Ny processor til ældre gaming-pc

Bundkort / CPU d.  07. februar. 2012, skrevet af xcaptain
Vist: 1028 gange.

xcaptain

Overclocker
Tilføjet:
07-02-2012 23:04:14
Svar/Indlæg:
27/8
Hej HWT

jeg har en ældre pc som jeg bruger mest af alt til at spille spil.

Den fungerer helt fint når jeg spiller spil - kan spille crysis 2 på højeste grafik (bortset fra AA ;D) og kører også fint Skyrim.

Der hvor den begynder at falde bagud, er i alle andre situationer. Den er virkelig langsom til at starte op/lukke ned, åbne og lukke programmer (skal tænke sig om når den åbner mapper(!)).

Jeg har antaget at det er pga. min ældre processor af typen: Intel Core 2 6600
Jeg havde derfor tænkt mig at købe en ny processor til min computer. Mit bundkort (ASUS P5B plus) har socket typen 775.

Har kigget på nogle processorer og forestillede mig at den bedste løsning ville være en i3 processor eller en Xeon processor.

Mit spørgsmål til jer er: Xeon er en server processor, men betyder det noget for mig? den er dyrere, så den er vel bedere end i3'eren? Kan man bruge den til gaming alligevel?

M.v.h.
Joachim

EDIT: Har flere gange omformateret. Kan se på mit G15 keyboard, at processoren (i spil) for det meste kører på omkring max perfomance hele tiden... Det er blandt andet derfor jeg har draget den konklusion, at det er den der er det svageste led i min computer.

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af xcaptain d. 07-02-2012 23:06:36.
shoutcaster

Superbruger
Tilføjet:
07-02-2012 23:09:19
Svar/Indlæg:
347/20
Din E6600 er fin nok, du burde se dig om efter nye ram og så en lille ssd. Så har du rigeligt med boost. Du kan ikke bruges en xenon til spil, den vil slet ikke yde ordentligt i forhold til pris / performance 🙂

shoutcaster

Superbruger
Tilføjet:
07-02-2012 23:10:36
Svar/Indlæg:
347/20
Og du kan sgu ikke få en i3 processor til socket 775 🙂

Rafcio

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2012 23:23:02
Svar/Indlæg:
445/32
ja, nyt gfx ville da nok give dig en forbedret spiloplevelse og så skal du nok af med Vistaen, enten tilbage til gamle XP eller en Win7 vil da også frigive lidt ressourcer

Anonym202158143552

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2012 23:34:44
Svar/Indlæg:
3671/66
Det lader umiddelbart til, at det primært er din harddisk som trækker ned. Jeg vil foreslå en SSD på minimum 120/128GB, som #1 også er inde på.
Måske vil en klods RAM yderligere også gavne.

Derudover kan du selvfølgelig sagtens købe en Core 2 Quad til dit bundkort, i jagten på fornyede kræfter.

Vista tager en del RAM, men ellers er der ydelsesmæssigt ikke den store forskel i forhold til fx. Win 7.

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2012 23:55:32
Svar/Indlæg:
4221/223
Jeg vil sige en e8400, eller en q9550 cpu vil måske gøre en forskel men det er mest din fsb og cache der vil være forskellen.
Et bedre grafikkort, med min. 1gb ram måske være en ide. Selv om du siger alt er på maks.
Ram mæssigt vil jeg nok sige at du bør få fat i 2 klodser på en 3, eller 4gb og så de hurtigste som dit board kan klare. Læste jeg 800MHz?

xcaptain

Overclocker
Tilføjet:
08-02-2012 03:15:23
Svar/Indlæg:
27/8
Tusind tak for de mange gode svar. Kan forstå jeg bør kigge på noget mere ram og en ses harddisk først, og så må jeg måske spare op til en ny quad processor...

Det rejser nogle andre spørgsmål:
Kan man blande forskellige ram hastigheder? (eks købe mere ram der måske er hurtigere end de forrige).
Hvad skal installeres på ssd harddisken? Er det kun windows og de vigtigste programmer/spil, eller skal jeg bare installere alt på ssd, og så opbevare alt andet på hdd?

Nogle af jer snakker om at forbedre spil-oplevelsen evt. Ved køb af nytgrafikkort, men som jeg understregede i min første post, så er der intet galt med min spiloplevelse, men tværtimod i alle andre tilfælde, hvor jeg har problemer...

Tak for at i vil hjælpe :)

_Letni

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2012 06:46:09
Svar/Indlæg:
3086/261

Anonym202158143552

Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2012 10:49:10
Svar/Indlæg:
3671/66

Tusind tak for de mange gode svar. Kan forstå jeg bør kigge på noget mere ram og en ses harddisk først, og så må jeg måske spare op til en ny quad processor...

Det rejser nogle andre spørgsmål:
Kan man blande forskellige ram hastigheder? (eks købe mere ram der måske er hurtigere end de forrige).
Hvad skal installeres på ssd harddisken? Er det kun windows og de vigtigste programmer/spil, eller skal jeg bare installere alt på ssd, og så opbevare alt andet på hdd?

Nogle af jer snakker om at forbedre spil-oplevelsen evt. Ved køb af nytgrafikkort, men som jeg understregede i min første post, så er der intet galt med min spiloplevelse, men tværtimod i alle andre tilfælde, hvor jeg har problemer...

Tak for at i vil hjælpe :)

xcaptain skrev d. 08-02-2012 03:15:23

Hvis du køber RAM som er hurtigere end de forrige, skal du bare ind i BIOS og sætte dem til den samme hastighed/fællesnævner. De hurtige RAM kan sagtens skrues en tand ned, men de langsommere RAM ikke altid kan skrues en tand op.

Hvis du køber en SSD (ikke en "SSD Harddisk", da den ikke er mekanisk som en harddisk) på fx. 128GB, ville jeg lægge Windows og de fleste/oftest brugte programmer dér. Spil osv. ville jeg opbevare på harddisken, da spil ikke tager udnytte af den hurtige hastighed.
Overstående leder mig nemlig også til den konklusion, at det er din harddisk som er flaskehalsen i dit system.

Forresten... Af SSD vil jeg anbefale en af følgende:
http://www.edbpriser.dk/Produc...
http://www.edbpriser.dk/ssd-so...

Jeg aner ikke, hvor meget plads du er ude efter. Det må du afgøre, men til OS + programmer er 60/64GB ofte for lidt.
Du bør også bemærke, at du ikke opnår den angivede hastighed, da dit bundkort bruger SATA2 interface, som ofte "kun" når op på de 255mb/s, uanset om det læses eller skrives.
Du vil dog stadig opleve et ret stort boost i forhold til en normal harddisk.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Anonym202158143552 d. 08-02-2012 10:56:53.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
08-02-2012 12:12:26
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg ville få fat i en Q9400,9450/9550 quad core CPU og en ganske almindelig harddisk på 7200rpm og 32mb cache.