Jeg vil satme også benytte chancen for at fyre et par visdomsord afsted! : 😲
Der er mange veje til drømmejobbet (som du måske endnu ikke ved hvad er 🙂 ), og især hvis du interesserer dig for IT er mange muligheder for uddannelser der kan lede til drømmejobbet. (Hvis du godt kunne lide kager, var det lidt mere enkelt => bager/konditor 🤡 )
Jeg synes du skal se på hvordan du foretrækker at arbejde lige nu og her. Er du glad for de naturfaglige fag i skolen, som fx. matematik og fysik, så vil en HTX uddannelse sikkert passe godt til dig.
Hygger du dig mere når du rent faktisk får lov til lave noget selv, fx. at bygge noget, eller udvikle noget, og nærmest ikke gider de naturfaglige fag i skolen, så vil det nok være lidt mere fornuftigt at tage en mere erhvervsrettet uddannelse til at starte med. Finder du ud af at du får brug for mere udfordring senere, kan du sagtens vidreuddanne dig senere gennem både adgangskurser på universiteterne, eller igen, gennem andre erhvervsmindede overbygninger.
Der er flest penge i altid at stræbe efter at lave det som du synes er allermest spændende, og det som du er aller bedst til.
Personligt har jeg altid været glad for matematik/fysik og den slags boglige pjat, så jeg tog en tur gennem gymnasiet (Alment gymnasie, ikke HTX, jeg skulle også lige lære det med damerne jo. Har dog hørt at damerne er begyndt at søge mod HTX også, nu om stunder 🙂 ). Efter gymnasiet og et sabbatår med arbejde, startede jeg på Elektronik og IT ingeniør uddannelsen i Aalborg, hvor jeg nu er på mit 6. semester..