Jeg har siden hen lavet en partition til Linux Mint 12, så jeg kører dualboot.
For et par uger siden begyndte den at komme med en meget mærkelig skærm når jeg loadede ind i Linux. Problemet er begyndt at ske mere og mere ofte, så jeg skal efterhånden være heldig hvis jeg skal kunne se en loginskærm.
Først troede jeg at der var sket en fejl i installationen med Linux Mint 12, men lige her for et par timer siden, så gjorde den samme nummer i en anden distro jeg kørte med fra en DVD.
Denne gang skete det da skærmen gik i standby efter inaktivitet i 10 minutter. Jeg ved at distroen kører videre i baggrunden, for nogen gange virker skærmen fint efter opvågning fra standby.
Jeg har lagt et lille videoklip ud, som blev optaget for et par dage siden. (beklager den dårlige fokus, mit kamera kunne ikke finde ud af det).
Min teori er, at det er fordi Linux ikke kan finde ud af dual-grafikkort (har både Intel HD 3000 og GT550M) og dermed bliver forvirret, men det er kun et gæt.
Er der nogen andre der har oplevet noget lignende eller kender til problemet? Kan det eventuelt være en fejl i computeren, selvom jeg ikke har oplevet det i Windows endnu?
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Argaen d. 07-03-2012 19:10:31.
Hvilken driver har du installeret? Kører du med nvidias egen? Og hvad var den anden distro du kørte fra DVD?
Nyere ubuntu/debian-baserede distributioner samt fedora benytter vist en anden driver end nvidias egen, Noveau tror jeg den hedder. Det kunne være den lavede noget rod (eller omvendt, hvis du allerede bruger nvidias, kan du måske prøve den anden).
Har du mulighed for at disable nvidia-kortet i BIOS, og se om problemet stadigt er der herefter? I så fald er det sandsynligtvis linux der ikke vil være med.
#2 Jeg fik installeret nouveau ved en fejl, men jeg har ikke lagt mærke til om problemerne startede før eller efter jeg fik installeret det.
Jeg har i et par dage forsøgt at få nvidias driver installeret, men det har været ret problematisk og i øjeblikket kan jeg slet ikke komme ind i Mint igen, så det ender nok med en geninstallering.
Den anden distro jeg kørte med var Parted Magic (på en DVD der fulgte med bladet 'Linux User & Developer').
Jeg synes jeg så en mulighed for at vælge grafikkort i BIOS, men lige nu kan jeg ikke finde den igen. Jeg roder lidt videre med det i morgen.
well jeg prøvede at installere ironhide - men det resulterede i at grafikken slet ikke virkede.. (optimus er muligheden for at skifte mellem integreret og det dedikeret grafik).
Jeg ved ikke lige hvis du kører noget 3D desktop (compiz eller lign) om den så bruger dit nVidia kort og dit intel når screensaveren går igang (eller omvendt hvis det er en 3D screensaver). Men kan du ikke i bios vælge at kun bruge nVidia kortet ???
Men kan du ikke få lov til at restarte X
Da mint er baseret på Ubuntu / debian - så kan det være dette vil hjælpe
Jeg prøvede en geninstallering og genstartede efter installationen, hvorefter jeg blev mødt af samme skærm som i #0.
Jeg genstartede igen og kunne denne gang komme ind i Mint. Den spurgte om jeg ville installere nvidias proprietære driver, hvilket jeg skyndte mig at sige ja til. Efter en fuld opdatering af Mint, genstartede jeg computeren igen og kunne også denne gang logge ind.
Da jeg kiggede under hardware settings, var der underligt nok ingen proprietære drivere installeret og ingen mulighed for at vælge noget derinde.
Et sted i hovedmenuen var der en 'nvidia X settings' i menuen. Jeg gik ind i den, hvorefter den sagde at der var en fejl i xconfig, men den kunne rettes hvis jeg skrev nvidia-xconfig som root i en terminal.
Det gjorde jeg så, hvorefter jeg kunne komme ind i Mint igen, men blev mødt af den samme irriterende hvide streg som i #0 hver gang jeg genstartede og jeg kan ikke genstarte X når stregen først er dukket op.
Jeg har kigget min BIOS igennem og jeg kan ikke finde nogen som helst mulighed for at aktivere/deaktivere de forskellige skærmkort, men jeg fandt en mulighed for at aktivere UEFI i stedet for. Jeg har dog ikke prøvet den.
Jeg kan se på dioderne på computeren, at den benytter nvidias kort når jeg er inde i Mint, men jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor det ikke virker.
Jeg er igang med endnu en geninstallering og vil prøve at deaktivere compiz (hvis den er aktiveret) og installere ironhide denne gang.
Efter endnu en geninstallering og opdatering, så ender jeg nøjagtig samme sted som alle de andre gange.
Jeg ville så lige se om fejlen kom frem når jeg brugte Mint live-CDen og efter et par forsøg med pauseskærmen, så sidder jeg nu og kigger på samme hvide streg på skærmen.