HTC Sensation XE vs. iPhone 4s vs. Samsung Galaxy S2 vs. Nokia Lumia 800

Diverse d.  11. februar. 2012, skrevet af darkplayer
Vist: 1358 gange.

darkplayer

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 15:40:53
Svar/Indlæg:
1123/442
Som det fremgår af overskriften er jeg ret så splittet mellem disse telefoner, så jeg ville lige høre om nogen af jer har erfaringer med de nævnte telefoner og hvad i evt. synes om dem? Hvad ville i gå efter?
@ngler

Redaktør
Tilføjet:
11-02-2012 16:15:03
Svar/Indlæg:
4033/364
Det kommer jo meget an på hvad du vil have / vil bruge den til.

Det er vidt forskellige telefoner.

Jeg ville nok gå ned i en butik og prøve dem i virkeligheden. For ud fra specs er fx Nokia Lumia 800 noget langsommere , men det jeg har prøvet med WP 7.5 virker det ret flydende (omvendt er det bagud på apps kontra Android og iOS).

Det nemmeste for mange at gå til er iOS , men den er også ret dyr - taget i betragtning den har en lille skærm - men den er måske nok den der har den hurtigste processor / GPU - det er dog ikke så meget i forhold til SGSII og Sensation XE.

De to android telefoner - tja de er næsten lige store, XE har en lille fordel i en bedre opløsning og en svagt højere clocket processor (men dunno om den er hurtigere). Jeg vil tro at SGSIIs skærm er pænere med SuperAMOLED (og stærkere da det er gorilla glas) kontra HTCen.

HTC sense er der omvendt mange der elsker - så det kunne være en fordel ved denne kontra SGSII.

Kamerakvaliteten er nok nogenlunde det samme for alle 4.

Generelt kan man sige at Android telefoner kan man tilpasse mere til sin smag, det er lidt mere besværligt med iOS (iPhone) og WP (Windows Phone).

kojs

Overclocker
Tilføjet:
11-02-2012 16:32:10
Svar/Indlæg:
181/0
Har selv en Nokia Lumia 800 til test pt, og interfacet føles endnu mere flydende og lækkert end på iPhone. Tilmed er menusystemet langt mere tiltalende og interessant.
Jeg har i den måned jeg har haft den, endnu ikke oplevet problemer med performance. Den æder alt hvad man smider efter den. Til hverdagsopgaver føles den meget hurtigere end fx. Galaxy Nexus

I sidste ende handler det vel om, om du er til Windows Phone, iOS eller Android.
Gå ned til din lokale tele-pusher og prøv dem alle. Og lad være med at høre på hvad sælgeren siger til dig. De er som regel parat til at bilde dig hvad som helst ind.

myrizzle

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 16:36:15
Svar/Indlæg:
1895/41
Har også selv haft Lumia siden den udkom.. Er meget tilfreds. Synes dog skærmen er bedre på iPhone.

Men det er også det.. Det er min første smartphone. Og ville ha noget alle andre ikk havde. Er endnu ikk stødt i en anden med Lumia 800, og alle du kommer i nærheden af vil gerne pille ved den 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 16:50:29
Svar/Indlæg:
20170/383
Som allerede skrevet. Hvad skal du bruge den til? Og hvad har du af forventninger til den ?

Lumia 800 med Windows Mango kan godt minde lidt om iOS på den måde at alting er mere eller mindre forudbestemt for en. Man kan ikke rode med alting som man kan på en Android mobil. Når det så er sagt. Alting kører super flydende på en WP mobil. Min HTC Titan er langt mere smooth og lækker i menuerne end nogen Android telefon er. Eneste minus, synes jeg, er skærmen. Den er bare ikke for god på Titan.

HTC Sensation XE Beats er interessant hvis man bruger sin mobil meget til musik. Den får ros for headsettet og det medfølgende Beats software og hardware. Sense er efter min mening også en mere behagelig brugerflade end Samsungs.

Iphone 4s taler vel lidt for sig selv.

Balanovic

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 17:03:22
Svar/Indlæg:
654/36
#4 Med hardware må du vel mene det headset? Der er ikke nogen forskel. Ifølge XDA forums så er det med bedre lyd et salgstrick. De har endda gjort lyden dårligere på den XE, for at forskellen skal høres :no:

#0, gå ned i butikken og prøv dem.

Men ellers:

Lumiaen er flydende med det Windows 7.5. Virker, men lille skærm.
Galaxy/Sensation - Hvorfor de to? Overvejet en Nexus måske? Men de er android mobiler, så du kan ændre det meste på det du ikke kan lide.
iPhone 4S - Lille skærm iforhold til resten, men det iOS virker så.

Min mening:
Køber du tit nye highend mobiler? Så snup en Nexus eller Galaxy Note, massere af muligheder med de mobiler.
Ellers hvis du vil have en anderledes mobil der faktisk er flot og flydende. Så vælg Lumiaen.
Hvis du er en applebob, eller godt kan lide det iOS/Designet, så vælg iPhonen

Hvis du ikke køber nye mobiler så tit, så vent på det ydelses hop der snart kommer. 4(5) kernet Tegra3 enheder kommer snart. Der er rygter om en LG 3X, Samsung Galaxy S3, stor HTC med 4kerner. Den ydelse kan bruges senere hen, hvor du så kan bruge den mere optimeret software fra XDA-Forums.

#1, Den processor i Samsung Galaxy S2 er utrolig. Den er baseret på Cortex A9 istedet for Cortex A8 som i Sensation. A9 er bedre med 25% clock for clock. Men det er marginaler i en smartphone.

... puha, der røg der lidt nørd ud af mig. 😳

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 17:06:28
Svar/Indlæg:
20170/383
Jeg har ikke selv prøvet den XE Beats, men har læst 3 tests af den, og de er alle 3 ganske positive over det. Kalder den endda den bedste musikmobil på markedet. Hvor meget der er i det skal jeg ikke kunne sige.
Hvad hardware angår, så havde jeg nu ellers forstået det sådan at det også var smidt en eller anden lydprocessor i den.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af tom81 d. 11-02-2012 17:08:00.

Balanovic

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 17:09:28
Svar/Indlæg:
654/36
#6 Åbenbart ikke. :no: Der er pillet lidt i equalizeren. De siger endda at lyden, uden beats profil slået til, er bedre på den gamle sensation end den nye 😕

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Balanovic d. 11-02-2012 17:09:44.

darkplayer

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 17:11:22
Svar/Indlæg:
1123/442
mange tak for de dybdegående indvendinger! 🙂

Jamen jeg tænker lidt at jeg vil burge den til musik (meget), se film, spille og misbruge en del apps. Ud fra det i har skrevet så kan jeg allerede sige at Nokiaen ikke umiddelbart tiltaler mig. Tror heller ikke jeg vælger Galaxy S2.

Alt i alt må jeg nu vælge mellem iPhone 4s (grundet appstore og design) og Sensation XE.

PS: Hvis man i forvejen er telia kunde og gerne vil have en iPhone, sørger de så for at man får et microsim?

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af darkplayer d. 11-02-2012 17:12:15.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
11-02-2012 17:41:28
Svar/Indlæg:
4033/364

#4 Med hardware må du vel mene det headset? Der er ikke nogen forskel. Ifølge XDA forums så er det med bedre lyd et salgstrick. De har endda gjort lyden dårligere på den XE, for at forskellen skal høres :no:

#0, gå ned i butikken og prøv dem.

Men ellers:

Lumiaen er flydende med det Windows 7.5. Virker, men lille skærm.
Galaxy/Sensation - Hvorfor de to? Overvejet en Nexus måske? Men de er android mobiler, så du kan ændre det meste på det du ikke kan lide.
iPhone 4S - Lille skærm iforhold til resten, men det iOS virker så.

Min mening:
Køber du tit nye highend mobiler? Så snup en Nexus eller Galaxy Note, massere af muligheder med de mobiler.
Ellers hvis du vil have en anderledes mobil der faktisk er flot og flydende. Så vælg Lumiaen.
Hvis du er en applebob, eller godt kan lide det iOS/Designet, så vælg iPhonen

Hvis du ikke køber nye mobiler så tit, så vent på det ydelses hop der snart kommer. 4(5) kernet Tegra3 enheder kommer snart. Der er rygter om en LG 3X, Samsung Galaxy S3, stor HTC med 4kerner. Den ydelse kan bruges senere hen, hvor du så kan bruge den mere optimeret software fra XDA-Forums.

#1, Den processor i Samsung Galaxy S2 er utrolig. Den er baseret på Cortex A9 istedet for Cortex A8 som i Sensation. A9 er bedre med 25% clock for clock. Men det er marginaler i en smartphone.

... puha, der røg der lidt nørd ud af mig. 😳

Balanovic skrev d. 11-02-2012 17:03:22

Sludder - Cortex A8 arkitekturen understøtter slet ikke dualcore CPUer (selvom kineser tablets gerne vil have os til at tro det). Qualcomm MS8260 der bruges i Sensation og Sensation XE er en dualcore Cortex A9 baseret CPU - ligesom Exynos 4210 som bruges i SGS2. Tegra3 er også Cortex A9 baseret. Sensation XL derimod er singlecore.

Når det er sagt, så kan Cortex A8 godt være hurtigere end en Cortex A9 (men normalt når de bliver Dualcore så hjælper det noget hvis applikationen kan udnytte det).

Men nu er Cortex A9 jo ikke et kvalitetsstempel i sig selv ...

Prøv dem - Der er en grund til at SGS2 har vundet rigtig mange priser. Jeg skiftede min Desire i sin tid med en Galaxy S (har den stadig) - nu har jeg ikke stået med en Sensation XE, men AMOLED giver normalt et meget mere farverigt billede.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af @ngler d. 12-02-2012 12:36:51.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 18:15:56
Svar/Indlæg:
20170/383

Hvem er "de"?

Er det et par enkelte brugere på xda?

Stort set alle test jeg kan finde er positive omkring lyden på XE Beats. Så der må da næsten være noget om snakken.

Balanovic

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 18:16:00
Svar/Indlæg:
654/36
#9 Der er ændret i designet for at få det slutresultat. Så at kalde det sludder, er sludder! 🙂
http://smartphonebenchmarks.co...
Overstående er bare et eksempel.SGS2's Exynos er ren Cortex A9, ligesom Tegra 2.

Den WM8650 du linker til, er desværre en Cortex A8 processor? Wait, det var dropaden jeg troede du linkede til, 2 sek..

AMOLED giver ikke et farverigt billede. Det giver den bedste sort der findes. IPS giver efter min mening de flotteste farver.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Balanovic d. 11-02-2012 18:16:43.

Balanovic

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 18:27:46
Svar/Indlæg:
654/36

Balanovic

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 18:32:31
Svar/Indlæg:
654/36
#9 Hvor får du fra at det er Cortex A9?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 19:21:56
Svar/Indlæg:
20170/383

Det eneste der står i de tråde er jo hvad der ville svare til at et par enkelte brugere på her på hwt pludselig proklamere at Asus er det mest elendige lort, bare fordi deres Core i5 ikke kan nå 8 ghz på luftkøling.

Overdrivelse fremmer forståelsen. Så forstå mig ret.

Balanovic

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 19:27:10
Svar/Indlæg:
654/36
#14 Jeg kan ikke finde et officielt link til det, hvis det er det du leder efter? Jeg har bare søgt på beats på deres side på XDA. Der er jo også en grund til at de har samme udviklings side. Der er ikke en side der hedder Sensation XE. ALT indeni er det samme, udover batteriet. Derfor fungere en ROM fra XE på den normale Sensation.

Btw, så vi lige får det afklaret, det er den samme processor. Den i Sensation har bare fået et underclock til 1.2.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 19:40:08
Svar/Indlæg:
20170/383
Jeg er klar over hardwaren er den samme. Havde bare fået det indtryk at der var noget hardware forbedring hvad det lydmæssige angår.

Men uanset hvad, så vælger jeg stadig at tro på det er en rigtigt god mobil, specielt til dem der gerne vil have en smartphone til musik.

Balanovic

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 19:45:59
Svar/Indlæg:
654/36
#16 Det er jo også delvis rigtigt :) De Beats der følger med har godt med bas på, ikke ligefrem billige, og når lyden tweakes, jamen så bliver hipsterne glade 😉

MartinRos

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 20:44:04
Svar/Indlæg:
3907/73
Står lidt i en lignende situation da jeg er utrolig træt af min nuværende telefon.

Dog er jeg kommet fram til at det enten er en Nexus eller Lumia der er det rigtige for mig. Kunne være man skulle prøve sådan en Windows telefon.

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 22:16:23
Svar/Indlæg:
1978/216
Jeg har lige fået en Sensation XE for en lidt over en uge siden. jeg synes sgu den er super fed! har dog ikke hørt musik på den endnu 😳 har også en Desire HD, ikke meget forskel der, men XE er lidt mindre og lidt letter og noget hurtiger :yes: og samme skærm størelse på dem begge 4.3"

Ali

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2012 22:48:43
Svar/Indlæg:
638/78
#0 du har en option mere: vent på Sony Xperia S, som ifølge flere mobilselskaber bliver frigivet i næste måned. Se mere om den på feks www.gsmarena. com. Går selv igen venter på den 🙂
Har prøvet iphone 3G+3Gs, iphone 4, Se Arc og har pt en Nexus S. Vægter især skrivning af sms/mails og der synes jeg Arc'en var bedst da den rettede næsten alt uanset hvor hurtigt jeg skrev.
Xperias S' får forresten også en HD skærm lig Nexus Galaxy.....

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
12-02-2012 11:08:00
Svar/Indlæg:
4033/364

#9 Hvor får du fra at det er Cortex A9?

Balanovic skrev d. 11-02-2012 18:32:31

Du har s** ret.

HTC skriver på deres side det er en DobbelKerne CPU - men Cortex A8 understøtter ikke DualCore. Derfor måtte det være en Cortex A9, da Cortex A15 ikke er kommet endnu..

Men MSM8260 er ikke en Dualcore, men en dual-CPU ifølge ARMs hjemmeside:
http://blogs.arm.com/arm-event...

Derfor er det faktisk to Cortex A8. Performance mæssig, så skrive Qualcomm selv at den er hurtigere end OEM Cortex A9 , men hvad jeg har set af benchs, kan den ikke slå Exynos 4210 og Tegra2 (i benchmarks der kan udnytte dualcore).

http://www.qualcomm.com/media/...

Balanovic

Elitebruger
Tilføjet:
12-02-2012 11:13:22
Svar/Indlæg:
654/36
Jep :) Men jeg mente det review du har skrevet. Jeg kan ikke finde information om at den cpu er cortex A9 :)

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
12-02-2012 12:41:33
Svar/Indlæg:
4033/364

man skal ikke skrive indlæg når man er på vej ud af døren..

WM8650 er ARM9 ikke Cortex-A9... my bad..

kan faktisk så ikke lige på stående fod huske om der er nogle Cortex A9 singleCore CPUer ..