Undgå at filer og programmer bliver gemt på ens SSD, C drev. Hvordan?

HDD/SSD/RAM d.  24. februar. 2012, skrevet af Mikkel190
Vist: 2537 gange.

Mikkel190

Nørd
Tilføjet:
24-02-2012 01:28:05
Svar/Indlæg:
45/14
Hej :)

Lige erhvervet mig en Crucial M4 128 GB SSD, hvorpå jeg har installeret Windows 7. Nu irriterer det mig bare, at hver gang jeg henter en fil, eller installere et program, vil det altid gemmes på min SSD, som jo her er C drevet.
- Er der en måde, hvorpå at jeg ikke hver gang jeg installere eller henter noget, behøver selv at henvise filen til mit E drev i stedet? Det er sgu træls at sidde og skulle ændre destinationsfolder hele tiden.

Har lige lidt andre spørgsmål, som jeg lister med ind her, hehe.

Hvad ville i installere på en SSD? Har styresystem og alle drivere liggende der, BF3 og ikke mere indtil videre. Hvad vil i forslå? Hvad med firefox? Og skal mediaplayer ligge på ssd'en eller på harddisken, når alle mine musikfiler ligger på min harddisk?

Kom gerne med gode guldkort, hvis i har nogen, til en ny SSD ejer! :)

- Håber i kan hjælpe, tak på forhånd og ha' en go' aften! :)
Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2012 02:37:47
Svar/Indlæg:
1704/19
Der er da ikke meget pointe i ikke at installere sine programmer på SSD, de vil jo blive nøjagtigt lige så langsomme som tidligere hvis de ligger på en mekanisk og hvor er pointen i SSD så ? Hurtigere boot og hvad ellers ?

Lager filer kan jeg så bedre forstå men funktion af maskine bliver aldrig bedre end det svageste led så har du vigtige ting på mekanisk disk vil maskine jo stadig være langsom.

Mappen overførsler kan du evt flytte til det mekaniske drev og ting som ligger i cache (browser dele, sidefil osv)hvis du går ind på sevenforum http://www.sevenforums.com/ der vil du kunne finde en fin guiede til lige det du ønsker eller vente til det bliver dagtimer hvor der er mere energi til at lave guides hvis de skal være på dansk.

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2012 06:42:45
Svar/Indlæg:
1978/216
#1 Hvorfor ændre du ikke bare C: til D: i stien. så ryger det hele ind på D: når du ins div programmer, det er da nemt og nemmer kan det da ikke blive 😉

Men jeg har som dig selv en Crucial M4 128 GB. og forstår godt hvor du vil hen, har selv i flere år ins kun Windows på C: (VolociRaptor 74 GB) og alle programmer på D:(Raptor 74 GB) og mine spil på en WD 150 GB.

Men da jeg fik min SSD ins jeg også windows, programmer & BF3 på min SSD, men nogle programmer synes jeg ikke arbejder så meget hurtiger alligevel?? men det er så lavet om siden jeg siden jeg fik min SSD.. så i dag har jeg faktisk også ins alle programmer på D: men jeg overvejer kraftigt at købe mig en billig SSD på 64 GB til at ins alle programmer på... mest fordi min raptor støjer når den loader programmer under genstart 😕 for mig er det fint bare windows loader super hurtig.. derfor jeg har købe en SSD. i dag har jeg kun Windows, BF3 på min SSD

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sjakalen d. 24-02-2012 06:47:29.

A-Skov

Newbie
Tilføjet:
24-02-2012 07:08:57
Svar/Indlæg:
26/3

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2012 08:03:51
Svar/Indlæg:
1495/34
En SSD har en begrænset levetid!

Selvom den i de fleste tilfælde vil fungere i rigtig mange år, så er det alligevel best practise at flytte "unødige" skrivninger over på en almindelig harddisk.

Hvis du ikke allerede har kørt "SSD Tweaker", så hent den og "Auto tweak settings" og genstart

http://elpamsoft.com/Downloads...

Temp files
http://ask-leo.com/how_do_i_ch...

IE temporary
http://malektips.com/internet-...

Firefox download
http://www.sevenforums.com/tut...

Hvis du ikke benytter dvale funtionen, så slå det fra da der ellers gemmes en fil på ca. samme størrelse som dit ram på disken
http://support.microsoft.com/k...

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2012 09:24:35
Svar/Indlæg:
1704/19
Den med leve tiden holder altså ikke længere og for at bruge en side som mange er stor tilhænger af som eksempel så er der en fin test af en M4 SSD på Anandtech som fortæller lidt om det.

Sådan en SSD holder op til 6år ved hård brug og det er der ikke mange som bare kommer i nærheden af den mængde data og det er kun skrive det tales om der, læse vil den stadig kunne.

http://www.anandtech.com/print...

Jeg har 2x 30GB Patriot Warp2 SSD i raid0 som bliver brugt til download og lign de har kørt i en del år efterhånden og begge har fuld speed endnu og der er ikke engang Trim i og det endda med at de bliver fyldt med mere end 60GB om ugen.

De drev bliver brugt som test af netop holdbarhed og om Trim nu også er så fantastisk en funktion og om der er andre løsninger som rent faktisk løser vedligehold lige så godt.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gylle d. 24-02-2012 09:34:03.

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2012 10:37:38
Svar/Indlæg:
1978/216
#5 Ja det rykker sgu :) dejligt at vide de holder til man skal ha noget nyt og hurtiger 😀

Mikkel190

Nørd
Tilføjet:
24-02-2012 14:55:02
Svar/Indlæg:
45/14
Uha, sådan en SSD er godt nok lidt forvirrende synes jeg :s

- Nå men, Nittenti, super med links til hvordan man ændre hvor firefox gemmer filer!
- Hvad gør det der SSD Tweaker? Er det noget jeg virkelig bør gøre, eller?

Desuden, jeg er lidt lost angående firmware og ACHI.
Som sagt er det en Crucial M4 128 Gb, skal der installeres firmware på den? Kan jeg gøre det selvom windows er installeret på allerede, eller bliver det hele slettet?

Har hørt noget om at man skal køre ACHI, hvad det så end er. Er computeren sat til det automatisk, eller skal jeg ændre på det i Bios?

Og sidste spørgsmål, når jeg starter min pc, siger den nogle gange: "No harddrive detectet" - og så går den tilbage til asus starts logo og prøver igen. Kan det være rigtigt?

Tak for alle jeres svar indtil videre, skønt at i vil bruge lidt tid på at hjælpe! :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Mikkel190 d. 24-02-2012 14:55:52.

CleanC

Superbruger
Tilføjet:
24-02-2012 14:55:56
Svar/Indlæg:
567/26
Som Gylle skriver, holdbarheden er altså ikke noget man skal tage hensyn til. Mine Vertex 3 vurderes til at kunne køre 2 millioner timer (=ca 228 år) før der opstår en fejl (MTBF) - hvilket iøvrigt ikke ville være ensbetydende med at SSD'en var gået i stykker, den ville bare have lavet en fejl, lidt ligesom en cpu kan fejle, uden at være i stykker per se.

Jeg kører alle programmer på mit SSD-RAID, kun passive filer ligger på lager (Billeder, film og lign.)

Mikkel190

Nørd
Tilføjet:
24-02-2012 14:57:49
Svar/Indlæg:
45/14
Oh, og ville i bare forslå at jeg smider alle programmer over på min ssd så? Små programmer, Firefox, drivere, Antivirus - alt sådan noget? Jeg havde nemlig også det der med levetid i hovedet, og sletter jo af og til små programmer igen osv. Men hvis det ikke har noget at sige for levetiden (eller i hvert fald ikke radikalt meget) så kan jeg jo godt smide det hele over på? :)

Edit: CleanC, du var lige lidt hurtigere end mig, hehe tak! :D

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Mikkel190 d. 24-02-2012 14:59:14.

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2012 22:03:03
Svar/Indlæg:
1495/34

Når cellerne på en SSD er slidt op, så er de slidt op og ikke længere tilgængelige.

På nye SSD er holdbarheden blevet meget bedre end på første generation, og de fleste SSD vil holde i mange år.

Men, der er stadig begrænset levetid på NAND cellerne - de kan klare et vist antal skrivninger, rigtig mange, men når man rammer loftet så dør de.

Uanset om en SSD holder 1 år eller 228 år, så bør man smide unødige skrivninger over på en mekanisk disk. Ikke bare pga. holdbarheden, men også af pladshensyn.

MTBF har intet med holdbarheden på dine NAND at gøre, det er skud i tågen producenter giver. Hvis din disk skulle kunne holde i 228 år var garantien nok lidt anderledes end de 2-5 år de fleste producenter giver.

SSD Tweaker sætter "best practise" tweaks op i Windows, du bestemmer selv om du vil gøre det manuelt eller lade den gøre det. Du bestemmer naturligvis også selv om du overhovedet vil sætte de tweaks.

Du kan godt opgradere firmware selvom du allerede har installeret Windows. Kig på crucials hjemmeside, der kan du se hvordan du tjekker hvilken firmware din SSD har nu, og hvordan du opdaterer den.

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2012 01:29:15
Svar/Indlæg:
1978/216
#10 "Uanset om en SSD holder 1 år eller 228 år, så bør man
smide unødige skrivninger over på en mekanisk disk. Ikke bare pga. holdbarheden, men også af pladshensyn"

Ja det er jo lige det, også derfor jeg har ins alle programmer på D: som er min raptor 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sjakalen d. 25-02-2012 01:32:58.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2012 01:57:33
Svar/Indlæg:
1704/19
Nu er det sådan at man stadig kan komme til sine data når cellen ikke kan skrive længere, den kan stadig læse så der kommer masser af warnings inden og den kommer ikke de første mange år og skal man tro på bare halvdelen af holdbarheden ja så er den ca den samme som på en alm mekanisk harddisk.

Det som kan dræbe celler er de evendige benchmarks folk sidder og laver med crystal discmark.

Kører man det SSD tweaker slår det de værste syndere fra som kan være med til at degenerere en SSD og igen hvorfor overhovedet have en SSD hvis de man skal bruge den til alligevel ikke ligger på den, programmer bliver ikke hurtigere men ja man sparer lidt tid i boot og det er det, passive data ligger fint på en mekanisk disk det er jeg enig i.

I bund og grund bliver en SSD med kun OS på bare en stor cache som kun har til en opgave og det er at huske småting og hyppigste genveje, det kan 2GB ekstra ram også gøre og det er endda med speed der er 10X større og ja 1000kr billigere.

De to Patriot Warp jeg har i raid0 ingen trim, går igang med deres fjerde år i år, de kører 24/7 upload/download konstant og har stadig ingen tegn på desgenering og dårligere speed og det forbrug kommer en SSD med OS og programmer på aldrig i nærheden af når der tales belasting og slitage.

De nyere nands har større holdbarhed, de har Trim og garbage collection som hjælp så skulle de holde dårligere end de tidlige generationer ja så kan det de kun gå tilbage med udvikling.

Ærligt så var jeg også bekymret da jeg købte mine første SSD tilbage i 2007 men efter at ha været gennem flere generationer må jeg nok sige at den bekymring har været ret ubegrundet samlignet med de mekaniske diske som er stået af tidligere og med langt færre timer under belastning.

PS.
Hvor er det dog irriterende med det automatiske logoff her på HWT.