Hey har at spørgsmål jeg har funderet lidt over. Hvis man har en f.eks FM1 3870K og 2 andre gpu'er i xfire, går GPU'en så på arbejde når du f.eks går ud på youtube eller laver noget hvor chippen kan se det ikke er nødvendigt dine andre 2 selvstændige gpu'er kører, så man sparer strøm? Eller fungerer Liano ikke sådanne?
Du kan køre asymetrisk x-fire med 3 forskellig mindre kort, men kun med et ekstra gfx, hvis du sætter et af de store i, frakobler den cpuens gfx, så vidt Jeg har forstået.
I AMD's Radeon HD 7000-serie er der en ny funktion som hedder "Zero-Core" (hey, jeg fandt ikke på navnet...), hvor de grafikkort som ikke er i brug, simpelthen går på standby og blæseren stopper.
Hvis du bruger HD 6000-serien, opnår du ikke samme strømbesparelse, da de altid kører i baggrunden - tændte. De kører dog selvfølgelig på meget lave MHz og udvikler derfor ikke så meget strøm, når der ikke er brug for dem.
Så det er dumt at bygge en Liano, hvis man håbede på strømbesparelse når pc'en ikke behøver bruge de større gpuer. Håbede bare den ville bruge chippens egen gpu når de andre ikke var nødvendige at trække strøm fra 🙂 Ærgeligt.
Det hjælper ham jo ikke før Trinity ( og fm2 socket) udkommer, og ingen er vist klar over om den ligefrem kan slukke et HD7950/7970, men det vil være fedt hvis det kan lade sig gøre 🙂
Det hjælper ham jo ikke før Trinity ( og fm2 socket) udkommer, og ingen er vist klar over om den ligefrem kan slukke et HD7950/7970, men det vil være fedt hvis det kan lade sig gøre 🙂
Jeg mener, at få kort fra HD 7000'serien kan bruges sammen med de aktuelle APU'er, men jeg kunne tage fejl. Og AMD ZeroCore kan skam sætte en sekundær GPU på standby, så den bruger under 1W. Det er imponerende.
Det er altså kun de mindre grafikkort fra HD 6000 serien der kan køre CrossFire sammen med den indbyggede GPU i CPU'en. fra HD6450 op til HD6670 mener jeg.
Jeg er godt klar over at HD7000 serien kan køre zero core, men Trinity får jo også HD7xxx indbygget gfx og det var det Jeg mente kunne være fedt, hvis den kunne sætte feks HD7970 i zero core mode 😲
7970 vil helt sikkert ikke kunne arbejde sammen med grafik chippen i trinity. Du skal nok ned i noget 7600 eller mindre før det kan lade sig gøre, og så kan det sikkert også bruge Zero Core og kun køre på APU'en når du er i windows.