60 fps i Crysis (1) med v-sync slået til på 120 Hz skærm???

Spil d.  10. marts. 2012, skrevet af tommysko
Vist: 2022 gange.

tommysko
 
Overclocker
Tilføjet:
10-03-2012 14:59:01
Svar/Indlæg:
5/2
Som overskriften siger, så er spillet låst til 60 fps, når jeg har v-sync slået til påtrods af, at jeg spiller på en 120 Hz skærm (BenQ XL2420T). - Skærmen ér indstillet til at køre 120 Hz i 'Skærmopløsning' i Windows?!?
Er der nogen der kan give en forklaring på dette?

Jeg kan godt opnå over 60 fps med v-sync slået fra, eller jeg kan ihvertfald måle mere end 60 fps. (Jeg anvender Fraps.) Men man kan jo godt få sin tvivl, om det vitterligt også er mere end 60 fps jeg ser (eller Fraps bare måler det, ligesom hvis man spiller på en 60 Hz skærm), når jeg nu tilsyneladende ikke kan få over 60 fps med v-sync slået til.

Jeg har tidligere oprettet en lignende tråd om Crysis 2, som jeg kun kunne få 100 fps ud af.
besse
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2012 15:04:04
Svar/Indlæg:
1326/83
Prøv at slå V-sync fra i selve spillet og sæt det til inde i driveren i stedet. Altså inde i catalyst eller nVidia kontrolpanelet.
Udfyld også din profil, så kan vi nemmere hjælpe.


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
10-03-2012 15:30:07
Svar/Indlæg:
818/58
Du skal over 120 Hz konstant i fps, hvis V-sync er til og du vil have 120 Hz.

Hvis du kun har eksempelvis mellem 60-119 Hz, så vil v-sync gøre at fps falder til 60 Hz.

Mvh. Scheea 🙂


tommysko
 
Overclocker
Tilføjet:
10-03-2012 19:02:39
Svar/Indlæg:
5/2
@ Scheea. Så er det da kun i Crysis det gør sig gældende. I alle andre spil jeg har prøvet, kan jeg godt ligge mellem 60 og 120 fps med v-sync slået til.


Tfalkman
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2012 19:47:03
Svar/Indlæg:
866/227
hvilen skærm bruger du? min skærm kan f.eks kun køre 120hz med dvi og ikke med hdmi


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2012 19:54:55
Svar/Indlæg:
23132/740
Tjek lige i spillets terminal, om ikke der er sat FPS-cap på (på 60), når Vsync er slået til? I så fald, skal den jo bare bankes op på 120 🙂


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
10-03-2012 21:22:53
Svar/Indlæg:
818/58
#3 så har du ikke v-sync på.

På en 120 hz skærm vil vsync sørge for at du enten har en fps på 120, 60, (40), 30...osv


tommysko
 
Overclocker
Tilføjet:
11-03-2012 09:08:05
Svar/Indlæg:
5/2
#6 Det er altså ikke korrekt!
Jeg hár skam slået v-sync til, og jeg kan sagtens ligge mellem 60 og 120 i langt de fleste spil. - Jeg kan jo følge med i min fps med Fraps, hvor jeg kan se hvad jeg ligger på.
I Cod-spillene ligger jeg f.eks. fast på 91 i MP, og i SP ligger den og cykler over og under 120.
I BF3 ligger jeg i dén grad imellem 60 og 120!
Som det også fremgår af mit indlæg samt min profil, så spiller jeg på en BenQ XL2420T - dvs. 120 Hz. Skærmen er tilsluttet via DVI-D.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af tommysko d. 11-03-2012 09:11:23.


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
11-03-2012 11:23:15
Svar/Indlæg:
818/58
#7 Jo det er det nu. Hvis du har en FPS på mellem 60 og 120 Hz, så har du ikke vsync på. I'm sorry 🙂

Læs mere om vsync her:
http://www.tweakguides.com/Gra...

"So if your refresh rate is 60Hz for example, your framerate can now only reach a maximum of 60FPS. "

og:

"here is however a more fundamental problem with enabling VSync, and that is it can significantly reduce your overall framerate, often dropping your FPS to exactly 50% of the refresh rate"

Altså hvis dit grafikkort kan levere 91 Hz i et spil på en 120 Hz skærm, vil din FPS blive dropped til 60 Hz med vsync aktiveret.

Mvh. Scheea 🙂



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2012 11:30:47
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Lige netop CoD mener jeg faktisk capper ved 90-91 FPS 🙂


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
11-03-2012 12:01:40
Svar/Indlæg:
818/58
Ja okay - men hvis han har vsync aktiveret bliver hans framerate 60


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
11-03-2012 13:57:36
Svar/Indlæg:
4981/47
#10

V-sync capper jo blot FPS til skærmens Hz for at forhindre tearing og lign. Den æder ikke %50 af FPS ydelsen, medmindre man undlader at aktiver tripple-buffering, og bruger et skod Gfx som udgangspunkt...

Det du henviser til er taget ud af sammenhængen, og du har pænt læst udenom at det faktisk er påvirket af selve Gfx kortet, dens buffer og kort med små mængder ram.

Vsync fungere ikke som i "hvis den kan 120FPS konstant, så er det Vsync med 120Hz, og hvis ikke er det den næste nede i rækken" 😛

Du kører med Vsync i den valgte opløsning og Hz, og bliver capped til det samme i FPS, færdig... FPS har intet med Vsync tilslutningen med skærmen at gøre udover den mindre idealle arbejdsgang mellem Gfx og skærm som giver et ydelses tab.

Det er faktisk ligefør at jeg vil vove at påstå, at du slet ikke har fået slået Vsync til med din 120Hz skærm endnu, for det er den eneste forklaring der harmonere med din opfattelse af at Vsync kræver det dobbelte antal FSP pr Hz, eller hvad det lige er du er ved at rode dig ud i af en søforklaring 😀

Hvis din FPS er konstant maxed, så er Vsync sku ikke slået til eller også står du og glor direkte ind i en mur ingame 😛


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2012 14:08:07
Svar/Indlæg:
23132/740
Nu stod jeg helt af?

Hvis spillet er capped til eks. 90-91 FPS, så vil han da maks. kunne få 90-91 FPS, og ikke 60 FPS, når skærmen kører 120 Hz?

Hvis der så ikke er cap på, bør den vil ligge mellem 0-Hz i FPS?

... jeg beklager meget, hvis jeg misforstår tingene forkert, men det er søndag og jeg er ædru - så jeg er knapt så skarp som jeg plejer 😐


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
11-03-2012 14:47:42
Svar/Indlæg:
4981/47
Jeg valgte ikke at blande spillet ind i noget, eftersom det følger Vsync specs uanset hvilke Hz og opløsninger selve spillet uderstøtter 🙂

Men jo understøtter spillet ikke 120Hz opløsninger, så kan du self ikke spille det med Vsync@120Hz 🙂

Jeg vil ikke rode mig ud i at gætte på om CoD er capped ved ca 90FPS, spiller det ikke, never did 😛

Men i #0´s tilfælde er det ret sikkert fordi at hans spil, ikke understøtter 120Hz opløsninger, så med Vsync@60Hz er han capped til 60FPS af Vsync istedet.

Altså kører han ikke 120Hz 🙂 Det er faktisk nemt nok, man skal bare huske at alle spil, svarer til dit windows skrivebord bare seperat, og med meget svingende understøttelse af opløsninger og Hz. (og Hz er jo = Max FPS)

#0

Du kan evt prøve at smide din skærmdriver ind fra producenten af, det hjælper nogen spil til at finde de rigtige opløsninger med driveren fra producenten af.


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
11-03-2012 14:53:18
Svar/Indlæg:
818/58
#11
"den æder ikke %50 af FPS ydelsen"

Jo det kan den godt finde på. Det er jo hele ideen i vsync. Hvis din framerate er 59 Hz på en 60 Hz monitor, vil frameraten falde til 30 Hz.

At køre med vsync og triple buffering samtidig giver ingen mening - du får potentiel dårlig framerate - og fordelene ved trippe buffering forsvinder.

"Vsync fungere ikke som i "hvis den kan 120FPS konstant, så er det Vsync med 120Hz, og hvis ikke er det den næste nede i rækken"


jo. 🙂

"din opfattelse af at Vsync kræver det dobbelte antal FSP pr Hz"

Det har jeg aldrig skrevet. Men hvis hans gfx kan levere 91 Hz i et spil, vil vsync sørger for at frameraten bliver 60 Hz på en 120 Hz monitor.

Skal vi lige tage den igen, så vi er enige om vsync og triple buffering?

vsync
-------
Med vsync undgår du tearing (som du skriver) ved at begrænse frameraten til det samme som monitorens refresh rate (når monitoren læser framebufferen på gfx). Dvs. hvis dit grafikkort kan levere 5000 Hz, men du har en 60 Hz monitor, så bliver frameraten 60 Hz = grafikkortet arbejder på "lavt" blus.

Hvis dit grafikkort IKKE kan levere 60 Hz på en 60 Hz monitor, men kun 55 Hz, så skal frameraten ned på 30 Hz for at undgå tearing. Ulempen er altså potentiel lav frame rate og høj mouse latency.

Triple buffering
----------------
Med triple buffering kan grafikkortet derimod arbejde for fuld kraft ved at have 3 framebuffere (to back som grafikkortet kan rendere til og en front som skærmen kan læse fra). Det fjerner stadig tearing, samt giver lav mouse latency.

Altså når han skriver han kan ligge mellem 60 og 120 Hz, så kan han derfor umuligt have vsync aktiveret.

Er vi enige nu? 🙂

Jeg kan i øvrigt anbefale denne artikel om samme emne:
http://www.anandtech.com/show/...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af scheea2000 d. 11-03-2012 14:54:25.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
11-03-2012 15:06:56
Svar/Indlæg:
4981/47
Hvis du bare forklare mig hvordan du for en skærm ned og kører med 30Hz, så hører du ikke mere herfra 😛 Min skærm kan sku ikke gå under 60Hz opløsning frivilligt.

Det er ikke for at punke dig eller noget, men er det her ikke anden gang vi er ude i en diskution om en specifik ting, hvor jeg også sidst mente du ikke havde læst (eller forstået) tingende korrekt ? 😳


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
11-03-2012 15:21:26
Svar/Indlæg:
818/58
Nej skærmen/signalet ændrer ikke refresh rate (Det har jeg aldrig skrevet) - din frame rate bliver lavere (aka. fps, antallet af billeder grafikkortet beregner og viser).

Har du læst de to links jeg henviser til og er du også uenige i dem?

Jeg kan desværre ikke huske sidst vi var uenige og hvad det var, men jeg er sikker på at jeg sikkert har været ganske urimelig i min argumentation 😳


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af scheea2000 d. 11-03-2012 15:22:08.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
11-03-2012 18:49:27
Svar/Indlæg:
4981/47
Fair nok, så er det bare dig der snakker lidt for meget om Hz måske 😛

Men nej jeg har ikke læst dem igemmen, jeg ved godt hvad det handler om, og FPS spiller som sagt ikke ind på hvor mange Hz linket kører med.

Nu vil jeg for sjov spille lidt World of tanks, efter at have sat min skærm op på 75Hz istedet, men jeg tvivler stærkt på den dropper linket til 60Hz uanset FPS.

Hvis det spil altså tager opløsninger over 60hz 😛 Er sku noget tid siden jeg har rodet med det alligevel.



scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
11-03-2012 19:31:05
Svar/Indlæg:
818/58
Ja måske 🙂 Hz er jo bare en opdateringer pr sekund (=fps). Det er nu meget normalt at bruge om frame rate også.

Igen skærmens link/refresh rate ændrer sig ikke, men fps ændrer sig med vsync:

Fx for en 120 Hz monitor er mulighederne for frame rate (fps) disse:
120 -> 60 -> 30 -> 15 ...

Nå ingen grund til at forklare nærmere...

Mvh. Scheea 🙂









Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
12-03-2012 15:38:18
Svar/Indlæg:
4981/47
Nå så blev det lige afprøvet i praksis, og sjovt nok kører lige det spil faktisk bedre med 75Hz end 60Hz 😛

Må næsten være noget med spillet for det er min skærm ellers normalt ret ligeglad med.

Nå men som jeg påstod tidligere, så "clocker" min Vsync altså ikke ned som du siger og giver mig 60FPS eller mindre, med under 75FPS.







Så hvordan kan jeg så have 60+FPS med Vsync@75Hz hvis din teori skulle holde stik ? 🙂


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
12-03-2012 20:02:19
Svar/Indlæg:
818/58
*sigh* Jeg giver snart op. Prøv lige at læse tråden igennem igen.

Hvis du sætter refresh rate til 75 Hz vil du få maksimalt 75 fps (så skriver jeg fps i stedet for Hz, så det ikke forvirrer) ud med vsync aktiveret. Hvis du ikke kan opnå over 75 fps med dit grafikkort , vil vsync gøre at du kun får 37,5 fps - ellers vil det ikke modvirke tearing.

Hvis du har en 120 Hz skærm/refresh rate er det maks 120 fps - 60 fps osv

Kan du se systemet?

I dine screenshots har du enten vsync DEaktiveret eller også har du triple buffering aktiveret.

Og inden du fortsætter med at undre dig over "mine" teorier, så læs venligst Anandtechs artikel igennem...

http://www.anandtech.com/show/...

eller endda "World of Tanks" egen forklaring:

http://forum.worldoftanks.eu/i...


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
13-03-2012 06:27:20
Svar/Indlæg:
4981/47
Jeg kan som tidligere sagt ikke se hvorfra din teori udspringer udfra dine links, så derfor hjælper det ikke meget at blive ved med at linke jo...

Indrømmet at Triple buffering er aktiv på de 2 pics i #19 (selvom jeg ikke mener det har nogen indflydelse på det vi diskutere uanset), så har jeg taget 3 stk uden også.










scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
13-03-2012 09:54:44
Svar/Indlæg:
818/58
"Indrømmet at Triple buffering er aktiv på de 2 pics i #19 (selvom jeg ikke mener det har nogen indflydelse på det vi diskutere uanset"

Du ved ikke hvad triple buffering er - alligevel siger du det ikke har nogen indflydelse. Jeg opgiver.

Hjælp anyone?!

Gør mig den tjeneste at spørge Emil om dette emne.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
13-03-2012 11:37:03
Svar/Indlæg:
4981/47
Udfra mine game settings og mit Gfx´s ydelse, har triple buffer ingen umiddelbar effekt eftersom screenshot target er tilpasset for at kunne fremvise et nogenlunde stabilt FPS jeg selv bestemmer. Det ses jo også tydelig da der nemt kan opnås over 60 FPS med og uden triple buffering slået til.

At du så vælger at tolke det som at jeg ikke ved hvad triple buffering er, står for egen regning.

Jeg vil nu mene at din påstand omkring Vsync skulle have en "clock-down" mode hvis FPS ikke konstant er max, er blevet modbevist i praksis i #19 og #21, så kan ikke se hvorfor jeg skulle forstyrre Emil med det 🙂


kanock
 
Superbruger
Tilføjet:
28-03-2012 23:05:31
Svar/Indlæg:
26/5
scheea2000


der er da noget du misforstår fuldstændig selv om vsync er slået til f.eks i ens grafik driver og man køre 100hz med en crt skærm kan man jo sagtens have fps alt fra 1-100fps alt efter hvor godt ens grafikkort er. du bliver jo ikke låst fast til nogen bestem for for fps. det eneste som sker er at billeder fps står i sync med hz på skærmen og derved får man et flimmerfrit billede. du må tilbage på bænken igen :)


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
29-03-2012 16:29:56
Svar/Indlæg:
818/58
#24 Der må da være nogen på dette site, der ved hvordan vsync fungerer.

Vil I have links? Læs den sidste

"At a refresh rate of 75Hz, that means we'll see 37.5FPS. That's noticeably less than 50FPS which the video card is capable of. This happens because the video card is forced to waste time after finishing a frame in the back buffer as it can't copy it out and it has nowhere else to
draw frames."

http://hardforum.com/showthrea...

"There is however a more fundamental problem with enabling VSync, and that is it can significantly reduce your overall framerate, often dropping your FPS to exactly 50% of the refresh rate"
http://www.tweakguides.com/Gra...

This stops the tearing from happening but can lead to a significant reduction in video performance in certain situations. These situations arise when framerate drops below refresh rate. In these situations your performance can drop by up to 50% in the worst case.
http://gaming.stackexchange.co...


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
29-03-2012 16:58:39
Svar/Indlæg:
4981/47
At a refresh rate of 75Hz, that means we'll see 37.5FPS. That's noticeably less than 50FPS which the video card is capable of. This happens because the video card is forced to waste time after finishing a frame in the back buffer as it can't copy it out and it has nowhere else to
draw frames.

Hvilket ikke sker på mine Screenshots@FPS, og som jeg tidligere har sagt, så påvirker dette kun minimalt et kort med over 256MB ram.

There is however a more fundamental problem with enabling VSync, and that is it can significantly reduce your overall framerate, often dropping your FPS to exactly 50% of the refresh rate

Læg mærke til at der ikke er skrevet "will" men "can", så det 50% FPS drop KAN opstå, men det gør det ikke på nyere Gfx i mid-highend segmenterne som eks GTX460 1GB.

This stops the tearing from happening but can lead to a significant reduction in video performance in certain situations. These situations arise when framerate drops below refresh rate. In these situations your performance can drop by up to 50% in the worst case

Igen læser du ikke tingende helt korrekt, men forklar mig gerne lige hvorfor det ikke er du tror på det jeg har påvist via Screenshots ? Du mener måske jeg har faked de screens ? 😛


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
29-03-2012 18:47:32
Svar/Indlæg:
818/58
Ja der KAN være performance drop (og læs nu mine citater i sammenhæng i artiklerne for pokker).

Det gør i de tilfælde dit grafikkort ikke kan levere flere FPS end din skærms refresh rate.

Så RAM og størrelsen på grafikkort er i princippet ligegyldig i denne sammenhæng. Hvis du spiller et ultra krævende spil på et ultra-highend grafikkort og din FPS dropper under 60 FPS (på en 60 Hz skærm) i spillet med vsync aktiv, vil FPS falde til 30 FPS.

(en FPS counter tager typisk gennemsnittet over et par sekunder, hvorfor den godt kan falde fra 60 FPS til 30 FPS over et par sekunder, men FPS er super konstant "bagved" og enten 60 eller 30 FPS (osv.) med vsync aktiv)

Jeg kan godt spamme jer med flere kilder:
http://www.youtube.com/watch?v...

Hvorfor tror I han dropper til præcis 30 Hz?
http://us.battle.net/wow/en/fo...


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
29-03-2012 18:57:56
Svar/Indlæg:
818/58
"Hvorfor tror I han dropper til præcis 30 Hz? "

Sorry 30 FPS (for ikke at forvirre)


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
29-03-2012 19:03:59
Svar/Indlæg:
818/58
Læs desuden #9 i : http://hwt.dk/Forum/281169/Vsy...
Han siger pudsigt nok det samme som mig. 🤡



Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
29-03-2012 22:06:16
Svar/Indlæg:
4981/47
#27

Self kan det det, men det siger sig selv at det ikke sker med Vsync på jo...

Og nej at Johnny har samme opfattelse af Vsync siger ikke ret meget om noget, blot at han har læst op på det men efter min mening heller ikke har forstået det korrekt.

Og som du kan se i det først screenshot i #21, så holder din teori altså ikke stik i praksis med 47/48FPS@Vsync, og du kan ikke blande ustabil FPS ind i noget her, FPS er ganske stabil på alle de screenshot her i tråden inden de blev taget (er trods alt ikke helt idiot 😛 )


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
31-03-2012 19:24:35
Svar/Indlæg:
818/58
#30 men har du triple buffering på?

Kan du forklare mig hvorfor alle mine links snakker om "reduced performance/framerate" når de aktivere vsync?


Her er et par links mere til samlingen:

"That means if your refresh rate is 60, the frame rates you can run at are 60, 30, 20, 15, 10, 6, 5, 4, 3, 2 and 1 fps. "
http://www.derivative.ca/wiki/...

Fra BIOSHOCK (2K)
"Vertical sync:
On: Framerate is locked at 60, 30, 20, 15. No screen tearing"

http://support.2k.com/entries/...

"Traditional V-Sync merely sends frame data to the screen after every full screen refresh. This means if a frame arrives slow, because the GPU took longer to render it, it will have to wait a full screen refresh before it can be displayed, effectively reducing frame rate to 30 FPS. If rendering a frame takes longer than two full refreshes, the frame rate will even drop down to 20 FPS."

(Igen max 60 FPS, så 30 FPS, så 20 osv.)

Du siger bare stop, når jeg ikke skal finde flere kilder, ikke? 🙂


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
31-03-2012 22:49:51
Svar/Indlæg:
4981/47
#31

Jo på dem i #19, ikke #21 🙂

Men skal vi ikke også bare lade den ligge der, diskutionen er selvom holdt på et pænt plan, vist ved at være kørt af sporet, så vi må nok nøjes med at blive enige om at være uenige istedet 😛