Partition forsvundet på Harddisk i synology NAS

HDD/SSD/RAM d.  20. marts. 2012, skrevet af Swims
Vist: 1142 gange.

Swims
 
Bruger
Tilføjet:
20-03-2012 21:51:56
Svar/Indlæg:
3/1
Hej Allesammen

Håber at der er en af jer kloge hoveder der kan hjælpe mig. Jeg har en Synology DS212+ Nas med en WD EARX 2 GB harddisk i. En dag havde jeg hentet en kæmpe fil ned på NAS'en, som jeg ikke magtede at vente på at overføre over mit netværk. Så jeg tænkte at jeg da bare kunne tage disken ud af NAS'en og sætte den direkte i min stationære.

Det gik ikke for godt, windows kunne ikke finde disken så jeg bestemte mig hurtigt for at droppe mit foretagende. Men til min store rædsel så jeg da jeg satte disken tilbage i NAS'en at partiotionen var forsvundet, som om at disken havde smidt formatteringen.

Nu kunne jeg så få lov at oprette en ny diskendhed i DSM men den "rå" disk står nu kun til at være 913 GB. Jeg tror måske at det kan passe med at jeg inden mit lille stunt havde fyldt ca halvdelen af disken. Så det kunne godt passe at det kun er den frie plads der var på disken der nu er tilgængelig til den nye diskenhed.

Kan windows på en måde have "overskrevet" linux filformatet på min disk? Der kom ingen advarsler i windows da jeg startede op med disken sat i min computer, og der kom ingen synlige tegn på at windows ændrede noget på disken. Jeg er ligeglad med data'ene på disken, dem kan jeg leve uden. Jeg vil bare gerne have den fulde diskplads tilbage.

Håber at der er nogen der kan hjælpe :)

/Kenneth
Sønne
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2012 22:29:23
Svar/Indlæg:
2263/135
Det er ikke samme partition som i windows den bruger, så du bliver nok nødt til at lave en hard format på den. Og så smide den i NAS´en igen og starte forfra.


xkalibur
 
Superbruger
Tilføjet:
20-03-2012 22:57:01
Svar/Indlæg:
739/62
jeg hev data ud af min ene disk fra min nas med captain nemo pro tror jeg det var.. måske det var værd at kigge på


Swims
 
Bruger
Tilføjet:
21-03-2012 09:13:09
Svar/Indlæg:
3/1
Tak for de to hurtige svar.

@Sønne - Betyder hard format at sætte disken tilbage i min stationære og så bruge noget tredjeparts software til at formattere den? Den skal vel formateres i noget linux filformat (ext4?) skal den ikke?

@xkalibur havde du disken siddende i NAS'en da du gjorde det? Eller var den sat over i en anden computer?



tatoo1956
 
Overclocker
Tilføjet:
21-03-2012 09:53:36
Svar/Indlæg:
1630/101
#3 - nææ nej, du kaster den bare i din PC og formaterer den med NTFS formatet. Derefter opretter din Synology selv disken i dens ønskede format 🙂 .


Swims
 
Bruger
Tilføjet:
21-03-2012 12:22:40
Svar/Indlæg:
3/1
@tatoo - Og det det burde bringe den "mistede" partition tilbage? Tak for svaret, det vil jeg prøve.


Sønne
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2012 12:28:32
Svar/Indlæg:
2263/135
Ja det burde kunne få det sidste tilbage, dog mister du alt på den, men får de sidste GB tilbage. Når du smider den i din nas så laver den det selv om igen.


Swims
 
Bruger
Tilføjet:
21-03-2012 13:15:20
Svar/Indlæg:
3/1
Fedt, tusind tak for de hurtige svar gutter

Det skal prøves når jeg kommer hjem fra job idag 🙂