Blæser til CM Storm Enforcer samt bedre airflow/køling

Luftkøling d.  14. marts. 2012, skrevet af Christian Bundgaard
Vist: 1066 gange.

Christian

Newbie
Tilføjet:
14-03-2012 21:10:38
Svar/Indlæg:
81/8
Hej...

Jeg har pt. et CM Storm Enforcer med et setup, der bl.a. består af ASUS P8Z68 GEN3, i7 2600k m/ Hyper 212+, Powercolor HD 6950. Jeg har ikke andet køling/tilkøbte blæsere til kabinet.

Jeg vil gerne have et bedre airflow/køling, da temps. ofte kommer højt op. Jeg har lige pt. fået sat ledningerne bedre - men vil gerne have flere råd. Grafikkort og CPU er OC'et.

1) Jeg kan se, man kan sætte en blæser i toppen af Storm Enforcer. Hvilken en skal jeg købe til det?
2) Er der andre blæsermuligheder i kabinettet (har kigget på nettet, er ikke sikker på om der er... - derfor jeg spørg)?
3) Er der generelt noget, jeg kan gøre for at opnå bedre køling/airflow? Skal helst ikke være specielt dyrt - men har I et råd, der koster lidt, så skriv det alligevel.

Tak på forhånd!

Vh
Christian
Danny

Overclocker
Tilføjet:
14-03-2012 21:41:06
Svar/Indlæg:
82/6
Der er ikke mange muligheder med det kabinet når det kommer til ekstra fans.

Så det eneste du vel kan gøre, er at smide en fan i toppen. Der kan du enten smide en 200mm, eller to 120mm fans.

Hvis det er CPU temps der er noget lort, kan du jo evt. sætte dem til at hive luft ind i kabinettet, frem for suge ud.

Var også selv ret hooked på det kabinet da jeg skulle samle min computer, men endte med at tage et andet pga. de begrænsede køler muligheder.

Christian

Newbie
Tilføjet:
14-03-2012 21:50:17
Svar/Indlæg:
81/8
Okay - jeg vil gerne have en 200mm blæser så. Er ikke sikker, men er det denne?

http://www.komplett.dk/k/ki.as...

Forums siger det er den, men på CM's hjemmeside, står Storm Enforcer ikke som "can be apllicated to."

Og det er vist både CPU og GPU, men primært CPU - GPU er nok høje OCs ;)

Når jeg tester CPU på 4,5 GHz kommer den op på for høj temp. - dvs. 70-75 grader, hvor jeg så stopper og ikke lader den køre færdig, da den bare stiger.
-> Hvordan hiver man luft ind? Har 2 blæsere på Hyper 212+ der begge blæser fra front mod bagenden af kabinettet.

Altså...

END <- |212| <- FRONT

Danny

Overclocker
Tilføjet:
14-03-2012 21:53:19
Svar/Indlæg:
82/6
Og for at svare lidt mere specifikt på dine spørgsmål.

1: Køb hvad du har råd til / vil have. Det er trods alt dig der skal kigge og høre på dem. Så hvis du bare skal have nogle der kan fixe dine temps og er ligeglad med udseende og lyd (dB), så tag de billigste. Ellers jo lavere dB jo mindre larm og jo højere CFM, jo mere luft flytter de.
Hvis 200mm, kan du jo købe en af dem cooler master selv har lavet.

2: Der er kun plads til ekstra blæsere i toppen.

3: Det du først og fremmest kan gøre, er at gemme alle dine kabler så langt væk som muligt fra blæseretningen.
For bedre CPU temps, kan du jo også smide en ekstra fan på for push/pull (ved ikke om du har det allerede). GPU temps kan du smide en aftermarket køler på, som vil hjælpe også (hvis den har en skod reference køler).

Der var faktisk også en for noget tid siden, der havde placeret sin CPU blæser den "forkerte" vej, så den sugede luft fra bagsiden af kabinettet, hvor det samtidigt puster luft ud. Ved ikke om det er det selvfølgelig.

Christian

Newbie
Tilføjet:
14-03-2012 21:58:45
Svar/Indlæg:
81/8
Øhhhh.... Jeg tror, jeg har sat blæseren rigtigt ;)
Og ja; har push/pull.

Men er den her god og vil den passe?
http://www.komplett.dk/k/ki.as...

Og tak for svarene ;)

Danny

Overclocker
Tilføjet:
14-03-2012 22:06:45
Svar/Indlæg:
82/6
Den skal jo bare blæse ind fra højre og ud til venstre (sidde samme vej som den bag på kabinettet), hvis den gør det er det jo fjong. :P

Det er sådan en der sidder i fronten af dit kabinet, så kan ikke se hvorfor du ikke skulle smide sådan en i toppen også.

Men ja, det er en ret god blæser, da den flytter ret stor mængde luft, samt er meget stille.

Christian

Newbie
Tilføjet:
14-03-2012 22:12:22
Svar/Indlæg:
81/8
Super, den er bestilt ;)

Tak for hjælpen...!

Jeg tror faktisk, de vender forkert lol...

De vender modsat den der er bagerst i hvert fald... :S

Jeg troede, at blæseren blæste væk fra sig selv - det vil sige, at hvis man den blæser den vej, den vender... :/
Så må jeg jo til at vende dem om... det er satme besværligt ;)

Danny

Overclocker
Tilføjet:
14-03-2012 22:29:09
Svar/Indlæg:
82/6
Hvis de vender modsat den der sidder bagi, er det nok en af grundende til at du har lidt dårlige temps. :P

Du kan som regel finde pile på selve rammen, som viser hvilken vej blæseren roterer, samt hvilken vej den blæser.

Hvis du kigger på billedet til den du har linket til, er det "forsiden", altså der hvor luften kommer ind.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Danny Andersen d. 14-03-2012 22:31:02.

Christian

Newbie
Tilføjet:
14-03-2012 22:41:06
Svar/Indlæg:
81/8
Haha, hvor er jeg dum... :p

Nu har jeg fået vendt dem, så alle sidder med rammen mod enden - det vil sige de to CPU blæsere sidder som den bagerste. Er det så rigtigt? :)

Danny

Overclocker
Tilføjet:
14-03-2012 22:50:46
Svar/Indlæg:
82/6
Yes, det skulle hjælpe en smule på dine temps :)

Christian

Newbie
Tilføjet:
14-03-2012 22:55:12
Svar/Indlæg:
81/8
Okay... ;)

Kan du anbefale et program til stress test (og med hvilke settings, og hvad temp på det max komme på...)?

Danny

Overclocker
Tilføjet:
15-03-2012 09:17:33
Svar/Indlæg:
82/6
"Prime 95" til stress af CPU, kombineret med "core temp" og "cpu-z" for at tjekke temps og volt, samt hastigheder.

Din CPU kan klare 100*C før den lukker ned. Den bør bare helst gerne ligge omkring 60-70 grader max (under stress), vil jeg sige.

"Furmark" til stress test af GPU. Programmet har indbyggede monitor programmer.

Er ikke klar over hvad temps din GPU kan klare, men det er vel også omkring de 100*C. Har 2x5870, hvor det ene kort ramte 80*C før jeg skiftede stock køleren ud. Nu er den højeste temperatur 50*C.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Danny Andersen d. 15-03-2012 09:20:47.

Christian

Newbie
Tilføjet:
15-03-2012 12:58:19
Svar/Indlæg:
81/8
Hmm... det er mærkeligt. 4,3 GHz får den over 70 grader på 3 af kernerne efter et halvt minut...

Er det muligt at køleren ikke sidder ordentligt fast på CPU'en? Har en mistanke om det, men ikke sikker.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Christian Bundgaard d. 15-03-2012 12:58:57.

Danny

Overclocker
Tilføjet:
15-03-2012 13:45:21
Svar/Indlæg:
82/6
Jeg synes det virker som en fin nok temperatur, taget i betragtning at CPU'en ikke rigtig får noget luft, andet end det varme luft der suser rundt i toppen af kabinettet.

Jeg kører selv med en H80 push/pull, og jeg rammer max 60 grader. Du kan se et billede i min profil, hvordan mit er ventileret. Mine fans i toppen kører dog med lav RPM, og jeg har vendt dem om siden jeg tog det billede, for at teste hvordan temperaturerne ville være.

Så taget i betragtning at mit kabinet er bedre kølet, synes jeg ikke 70 grader er helt hen i vejret når den er clocket til 4,3. Min er dog clocket til 4,6.

Christian

Newbie
Tilføjet:
15-03-2012 19:08:26
Svar/Indlæg:
81/8
Har nu installeret den nye blæser.

Temp på CPU er stadig næsten ligeså fatalt. På 4,3 GHz max i Prime95, kommer den hurtigt op på 75 og vil formentlig passere de 80...

batand

Overclocker
Tilføjet:
15-03-2012 19:24:24
Svar/Indlæg:
74/29
har næsten samme setup, min cpu maxer ud ved omkring 80 grader ved 4,6 ghz, så jeg synes ike din temp er mærkelig, jeg mener dog at have noget mere airflow i mit kabinet

Danny

Overclocker
Tilføjet:
15-03-2012 20:12:10
Svar/Indlæg:
82/6
Hvilken vej har du monteret blæseren i top?

Christian

Newbie
Tilføjet:
15-03-2012 23:10:51
Svar/Indlæg:
81/8
Det jeg vil kalde "bagpladen" vender op ad 🙂