Telia 4G Dovado Tiny WIFI router problem (Opsættelses Guide)

Diverse d.  19. februar. 2012, skrevet af E2X
Vist: 7763 gange.

E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2012 12:00:18
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg har købt et 4G abm med et 4G modem og en wifi router hos telia som jeg har haft lidt problemer med. Prblemet er nu løst men jeg er sikker på at hr og fru hansen ikke selv kan løse det på egen hånd.
Derfor vil jeg i denne tråd fortælle lidt om mit problem og hvordan jeg har løst det så andre ikke behøver at bruge lige så lang tid som jeg på at få det løst.


Udstyret der er tale om er et ZTE MF820D LTE usb modem med firmware v.13 http://kortlink.dk/telia/ak6m og en Dovado Tiny (TRN T-S) wifi router ligledes med firmware v.13 http://www.dovado.com/.


Iføle salgs matrialet fra Telia får man den tro at man bare skal sætte modemet i routeren og så fungere det. http://telia.dk/mobiltbredbaan...


Det er desværre ikke så nemt i virkeligheden og efter 6-7 timers testen og roderri samt problemer med en defekt router som telia ombyttede har jeg nu fået det til at virke. Ifølge telias vejledning skal man sætte routeren til at være i sverie og køre med det svenske telia apn.

Prblemet er at det ikke rigtigt virker og at routeren har svært ved at vælge både 3G+ og 4G forbindelser hvis man sætter den op på denne måde. Grunden til at telia har skrevet at man skal vælge det svenske apm i brugsanvisningen er at det ikke er muligt at vælge telia i danmark ved firmware v.13 i routeren.


Hvis man prøver at opdatere ZTE MF820D LTE usb modemet med den medfølgende software får man at vide man har den nyeste version. Men på telias svenske hjemmeside er der et link til en nyere sofware som er en god ide at hente og installere http://kortlink.dk/telia/ak6n

Det tog mig 16 minutter at køre køre opdateringen og man må ikke bruge computeren til andet imens og computeren må ikke gå i standby eller dvale. Det er derfor en god ide enten at sidde ved computeren og bevæge musen en gang imellem for at forhindre at det sker eller at slå standby og dvalefunktionen fra. USB modemet skal opdateres uden simkort.

Derefter skal man opdatere sin Dovado wifi router til den seneste firmware. Pt er firmware 15 den nyeste. http://kortlink.dk/dovado/ak6q

Dette gøres ved at hente filen til ens styresystem ned fra dovados hjemmeside som jeg har linket til. Jeg havde lidt problemer med at få lov til at køre den efter Internet Explores sikkerhedstjek fordi den ifl. Microsoft ikke har været hentet nok gange.
Efter filen er hentet skal man bare tilslutte routeren til computeren med et RJ45 kabel og køre filen og følge vejledningen. Det tager få minutter.

Jeg har derudover valgt at slå pinkoden fra på telia simkortet selv om at Dovado routeren understøtter pinkode.
Jeg har gjort det på den nemme måde ved at indsætte simkortet i en telefon og slå pinkoden fra, for derefter at sætte simkortet tilbage i ZTE MF820D LTE modemet.


Nu er det så bare at sætte usb modemet i dovado tiny routeren og sætte strøm på samt at indstille routeren.


Dette gøres ved at taste routerens ip adrese ind i sin browser og logge ind med brugernavnet admin og kodeordet password og føle telias brugsanvisning på nær punkt 6d.

Revideret Punkt 6d:
Her skal du istedet gøre følgende.
Ved vælg land: Vælg Danmark, i Vælg APN: vælg Telia DK (www.internet.mtelia.dk ).
I feltet Access Point Name er www.internet.mtelia.dk afsluttet, når Telia DK er valgt.
Ved PIN-kode: Indtast ingen pinkode hvis du har valgt at deaktivere denne. Ellers indtast din pinkode.
Klik Næste for at fortsætte.

Hvis du allerede har gennemført opsættelses guiden kan du finde den under Home og Start Wizard i routeren og følge telias brugsanvisning på nær punkt 6d.


Derudover er det en god ide at opsætte noget der hedder Connection Tracker. Det er en funktion der konstant tjekker for om den mobile forbindelse er faldet ud.

Den finder du under Internet og Conection Tracker
Du skal sætte et fluehak ved Connection tracker active. Der kommer nu en række fælter til syne som du skal udfylde med en offentlig tilgængelig ip adrese. Du skal mindst udfylde to ip adrese. Jeg har valgt at udfylde alle 3.

1: 62.44.142.130 (dette er ip adressen til telia.dk)
2: 194.150.111.141 (dette er ip adressen til itst.dk)
3: 74.125.79.94 (dette er ip adressen til google.dk)

derefter klikker du Test Now for at teste om de ip adresser du har tastet ind virker (svare tilbage på et ping).
Ved Interval vælger du et passende interval som routeren skal pinge ip adresserne for at tjekke om der er forbindelse. Jeg har valgt 2 minutter, hvilket maks bruger 33 megabyte om måneden.

Så er routeren sat op. Når routeren er genstartet burde den finde signal på 3 minutter.



Jeg syntes det er for dårligt at Telia sælger et produkt med mangelfuld brugsanvisning og som værende meget lettere at sætte op end det i virkeligheden er. Især da problemet kun omhandler forælet firmware og en forkert brugsanvisning.

Men når det er sagt har jeg kun oplevet god service fra Telia´s side. Til at starte med tog sælgeren sig rigtig god tid til at sætte mig ind i abm´et da jeg ringede ind til kundeservice for at købe 4G. Pakken med udstyret kom dagen efter. Hastigheden og pingtiden er rigtig god både på 3G+ og 4G. Opsætningen af 4G modemet direkte til en computer tager ingen tid og er legende let.
Jeg fik byttet min første defekte wifi router på under 15 minutter unden nogen form for problemer da jeg henvendte mig i en telia forretning.
Jeg har kun oplevet en telefontid på under et minut ved hendveldelse til kundeservice. Derudover fik jeg forhandlet oprettelsesgebyret væk (100kr).




Håber dette har været til hjælp.




EDIT: Har haft probelmer med fed skrift så har måtte fjerne dette over et par gange.

PS før du følger denne guide så læs først svarene til denne, hvis der skulle være nogle opdateringer eller gode råd.


Tråden blev redigeret 6 gange, sidst af E2X d. 19-02-2012 12:14:27.
nickey_zh
 
Bruger
Tilføjet:
16-03-2012 15:44:52
Svar/Indlæg:
1/0
Tak for guiden. Har haft en del kvaler med routeren, men firmwide upgrades ser umiddelbart ud til at hjælpe.

Telia er dog håbløse og mangler enhver teknisk indsigt - og hovedparten siger 'jeg arbejder her jo blot'. Ikke sådan at være telefonpasser.


Jens
 
Bruger
Tilføjet:
01-05-2012 16:28:08
Svar/Indlæg:
2/0
Tak for din grundige vejledning i opsætning.
Generelt må man sige, at Telias Dovado er for bøvlet i brug.
Jeg var så heldig, at jeg kunne få byttet Dovadoen til Telias mini Wifi fra Samsung.
Den fungerer helt problemfrit, og jeg vil anbefale alle at få den i stedet for Dovado. De to løsninger koster stort set det samme.
Med venlig hilsen


Lotteztar
 
Bruger
Tilføjet:
03-05-2012 21:27:04
Svar/Indlæg:
1/0
Hejsa.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg gør forkert. Jeg har fulgt opsætningen som Telia har sendt ud, har valg Telia DK i stedet for Sverige.

Min USB lyser rød og der står ingen forklaring på Telia.dk om hvad dette betyder.. Dog plejer rød ikke at være gode tegn..

Signalstyrke er 60-70% og mit område skulle være dækket af 4G
- alligevel skrives der på siden at forbindelsen er for lav, så der ikke kan oprettes.

Jeg kan godt komme ind på siden 192.168.0.1


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2012 12:58:32
Svar/Indlæg:
4018/217
#3 Rød betyder at modemet ikke har fundet signal. Hvad sker der hvis du sætter modemet i computeren?

Hvis det virker så prøv at fjern pinkoden på simkortet ved at puttte det i en alm telefon. Prøv så igen med dovado modemet denne gang hvor du ikke har skrevet nogen kode pinkode i opsætningen. Det tager ca 3 minutter før den finder forbindelse.

#2 Det har du ret i. Men der er nogle ting som deres mobile 4G wifi modem ikke kan. Det har ikke noget lan stik så hvis man har en ip telefon eller noget ligende kan man ikke bruge det.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 06-05-2012 13:01:04.


tyde
 
Bruger
Tilføjet:
05-08-2012 11:45:49
Svar/Indlæg:
1/0
Hej allesammen

Jeg har det omtalte ZTE-MF820D USB MODEM på en MacBookPro. det har fungferet fint, men nu er det begyndt at logge af hvergang jeg forlader computeren i få minutter. Da det tager 20-30 sek. at logge på igen bliver det henover en arbejdsdag et irritationsmoment. Nogen der har oplevet det samme og kender en løsning??
Tak på forhånd.
Venligst...Thomas


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2012 22:53:31
Svar/Indlæg:
4018/217
#5 Oplevede det samme problem på installationen i #0.

Routeren logger selv modemet på igen så problemet var ikke helt så slemt, men stadig slemt nok til at jeg tog tid til at løse det.

Jeg har opdateret firmwaren på usb-modemet. Her finder du en opdatering til ZTE 820D http://www.telia.se/privat/sup... _0=ztemf820dforwindows

Ud over at opdatere firmwaren resatte jeg dovado routeren og det løste problemet.
Da du kun har modemet tror jeg det er nok hvis du opdatere usb modemet og geninstallere modemsoftwaren.

Ps du skal have en pc med windows for at gøre det da en mac pc ikke er understøttet.