core E8500 3,16 Ghz.
MB: Ausus rampage II extreeme edition
Grafik: Radeon HD 5850
4 GB Ram (1600 mhz) Jeg har måtte tilføre lidt ekstra power til SB/NB for at det ville køre stabilt.
intet i mit system er pt. OC, men det vil jeg gerne med mine kommende produkter.

Hertil vil jeg sige, du jo godt kan genbruge dit OS som det foerste. Oensker du en billigere opgradering, kan du jo kigge efter et HD5850 mere (evt. et HD5870), og saa koere dem i Crossfire. De koerer go scalerer ganske godt. Saa Skal du ikke opgradere saa "dyrt" der. Angaaende dine ram, burde du jo kunne genbruge dem, da de jo er DDR3. Dog kan det vaere, der skal bruges en del mere volt, hvis dine ram fx koerer 1.65v i stedet for 1.5v (som ser ud til at vaere den nye standard). Og 4 GB burde vaere nok til spil stadig, hvis det ellers er formaalet, saa skriv gerne, hvad du evt. skal bruge maskinen til.
Og hvad med PSU? Har du noget ordentligt der i forvejen, saa er det jo en mulighed at genbruge denne ogsaa? Og ej forglemme harddisk. De er meget dyre pt., saa hvis du har noget i forvejen, saa ville jeg personligt genbruge den, medmindre du koerer paa en IDE disk, saa ville jeg klart skifte til en SATA. Har du ogsaa en DVD-Braender, der koerer sata, saa ville jeg ogsaa nuppe den med i det nye system.

Jeg har pt. set på
CPU: AMD FX-8120 8-Core
Jeg har dog læst mange steder herinde, at i mener at i5'eren er langt bedre (jeg har os set et par tests som bevidner det)

Ja, i5 2500K er nok det bedste valg, hvilket vi maa indse. Der er dog nogle, der mener det modsatte (dette skal ikke vaere en krig). Personligt ville jeg mene, der paa nuvaerende tidspunkt er mest fordel i en Intel, men selv koerer jeg da med AMD. Og hvorfor ikke proeve en "Underdog" ? :)

Spørgsmålet er dog, om det ændre sig når win8 kommer.
Hvad mener i om det?
Her tænker jeg at der er flere elementer i FX-8120'eren som win8 muligvis udnytter bedre end win7 gør pt.

Ja, det er svaert at spaa om fremtiden. Maaske har AMD helt ret og maaske er det et trick for at "forbedre" den CPU, som nok skuffede mange.

Mine tænker går på om i5'eren hos Intel er ligeså "fremtids sikret" som FX-8120'eren muligvis bliver med win8?
Der er jo intet, der er fremtidssikret. Clock for clock er Intel jo bedre, men skal du bruge programmer, der kan udnytte de ekstra kerner, saa er AMD jo nok bedre.

Mht bundkort har jeg set på følgende chipset hos AMD:
Bundkort: ASUS Crosshair V Formula, Socket-AM3+
Hvad synes i om det bundkort til netop den nævnte cpu?
Hvad jeg selv har læst er det udemærket, men hvis der findes et bedre i samme pris klasse (nogenlunde), så vil det være rart at vide.
Jeg foretrækker normalt asus kort frem for de øvrige, men er de aktuelle MSI kort ligeså fremtids sikret og aktuelt gode som det nævnte bundkort?

Bundkort er vist noget af det helt gode, saa vidt jeg ved omkring de R.O.G. bundkort.
Gigabyte GA-990FXA-UD5 til 1.299 kr. (komplett) ser nu ogsaa godt ud. Ja, endda UD3 ser ogsaa fornuftigt ud. Skal du bestille lige nu, skal du naesten se paa denne demo:
http://www.komplett.dk/k/ki.as...
UD3 demo til kun 769 kr. (Et lille hint fra min tid hos Komplett. 9 ud af 10 gange, naar det er noteret som en Demo1 og ikke Demo, saa er det et sprit nyt kort, der bare har vaeret aabnet, men som stadig kommer med alt tilbehoer osv. Saa er der sgu sparet en del. Der er stadig fuld reklameration paa.

Hvis jeg vælger at bruge intels i5'er, hvad kan man så anbefale af bundkort dertil? (nogenlunde samme prisklasse som det nævnte fra ausus (ca 1500-1800)
Jeg har set på nogle enkelte kort i prisklassen, ca. 800 kr. og det lader ofte til at specifikationerne er de samme. Kan det virkelig passe at bundkort i 800 kr klassen er ligeså gode som 1500-1800 klassen?

Ja, der er rigtig mange, der skriver, at man kan noejes med et kort til under 1000 kr. i Z68 gruppen. Jeg ville nok personligt goere det samme. De er ret stabile og fornuftige, men kommer jo an paa, hvad du skal bruge af features m.m.

Om ikke andet... Hvad ville i anbefale af bundkort til en intel i5?
For at være mere specifik omkring den i5'er er det i5-2500K'eren jeg har set på. Ville det evt være det bedste valg heraf?

Jeg ville mene at Gigabyte GA-Z68XP-UD3 er et godt bud. Koster pt. 899 kr. hos Komplett (der er 15 % off) og har da baade SLI og CFX, men dog kun til 2 porte. Ved ikke hvad du skal bruge af porte? Men et fornuftigt bud.

Jeg har også planer om at købe nye ram dertil, men bundkort og cpu er første prioritet pt. af et samlet budget på ca. 3300 kr plus minus nogle hundrede.
Jeg tror, jeg har ramt nogle ting, der kan goeres indenfor det budget. Kig paa det og stil endelig ekstra spoergsmaal, hvis der er brug for det.

Det vigtigste for mig er at det er fremtids sikret.
Jeg har hørt lidt om at intel skulle komme med en ny cpu generation inden længe, mon det pludselig vender op og ned på det hele - Og hvor længe går det mon før det kommer?

Igen, saa vil jeg ikke snakke om fremtidssikring. Men ja, Intel smider en Ivy Bridge arkitektur paa banen indenfor de naeste 3 maaneder, saa vidt jeg er oplyst omkring. Men man kan jo altid vente paa det naeste nye :)

Haaber at det gav lidt mere blod paa tanden og guiding i den rigtige retning! Happy buying!
Og velkommen til siden da :)

THC

Overclocker
Tilføjet:
07-02-2012 11:09:42
Svar/Indlæg:
286/10

Sry for OT MEN jeg vil meget gerne købe det gamle bundkort

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
07-02-2012 11:15:22
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg køre selv med en 8150, og jeg har også prøvet med en 2500K i et hverdags system. Begge er meget lige, og forskellen kommer du faktisk aldrig til at mærke. De ekstra kerner du får i 8150 fremfor 2500K er dog rigtig lækre at have, og windows 7 kan sagtens finde rundt i dem.

Det er et ganske fint bundkort du har haft kig på, men spørg dig selv engang "Har jeg brug for det?". Ydelsen er faktisk ens, og er ikke det man skal vælge bundkort ud fra. Det du skal vælge ud fra, er om du kommer til at bruge funktionerne i bundkortet.

Jeg bruger ihvertfald aldrig det Crosshair har at tilbyde kontra det Sabertooth 990FX har at tilbyde.

Neon

Newbie
Tilføjet:
07-02-2012 14:04:14
Svar/Indlæg:
29/7
Hey,

Computeren skal primært bruges til de nyeste spil, det er derfor jeg leder efter noget af det "bedste til prisen" så jeg er sikker på at kunne trække de nye spil i de kommende år i maks opløsning.

Mht strøm forsyning har jeg en fin stabil 750W
Mine harddiske er også udemærket med SATA2 og jeg har også de øvrige komponenter. Det er primært bundkort og CPU som skal udskiftes.

Jeg har set på Gigabyte GA-990FXA-UD5 kortet som du foreslog ovenfor. Det ser fint ud. Jeg kan ikke umiddelbart se den store forskel(i forhold til ASUS Crosshair V Formula), med undtagelse af prisen.

En af grundene til at jeg kom i tvivl hvad angår AMD FX-8120 8-Core, det var egentlig testen her:

http://www.legionhardware.com/...

Jeg må sige at jeg blev skuffet over AMD, da jeg så testen. Dog er jeg endnu ikke helt sikker på, om det vil se anderledes ud når Win-8 kommer på banen.
Det er stadig et af mine store spørgsmål, om win-7 virkelig ikke udnytter FX-8120'eren optimalt, så den derfor vil få et ordentligt skub i den rigtige retning, når Win-8 kommer ud. Hvis det er tilfældet, er jeg nok stadig mest til AMD, frem for intels i5'er
i5'eren er trods alt stadig kun med 4 kerner frem for AMDs med 8 kerner.

Jeg er dog slet ikke så teknisk, at jeg kan gennemskue hvad det har af konkrete konsekvenser, når man sammenligner de to CPU'er.

Lad os dog antage at jeg vælger at følge med intels i5'er. Vil Gigabyte GA-Z68XP-UD3 da være det bedste bud på et bundkort dertil?

Det skal understreges at jeg, uanset om det bliver intel eller AMD, ønsker at OC min CPU ydelse.
Der må derfor gerne tages hensyn til bundkort features, hvad angår "brugervenlig OC", samt opdatering og administrering af Bios.
Med det sagt, så betyder de funktioner jeg har med Bios en hel del, da jeg holder meget af at "lege" med den slags. Jeg har ikke noget imod at give et par hundrede ekstra, hvis jeg får mere "legetøj" til Bios.

Neon

Newbie
Tilføjet:
07-02-2012 14:16:15
Svar/Indlæg:
29/7

Hvis jeg endelig går med AMD's serie, mener du så at det bedre kan betale sig at gå med 8150, frem for 8120'eren? Eller er forskellen på ydelsen minimal i forhold til de 350.- kr forskel i prisen?

Du skriver også "windows 7 kan sagtens finde rundt i dem"
Mener du da at Win-7 intet problem har i at håndtere de 8 kerner og dermed ligeledes, at der (med sandsynlighed) ingen forskel vil være at mærke, med Win-8 i forhold til håndteringen af AMDs konkrete 8 kerner CPU'er?

Jeg har set på det Sabertooth 990FX du nævner.
Det ser faktisk meget fornuftigt ud i prisen, men giver det samme muligheder for OC og administrering af Bios, som ASUS Crosshair V Formula?

Razorblade

Superbruger
Tilføjet:
07-02-2012 16:33:25
Svar/Indlæg:
221/3
"Jeg har set på det Sabertooth 990FX du nævner.
Det ser faktisk meget fornuftigt ud i prisen, men giver det samme muligheder for OC og administrering af Bios, som ASUS Crosshair V Formula? "

Det giver ikke helt de samme tweak muligheder som X-hair, til gengæld er det klippestabilt og kommer med 5 års garanti.

Du kan jo forøvrigt snart downloade en beta version af Win 8:
http://www.theregister.co.uk/2...

Neon

Newbie
Tilføjet:
07-02-2012 18:44:38
Svar/Indlæg:
29/7
Hey,

Når nu kigger jeg jo så på det her "ASUS Sabertooth 990FX" MB og sammenligner det med andre som "ASUS Crosshair V Formula"

Kort om de to bundkort... Kan jeg OverClocke CPU'en lige meget på de to bundkort, eller er der forskel på, hvordan jeg kan OC min CPU på de to?

Jeg overvejer at købe AMD FX-8150 til bundkortet.
Jeg har efter at have læst alt for mange tests, fået fornemmelsen af at AMD slår Intel på punktet om at have mange tunge programmer og spil kørende på samme tid.

Med andre ord de store CPU krævende opgaver, ser det ud til at AMD vinder over Intel.

Jeg har altid rigtig mange ting kørende på samme tid og dertil tror jeg at AMD vil hjælpe mig mere end Intel.

jeg har også på fornemmelsen at de tests vi ser pt. ikke er helt troværdige, eftersom at de aktuelle spil i dag, kun arbejder med op til 4 kerner, så udnytter de slet ikke alle 8 kerner hos AMDs CPU'er.

Jeg vil nok satse på at mange kommende programmer og spil, vil være bedre til at udnytte alle 8 kerner, frem for de 4 kerner, som de fleste spil køre med i dag.

De fleste tests som jeg har læst og set, de er jo (da de blev lavet) primært baseret på 4 kerner.

Hvad mener i andre om den holdning?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Neon d. 07-02-2012 18:54:51.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2012 19:53:42
Svar/Indlæg:
8947/160
Du går som sagt ikke galt i byen med nogle af cpu érne, jeg ville nok tage den billige x8 og så bare clocke den hvis valget faldt på amd, ingen grund til at betale 350kr for noget man selv kan klare på 2 sek i bios. 😀 Jeg tror også du får lidt mere for pengene med amd´s bundkort, selv "billige" bundkort til under 1000kr er pakket med features og crossfire/sli løsninger, usb3, sata600 osv osv. Jeg ville selv have svært ved at vælge hvis jeg skulle vælge mellem en amd x8 og intel´s 2500K . Ingen tvivl om at intel har mest ydelse pr core, faktisk tæt på dobbelt op når den er clocket, men tanken om 8 ægte cores ved små 5ghz (AMD) lokker da en del må jeg sige. 😛

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
07-02-2012 21:05:34
Svar/Indlæg:
4438/91
Nu er jeg lige en kælling og siger: Vent til IvyBridge kommer! Det ser ud til at de bliver meget meget attraktive på flere fronter. Og dit setup kan vel godt klare et par måneder mere?
Som foreslået, så er et ekstra GFX vel den mest optimale opgradering hvis det er gaming.

Der er allerede kommet et hotfix til Win7 med Bulldozer CPU'er som skulle give op til 10% mere i ydelsen.
http://hwt.dk/Forum/318475/Boo...

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
07-02-2012 21:31:43
Svar/Indlæg:
6368/477
Det der er "fejlen" i windows 7 er at hvis du spiller, så fatter windows 7 ikke at Bulldozer er bygget op i moduler, og hvis dit spil understøtter 4 kerner, kan den smide spillet til at køre på kerne 1, 5, 7 og 8 f.eks. Det er altså totalt random. Windows 8 fatter dog at smide spillet på kerner 1, 2, 3, og 4, hvilket betyder at du opnår maks. turbo, altså et overclock der kun gør sig gældende når de første 4 kerner skal lave noget, og de sidste 4 sover.
Her er det (med 8150'eren) 4.2Ghz, hvor meget det er med en 8120 kan jeg ikke huske.

Nu er der dog, som Da9els skriver, kommet en hotfix til windows 7. Hvordan den virker ved jeg intet om.

Er 8150 at foretrække over 8120? Det vil jeg ikke rigtig kommenterer. Jeg købte en 8150 kun fordi jeg ville have top modellen. Jeg har alligevel slået turbo fra, og køre med et permanent overclock på cirka 5.2Ghz, hvilket en 8120 sikkert også kan, jeg er bare fanatiker 😉
Du skal altså vælge din CPU ud fra hvad du vil betale kontra de ekstra Mhz du får ud af at give det ekstra for den store...

Når det kommer til overclock skal du ikke være så fanatisk. Det var rent held i uheld at jeg fik det bundkort jeg gjorde. Jeg ville have været fint tilfreds med et Sabertooth 990FX, eller andet der er mindre. Et MSI 990FXA-GD65 er ganske fint, og skal nok kunne hive det ud af din CPU, som den kan klare.

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2012 23:37:10
Svar/Indlæg:
1814/48
@9 Du virker nærmere som en Oddset-babe med det råd 🤡

Tænk på alle de timer Neon kunne game på en AMD FX-81x0 eller en Core i5 2500K maskine, der kan være klar indenfor en uge, på de minimum to måneder der er til vi ser danske forhandlere sælge Ivy Bridge til forhøjet pris!

En Core i5 2500K vil tillade en opgradering til Ivy Bridge, når sidstnævntes pris er nået et fornuftigt niveau, mens Ivy Bridge er end of line for LGA1155 soklen.

Vælger Neon AMD får han i sidste halvdel af året muligheden for at opgradere til Vishera, med en forbedret udgave af Bulldozer kernerne(Enhanced Bulldozer/Piledriver) der blandt andet byder på en fordobling af DDR3 kanalerne(fra to til fire). På AMD siden er der også en reel chance for at efterfølgeren til Vishera, hvis der bliver en, vil passe i bundkortet.

Neon

Newbie
Tilføjet:
08-02-2012 11:41:25
Svar/Indlæg:
29/7
Hey,

Det lyder meget fornuftigt, hvad angår dysfunktionerne i Win-7 kontra det vi sandsynligvis vil se i Win-8.
Jeg tror på (uden at have den professionelle viden) at der er en overvejende sandsynlighed for, at AMDs 8150 (og kommende) vil arbejde en del bedre med Win-8.

Den "Hot-Fik" Win-7 har lavet, bevidner jo blot at der netop har været (og måske stadig er der) dysfunktioner i Win-7 i forhold til 4+ kerner.

Tror i på det?

Den overvejende grund til at vælge en AMD i øjeblikket, kontra at vente til Intel kommer med deres Ivy Bridge, det er min erfaring med de tårn høje Intel priser, når vi taler "nye produkter"

Jeg har på fornemmelsen, at en Ivy Bridge vil ligge i prisklassen med de store i7 versioner i begyndelsen.
Det er jeg personligt ikke forberedt på at give.

Hvad tænker i andre om det?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Neon d. 08-02-2012 11:55:58.

Neon

Newbie
Tilføjet:
08-02-2012 12:04:59
Svar/Indlæg:
29/7
Ang. Ivy Bridge har jeg lavet lidt research.

Man har selv lavet en post om det herinde, med inkluderet test resultater (dog på et tidligt stadie)
Dog er der ikke meget at glæde sig til, ifølge denne post.

http://www.hardwareonline.dk/n...

Alt om Data, har ligeledes skrevet om den kommende Ivy Bridge. Det er dog heller ikke noget at råbe hurra for:

http://www.altomdata.dk/her-er...

På "Tom's Hardware" har de tilsyneladende fået fat i en liste med de kommende priser på Ivy Bridge. Der ligger priserne i samme kategori med de nye i7'ere

http://www.tomshardware.com/ne...

På TECH Spot har de fået en liste med specifikationer på de kommende Ivy Bridge's

http://www.techspot.com/news/4...

For mig ser det ikke ud til at Ivy Bridge har noget som helst at tilbyde, med undtagelse af et markant lavere strøm forbrug.

De køre samme frekvens som de nuværende i7'ere, de øges til 8MB L3 Cache og køre stadig på 2,5 op til 3,5 Ghz på 4 kerner.

Spørgsmålet er bare: Er det virkelig nok til at konkurrere med AMDs 8000 serie, hvis man forudsætter, at Win-8 virkelig behandler de 8 kerner mere optimalt, eller at man (hvilket er meget realistisk) antager at kommende spil og programmer, udvikles til at understøtte 4+ kerner?

I mine øjne vil det give AMD et kæmpe forspring, eller hvad?

Håber at i vil give jeres holdninger til kende på dette punkt.

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
08-02-2012 13:03:58
Svar/Indlæg:
4438/91