Hjælp til ny PC/opdatering efter 5år uden selvbyg

Bundkort / CPU d.  13. februar. 2012, skrevet af ssl
Vist: 1019 gange.

ssl
 
Overclocker
Tilføjet:
13-02-2012 17:35:55
Svar/Indlæg:
16/6
Hej

Jeg beklager at dette er blevet et så langt indlæg, men håber alligevel i vil læse det og svare på bare nogle af de mange spørgsmål :)

Efter at jeg skiftede til Mac for 5 år siden, har jeg mistet overblikket med hvad der er sket på hardware området. Men nu er tiden kommet til at jeg skal have en ny computer og da det software jeg skal bruge ikke kører på Mac er jeg derfor blevet nødt til at skifte tilbage til Win7/Ubuntu. Jeg har prøvet at læse lidt op på det, ved at kigge rundt omkring på nettet, men det er ikke lige til få en samlet overblik...

Som sagt er det 5år siden jeg har gjort mig i "samle selv computere" og der er sket meget siden dengang. Derfor har jeg lidt brug for en opdatering, hvilket jeg håber at i kan være behjælpelige med, ved at tage et kig på de komponenter jeg har kigget på og komme med nogle kommentarer til om jeg er på rette vej eller helt i skoven :)


Krav:
Computeren skal hovedsageligt bruges til skole brug og spil performance er derfor sekundært/uden betydning. Computeren kommer til at køre en dual boot konfiguration med Win7 og ubuntu. Og med 2 skærme med 1900x1200. Med hensyn til OC er det også planen, ikke noget ekstremt, men bare en fornuftig OC som kan køre "24/7" for at få lidt ekstra "gratis" performance :)


CPU:
Efter hvad jeg har læst mig til er det Intel der er valget når man ser på performance/pris.
Og jeg er derfor kommet frem til at en I7 2600k eller 2700k må være det rigtige for mig.


Bundkort:
Efter at have kigget mange forskellige tests og forum indlæg igennem er jeg kommet frem til at et ASUS P8Z68-V (PRO)/GEN3 passer fint til mig. Kan det passe at den eneste forskel på Pro modellen er nogle ekstra Sata 6bg/s og lign ekstra tilslutnings muligheder? (for det har jeg ikke brug for). eller skal jeg kigge på et helt andet bundkort?


Grafikkort:
Her må jeg indrømme at jeg er rimelig lost. Der er virkelig mange at vælge imellem og kan ikke rigtig finde ud af hvilket et jeg skal vælge. Som sagt skal det ikke bruges til at spille på, så det skal ikke være noget vildt. Eneste krav jeg egenlig har at man skulle tilslutte 2 skærme med 1900x1200 (gerne med 2 DVI udgange). Håber i kan komme med nogle forslag. Meget gerne til en pris under 1000kr hvis det er muligt. Og gerne passivt kølet hvis det er muligt.


RAM:
Jeg skal bruge 16GB - men udvalget er jo kæmpe. Kan det virkelig betale sig at give en masse ekstra for de dyre RAM. synes jeg kan se mange bruger disse:
http://www.corsair.com/memory-...
Hvad siger i til dem eller findes der noget bedre til prisen (omkring 700kr)?


Harddisk:
Da jeg skal kører dual boot har jeg bruge for mindst 200-300 GB og derfor er pengene der desværre ikke til en SSD. Jeg har derfor kigget på en WD velociRaptor WD3000HLHX 300GB som en mellemvej. Vil det kunne betale sig med sådan en i stedet for en alm 7200rpm harddisk? Senere kommer der nogle data harddiske i. Men priserne skal lige falde lidt mere ;)


PSU:
Jeg har en OCZ-420ADJ liggende på 420W. Vil denne kunne bruges eller skal jeg købe en ny? Hvis, hvilken vil i så anbefale til dette setup?

Budget:
Det system jeg har skitseret her ligger på ca 6500. Hvilket stemmer fint med mit budget.


På forhånd tak for hjælpen..! :)

-SSL
DaWeirdGuy
 
Overclocker
Tilføjet:
13-02-2012 17:45:25
Svar/Indlæg:
89/13
vent til ivy; kepler og saadan der er traads alt max 4 maaneder tilbage.


ssl
 
Overclocker
Tilføjet:
13-02-2012 17:54:45
Svar/Indlæg:
16/6
Jeg skal bruge computeren nu her, så det er desværre ikke en mulighed at vente. men enig, det ville jeg normalt også have gjort.


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2012 18:00:41
Svar/Indlæg:
3854/175
#1 Måske det var en ide at forklare manden hvad i alverden Kepler og Ivy er...


Kepler er den nye grafikkortarkitektur fra nVidia som kommer om en månedstid eller to

Ivy (Bridge) er den nye serie/arkitektur som Intel snart lancerer. Muligvis samtidig med nvidia's lancering af Kepler

Men hvis spil kun er sekundært, så er en 2600K (og 2700k) waaaay overkill. En 2500k er ganske habil til dine formål.

Ram, selvom dine stile måske bliver lange, så får du ikke brug for 16 GB de næste par år, så 8 er rigeligt til dig. Hvis du - mod forventning - skulle mangle, så koster ram idag ikke særlig meget.

Bundkort, hvis du ikke skal overclocke vildt eller benchmarke, så bare gå efter det billigste Z68/P67 bundkort der er (selvfølgelig fra producenter som Asus, MSI, Gigabyte og dem man kender) de kan oftest overclocke til 4,5 - 5,0 GHz så det er rigeligt.

Grafikkort, der må nogle andre lige komme ind, jeg ikke har ikke styr på lowend gfx

Hvis du sparer lidt på bundkort og CPU (tager en 2500k) så vil jeg mene at du godt kan klemme en 256 GB (eller 240GB) SSD ind i budgettet, så det skulle være rigeligt.

Jeg kender ikke din PSU, men jeg ville beholde den, da jeg ikke hører negativt om OCZ' PSU


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2012 18:03:27
Svar/Indlæg:
2246/14
jeg ville tage en 2500k (en 2600k yder det samme hvis ikke du laver noget med mange tråde)
og så 2x8 gb ram stænger, så kan du altid gå op til 32 gb hvis det bliver nødvendigt...
http://www.memoryc.com/compute...
360 kr per 8gb modul, det er en god pris. at de "kun" er 10666 betyder ikke så meget.
Jeg ville tage en 1.5TB HDD med en "lille" SSD som cache... raptor er ikke meget hurtigere end alm diske, det kan imho ikke betale sig...
Du kan have 2 skærme på et z68 board, er det indbyggede grafikkort i cpu'en godt nok til dig ?


ssl
 
Overclocker
Tilføjet:
13-02-2012 18:14:37
Svar/Indlæg:
16/6
Det skal lige siges at jeg er ingeniør studerende og computeren skal derfor ikke bruges til at skrive til stile på ;) Men derimod til CAD, kompilering og AI algoritmer - altså meget CPU/RAM tunge ting. Kører ofte både 10, 20 eller 30min med fuld CPU load på alle kerne på min macbook nu.
Beklager at jeg ikke fik det med da jeg skrev skole ting.

tak for svarene.

#4 efter hvad jeg har kunne læse mig til er SSD caching WIndow only, så det er ikke en mulighed. men ret mig endelig hvis jeg tager fejl.


ssl
 
Overclocker
Tilføjet:
13-02-2012 18:26:24
Svar/Indlæg:
16/6
#4 jeg ved faktisk ikke om det indbyggede grafikkort vil være nok. Men kunne godt frygte at det ikke helt er nok...


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2012 18:53:03
Svar/Indlæg:
2246/14
til cad ville jeg da satse på et pro kort, de skulle efter sigende hjælpe enormt meget. (jeg har dog aldrig leget med CAD selv). Du kan nok få et fra en ældre generation til en fornuftig pris (brugt)...
Til det brug passer en 2600k fortrinligt, har du overvejet at gå op i pris og kigge på 3930k ?


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2012 19:42:12
Svar/Indlæg:
8947/160
Du bør virkelig overveje om ikke der kan blive til en af de ny SSD, det giver bare et kæmpe boost i rigtig mange ting, og jeg er sikker på du også kan bruge de styrker i dit daglige arbejde. Til en overclocket arbejdsmaskine med 8 tråde og 16gb ram er det altså et must med SSD. Hov, og så ville jeg gå udenom vengeance ram, de kan stort set ikke overclockes, det betyder at de allerede er presset til det yderste. Der findes masser af andre ram til samme pris med større "spillerum" så køb dem istedet.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shutdown d. 13-02-2012 19:55:34.


ssl
 
Overclocker
Tilføjet:
13-02-2012 20:14:54
Svar/Indlæg:
16/6
#7 Jeg havde ikke lige overvejet et sådan kort, men efter at kigget på det tror jeg at det ligger over mit budget. CAD er heller ikke det jeg gør det mest i. Den skal mest bruges til kompilering af forskellige C++ ting og VHDL. Angående en 3930k så er det noget jeg har overvejet, men pengene er der desværre ikke..

#8 Det er planen at der kommer en SSD til sommer :)
Hvilke RAM ville du så kigge på i stedet?



#10
ssl
 
Overclocker
Tilføjet:
13-02-2012 20:45:25
Svar/Indlæg:
16/6
#7 efter at have kigget lidt mere på PRO kort faldt jeg over Nvidia Quadro 600 som prismæssigt er fornuftigt? men er der nogle af jer der kender til det? så fortæl endelig :)


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2012 23:00:39
Svar/Indlæg:
2246/14
det ser ikke ud til at det er er vildt godt kort... www.tomshardware.com/forum/313...