Z77 er det nye chipset som er kommer sammen med Ivy Bridge. Der er blandt andet fuld support for PCI-Express 3.0, (har Z68 Gen3 kortene også), og USB3 direkte i chipsettet. På Z68/P67 er det en aftermarket-chip som giver USB3
MEn hvad er fordelen ved et z77 kort? z68 kan jo tage samme cpu. Så er man mere til ASUS eller hvad nu så gør det vel ingen forskel om man vælger et Z68 fra ASUS eller man vælger et Z77 fra MSI de har jo begge USB3.0. Personligt er jeg mere til den mere grafiske måde asus virker på end den mere simple / gammeldags måde MSI BIOS virker på. Men det er jo en smagssag.. Eller har MSI lavet om på det?
msi har lavet om på det. så du kan navigere i bios let ligesom ved asus.. har prøvet asus p8z68-v le dog er der problemer med kortet hele tiden... så vil prøve msi. har kun hørt godt om dem :D
MSI har deres Click BIOS II, du kan se billeder af denne i hvilken som helst test af nyere MSI kort her på siden. Alle MSI kort får den nye Click BIOS II.
Z77 har USB 3.0 i chipsettet, det har Z68 ikke. Det har en ekstern controller der kan give en smule mindre ydelse end en integrering direkte i chipsettet. Det er faktisk det samme som et ældre system som blot har fået en ekstern USB 3.0 controller. Hastigheden bliver aldrig helt den samme som hvis det bare ligge i chipsettet selv.
Udover det er du med Z77 garanteret understøttelse for Ivy Bridge CPU'erne, det er ikke alle Z68 kort der kan køre med Ivy Bridge, har jeg hørt.
Der er en million andre ting der er bedre i Z77, men da det ikke rigtigt er udkommet endnu, tør jeg ikke skrive en masse ned af frygt for at bryde NDA, så søg hellere på nettet og se hvad du kan få af information der.