Uddannelse - IT

Hyggehjørnet d.  21. februar. 2012, skrevet af MATHI.B96
Vist: 1711 gange.

MATHI.B96
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
21-02-2012 12:13:37
Svar/Indlæg:
92/14
Hej alle sammen. 🙂

Nu er vi begyndt at skulle tage stilling til, hvad det er vi vil, med vores fremtid - efter folkeskolen.

Jeg går nemlig pt. i 9klasse på Nørreport.

Jeg interessere mig meget for computer, og programmering af hjemmesider. Derfor havde jeg kigget lidt på en Erhvervsuddannelse - Frontline IT supporter, og derefte Datamatiker uddannelsen.

Nu begynder jeg bare lidt at tvivle, når man kigger på lønnen.

Så hvad gør jeg?
Skal jeg evt. vælge Datalogi istedet, og gå på universitetet. Og få en god løn?

Eller er der en hel 3. løsning? 🙂



Mvh.
Mathias B
Ledet90
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2012 12:24:32
Svar/Indlæg:
600/33
Hvorfor tænke på lønnen istedet for at tænke på hvad du virkelig vil? Det er jo sjovere at lavet noget man gider end en "God" løn.. Du kan altid arbejde dig op i systemet og bare fordi man har en anden uddannelse betyder det ikke man i sidste ende får mere.


MATHI.B96
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
21-02-2012 12:28:17
Svar/Indlæg:
92/14
Er bare bange for at den uddannelse jeg lige pt, regnede med jeg skulle gå efter, ender med at jeg ikke kan få job, fordi "alle kan" lidt IT.... ?


Ledet90
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2012 12:31:34
Svar/Indlæg:
600/33
Måske... Du kunne jo også tage en gym udd som f.eks HTX og se hvad du så evt vil.. Jeg fandt f.eks først ud af hvad jeg ville i 3.g.


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
21-02-2012 12:39:09
Svar/Indlæg:
2672/468
Tag en HTX, og så vælg en ordentlig uddannelse på Ingeniørhøjskolen eller UNI - kender flere som har svært ved at få job på grund af for kort skolegang - og det er sku surt.


Morpheus@HOOD
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2012 12:51:51
Svar/Indlæg:
637/63
#4

+1


MATHI.B96
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
21-02-2012 12:52:10
Svar/Indlæg:
92/14
Hvad vil i så foreslå som uddannelse = arbejde i sidste ende?


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2012 12:54:35
Svar/Indlæg:
7765/230
Da der altid vil være slemme fyre til, vil der altid være arbejde til advokater... 😛 :yes:


Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2012 13:02:15
Svar/Indlæg:
1643/172
Vælg HTX og derefter en videregående uddannelse. Eller tag den hurtige vej, som er at tage direkte ind adgangskursus til DTU / Turbo kursus og derefter ind på Diplomingeniør IT uddannelsen, så burde du være færdig på under 5 år med alt og kunne arbejde ud af boxen, men det kræver at man er utrolig motiveret i ens valg af job.


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
21-02-2012 13:04:05
Svar/Indlæg:
2672/468
Korrekt hvad 7 skriver, og det bliver ikke mindre i fremtiden. Men er det IT man interesserer sig for, så er det nok en dum vej at tage.

Jeg ville læse lidt om Datalog studiet, eller de forskellige IT-ingeniører. Fælles for de studier er, at man skal være glad for matematik, for programmering på højere niveau kræver en god matematisk forståelse. Det indgår i hvert fald i stor grad i uddannelserne.


Capiz
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2012 13:08:27
Svar/Indlæg:
1498/226
Jeg har brugt for mange år af mit liv på at lave det man får en god løn af, men jeg var aldrig rigtig glad. Nu arbejder jeg med det jeg elsker, IT - og jeg har aldrig fortrudt det en dag i mit liv. Gør det du finder sjovest og syntes er spændende, lad være med at tage en UNI uddannelse, "mange" virksomheder ved ikke og tør ikke spøtte så mange penge i "dyre" uddannelser. Jeg ved at "stor-byerne" godt tør, og vil, men så er lønnen jo det samme, kontra husleje etc. anyways... gør det du har lyst til at gøre, for jo sjovere din dag har været, jo mere livsglæde får du også - og for det meste giver det overskud i hverdagen.

Enough said - go go go !! 😲


MATHI.B96
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
21-02-2012 13:15:39
Svar/Indlæg:
92/14
#8 - Hvad skulle den videregående uddannelse så være?

Jeg kan godt følge dig i lynkurser osv, men hvad er slutfacit?

Hvad kan jeg arbejde som/med? Lige pt, er jeg "nogenlunde" til html og så er der css men på lavt plan = wordpress osv. "små rettelser" udover det, har jeg beskæftiget mig med det smålige inden for software, som styresystem og optimering og alt det man nu laver inden for reparation og optimering. og så kan jeg selv bygge pc'er...
hmm, men det at lave databaser kunne måske også være meget sjovt. - i sidste ende, har jeg ingen ide om, hvad fa*** jeg egentlig skal vælge?

Ville gerne have noget der var sjovt og interessant, men samtidig også en god løn, så man i sidste ende ikke sidder og kun har en 300kr tilbage hver måned, får så får man aldrig det man går og drømmer om.

Ja jeg ved man skal gå efter det man drømmer om, og ikke pengene, men jeg ønsker ikke, at sidde tilbage og ikke kunne betale en husleje og skulle spare for groft! (kommer fra Nordvest-kvarteret) og min mor og jeg har ikke de bedste penge på lommen... ?


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
21-02-2012 13:19:34
Svar/Indlæg:
2672/468
Tag en HTX, så har du 3 år mere til at vælge hvad du vil, du møder en masse mennesker, og en gymnasiel uddannelse går man aldrig fejl af.

Jeg kan ret hurtigt fortælle, at der ingen store penge er i at kunne samle computere.


Empty_soldier
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2012 13:25:41
Svar/Indlæg:
210/58
Hedder det ikke ikke:
Frontline PC supporter og IT supporter, jeg tog IT supporter et sted hvor jeg sad som Frontline PC supporter, det er det et af de mest røv kedelige job jeg har haft 😀


MATHI.B96
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
21-02-2012 13:31:13
Svar/Indlæg:
92/14
#12 - Ja det er det jeg mener, det er der ikke de store penge -.-'

Jeg har bare den frygt at jeg så gårder i 3 år, og så havner jeg i noget jeg ikke gad, og måske gider man så ikke at skulle bruge yderligere år på noget andet -.- udover den videregående uddannelse ?

Så vil jeg hellere have en ide om, hvad det er jeg stræber efter! og det er så det jeg ikke ved hvad er`? 😕


SIOUX
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2012 13:40:29
Svar/Indlæg:
1478/40


Få dig en vejleder, og tag den derfra imo.


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2012 13:40:34
Svar/Indlæg:
3340/386
Hej, er selv færdig uddannet sidste år (februar 2011).
Kan godt lide computer, derfor startede jeg på it-support uddannelsen.
LØN? Hvis du fokusere for meget på lønnen, så kommer også til at bruge meget tid hvilken uddannelse du vil have.
Mit bud er som de andre har nævnt:
Vælg den uddannelse som interesserer dig mest, når du er færdig uddanne, så får du høj løn jo længere du arbejdet i it-branchen 😉


MATHI.B96
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
21-02-2012 13:42:00
Svar/Indlæg:
92/14
#15 - Min vejleder han er spejl blank!

#16 - hmm det er bare så forvirrende -.- It er så stort, og ved ikke 100% hvad de forskellige uddannelser kan tilbyde mig


Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2012 13:44:12
Svar/Indlæg:
1643/172
#11 resultatet vil være at du vil ligge på en start løn mellem 30.000 og 40.000 alt efter hvor god du er til udvikling osv. Det kræver dog at du er god til matematik for det bliver dræberen for dig igennem det hurtige studie jeg forslår dig, men du vil sikkert være de 20 år når du er færdig og hvor mange kan sige at de har en bachelor uddannelse som 20 årige og måske en kandidat grad som 22 årige. Din livs løn bliver høj af den unge alder.


Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2012 13:53:04
Svar/Indlæg:
1643/172
Men ellers læs omkring it uddannelser på itu.dk Diku.dk DTU.dk Cbs.dk f.eks


MATHI.B96
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
21-02-2012 14:06:19
Svar/Indlæg:
92/14
#18
Hvad er det så helt du foreslår jeg skal tage? 🙂

Og hvad vil jeg kunne ende ud med, altså at kunne arbejde med? :)


Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2012 14:26:43
Svar/Indlæg:
1643/172
Læs: http://www.imm.dtu.dk/Uddannel...

At du tager en uddannelse betyder ikke at du arbejder med noget bestemt har set folk der har læst jura på uni ende op som udvikler osv. Det kommet meget an på hvo ær god du er og hvad du tilbyder arbejdsgiveren, men uden nogen uddannelse er det ikke så mange det vil invester i div. Certificering osv. Så ja en uddannelse er bare en slags kvalitets stemple for at man kan finde ud af at læse på uni i 5 år og være analytisk.


Djarko89
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2012 14:43:43
Svar/Indlæg:
46/6
Nu er det jo ikke "bare" at tage på universitetet og få en god uddannelse.
for det første at datalogi studiet forbandet hårdt, og kommer til at kræve væsentligt mere af din tid at gennemføre, end de erhvervsuddannelser du nævner.

Du er nødt til at kigge realistisk på dig selv som person. Har du det der skal til, for at sidde 5 år i bøgerne på en uni uddannelse?

Jeg vil koble mig på den gruppe der siger tag en Htx uddannelse. i løbet af den får du masser af tænketid, og det valg du står overfor har store konsekvenser for dig videre hen.

Selv havde jeg store planer for min fremtid, jeg skulle på htx og videre på uni og læse ingeniør studie i 5 år. resultatet blev 2 x mislykkede uni uddannelser, og sidder pt på datamatiker studiet, som jeg er MEGET glad for. Jeg var nødt til at være realistisk overfor mig selv i sidste ende, jeg har aldrig være en "skole" type, så uni har sådan set aldrig været realistisk for mig fra start af 🙂



morra19
 
Moderator
Tilføjet:
21-02-2012 14:44:58
Svar/Indlæg:
2672/468
Hvor mange 16-20 årige kan finde ud af at tage en gymnasiel uddannelse på 1,5 år, som indgangsåret på ingeniørstudiet typisk tager? Det tror jeg er meget få, de fleste vil også gerne have et liv ved siden af, og gå lidt i byen. Indgangsåret er typisk til folk der har taget en håndværksmæssig uddannelse, og derved er modnet, og klar til at sidde koncentreret på skolebænken.

Tager du en HTX eller tilsvarende, så er alle muligheder åbne bagefter, tager du en IT-supportuddannelse, så er det det eneste du kan lave mere eller mindre. Den giver ikke adgang til en skid.

Du er ude i noget spring over hvor gærdet er lavest, men det straffer sku altid i sidste ende.


Djarko89
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2012 14:45:38
Svar/Indlæg:
46/6
Og lønnen er stærkt afhængig af hvor meget du går til den på arbejdsmarkedet. Nok er uni startløn højere, men i sidste ende vil det være din erhvervserfaring der trækker din løn stille og roligt opad. så du kan sagtens gå hen og blive rigtig godt betalt, selvom du vælger f.eks. en datamatiker uddannelse :yes:


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2012 15:09:00
Svar/Indlæg:
1178/88
#0 Tag en gymnasial uddannelse. Så har du alt basis på plads. Det du vil nu er overhovedet ikke sikkert du vil det om 3 år. Plus med de tider der er nu, så vælger en arbejdsgiver nok ikke en ung færdiguddannet gut på 20-21 år. Få noget erfaring og bliv mere moden. (dette er ikke negeativt ment, men blot en konstatering af at alderen gør dig mere moden)

Ellers, hiv fat i skolens UU vejleder.


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2012 15:38:54
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg læser Diplom IT, som #21 linker til. Det er en ret bred uddannelse, som du kan vinkle på relativt mange måder.

Det er selvfølgelig en god ide, at gøre dig nogle tanker omkring hvad du gerne vil arbejde med - men vil du "noget med IT", er det i hvert fald ikke noget dårligt udgangspunkt. Jeg havde samme indgangsvinkel, og jeg har i hvert fald ikke fortrudt det 🙂.

DTU holder fx. åbent hus, hvor du kan høre mere omkring det. Ingeniørhøjskolen er også en mulighed - faktisk er DTU og IngeniørHøjskolen pt. ved at fusionere, så Diplom-uddannelserne bliver varetaget af Ingeniørhøjskolen.

Selvfølgelig er en uddannelse på gymnasielt niveau en forudsætning. Så det skal du overveje først.


allando
 
Superbruger
Tilføjet:
21-02-2012 17:25:35
Svar/Indlæg:
622/19
Jeg er selv lige blevet færdig som datamatiker og startede på job dagen efter min sidste eksamen.
Gennemsnitslønnen ligger på ca 30k for nyuddannede, og man stiger en del i årene fremover.
Uddannelsen er ikke den bedste. Den er rimelig nem og man lærer kun det basale, men indenfor IT er min fornemmelse at erfaring tæller mere end uddannelse, så derfor vil jeg anbefale denne uddannelse alligevel 🙂
Sendte 11 ansøgninger og blev kaldt til 6 samtaler, så min vurdering er også der er gode jobmuligheder.


MATHI.B96
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
21-02-2012 18:12:23
Svar/Indlæg:
92/14
¤26 - Kunne være en mulighed, følger en god løn også med?
Men hvad, f.eks så http://www.dtu.dk/Uddannelse/D...
det er 3½ og adgangskrav er Matematik A og Fysik B
Hvor starter uddannelsen så hende? På htx, mig ikke med!


#27 - Nu siger du at man KUN lærer det basale? Hvad er det basale?


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2012 18:24:40
Svar/Indlæg:
14079/622
->#28

HTX, HF eller gymnasiet - det vælger man selv. Man skal have Mat A, Fysik B og Kemi C.
Når man starter, har man desuden ingeniørmatematik på højt niveau - men man har ikke fysik og kemi.

Startløn er omkring 32-35 kilo, så det er mildest talt fornuftigt for en uddannelse, der tager 3,5 år. Har man lyst kan man også blive Master/Kandidat, hvis man spenderer 2 år yderligere. 🙂


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
21-02-2012 18:29:55
Svar/Indlæg:
5363/442
#8 / #18 Tror lige du skal læse lidt op før du begynder at anbefale alt muligt, du kan ikke tage et adgangskursus til DTU hvis du kommer direkte fra folkeskolen: http://www.adgangskursus.dtu.d...

#27 30.000 lyder da af rimelig meget, sikker på det kan passe? (altså som gennemsnitsløn) :)

#0 Som der bliver sagt af mange, så er det ikke lønnen man skal gå efter. Kan forstå at du måske kommer fra det man kan kalde "trange kår", men lige meget om du er IT-supporter, Datamatiker eller IT Ingeniør, vil jeg ikke mene du vil lide nogen nød (forudsat selvfølgelig at du kan få et job).

I den sidste ende kommer det an på engagement, hvis man kan lide det man laver, så klarer man sig også bedre - hvilket også plejer at afspejle sig i lønnen. Desuden er det selvfølgelig altid at foretrække, at man er glad for sit arbejde :)

Hvis du ikke helt ved hvad du vil andet end "noget med IT", så vil jeg melde mig på holdet der anbefaler en HTX (eller eventuelt en anden gymnasial uddannelse). Er af den holdning, at lige meget hvad man gør, så er de tre år ikke spildt 🙂


MATHI.B96
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
21-02-2012 18:38:32
Svar/Indlæg:
92/14
#29 - det vil sige 3 år på htx og 3,5 år for at læse til Diplomingeniør, og muligvis ekstra "kurser" lige fra et ½ år til 2 år.... ? Det er satme mange år! :P

#30 - Ja du har ret ang. penge = trænge lår, eller hvad du vil kalde det.

Jeg søger måske et job, hvor jeg får en hvis udfordring i dagligdagen, samtidig med noget jeg kan li, men hvordan kan man sige man kan li noget, når man ikke har prøvet det, det er lidt det "dilemma" jeg står i pt. ...

Så måske damatiker ikke var så dårligt, men så istedet for erhvervsuddannelsen så er det HTX 3 år og så damatiker?

Eller HTX 3 år, og så noget It-bachelor whatever?

Konklusion, HTX :P ?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MATHI.B96 d. 21-02-2012 18:40:50.


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
21-02-2012 18:41:04
Svar/Indlæg:
5363/442
#31 Hvis du tager tager de rigtige kurser på HTX f.eks., er det "kun" 3 + 3,5 år. Tjo du er ikke færdig i morgen, men til gengæld har du en videregående uddannelse..


MATHI.B96
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
21-02-2012 18:45:32
Svar/Indlæg:
92/14
De rigtige kurser?
Tror der er rigtig mange detaljer, omkring det her HTX og alt for mange muligheder, som hverken jeg eller min klasse er blevet informeret om. - Måske ikke den bedste UU-vejleder 😕 :no:


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
21-02-2012 19:00:13
Svar/Indlæg:
5363/442
#33 Med det mener jeg blot de rigtige niveauer i matematik, fysik og kemi, så du ikke skal supplere op bagefter, det er ikke svært bare sørg for at få Matematik A, Fysik B og Kemi C - så er du i hvert fald kvalificeret til at blive IT ingeniør..

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Pizzadude d. 21-02-2012 19:00:32.


MATHI.B96
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
21-02-2012 19:06:13
Svar/Indlæg:
92/14
Hvorfor er fysik og kemi så vigtig, i en IT branche,,,, jesus!


MaddPirate88
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2012 19:07:16
Svar/Indlæg:
2576/125
Ja, som de andre siger så lad være med at vælge efter pengene. Det gjorde jeg og fortryd det sgu efter noget tid.

Nu har jeg så valgt at tage på uni, og blive ingeniør i software teknologi, og fortryder det sgu ikke. Bare en skam man ikke valgte efter hjerte til at starte med, så havde man sgu også gået på HTX, hvilket jeg kan forstå på de fleste herude på DTU har været fedt 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MaddPirate88 d. 21-02-2012 19:07:36.


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
21-02-2012 19:25:24
Svar/Indlæg:
5363/442
#35 Det er det hvis du skal være ingeniør - det er jop en naturvidenskabelig uddannelse. Hvis du "bare" vil arbejde med it kan du jo blive datamatiker eller lign 😉


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
21-02-2012 19:54:25
Svar/Indlæg:
2672/468
Datamatiker er bare alt for kort, kender flere som har problemer med at få jobs med deres erfaring. De bliver typisk fravalgt til fordel for ingeniører eller dataloger. Nu er der selvfølgelig altid en regel og en undtagelse.

Hvis du er bange for at skulle begynde på en uddannelse, lige med det samme, så overvej 10. klasse, på en idrætslinie eller noget i den stil, det er minimalt skolegang, og en masse fed idræt. Jeg var selv på idrætsefterskole, det fedeste år. Det giver lige en slapper, selvom man stadig har skolegang.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af morra19 d. 21-02-2012 19:54:57.


MATHI.B96
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
21-02-2012 20:08:51
Svar/Indlæg:
92/14
#38- har børneeksem så idræt,nej tak! 😛

Jeg er slet ikke bange for at starte på en uddannelse, jeg har som sagt bare ingen ide, om hvorvidt jeg skal starte på det ene eller det andet?


allando
 
Superbruger
Tilføjet:
21-02-2012 20:13:37
Svar/Indlæg:
622/19
#28
Dvs. at du fx kun lærer et programmeringssprog. Grundlæggende er man bare ikke klar til eksempelvis at blive selvstændig og udvikle store IT-systemer efter en datamatiker uddannelse. Det kræver erfaring. Men tror jeg egentligt ikke man er efter nogen IT-uddannelse. Som jeg skrev før er det virkelig erfaring der rigtig tæller, og det er her man for alvor bliver dygtig 🙂

#30
Du kan se her:
http://www.prosa.dk/raadgivnin...
Gennemsnit for datamatiker i hele landet: 31.096kr helt præcist.

Men vil også klart anbefale HTX som alle andre :yes: Og så tag matematik på A.

#38
Okay. Over halvdelen af dem fra min klasse, som ikke skulle læse videre havde job inden vi var færdige.




Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2012 20:28:01
Svar/Indlæg:
2343/272
HTX, arbejd, rejs og så find et fedt studie.. Nyd livet 🙂


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2012 20:42:04
Svar/Indlæg:
5474/39
#0
Lønnen skal nok komme, når har bevist du kan noget eller ikke.

Livet handler om det er dig, som sørger for få dine tegning af produkter produceret og solgt til andre mennesker. De andre mennesker også syntes ens produkt er godt i forhold til de andres på markedet.

Pas på de konservative gamle mennesker, som er der ude på arbejdsmarkedet. Det kræver virkeligt, at du kan agumentere for dine holdninger og synspunkter. Hvis du vil flytte en virksomhed i en ny retning...


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2012 20:48:10
Svar/Indlæg:
3854/175
Jeg er også selv 96'er og skal gå ud her til sommer. Jeg vil også gerne være noget indenfor IT, men der er jo en milliard muligheder, derfor har jeg valgt HTX. Jeg kan også få programmering på HTX (Næstved) så det er jo bare fedt 🙂

Altså jeg har slet ikke overvejet en erhvervsuddannelse, og jeg har ingen ide om hvad jeg skal bagefter. Jo noget med IT, men det er også bredt!

Dog forstår jeg ikke din penge-frygt? Altså, du får dig en uddannelse, og hvis du så får et job bagefter, så tror jeg ikke du skal bekymre dig om lønnen eller regningerne 😉


Jones9000
 
Superbruger
Tilføjet:
21-02-2012 21:37:31
Svar/Indlæg:
817/109
Ellers findes uddannelsen: IT-teknolog
http://www.ucn.dk/Forside/Udda...
Dette er en videre bygning på:

Adgang via gymnasial uddannelse
Specifikke adgangskrav: Matematik C

Adgang via erhvervsuddannelse
Automatik- og procesuddannelsen (med specialer)
Data- og kommunikationsuddannelsen (med specialer)
Elektriker, bygningsautomatik
Elektriker, installationsteknik
Elektriker, kommunikationsteknik
Elektriker, styrings- og reguleringsteknik
Elektronik- og svagstrømsuddannelsen

Så her kommer du ind på et mere fagrettet studie, hvis du ikke gider at tage den lange uni vej, og som set ovenfor kan du komme ind med enten gym eller erhverv.

Btw på ø'en er det vist KEA der kører uddannelsen.

Gym Vs erhverv.

Gym: åbner andre muligheder pga fag på højere niveau, dette vil sige du ikke behøver at læse enkelt fag for at kommer på UNI hvis du vil den vej.

Erhverv: HÆNDERNE I DEJEN. Du lærer at arbejde, det vil sige det giver dig ansvars bevidsthed i form af du lærer at stå op og passe noget. du får erhvervs erfaring på dit cv under uddannelse, hvilket kan stille dig bedre.

Personligt ville jeg tage Erhverv især efter der kommet det der hedder EUX uddannelser. her får du nemlig både erhvervside og gym, så det bedste fra begge sider.. :)

Håber det hjalp lidt...


#45
kojs
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2012 23:15:16
Svar/Indlæg:
181/0
Jeg vil satme også benytte chancen for at fyre et par visdomsord afsted! : 😲

Der er mange veje til drømmejobbet (som du måske endnu ikke ved hvad er 🙂 ), og især hvis du interesserer dig for IT er mange muligheder for uddannelser der kan lede til drømmejobbet. (Hvis du godt kunne lide kager, var det lidt mere enkelt => bager/konditor 🤡 )

Jeg synes du skal se på hvordan du foretrækker at arbejde lige nu og her. Er du glad for de naturfaglige fag i skolen, som fx. matematik og fysik, så vil en HTX uddannelse sikkert passe godt til dig.

Hygger du dig mere når du rent faktisk får lov til lave noget selv, fx. at bygge noget, eller udvikle noget, og nærmest ikke gider de naturfaglige fag i skolen, så vil det nok være lidt mere fornuftigt at tage en mere erhvervsrettet uddannelse til at starte med. Finder du ud af at du får brug for mere udfordring senere, kan du sagtens vidreuddanne dig senere gennem både adgangskurser på universiteterne, eller igen, gennem andre erhvervsmindede overbygninger.

Der er flest penge i altid at stræbe efter at lave det som du synes er allermest spændende, og det som du er aller bedst til.

Personligt har jeg altid været glad for matematik/fysik og den slags boglige pjat, så jeg tog en tur gennem gymnasiet (Alment gymnasie, ikke HTX, jeg skulle også lige lære det med damerne jo. Har dog hørt at damerne er begyndt at søge mod HTX også, nu om stunder 🙂 ). Efter gymnasiet og et sabbatår med arbejde, startede jeg på Elektronik og IT ingeniør uddannelsen i Aalborg, hvor jeg nu er på mit 6. semester..


MATHI.B96
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
22-02-2012 14:18:34
Svar/Indlæg:
92/14
Tak for alle de mange holdninger, det gør sku en lidt klogere.

Tænker lidt, at jeg tager HTX og evt. går efter #44 - IT teknolog

Og så tager jeg Matematik på A niveau, - det kan vel aldrig skade? at ha det på A niveau selvom adgangskrav er C?
og så evt. fysik på B niveau?


Tror i har ret i at jeg vil nå længst med HTX og det vil åbne mange døre, og så må jeg sere i livet ha' hænderne i arbejdet ;)!


Dog vil jeg da lige spørger - Er det lige meget hvilket HTX jeg søger ind på ?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MATHI.B96 d. 22-02-2012 14:19:06.


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2012 14:31:10
Svar/Indlæg:
3854/175
#46 Nogle HTX har programmering, så måske du lige skulle tjekke om de nu har programmering


MATHI.B96
 
Erfaren rotte
Tilføjet:
22-02-2012 14:52:06
Svar/Indlæg:
92/14
Jeg skal vel vælge en linje efter 6mdr ?


mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2012 15:46:48
Svar/Indlæg:
743/13
#0
Da jeg var i 9. klasse (2001) var jeg sikker på jeg skulle være datalog, så jeg gik direkte i gymnasiet, og så startede jeg på universitetet. Jeg har fortrudt lige siden midten af 1. G (bortset fra at jeg havde en fed gymnasieklasse og tid sammen med dem), at jeg ikke tog på efterskole, og efter gymnasiet skulle jeg have taget et sabbat år til at finde ud af hvad jeg virkelig gerne ville.
Jeg har fortalt min lillesøster hvordan jeg havde det, og hun har faktisk fuldt mine råd, og nu læser hun arkitekt, og er rigtig glad for det. Så mit råd må være at tage dig MEGET god tid til at tænke på hvad du vil.

Jeg er selv igang med en elektro diplomingeniør på DTU, og det var slet ikke den uddannelse jeg havde tænkt på før jeg var droppet ud af datalogi.

Det vigtigste er at man synes det man laver er spændende, så kommer belønningen helt af sig selv!