Nu giver jeg lige mit besyv med hér 🙂
Først og fremmest, så er Mac OS X til at blive åndssvag af, i hvert fald til at starte med. Men når først man får Windows-vanerne smidt af sig, er forskellen ikke så stor. Om det ene er bedre end det andet, må være op til den enkelte.
Der er dog en række ting, jeg nok aldrig kommer til at vænne mig af med - nu hvor jeg er blevet mere Mac-mand.
Spotlight, som nok var min primære interesse i Mac OS X i sin tid (vi snakker lige omkring 2006-2007, hvor Vista var på trapperne). Den søgefunktion er nok det mest awesome jeg nogensinde har stiftet bekendtskab med, og dén alene, er grund nok til at skifte.
Det der gør den så genial (især med en SSD i maskinen) er, at man kan søge i dokumenter, mails, kontakter, etc. så man hurtigt kan snævre ind hvad det er man leder efter. Især med henblik på studiet, har det været en kæmpe time saver: "Hva' siger du? Læringsstile?", hurtigt op til Spotlight, og bum! Dokumenter med "læringsstile", toner frem.
Det er som at have Google installeret på computeren, og den gætter (næsten) aldrig forkert. Jeg bruger stort set heller ikke genveje, når jeg eks. skal åbne Safari eller andre programmer, så er det op til højre, skrive "sa", og Safari toner frem.
Exposé (som i Mac OS X Lion er blevet delt mellem "mission control" og "program exposé"), er genialt! Det er præcis hvad Flip3D burde have været, bare uden 3D-effekten. Det er en sindssyg hurtig måde, lige at navigere rundt på sin desktop. Det er smart at se på, men efter et stykke tid, bliver det som om man altid har brugt det.
Derudover, så er Time Machine, superlækkert. Især når jeg tænker tilbage på "fuck_nu_nej!", hvor opgaver er forsvundet, harddiske er gået i fuck, eller det der er værre. Og, skulle det gå helt i kage, så smider du bare din installation i maskinen, trykker på "gendan fra seneste backup" og du er [i bogstaveligste forstand] kørende inden for en times tid.
Windows' "shadow copy" minder lidt om, koblet med "sikkerhed og gendannelse", men Time Machine er bare SÅ meget nemmere og automatisk.
Der er flere ting der gør, at Mac OS X er mit foretrukne operativsystem. Ikke at det er bedre end Windows, det er bare anderledes på så mange måder, og det er til det bedre.
Ja, selvfølgelig er udbuddet af spil ikke lige så stort, der kan være problemer med kompatibilitet (eks. SharePoint, men det er nu mere op til de lokale IT-administratorer, end det er Apples skyld), men det er - i det større billede - mere små irritationsmomenter der ikke går ud over helheden.
Mit indtryk er, at Mac OS X er langt mere stabilt end Windows. Ikke at Mac ikke kan crashe, det kan den, og det kan den endda i en noget så grusom grad. Men, man er aldrig helt ladt i stikken.
Det som nogle kalder "Apple styrer alting for mig", ville jeg måske heller oversætte til "Mac OS X gør, at jeg kan koncentrere mig om andre ting". Om det ene er bedre end det andet, vil jeg da bestemt lade være op til den enkelte. Jeg kan kun sige, at jeg er blevet en gladere computerbruger, efter jeg fik en Mac. Men, mit behov er heller ikke til andet og mere.
Hvad jeg bruger computeren til:
- Office Word og Excel (opgaver, regneark, etc.)
- Mødeindkaldelser (oftest PDF'er)
- Adobe CS5 (Photoshop, After Effects, Premiere Pro)
- Mail (Mac OS X' egen klient, der fint snakker sammen med Exchange, Gmail, Hotmail, etc.)
- Internet
- En masse specifikke ting, såsom: Geogebra, Evernote, Celtx, ActivInspire
Men, og det nok den største kompliment til min laptop, så er det den første og hidtil eneste laptop, hvor jeg ikke har gidet at tage en trådløs mus med mig i hverdagen. Min MacBook Pro (early 2008) har den nok bedst trackpad jeg nogensinde har prøvet. Det er en f*cking fryd, især når man bruger computeren så meget som jeg gør, som er hele dagen. Lige fra jeg står op, kl. 5 om morgenen, til jeg går i seng, kl. lort om aftenen.
Min næste laptop, når denne engang afgår ved døden, bliver - hvis alt går og fortsætter vel ved Apple - en Mac.
Jeg har en stationær, der kører Windows, men den bliver kun tændt når jeg vil game lidt på Steam. Men, det er sjældent, da jeg efterhånden har den opfattelse, at der er 29 opdateringer der liiige skal installeres, før jeg kan komme i gang.
Long story short. Jeg blev i dén grad hooked på Mac. Men det var ikke så meget hardwaren, som det var Mac OS X (altså, softwaren) 🙂