takeMS ude med nye SSD

Litteratur d.  18. februar. 2012, skrevet af Tha_noob :)
Vist: 3544 gange.

Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2012 14:56:03
Svar/Indlæg:
3854/175
takeMS er ude med en ny SandForce SSD

Læs mere her: http://hwt.dk/LiteratureDetail...
red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
18-02-2012 16:41:27
Svar/Indlæg:
7881/1165
Ikke at det er en dårlig SSD, men hvis jeg skulle købe SSD idag, ville jeg blive oven-ud forvirret. Alle der bare laver noget med computer-udstyr, har efterhånden sendt en SSD på markedet og 95% af dem med Sandforce 2281-controller.
Er der vitterlig nogen forskel på alle de sandforce 2281 der er på markedet, eller bør man bare tage den billigste?
Mange af dem ser også ud til at have den samme indpakning bare med 100 forskellige klistermærker. Bliver de alle lavet samme sted?
Jeg kan godt forstå at mærker som Crucial og samsung har succes med deres SSD'er, da de netop skiller sig ud fra den kæmpe mængde af sandforce-produkter der oversvømmer markedet. 🙂

Måske skal man sammenligne det lidt med grafikkortets tidligere tider. Den gang var der jo også et par få der skilte sig ud, og så var der nvidia, der fik alle andre til at lave deres grafikkort ud fra deres egne chips. nVidia fik jo succes, og rigtig mange gik konkurs eller blev solgt på den konto. Så måske det bare er mig der ikke kan overskue markedet.

Ser i også markedet som utroligt broget?


Anonym202158143552
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2012 16:54:42
Svar/Indlæg:
3671/66

Ikke at det er en dårlig SSD, men hvis jeg skulle købe SSD idag, ville jeg blive oven-ud forvirret. Alle der bare laver noget med computer-udstyr, har efterhånden sendt en SSD på markedet og 95% af dem med Sandforce 2281-controller.
Er der vitterlig nogen forskel på alle de sandforce 2281 der er på markedet, eller bør man bare tage den billigste?
Mange af dem ser også ud til at have den samme indpakning bare med 100 forskellige klistermærker. Bliver de alle lavet samme sted?
Jeg kan godt forstå at mærker som Crucial og samsung har succes med deres SSD'er, da de netop skiller sig ud fra den kæmpe mængde af sandforce-produkter der oversvømmer markedet. 🙂

Måske skal man sammenligne det lidt med grafikkortets tidligere tider. Den gang var der jo også et par få der skilte sig ud, og så var der nvidia, der fik alle andre til at lave deres grafikkort ud fra deres egne chips. nVidia fik jo succes, og rigtig mange gik konkurs eller blev solgt på den konto. Så måske det bare er mig der ikke kan overskue markedet.

Ser i også markedet som utroligt broget?

red_martians skrev d. 18-02-2012 16:41:27


Nogle firmaer leverer deres egen firmware til deres Sandforce controllere, som ofte virker bedre.
Derudover er der også kvaliteten på NAND-celler som har meget at sige. Og om det er asynkront NAND eller synkront NAND.

Det er ikke for at bashe Corsair Force 3, men fx. er der meget forskel på den og Kingston HyperX SSD'en, hvad angår kvalitet.
Force 3 kører med asynkront NAND og har celler af dårligere kvalitet.
HyperX har synkront NAND og celler af højere kvalitet, hvilket gør at den har mere konstante hastigheder og cellerne lever længere/mere pålidelige. Teoretisk, og også i praksis vil jeg tillade mig at hævde.

Derudover er der MLC, SLC osv. - Multi Level Cells og Single. De fleste bruger i dag MLC, da det er mest økonomisk, hvor SLC egner sig bedre til fx. servere og enterprisesektionen, da de skulle have længere tid mellem fejl - også kaldet MTBF (Mean Time Between Failures).


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2012 16:59:10
Svar/Indlæg:
3854/175
Jeg ser markedet sådan her

Sandforce SATA III diske der har dårligt ry (læs: ustabil)
Marvell diskene (Crucial m4, Intel deriblandt)
Egen producerede controllere (delvist Intel, Samsung m.fl.)
Custom FW Sandforce SATA III (Intel 520 som den eneste)

Ja, det kan til tider være ret svært at gennemskue markedet, men det der er vist nogenlunde inddelingen af SSD markedet.
Dog skal det siges at nogle SF 2281 (Vertex 3 MaxIOPS, Force 3 GT m.fl.) har en firmware der skulle hive en smule ekstra ydelse ud af disken, men de skulle stadig have ustabilitets problemer

EDIT:
#2 Intel som leverer til HyperX leverer jo selvfølgelig også til sine egne diske, og der går rygter om at de gemmer de allerbedste batches af NAND til deres egne drev.
Det næste indenfor NAND celler skulle være eMLC som giver mulighed for at obevare hele 3 bit i en celle, og produktionsomkostningerne skulle ikke være mærkbart højere


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Tha_noob :) d. 18-02-2012 17:03:54.


hip
 
Enthusiast
Tilføjet:
18-02-2012 21:05:07
Svar/Indlæg:
15/1
kan forstå mig nogen lunde på processor området og grafikområdet. Men SSD kan i skærer det ud i pap ?


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2012 21:15:21
Svar/Indlæg:
3854/175


rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2012 13:22:36
Svar/Indlæg:
1029/82
Det hele handler om 4k random read/writes og NAND teknologi i forhold til pris.
Markedsføring på størrelsen (f.eks. som her med 256GB fra takeMS) er en mere effektiv tilgang overfor forbrugerne end de forskellige typer af NAND er.

F.eks. vil de fleste smide lidt færre penge for en Force 3, med markant dårligere 4k ydelse, end en Performance Pro, da man kan få samme GB for en lavere pris. Det svarer lidt til alm. HDD vs. Raptor diske, som så er hurtigere, men tilbyder færre GB pr. kr.

Glem alt om at se på sekventiel read/writes, når det gælder SATA 3.0 SSD'er. Traditionelle harddiske kæmper på det punkt, grundet de mekaniske dele, og anvendelsesområdet er smalt i forhold til 4k random for forbrugerne.

Kort sagt, vælg den SSD som passer til din pengepung. Forskellen er der, når vi snakker kvalitet og ydelse, men den er ikke bemærkelsesværdig i forhold til traditionelle harddiske. Du vænner dig til den hastighed som dit drev har, ligegyldigt hvad du kom fra.


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2012 13:51:03
Svar/Indlæg:
3854/175
#6 Jeg tror ikke at man i den forstand mærker forskel på 50k IOPS og 57k IOPS, når man kommer fra 450 IOPS 😛


rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2012 13:59:32
Svar/Indlæg:
1029/82
#7 Det kommer an på hvad man bruger drevet til, så plejer man at have en god føling med hastigheden. Nu er overstående jo også baseret på at man opgraderer og ikke nedgraderer 🙂


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2012 21:37:57
Svar/Indlæg:
5874/1287
#8 Du skal da vist lige læse #7 igen. Han beskriver en stor opgradering, ikke en nedgradering!!


rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2012 22:36:11
Svar/Indlæg:
1029/82
#9 Arh ja det kan jeg godt se. Jeg trodede at vi snakkede 450k IOPS 🤣


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2012 22:38:33
Svar/Indlæg:
3854/175
#10 Me waant 😀

Men det varer nok lige nogle generationer af SSD'er før vi får det 😛

Skalerer IOPS "sammen" med read/write? Her tænker jeg RAID


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Tha_noob :) d. 21-02-2012 22:38:53.


rehan09
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2012 22:52:25
Svar/Indlæg:
1029/82
#11 Jeps, tjek f.eks. dette ud: http://www.techpowerup.com/116... Rip en BluRay skive på 0.9 sekunder 😲