-> #4
Jeg tror, at en CD man køber, for kr. 120,- for et, måske to, gode tracks, tager livet af CD-salget.
Absolute-music, og deslige, sælges en masse i div. supermarkeder osv.
Nej. Det er de store pladesalg, Rihanne, Bieber, osv. - der "lider" under piratkopieringen. Folk der går efter en specifik genre, soundtrack, klassisk, rock, etc. er, generelt, ret gode til at betale for deres ting.
Det er musik-stil-shopperne, der tager livet af pladesalget, fordi de har hørt ét nummer i radioen eller til en fest, men ikke kan acceptere at det ene nummer er nok til at købe en hel CD (og jeg er enig med dem), men omvendt, så gider de heller ikke at betale for det ene track på eks. iTunes.
Det er dét, der slår pladesalget ihjel. Folk køber CD'er og plader, i vildskab, så de to ting modvirker hinanden.
Faktisk, så kunne jeg rigtig godt tænke mig at se et studium udi hvilken slags musik der bliver fildelt. Jeg tror nemlig, at en "stor" del er ret specifik musik, som ikke umiddelbart kan købes på plade eller CD, eller i hvert fald er svært at skaffe.
Men, jeg tror at der er størst trafik på 'current hits', dem der om en måned ryger ud på en "Absolute 117", fordi folk har glemt dem.
Rasmus Seebach, Justin Bieber, osv. skal nok klare sig. De har en trofast skare der køber deres musik.
Nej, jeg ville hellere se en analyse af piraternes musikvaner/smag, og hyppigheden. Så tror jeg nemlig, at man ret hurtigt kan udelukke en ret stor del af befolkningen, og så er problemet ikke så stort alligevel. Det ser bare voldsomt ud, når 5 mio. mennesker, allesammen beslutter sig for at dele/suge den nyeste med Rasmus Seebach, kontra 1.000 mennesker, der alle leder efter det ene track fra Greigs no. 9.
Trafik er trafik, ja. Men, ville de 4.999.999 mennesker alligevel have købt pladen?
Der er enormt mange facetter, og ja, det kan være svært at sige noget specifikt omkring - jeg synes blot, at man burde se det fra en anden vinkel. Når nu disse "eksperter" laver disse rapporter... har en stærk mistanke om, at det er Rambøll, men det er blot en fordom.