: Skal man, eller skal man ikke vælge macbook?

Apple d.  26. marts. 2012, skrevet af kedde2007
Vist: 3188 gange.

kedde2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2012 18:21:26
Svar/Indlæg:
704/19
Hej alle..

Jeg har en Sony Vaio jeg er ved at være ret træt af..

Derfor har jeg kig på en nu computer..

Jeg har kig på den dyre udgave af Macbook Pro 13" med 2.8 I7, 4gb ram, 750gb 5400rpm til 11.299.
Jeg tænker at jeg vil opgradere den bærbar med det samme med en ssd og lidt flere ram..

http://www.edbpriser.dk/Produc...

http://www.edbpriser.dk/ram/co...

Dette kommer ca. til at koste en 13500 kr. Jeg har også tænkt mig at købe en data doubler der gør at jeg kan tage dvd drevet ud af maskinen og putte den medkøbte 750gb hdd deri og så have ssd'en til OS, programmer og lign..

http://ssdeurope.com/owc-data-...

Inden jeg farer ud og køber min første macbook pro, vil jeg gerne høre hvad folks meninger er omkring dette. Kan jeg få noget tilsvarende andre steder? Jeg vil IKKE have en macbook air, zenbook eller andet tyndt skidt. Det tiltater mig overhovedet ikke. Jeg synes at macbook pro udgaven har lige den størrelse og tykkelse jeg godt vil have.. Er opmærksom på at der kommer nye macbooks til sommer, men at disse skulle være endnu tyndere end de eksisterende macbook pro udgaver.. Derfor er det en dealbreaker for mig..

Kom frisk med kommentarer og idéer 😉
Anonym202158143552
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2012 18:35:24
Svar/Indlæg:
3671/66
Foretrækker du Windows eller OS X ? Eller ønsker du blot at prøve noget nyt ?


svedel77
 
Grafiker
Tilføjet:
26-03-2012 18:39:50
Svar/Indlæg:
2263/307
Macbook pro er bygget rigtig solidt, og kan holde til lang tids brug. Du er ikke bundet til OS X, du kan sagtens installere Windows på Mac-computere. Det er en fed maskine.


kedde2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2012 19:17:14
Svar/Indlæg:
704/19
#1 Jeg ved ikke rigtig hvad jeg foretrækker? Jeg er vokset op fra alderen 4-8 med en Macintosh PowerPC 5200. Derefter har det udelukkende være windows der har stået på menuen.. Jeg er 20 nu så har brugt windows de sidste 12 år hvis ikke mere..




Altså er det sidste jeg har haft med Mac/Apple at gøre denne old school computer 🤣 😀

Hver gang en fra min klasse hiver sin early 2010 macbook pro 13" skal jeg altid lige prøve den. Den tiltaler mig rigtig meget, og de nye ser jo lige sådan ud, blot med bedre hardware..

#2 Jeg kan også godt mærke at det der unibody kabinet bare gør bærbaren mere gennemført, også selvom prisen er noget højere.. Men hvis man nu vælger at gøre de ting jeg havde tænkt på og kan beholde bærbaren en 4-5 år er det vel fair nok? Min kammerat har installeret windows 7 på hans 13" ved hjælp af VMware fusion eller sådan noget.. er der andet der virker på samme måde eller bedre? Vil helst undgå at skulle vælge ved opstart hvilket OS jeg vil boote.


Bærbaren skal ikke bruges til spil da den i min profil skal bruges til dette.. Derfor er det vigtigt at den er super mobil og bare kan alt det man skal bruge en computer til ud over gaming. Er der noget jeg skal være obs på? Håber lidt at man ikke skal købe alle programmer gennem app store? Hvor længe holder maskinen strøm ved afspilning af 1080p film?


Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
26-03-2012 19:42:23
Svar/Indlæg:
3636/386
Join the dark side with us on the OSX :)

Nu taenker jeg, hvorfor vil du afspille 1080p film paa en skaerm, der koerer 1280x800 ?
Kunne du ikke noejes med 720p?

Pt. sidder jeg paa min MacBook Air, men er ret sikker paa, at den koerer en 2-3 timer med film paa min MacBook Pro. Det er dog kun 720p.
Jeg havde set dual harddrive i min Macbook Pro med en 120 GB SSD og standard 320 GB, men efter at min SSD fejlede, saa roeg dreven tilbage deri. Jeg valgte dog at smide 8 GB ram i samtidig. Skal lige siges, at jeg har 2.3 Ghz Core i5 fra 2011.

Men hvorfor ikke vente paa Ivy Bridge modellen? Den skulle komme her sent foraar.



kedde2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2012 19:57:34
Svar/Indlæg:
704/19
Hehe :D

Ja det lyder godt nok heller ikke helt logisk ud fra den måde jeg skriver det på 😉 Men det er fordi at alle mine film er i 1080p, meget få er i 720p, det er mest serie der er det.. Bærbaren skal jo læse 1080p filmen og konvertere det ned til 1280x800.. 🙂

2-3 timer er ret acceptabel for mig mht. til filmkiggeri! Er vandt til 1 time eller sådan noget på min vaio..
Hvordan kørte det der dual-drive for dig? Spiller det bare eller.. Hvorfor fejlede din ssd? Og den jeg linker til vil den fungere fint med macbook pro'en? Jeg har nemlig hørt at hvis man ikke køber ssd'en ved Apple virker den ikke, men tror bare det er salgstale fra Apple' side?

Jeg ved ikke helt om jeg vil vente på ivy bridge.. Det bunder i at jeg ikke ved om jeg så kan køre dual drive? Om jeg kan opgradere ram og ssd da Apple' priser er uhyrlige 😕


Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2012 20:02:16
Svar/Indlæg:
4657/53
Hvad med og købe en pc bærebar. så har du win med i handlen og bruge de $29 som mac os koster.
Altså køre dualboot. Så får du meget mere for pengene.
Og især når du ikke vil ha de flade modeller.
Men så skal du kigge godt på hvad HW i den.


kedde2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2012 20:34:47
Svar/Indlæg:
704/19
At købe/betale for windows er ikke noget jeg har tænkt mig at gøre.. Mac OS er så billigt at det lige går og noget bedre udført end windows er. Men jeg vil ikke køre dual boot?
Jeg tænker at hvis jeg vælger en macbook kan jeg bruge VMWare eller andet software og så have windows som et vindue på min mac, altså som et program frem for at man skal bestemme hvilket os man vil ind i når man starter op..

De flade og tynde smarte ultrabooks siger mig ikke en disse.. Der gået på kompromi med for meget efter min mening..

#3 har du et alternativ til macbook pro 13" ? Det eneste jeg sådan umiddelbart har kunnet finde var den nye Dell XPS 13"..


test123
 
Overclocker
Tilføjet:
26-03-2012 22:29:49
Svar/Indlæg:
1017/8
til de penge havde jeg personligt nok valgt http://www.laptops.dk/product_...



kedde2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2012 23:06:14
Svar/Indlæg:
704/19
#8 Hvad skal jeg bruge et NVIDIA Quadro FX880M til? Billedredigerer slet ikke og design er lort på IBM/Lenovo.. Sådan har det altid været 🙂


MaddPirate88
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-03-2012 19:17:05
Svar/Indlæg:
2576/125
#9 Lyder som om du har besluttet dig 🙂 Men havde dog personligt valgt den lille model og sparet pengene, da jeg tvivler på man kan mærke det i dagligdagen. Ellers begynder du at nærme dig en 15" i pris.

Havde dog ventet til efter de nye kommer,d a du så kan se designet og stadig nå at købe de gamle, og prisen er sikkert mindre.

Forresten, hvis du kender nogen der går på CBS, kan du opnå 12% rabat. Bare et lille hint. Normalt gives der 6% til studerende.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MaddPirate88 d. 27-03-2012 19:18:10.


Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-03-2012 19:34:59
Svar/Indlæg:
10398/435
Har selv den nye MBP8.1 (med i5). Kører Win7 only + bootcamp drivers. Fed bærbar fortjener fedt OS 😀 Intet at klage over..

Et par infos:
Bootcamp cd skal brændes fra OS X.
Smid en SSD i.
Vil man tilbage til OS X: Alt + R ved boot. Så henter den selv OS X ned.


kedde2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2012 12:06:27
Svar/Indlæg:
704/19
#10 Det skulle man tro ja :) Men er stadig i tvivl om hvad man skal vælge.. Er ret hooked på Macintosh computere pt. Men jeg vil også gerne lige se hvad man kan få tilsvarende ved en windows computer.. Har kigget lidt på en Alienware 14" bærbar.. Den ser rimelig syg ud spec mæssigt og så har den jo også kraftigt gfx.. Men vil det være det værd hvis jeg har en stationær jeg kan game på?

Skulle jeg vælge mac, vælger jeg den store, nok mest fordi at jeg gerne vil have det bedste der er muligt at få ved Apple. Men du har helt ret i at jeg nærmer mig prisen på en 15". Men den vil bare være for stor tror jeg? Synes min 16.4" er alt for stor efterhånden og 13-14" er lige mig 😀 Hvor skal jeg gå hen hvis jeg gerne vil købe den gamle model når de nye er udkommet? Det bliver jo ikke på Apples hjemmeside så jo :/ Men kender ikke nogen der går på CBS. Lyder ellers lækkert med 12% rabat :O

Bootcamp betyder det at man skal vælge hvilket OS man vil starte op i når man tænder maskinen? Og kører du kun windows = ?


#13
k0ch
 
Superbruger
Tilføjet:
28-03-2012 16:29:03
Svar/Indlæg:
160/10
http://buyersguide.macrumors.c... _Pro


Hvis jeg havde været dig (og jeg har faktisk det præcis samme problem) så havde jeg ventet til de nye Macpro udkommer. 🙂


Eiezo
 
Overclocker
Tilføjet:
28-03-2012 18:13:17
Svar/Indlæg:
168/37
#13 +1 :)


kedde2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-03-2012 23:11:05
Svar/Indlæg:
704/19
#13 Problemet er lidt at jeg ikke er interesseret i de nye macbooks der kommer hvis de minder om air og ssd er loddet fast på bundkortet + ram ikke kan opgraderes.. Det er no go for mig! Så hellere vælge en 2011 version og kunne gøre det.
Muligheden for at have dual disk (ssd+hdd) tiltaler mig rigtig meget, den mulighed fjerner de sikkert i den nye model ?

-> Hvor køber man en 2011 model når de nye er kommet ud i butikkerne?


mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2012 08:42:14
Svar/Indlæg:
743/13
Jeg har næsten lige været i dit problem, eneste forskel er at jeg er Lenovo mand
Mit råd må være at det er vigtigt at du 100% overvejer hvad dine behov er, og så vælger bærbaren efter det. Jeg ville selv ikke have en for stor bærbar, men heller ikke for lille, derudover måtte den gerne kunne spille bare en lille smule, da jeg ikke har nogen stationær der kan det i øjeblikket. Mit valg blev en 14" med Intel + nVidia grafik, og så har jeg smidt en 240 GB SSD i maskinen. 240 GB fordi jeg så ikke behøves at have den gamle 500 GB HD i en tray, eller som USB-drev.
Eneste problem er at grafikkortet ikke er godt nok til BF3, så skulle jeg vist have haft et 15,6" monster...
Jeg kan i øvrigt godt li' ThinkPad designet for at være minimalistisk, og trackpointen ;) Macbook Pro'en er også en flot designet bærbar, men, jeg kan ikke li' Apple's måde at bestemme over mig på, og at de vil være anderledes.


Eiezo
 
Overclocker
Tilføjet:
29-03-2012 08:53:51
Svar/Indlæg:
168/37
#15 alt omkring den nye macbook er jo kun rygter. Om den bliver tynd som air eller almindelig som pro er ikke til at sige. Noget du kan være sikker på er, at den får ivy-bridge. Desuden bliver 2011 modellen billigere når de nye modeller bliver lanceret. Uanset hvad taber du ikke noget ved at vente en månedstid.


kedde2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2012 17:08:00
Svar/Indlæg:
704/19
Jamen så venter jeg da bare :D

Hvis man alternativt kiggede på en alienware 14".. Vil det være noget der kan sammenlignes med den?


Monsterslam
 
Superbruger
Tilføjet:
08-04-2012 16:25:28
Svar/Indlæg:
338/71
Mht, film kiggeri så kan min acer aspire timelineX 5830TG Klare ca. 5 timer og det er full hd materiale.


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2012 17:28:29
Svar/Indlæg:
3011/103
#19
Til gengæld har den en super ringe skærm som ikke er meget værd at kigge på.


MaddPirate88
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-04-2012 23:46:54
Svar/Indlæg:
2576/125
#12 Hvis du tjekker inde apple.dk, omkring deres aoc, kan du se hvor der ellers gives rabat. DTU og RUC har vidst også de 12%


Dennis
 
Overclocker
Tilføjet:
20-04-2012 08:25:23
Svar/Indlæg:
209/4
Det ENESTE positive jeg kan finde på den MacBook jeg er tvunget i lag med er den gode batteritid. Ydelsen er ikke mærkværdig og OSX er det mest irriterende styresystem jeg har arbejdet med.


kedde2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2012 08:33:41
Svar/Indlæg:
704/19
#22 hvilken macbook har du da?
Og gætter på du nok kun har en hdd i så?
Jeg selv synes at OSX er meget mere brugervenligt, men knap så mange indstilliger man kan lege med som jeg i hvert fald er vandt til i Windows..

Jeg har i hvert fald tænkt mig at give det en chance hvis man kan få en 13" pro med I7 dual core, 8-16gb ram (jeg elsker overkill), 256gb ssd+750gb 5400rpm lager ved at fjerne diskdrevet, datadoubler og så skulle den vidst være i vinkel 😀


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
20-04-2012 10:24:12
Svar/Indlæg:
2826/100
#23

Well, Personligt har jeg brugt en macbook Air de sidste par uger, om det standard ved jeg ikke, men den her har i hvert fald en SSD disk i.

Men ja, OS X har da nogle fordele, men til det jeg skal bruge den til er der alt for mange udlemper til at jeg ville kunne bruge den til noget i det lange løb (RDP virker af lort, Telnet/SSH har den problemer med, bare for at nævne et par eksempler)

Til gengæld er jeg ikke i tvivl om at den vil være ganske ok til skolebrug mm.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2012 12:08:30
Svar/Indlæg:
8947/160
16# +1 Jeg syntes mac er flotte, men det praktiske design ved de rigtige IBM/LENOVO syntes jeg bare er rigtig sejt. Og så er den lille røde klit jo uundværlig når man først har haft den. Udover dét får du nok ikke noget der holder bedre end lenovo´s. Dette bliver skrevet fra en gammel r52 med en overclocket 1.6@2.133 ghz pentium m cpu og en af de sidste 7200 rpm ide diske. Maskinen er altså 8 år gammel og stadig fin til alm teksbehandling og surf/film . Men det nytter jo ikke noget hvis 0# ikke kan lide designet, og smag kan ikke diskuteres. 😉


kedde2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2012 00:13:48
Svar/Indlæg:
704/19
#24 macbook air fås kun med ssd :)
RDP?



SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2012 18:41:55
Svar/Indlæg:
3011/103
#25
Personligt synes jeg de nyere Lenovo er flotte, men kun sålænge vi snakker 10 og 20 serien. Så snart vi kommer tilbage til 00 serien synes jeg ikke de er pæne længere.

Men når det er sagt, så er det nogle gode maskiner de laver. Er monster glad for min W520.


kedde2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2012 21:21:58
Svar/Indlæg:
704/19
Nu er der næsten gået en måned og stadig ikke noget nyt fra Apple, øv øv!!.. Må bare vente til sommer og tage problemet op igen der..


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2012 00:40:58
Svar/Indlæg:
23132/740
Nu giver jeg lige mit besyv med hér 🙂

Først og fremmest, så er Mac OS X til at blive åndssvag af, i hvert fald til at starte med. Men når først man får Windows-vanerne smidt af sig, er forskellen ikke så stor. Om det ene er bedre end det andet, må være op til den enkelte.

Der er dog en række ting, jeg nok aldrig kommer til at vænne mig af med - nu hvor jeg er blevet mere Mac-mand.

Spotlight, som nok var min primære interesse i Mac OS X i sin tid (vi snakker lige omkring 2006-2007, hvor Vista var på trapperne). Den søgefunktion er nok det mest awesome jeg nogensinde har stiftet bekendtskab med, og dén alene, er grund nok til at skifte.

Det der gør den så genial (især med en SSD i maskinen) er, at man kan søge i dokumenter, mails, kontakter, etc. så man hurtigt kan snævre ind hvad det er man leder efter. Især med henblik på studiet, har det været en kæmpe time saver: "Hva' siger du? Læringsstile?", hurtigt op til Spotlight, og bum! Dokumenter med "læringsstile", toner frem.

Det er som at have Google installeret på computeren, og den gætter (næsten) aldrig forkert. Jeg bruger stort set heller ikke genveje, når jeg eks. skal åbne Safari eller andre programmer, så er det op til højre, skrive "sa", og Safari toner frem.

Exposé (som i Mac OS X Lion er blevet delt mellem "mission control" og "program exposé"), er genialt! Det er præcis hvad Flip3D burde have været, bare uden 3D-effekten. Det er en sindssyg hurtig måde, lige at navigere rundt på sin desktop. Det er smart at se på, men efter et stykke tid, bliver det som om man altid har brugt det.

Derudover, så er Time Machine, superlækkert. Især når jeg tænker tilbage på "fuck_nu_nej!", hvor opgaver er forsvundet, harddiske er gået i fuck, eller det der er værre. Og, skulle det gå helt i kage, så smider du bare din installation i maskinen, trykker på "gendan fra seneste backup" og du er [i bogstaveligste forstand] kørende inden for en times tid.

Windows' "shadow copy" minder lidt om, koblet med "sikkerhed og gendannelse", men Time Machine er bare SÅ meget nemmere og automatisk.

Der er flere ting der gør, at Mac OS X er mit foretrukne operativsystem. Ikke at det er bedre end Windows, det er bare anderledes på så mange måder, og det er til det bedre.

Ja, selvfølgelig er udbuddet af spil ikke lige så stort, der kan være problemer med kompatibilitet (eks. SharePoint, men det er nu mere op til de lokale IT-administratorer, end det er Apples skyld), men det er - i det større billede - mere små irritationsmomenter der ikke går ud over helheden.

Mit indtryk er, at Mac OS X er langt mere stabilt end Windows. Ikke at Mac ikke kan crashe, det kan den, og det kan den endda i en noget så grusom grad. Men, man er aldrig helt ladt i stikken.

Det som nogle kalder "Apple styrer alting for mig", ville jeg måske heller oversætte til "Mac OS X gør, at jeg kan koncentrere mig om andre ting". Om det ene er bedre end det andet, vil jeg da bestemt lade være op til den enkelte. Jeg kan kun sige, at jeg er blevet en gladere computerbruger, efter jeg fik en Mac. Men, mit behov er heller ikke til andet og mere.

Hvad jeg bruger computeren til:
- Office Word og Excel (opgaver, regneark, etc.)
- Mødeindkaldelser (oftest PDF'er)
- Adobe CS5 (Photoshop, After Effects, Premiere Pro)
- Mail (Mac OS X' egen klient, der fint snakker sammen med Exchange, Gmail, Hotmail, etc.)
- Internet
- En masse specifikke ting, såsom: Geogebra, Evernote, Celtx, ActivInspire

Men, og det nok den største kompliment til min laptop, så er det den første og hidtil eneste laptop, hvor jeg ikke har gidet at tage en trådløs mus med mig i hverdagen. Min MacBook Pro (early 2008) har den nok bedst trackpad jeg nogensinde har prøvet. Det er en f*cking fryd, især når man bruger computeren så meget som jeg gør, som er hele dagen. Lige fra jeg står op, kl. 5 om morgenen, til jeg går i seng, kl. lort om aftenen.

Min næste laptop, når denne engang afgår ved døden, bliver - hvis alt går og fortsætter vel ved Apple - en Mac.

Jeg har en stationær, der kører Windows, men den bliver kun tændt når jeg vil game lidt på Steam. Men, det er sjældent, da jeg efterhånden har den opfattelse, at der er 29 opdateringer der liiige skal installeres, før jeg kan komme i gang.

Long story short. Jeg blev i dén grad hooked på Mac. Men det var ikke så meget hardwaren, som det var Mac OS X (altså, softwaren) 🙂


Dennis
 
Overclocker
Tilføjet:
26-04-2012 12:47:18
Svar/Indlæg:
209/4
23# Jeg har den 'hvide' model med en Core 2 Duo, 2 GB RAM og en 250 Gb HDD. Og hvis jeg skal tage den hardwaremæssige side af sagen, så synes jeg ikke OSX udnytter resourcerne særligt effektivt da min private bærbare er 3 år gammel og kører meget mere stabilt med dens installation af Windows 7. Jeg har brugt Mac'en i snart et år (et skole år), og jeg er kun blevet mindre tilbøjelig til at investere i Apple udstyr siden da.

Det har været et tvunget bekendtskab med min macbook og jeg er glad for at det snart er slut.

Når det er sagt, så er det et spørgsmål om hvad du selv foretrækker. Jeg ved bare at jeg forbliver Windows og Android fanboy. ;)


kedde2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2012 16:42:31
Svar/Indlæg:
704/19
#30 er det ikke lidt klart når maskinen kun har 2gb ram? Prøv og kør windows 7 på en computer med kun 2gb ram.. Det lidt en unfair sammenligning synes jeg?
Jeg har altid hørt at Apple netop udnytter ressourcer meget bedre end en windows pc gør?? Og din er det den med Core 2 Duo 2.26 ghz?

Må nok indrømme at jeg er hoppet på Apple vognen.. men Forbliver ved Windows 7 til gaming..


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
26-04-2012 16:47:09
Svar/Indlæg:
2826/100
#30

Hvad er specs på din windows pc? Det er lidt svært at sammenligne når man kun har info på den ene part 😛

#26

RDP (Remote Desktop Protocol) bruges til at lave fjernforbindelser ind til windows servere 🙂

Når det så er sagt har jeg intet imod MAC'en, den kører fint nok og som #29 også skriver er en mus egentlig unødvendig. Men igen, en windows 7 imod Mac OSX foretrækker jeg til hver en tid windows. Men sådan er vi jo så forskellige 🙂


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-04-2012 21:59:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #32

Se i min profil under "sekundært system". Men, hvad vil du sammenligne den med?


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
26-04-2012 22:57:26
Svar/Indlæg:
2826/100
#33

?? Det var da ikke dig jeg spurgte 😐 😛


kedde2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2012 00:51:29
Svar/Indlæg:
704/19
Det var #30 han mente ;)


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2012 01:04:53
Svar/Indlæg:
23132/740
Brain fart - sorry 😴