-> #4
Taget i betragtning af, at jeg har +600 DVD film, +100 Blurays, +200 CD'er, over +1.000 numre på iTunes, +100 spiltitler - som altsammen er købt og betalt, hos rette rettighedshavere, tror jeg bare du skal tage og stikke det der hen hvor solen ikke skinner.
Jeg har, gentagne gange, begrundet min holdning, men vi skal da gerne tage den - så de selvretfærdige kan være med.
Efter, gentagne gange, at have oplevet problemer med digitale medier (primært CD'er og DVD'er), som ikke kunne afspilles i mine afspillere (og nej. Vi snakker ikke sådan en Bilka-model til kr. 200,-), sågar skader på eget udstyr, tog jeg kontakt til de rette distributører og spurgte, om det nu også kunne være rigtigt?
Det korte af det lange:
Når jeg køber en CD, forventer jeg, at kunne afspille den i en CD-afspiller.
Når jeg køber en DVD/Bluray, forventer jeg ditto, at denne kan afspilles på en afspiller.
Jeg har, et par gange, oplevet, at den lille kode der ligger først på mediet, som angiveligt skulle være "kopisikring, mod uha, så farlige pirater", simpelthen har ødelagt min afspiller (to dyre CD-afspillere og fire ditto ret dyre DVD-afspillere, for at være helt præcis).
Ikke alene er det pisseirriterende, at man køber en film/CD, som så ødelægger ens grej. Dernæst, så er det jo irriterende, at man køber noget, som man slet ikke kan bruge. Ud af de over 700 film vi har, så er det omkring 65 der slet ikke kan afspilles - jo, bevares, på computeren. Men der skal man så lige installere et lille program, der netop omgår kopisikringen.
Dertil er min tålmodighed ikke, efter flere års tovtrækkeri med især Paramount og Buena Vista, til at gide det mere. Efter en længere korrespondance, fik jeg smidt i hovedet: "Det er der ikke noget at gøre ved. Vi vil ikke støtte pirateri" - når idioten åbenbart troede at jeg udelukkende ringede direkte til distributøren for at spørge til råds om ulovlig fildeling, pirateri og deslige... fordi, det gør man jo?
Hvorom alting er. Så føler jeg ikke, at det er retfærdigt, at det tager længere tid at rippe en film, eller overhovedet at få den til at virke, end det gør at downloade den.
Fornævnte korrespondance sluttede med en kommentar alá "du gør som du finder bedst" - og det har jeg så gjort siden.
De får deres penge, for jeg køber fortsat mine film. Men det er først når de er på tilbud til "3 for kr. 100,-", og jeg har ingen skam i livet over at downloade dem. Jeg distribuerer ikke, jeg suger dem bare ned til eget forbrug.
Det er nemlig hurtigere, end at rippe dem.
Og hvis du bilder dig ind, at det er kunstneren eller produktionen bag filmen/musikken der mister den vilde omsætning, så er du i sandhed et mere uvidende menneske end du allerede har givet udtryk for.
Lad mig have min selvretfærdighed i fred, for med +60 "ubrugelige" film, 12-15 CD'er og en række ødelagte produkter (grundet: "det er imod piraterne"), tror jeg vist stadigvæk at jeg har plusser nok på dén konto.
Hvad andre gør, er deres sag.
Pirater gør, hvad de altid har gjort. Men, som iTunes, Spotify og deslige har bevist, så betaler folk gladeligt, så længe det er nemt nok og ligetil.
Det andet, er "ultra-idiotisk filosofi".
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 22-02-2012 17:38:41.