megaupload : Kim Dotcom video

Hyggehjørnet d.  22. februar. 2012, skrevet af korben
Vist: 787 gange.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2012 01:30:08
Svar/Indlæg:
1081/251
Kom til at se denne video om megaupload og kom til at tænke at der nok var andre som gerne vil bruge 6min på at få lidt info om den side og manden bag den nu lukket side.

http://www.youtube.com/watch?v...

Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af korben d. 22-02-2012 01:30:43.
xt0m

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2012 06:44:35
Svar/Indlæg:
2587/91

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2012 08:45:10
Svar/Indlæg:
23132/740
Synes lidt det er et oxymoron at kalde "fil-deling" for "tyveri". Samtidig er det lidt spøjst, at man kan estimere "tab af profit" - når det ikke er entydig bevist, at fildeling rent faktisk skader omsætningen. Selvfølgelig får kunstnere og andre rettighedshaver ikke penge for det der kopieres - men der er alligevel folk der køber film, musik og spil, af flere årsager.

Hvis det er nemt nok, vil folk også betale for det. Jeg køber mine spil og mit musik, men jeg er træt af at købe film, som jeg ikke (altid) kan afspille - som jeg har lyst til. Køber jeg et spil til min PS3, er jeg indforstået med, at det ikke fungerer på min PC. Men jeg vil selv have lov til at bestemme "hvordan" jeg skal spille det. Et grælt eksempel er jo de spil der gør brug af den form for kopisikring, som kræver et online handshake for overhovedet at kunne starte. Det er blot med til at gøre brug af produktet mere besværligt for forbrugeren, som har betalt for det, og der kan jeg ikke se noget ondt i, at folk så henter et crack eller what-ever, der deaktiverer dét handshake.

Musik, kan man rippe og distribuere i sit eget forbrugsnetværk, som man har lyst til - næsten. Men, det kan man ikke (umiddelbart) med film. Det irriterer mig grusomt.

Ser man på kvaliteten af den musik, der efter sigende skulle falde ind under kategorien "tab for kunstneren, ved ulovlig distribution" - er kvaliteten svingene. Og så længe folk ikke selv tager penge for at fordele andres arbejde, kan jeg ikke se hvordan det - i princippet - er mere anderledes end hvis jeg inviterede et par venner hjem til mig, for at høre den nyeste med Justin Bieber (vi kunne så passende bagefter bruge de sparede penge på en pistol og det rette antal patroner). Det samme princip gør sig gældende for film.

Derfor synes jeg også det er passende at tænke tanken til ende: "Det er [lidt] svinsk at tjene penge på andres hårde arbejde og lukrere på dét" - som jo kunne tolkes som en fed langemand til en industri der er ligeglad med folk der betaler for tingene, og bruger al energien på en del der nok aldrig ville have betalt alligevel.

WAR1OCK

Overclocker
Tilføjet:
22-02-2012 12:34:16
Svar/Indlæg:
538/47
#2 Jeg er helt enig. Jeg er selv af den overbevisning at de penge der bliver brugt på kopisikring medføre et tab, da folk vælger at kopiere og cracke ting for at omgå disse. Det er jo tit nemmere og mere behageligt at bruge crackede ting. Jeg har flere gange købt et spil, for så at hente et crack til det og så spille med den købte licens uden alle de obskure "sikkerheds foranstaltninger" producenten har bloated det med.

Jeg vil gerne støtte producenter der laver et godt produkt, men jeg synes at det er synd at de i forsøget på at undgå piratkopiering forringer oplevelsen for dem der følger reglerne. 😐

illuzioN

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2012 13:22:49
Svar/Indlæg:
264/40
#2, du afspejler godt mig for et par år siden. Der havde jeg samme ultra-liberale filosofi, der var forblændet af piraternes ideologi som undskyldning for de umoralske handlinger. Sådan hænger verden ikke sammen desværre i sammen, sådan som du fremstiller det.
Vi kan blive enige om at de store rettighedshaver der spiller på kapitalismen og piraterne, begge udgøre lige stort ansvar i konflikten. Men det retfærdiggøre på ingen måde at forbruge noget man ikke har rettigheder til! Det er at snylte på andres arbejde, store som små. I det hele taget differencere pirater heller ikke.
Jeg synes du skal læse denne publikation fra Kulturministeriet der havde netsat en gruppe omkring Ophavsret. En række uvildige rapporter og undersøgelser kunne ikke entydigt klarlægge hvor stor økonomisk skade ulovlig download udgør, men alle enige om at det skadede branchen. Det kan vel heller ikke komme som nogen overreskelse for dig, selvom du siger noget andet :)
http://kum.dk/servicemenu/publ...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2012 17:37:03
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Taget i betragtning af, at jeg har +600 DVD film, +100 Blurays, +200 CD'er, over +1.000 numre på iTunes, +100 spiltitler - som altsammen er købt og betalt, hos rette rettighedshavere, tror jeg bare du skal tage og stikke det der hen hvor solen ikke skinner.

Jeg har, gentagne gange, begrundet min holdning, men vi skal da gerne tage den - så de selvretfærdige kan være med.

Efter, gentagne gange, at have oplevet problemer med digitale medier (primært CD'er og DVD'er), som ikke kunne afspilles i mine afspillere (og nej. Vi snakker ikke sådan en Bilka-model til kr. 200,-), sågar skader på eget udstyr, tog jeg kontakt til de rette distributører og spurgte, om det nu også kunne være rigtigt?

Det korte af det lange:
Når jeg køber en CD, forventer jeg, at kunne afspille den i en CD-afspiller.
Når jeg køber en DVD/Bluray, forventer jeg ditto, at denne kan afspilles på en afspiller.

Jeg har, et par gange, oplevet, at den lille kode der ligger først på mediet, som angiveligt skulle være "kopisikring, mod uha, så farlige pirater", simpelthen har ødelagt min afspiller (to dyre CD-afspillere og fire ditto ret dyre DVD-afspillere, for at være helt præcis).

Ikke alene er det pisseirriterende, at man køber en film/CD, som så ødelægger ens grej. Dernæst, så er det jo irriterende, at man køber noget, som man slet ikke kan bruge. Ud af de over 700 film vi har, så er det omkring 65 der slet ikke kan afspilles - jo, bevares, på computeren. Men der skal man så lige installere et lille program, der netop omgår kopisikringen.

Dertil er min tålmodighed ikke, efter flere års tovtrækkeri med især Paramount og Buena Vista, til at gide det mere. Efter en længere korrespondance, fik jeg smidt i hovedet: "Det er der ikke noget at gøre ved. Vi vil ikke støtte pirateri" - når idioten åbenbart troede at jeg udelukkende ringede direkte til distributøren for at spørge til råds om ulovlig fildeling, pirateri og deslige... fordi, det gør man jo?

Hvorom alting er. Så føler jeg ikke, at det er retfærdigt, at det tager længere tid at rippe en film, eller overhovedet at få den til at virke, end det gør at downloade den.

Fornævnte korrespondance sluttede med en kommentar alá "du gør som du finder bedst" - og det har jeg så gjort siden.

De får deres penge, for jeg køber fortsat mine film. Men det er først når de er på tilbud til "3 for kr. 100,-", og jeg har ingen skam i livet over at downloade dem. Jeg distribuerer ikke, jeg suger dem bare ned til eget forbrug.

Det er nemlig hurtigere, end at rippe dem.

Og hvis du bilder dig ind, at det er kunstneren eller produktionen bag filmen/musikken der mister den vilde omsætning, så er du i sandhed et mere uvidende menneske end du allerede har givet udtryk for.

Lad mig have min selvretfærdighed i fred, for med +60 "ubrugelige" film, 12-15 CD'er og en række ødelagte produkter (grundet: "det er imod piraterne"), tror jeg vist stadigvæk at jeg har plusser nok på dén konto.

Hvad andre gør, er deres sag.

Pirater gør, hvad de altid har gjort. Men, som iTunes, Spotify og deslige har bevist, så betaler folk gladeligt, så længe det er nemt nok og ligetil.

Det andet, er "ultra-idiotisk filosofi".

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 22-02-2012 17:38:41.

illuzioN

Superbruger
Tilføjet:
24-02-2012 15:59:56
Svar/Indlæg:
264/40
Det er godt du har moralen i orden og blandt de få pirater der repræsentere en meget lille minoritet. Sådan som du fremstiller dig selv, er du ligesom jeg, en forbruger der fanget i en konflikt mellem 2 store interesser.

Jeg gav dig modspil på dit standpunkt om piratkopiering ikke kan sidestilles med tyveri. Det er jeg ikke enig i. Det danske sprog er ikke tilstrækkeligt når der skal beskrives den handling der udføres, når man piratkopier. Tyveri henvises til det materielle - at en genstand tages. Pirateri er derimod tyveri af det immaterielle og kan sidestilles med tyveri. Men det er desværre svært - tilsyneladende - for piraten at forstå.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2012 16:19:51
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

I don't give a fuck. Hvis folk ikke har lyst til at betale for tingene, skal de nok finde på måder at få det skaffet gratis. Sådan har det altid været. Der er ingen gråzoner, og mit pirateri, uanset omfang, falder stadigvæk under det lovgivningen kalder "tyveri" - og omvendt, jeg betragter ikke mig selv som en digital Robin Hood.

Du skal være velkommen til at give mig modspil, det er altid velkommen, men jeg bryder mig ikke om antagelser der tenderer til uoplyste fordomme.

xt0m

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2012 16:29:22
Svar/Indlæg:
2587/91
For lige at holde den lidt på topic.. 😳

30/1/12: Brugerdata på MegaUpload slettes på Torsdag
http://www.comon.dk/art/213210...

31/1/12: MegaUpload er væk - blir det Dropbox næste gang?
http://www.comon.dk/art/213225...

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2012 16:52:16
Svar/Indlæg:
10398/435