adgang til harddisk der er låst til vista?

Diverse d.  21. marts. 2012, skrevet af Blackwater
Vist: 2337 gange.

Blackwater
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2012 15:43:44
Svar/Indlæg:
869/100
Min kammerat har bedt mig redde hans data på hans bærbar der er KIA. Har hevet den ud og sat den i min egen maskine og det virker fint. Men jeg kan selvfølgelig ikke få adgang til skrivebordet på den da den siger den er låst.

Havde engang et "bootsystem" der ku boote på en cd så jeg kunne overfører data og redde data fra delvist ødelagte HDD. Nogen der kan huske hvad det hed det lille boot program der lignede man var i windows, men det kørte udelukkende i ram´ne og på cden ?

Tror dette program kan redde hans data mm. i har andre gode ideer?
micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2012 15:54:25
Svar/Indlæg:
4120/115
1: Ændre ejerskabet af Bruger / Users mappen, til eks. Alle.

2: Giv "Alle" kontroen fuld rettigheder inkl. nedarvning til alle undermapper.

Så er alle bruger konti tilgængelige på en anden maskine. 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af micma18 d. 21-03-2012 15:54:56.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-03-2012 16:10:30
Svar/Indlæg:
2826/100
#1

Så vidt jeg husker kan du ikke ændre rettigheder/overtage mapper på en pc på home premium og under, er dog ikke 100% sikker, det kan også være det er under sharing det er sådan.

Dernæst kan du ikke give rettigheder til en mappe uden at have rettigheder allerede 🙂

#0
Du er nødt til at gå ind og sætte dig selv som owner af mappen.

Højreklik på mappen --> vælg "properties" --> tappen "security" --> "advanced" --> tappen owner --> "edit" --> vælg den bruger du har og sæt et flueben i "replace owner n subcontainers and objects", så skulle den gerne stå og tænke og bagefter fortælle dig at det er i orden.

Vil dog lige for en ordens skyld gøre opmærksom på at jeg heller ikke er sikker på at den funktioner virker på nogen lavere versioner end professionel.


Blackwater
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2012 16:14:11
Svar/Indlæg:
869/100
Det er IKKE muligt at ændre rettigheder nej er testet .. igen .. hehe .. an error occured .. access denied siger den.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-03-2012 16:17:03
Svar/Indlæg:
2826/100
ved at overtage rettigheder som jeg skriver eller ved at forsøge at ændre dem som #1 foreslår?


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
21-03-2012 16:21:47
Svar/Indlæg:
4981/47
Du skal kunne overtage rettighederne som #2 siger, ellers er der noget som blokere (kan evt være UAC der skal være slået fra)

/E

Og det kan man sagten gøre med Win 7 Home Premium 🙂


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Cocio21 d. 21-03-2012 16:24:13.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-03-2012 16:25:59
Svar/Indlæg:
2826/100
#5

Takker for info med at man kan i Home Premium også 🙂 Er nogle år siden jeg sidst har leget med versioner under pro 😳


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-03-2012 16:56:04
Svar/Indlæg:
2826/100
#0

Nu sad jeg lige og trængte til en pause fra alt det cisco læsning, så lavede lige den her 🙂

http://www.youtube.com/watch?v...

ps. ja, jeg ved godt den skriver det ikke er en ægte windows maskine, men havde lige glemt at smide en licens på den, og sådan nogle testmaskiner bliver hurtigt over 30 dage gamle 😕


sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2012 17:03:44
Svar/Indlæg:
2516/381
Som jeg lige forstår #0.

Så kan han ikke komme ind og ændre rettigheder som i skriver om, da han ikke kan boote på den Hdd.

Og han mangler et program, til at hjælpe ham med det..

For kan han ikke boote på den, hjælpe alle de andre tips jo ingen ting..

Men kan jo også være jeg har misforstået det 🤡


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-03-2012 17:09:19
Svar/Indlæg:
2826/100
#8

citat fra #0
"Men jeg kan selvfølgelig ikke få adgang til skrivebordet på den da den siger den er låst."

Hvis du smider din disk over i en anden maskine og prøver at tilgå c:\Users\<Username>\Desktop så vil man få en fejl fordi man ikke har rettigheder til at tilgå den mappe, det er som jeg læser det den fejl som #0 får og som han får en løsning på 🙂

Det han skriver om med boot system er som jeg ser det en eller anden linux disp. han starter op på og kopiere de data over på sit eget drev, hvilket også er en mulighed men ikke nødvendigt hvis problemet er som jeg og de andre forstår det 🙂

Men jeg kan naturligvis tage fejl, det får vi dog først svar på når han engang svarer 😉


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
21-03-2012 17:12:58
Svar/Indlæg:
4981/47
#8

Det burde ikke være et problem når han sidder i Win7 🙂

Eneste fil jeg nogenside har måtte bruge software for at fjerne er en Flashplayer fil, som vi alle har installeret men ikke bare lige sådan kan fjerne igen, dvs uden at man ryder disken helt 😛

Men så længe Kontrol af Brugerkonti (UAC) er aktivt, er det ikke sikkert man kan få lov at "sjæle" rettigheder på andre´s mapper 🙂


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-03-2012 17:15:18
Svar/Indlæg:
2826/100
#10

Det er kun et spørgsmål om Vilje 🙂 Hvis han gør det på den måde jeg "filmede" så vil den højest bede om et password til en administrator bruger, og hvis hans bruger selv er admin som min var i det tilfælde skal han kun klikke Tillad.

Hvad har du foresten imod UAC 🤡


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
21-03-2012 18:09:00
Svar/Indlæg:
4981/47
#11

UAC er djævlens værk 😛

Magen til begrænsende og belastende "ved du hvad du laver" pop-up software, der også begrænser din brugerprofil (som er Admin) bare ved at være slået til, skal man fanme lede længe efter medmindre man går til MS 🤣


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2012 18:54:47
Svar/Indlæg:
3340/386
#12, UAC er til for de mindre it begavet folk som er der ude i verden.
Den beskytter brugeren mod virus/trojan som vil installere sig selv, men kræver en administrator rettighed.

For os it-nørder er den ret irreterende , JA!


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-03-2012 19:07:08
Svar/Indlæg:
2826/100
#0

Sorry for off topic 🙂

#12

UAC ser jeg egentlig ikke som noget problem, jo privat kan den da være irriterende, men hvis du administrerer alle pcer i en større virksomhed er der ingen forskel om dine brugere oplever UAC eller den gamle UAC som var med i XP 😉 Og hvis du har nogen programmer som den ikke kan køre som user tager det 2½ sec. at klikke "kør som administrator" (medmindre det er en .msi fil, hvilket også var irriterende i pre windows 7 versioner)


AUMPHP
 
Overclocker
Tilføjet:
21-03-2012 20:55:49
Svar/Indlæg:
14/0
Jeg har lige haft en hardisk der havde problemer og lavede først en scandisk og der rettede den nogle fejl men efter kunne jeg se alt hvad jeg ville også selvom mapperne var låst .


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
21-03-2012 21:44:13
Svar/Indlæg:
4981/47
#14

Jo jo, men hvis det så bare også virkede sådan i alle tilfælde, men det gør det ikke 😛

Punkbuster delen til BC2 var i en periode netop påvirket af UAC, også selvom "kør som admin" var valgt inden man startede installeren op.

Lige siden har jeg ikke gidet UAC mere 😛 Fair nok jeg kunne nu fint finde ud af at manuelt updatere punkbuster clienten fordi jeg blev ved med at blive kicked, men mange alm personere der ikke er direkte inde i IT-verdenen, har det ikke lige nemt med selv at finde løsninger på bugs.

Ved ikke om du kan huske den ballade med BC2 PB kicks, men ellers er det vel næsten til at gætte hvem der løste fejlen af de 2 😀


Blackwater
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2012 22:35:33
Svar/Indlæg:
869/100
Uac lig med ??
Ja et linux lookalike . gratis fiø .. nogen hjælp der?
jeg har trods flere rettigheds fosøg stadig ingen adgang.



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-03-2012 22:47:07
Svar/Indlæg:
4120/115
Du skal overtage ejerskabet, før du kan ændre rettighederne!!


Blackwater
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2012 18:34:15
Svar/Indlæg:
869/100
Jeg gentager lige mig selv. Harddisken har det IKKE godt og jeg kan IKKE overtage ejerskabet ! desværre .. stadig ingen der kender navnet på det linux lignende bootprogram?


#20
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2012 18:46:01
Svar/Indlæg:
4657/53
Du kan hente ubuntu. der er en vers. hvor du kan boot på en cdrom.
http://www.ubuntu.com/download...


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
22-03-2012 18:54:39
Svar/Indlæg:
2826/100
#19

Nu vil jeg have et klart svar her.. Er din disk smadret så du slet ikke kan se den eller er det når du prøver at komme ind i én bestemt mappe på den?

Hvis det er sidstnævnte så virker det også med at tage ejerskab over mappen hvorefter du kan ændre rettigheder, virker det ikke så gør du kort sagt noget forkert. evt. så beskriv hvad du gør så vi har noget at arbejde med.


Blackwater
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2012 19:15:41
Svar/Indlæg:
869/100
#21

Jeg kan godt se disken og gå ind i forskellige mapper uden problemer. Disken har det ikke super fedt da min computer lagger når den er i. Jeg kan så bare ikke gå ind i Bruger mappen uden den brokker sig. Jeg har ingen anelse om hvordan djævlen jeg overtager ejerskab. Har prøvet jeres metoder uden held. Jeg har forsøgt at overtage på selve disken og selve mappen. Men prøv igen , ud fra jeg kører Win7 at forklare hvad d. jeg skal gøre! 😩


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
22-03-2012 20:00:09
Svar/Indlæg:
4981/47
#22

Lag pga en lagerenhed er ofte pga en defekt, enten på disk eller evt adapter/kable (såfrem man har brugt sådan en USB fætter)

Omvendt kan USB protokol´en virke bedre fremfor en direkte sata tilslutning med en defekt disk, men det er ofte ikke tilfældet.

Bum bum, men ellers er vi tilbage ved rettighederne skal overføres før mappen bliver åbnet.

Jeg prøve at læse lidt op på om der evt er nemmere via command promth´en 😛


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
22-03-2012 20:23:11
Svar/Indlæg:
4981/47
Følgende virker ihvertfald i CMD :

takeown /F C:\users\cocio\desktop\test /R /D J

Så din command skal se sådan ud, bare med den korrekte sti istedet for min 🙂


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
22-03-2012 20:34:06
Svar/Indlæg:
2826/100
#24

Husk CMD skal være som administrator 🙂


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
22-03-2012 20:44:39
Svar/Indlæg:
4981/47
#25

Hvis han kører CMD som Admin og ikke den alm bruger han er logget på med, så overtager Admin-kontoen mappen og ikke brugeren han er logget på med 😛

Er ret sikker i min sag på lige det punkt, eftersom Takeown.exe har en mulighed til netop at give Admin-kontoen ejerskab (/A) fremfor den bruger man er logget på med 🙂


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
22-03-2012 20:55:09
Svar/Indlæg:
2826/100
#26

Uden at have tjekket op så tror jeg ikke på en bruger får lov til at tage ownership af en mappe, uanset hvilken metode man bruger..

Det ville være et sikkerheds brist af dimensioner i NTDS hvis det er tilfældet.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
22-03-2012 21:22:19
Svar/Indlæg:
4981/47
#27

Overvejede et øjeblik af slå UAC til igen bare for at teste, men nej famne nej 😛

Det kan godt være vi taler lidt ved siden af hinanden her, en alm bruger kan jo godt have admin rettigheder (det har alle brugere jo uden UAC aka "Kontrol af brugerkonti" slået til) også 🙂

CMD måden eller ej, så er det faktisk det samme vi forslår Pixie i bund og grund, jeg tænkte blot at det kunne værer nemmere at skrive en command, fremfor at rode rundt i de rettigheds menuer 😛


Blackwater
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2012 21:44:54
Svar/Indlæg:
869/100
Det er nu lykkedes mig at overtage ejerskabet af disken, men den har det sandelig ikke godt haha. Hele min computer har lagg når den kører. Tak for kampen gutter.

😛


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
22-03-2012 21:48:43
Svar/Indlæg:
4981/47
Super 😀

Altså bortset fra disken´s tilstand 😛


Blackwater
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-03-2012 22:26:15
Svar/Indlæg:
869/100
Ja den kan være det samme haha .. lige før tror jeg faktisk den stod af ! 😩


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-03-2012 00:25:35
Svar/Indlæg:
2826/100
#28

Kan se jeg er nødt til at starte min kære virtuelle maskine op igen i morgen og teste 😛 vi kan ikke have sådan nogle mysterier stående uden at få svar 😳

#31

Fik du så i det mindste alt data ud af den du skulle bruge? 🙂


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2012 12:01:31
Svar/Indlæg:
23132/740
Nu ved jeg godt, at jeg er en nar for at sige det, men...

Hvis du kender en med Mac, kan du bare sætte disken i en ekstern boks, og kopiere filerne på dén måde.

Du burde faktisk kunne gøre det samme i Windows (XP/Vista/7), så længe du gør det med en bruger der har administrator-rettigheder.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-03-2012 13:25:02
Svar/Indlæg:
2826/100
#33

Problemet i det her tilfælde er at Windows kører med NTFS, NTFS giver brugeren på den pc du sidder rettigheder til at tilgå mappen eller ej.

Flytter du så disken over i en anden pc, eksisterer de brugere pludseligt ikke, hvorfor man så ikke kan tilgå mappen. (hver bruger har et unikt ID, så det hjælper ikke at lave en bruger der hedder det samme som på den anden pc)

selv hvis din bruger er administrator har du stadig ikke mulighed for at tilgå mappen medmindre du har taget ownership at den først.

Derfor kræver det at man skal ind i sikkerhedsindstillingerne og af mappen og give en selv ownership af mappen, hvorefter man så kan give rettigheder til de øvrige brugere.

Du skulle meget gerne få det problem uanset om du bruger en mac eller windows da det er noget der ligger bygget ind i NTFS. 😉

Når det så er sagt kan man godt gøre som du foreslår så længe det er mapper hvor der ikke er special rettigheder (som der er i "c:\Users\*")

Ved ikke om den forklaring gav mening 🙂

PS. hvorfor skulle du være en nar for at foreslå det?


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
23-03-2012 13:32:36
Svar/Indlæg:
4981/47
#32

Ved det ikke helt, men eftersom jeg testede CMD command løsningen til Pixie netop ved at bruge command i #24 + /A flag først på mappen (er jo mig der har oprettet test mappen) også derefter overtog den selv burde det netop være muligt, og igen er det sådan set stadig takeown.exe der udføre alt selvom man vælger at bruge rettigheds menuen istedet 🙂

Command-line Vs GUI 😛 Men du tester da bare løs hvis lysten er der 😀

#33

Fra Vista og op er brugermapperne overtaget af en bruger konto der hedder "TrustedInstaller" (Win7, kan hedde andet i Vista, men rettighedssystemet er ens)

Pga det er en særlig konto der bruges i Vista og frem kan man ikke bare komme ind i mappen, kopiere den (okay ikke svært faktisk, men rettighederne følger med 😛) og vist heller ikke lige sådan bare slette den, uden at overtage ejerskabet af mappen.

Om tilslutning til en Mac påtvinger nyt ejerskab tvivler jeg på, men hey jeg er ikke Mac-mand overhovedet, den sidste gang jeg så en Mac var vist på Beep 😛


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2012 23:00:43
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #34 + #35

Det med rettigheder i undermapperne, kender jeg ikke så meget til. Men burde #0 så ikke bare kunne boote fra disken (forudsat den stadigvæk fungerer, naturligvis) og kopiere filerne sådan?

På Mac, kan man sige "jeg vil have rettighed til denne disk/mappe" og så brokker den sig vistnok, ja. Men eftersom du (går jeg vel ud fra) er admin på din egen bruger på Mac'en, kan du få adgang til disken derfra, også uden at der er hængelås på undermapperne.

Det er i hvert fald sådan jeg har reddet data for folk (inkl. mig selv), fra semidefekte harddiske.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
24-03-2012 14:30:41
Svar/Indlæg:
4981/47
#36

Jo men det kræver både at disken er i god nok stand til det, samt data´en og den skal kunne boote med det nye mobo den sluttes til (det er så her man ikke kan vide sig helt sikker på at den går)

Så jo hvis man booter fra den er rettighederne uden betydning, da man har de korrekte rettigheder 🙂


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2012 14:53:39
Svar/Indlæg:
2246/14
en anden løsning er: boot fra en ubuntu live cd/dvd/usb og så bare kopiér filerne fra den ene hdd til den anden... ubuntu er ravende ligeglad med hvem der ejer filen (jeg mener ikke sikkerheds detaljer bliver kopieret med, men det kan man ihvertfald slå til/fra). (som riis også foreslog)...

#36 det burde man også kunne i windows, det virker bare ikke... selvom man er admin, man er nød til at bruge takeown...


#39
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-03-2012 16:32:33
Svar/Indlæg:
4657/53
Som jeg skrev i #20 og som #38er inde på, boot på en ubuntu skive og kopi de data over.
Det virker hver gang.

Det virker bare ikke i win 7 og få rettigheder over en disk fra en anden pc med en anden konto.