Hvilken stroemforsyning er det, du har? Hvis det er noget lort, saa nej - saa er den ikke god nok, men er det en god en, saa er den fin, hvis du ikke har taenkt dig at koere sli.
Din bundkort og din processor passer ikke sammen.
Bundkortet er X79 (socket 2011) CPU er P67/Z68 etc. (socket 1155)
Ydermere er der ikke den store pointe i at smide de extra penge for en 2700k fremfor en 2600k.
Og overvej en SSD. Det vil give dig et laekkert boost
bundkort super godt bundkort, husk det er GEN3 versionen du skal have,
Gfx, 580 er ellers et rigtig godt kort, men synes du skulle tage et 7970, da det yder bedre, mindre strøm, larmer mindre, har godt nok selv bestilt et nvidia 680 da jeg er fanboy, men den er lidt svær at få fat i pt. http://www.komplett.dk/k/ki.as...
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af busser d. 26-03-2012 20:12:57.
#2 Jeg har valgt GTX 580, da jeg kiggede på denne side http://www.videocardbenchmark.... Og twin frozr iii skulle bare være godt, men er ikke sikker følger bare det jeg ser/læser på nettet. :)
HD 7970 pwner GTX 580 i nærmest alt. HD 7950 er ca. lige så god, men med flere fordele, vil jeg mene. Kig på andre benchmarks i stedet for at lade dig farve af blot én.
Jeg ville skifte den PSU ud til at starte med. De vil sikkert synes det er unødvendigt, men dens "kvalitet" er noget shyt.
2500K er rigeligt til spil. 2600K er oftest unødvendigt, da spil ikke tager brug af de yderligere tråde. 2500K passer til sokkel 1155 - dvs. bundkort med fx. Z68 chipset.
Bundkortet har (PCIe 3.0) og hvis du køber et 7970 så har den også (PCIe 3.0) har bare læst at du skulle give noget mere, nok ikke noget du kan mærke, synes bare du skal købe det nye, da det ikke koster mere,
En i7 3820 er fin nok til at spille med, men her er vi tilbage ved 2500K/2600K dilemmaet, En i7 3820 der passer på det P9X79 du har fundet dig er dyrer, og yder faktisk det samme som 2600K, og bundkortet er dyrer fordi det har X79.
Efter hvad jeg kan forstå på dine indlæg skal du bare have noget det kan spille. Derfor:
Asus P8Z68 bundkort 2500K CPU AMD HD 7950 grafikkort (sluger meget mindre strøm og er faktisk lige så hurtig som GTX580) En god 800 watt strømforsyning (corsair AX750 måske)
Mere CPU kraft får du aldrig i dit liv brug for, og vil være hjernedødt at købe kun til at spille med. Så hellere smide ekstra penge efter et HD 7970, det vil give dig en hel del mere i spil end en større cpu.
Hvis du absolut vil have det bundkort, så er der sådan set kun 3 CPU'er at vælge imellem:
i7 3820 der er låst og kan ikke overclockes. Også for dyr i forhold til 2600K i7 3930K der koster en 5k og er låst op så den kan overclockes. Vandvittig overkill til at spille med. i7 3960x der koster 8k+ og er låst op så den kan overclockes. Endnu engang totalt overkill til at spille på.
Det er temmelig klart hvad jeg mener, X79 er alllt for dyrt blot til en spillecomputer, men det er jo dine penge...
Ved RAM har jeg samme mening. Et sæt billige 1600Mhz mod et vildt sæt 2133Mhz skal du være rigtig heldig at hente 0,001 FPS ved, der er altså ingen forskel i den virkelige verden, det eneste du kan måle forskellen på, er ved benchmarks.
Så vil du have hjælp til RAM, må du skrive hvad du går efter. En større E-penis eller noget der bare virker og er billigt.
Hvad skal du bruge computeren til? I det følgende forudsætter jeg, at du skal bruge den til at spille på.
Cpu Først skal du vide at 2500K/2600K m.fl. bliver afløst af nye og bedre cpuer om en måneds tid. Men lige nu er det klart en 2500K som er det bedste køb.
GFX GTX 680 er lige nu det kraftigste grafikkort (single gpu) og hvis du ikke er på noget budget så er det bestemt værd at gå efter. ALternativt det HD78xx/79xx som budgettet tillader
Bundkort Til en 2500K skal du bruge et LGA1155 bundkort som f.eks. Z77 eller Z68. Personligt ville jeg vælge et Z77 til maks 1.000 kroner da prisen ikke påvirker ydelsen i spil.
PSU Personligt ville jeg ikke skifte strømforsyningen før jeg havde testet om den kan klare opgaven uden at blæseren går amok. Hvis jeg skulle skifte ville jeg vælge en 650-850 strømforsyning fra Seasonic, CorsairAX/HX eller en ikke modulær platin-mærket fra Antec.
Ram Her ville jeg vælge niveauet over de billigste og fra en producent jeg kender. Jeg ville vælge 1600 ram med så lavt strømforbrug og timings som muligt. Ville vælge hurtigere ram hvis prisforskellen er meget lille. Hurtigere ram giver ikke bedre ydelse i spil.
Harddisk Her ville jeg klart vælge en 120/128gb SSD eftersom det giver det klart største "good feel" ydelsesboost til andet end spil bortset fra loadtider. Hertil ville jeg vælge en alm. harddisk til lagerdisk. Ofte vil 500Gb være rigeligt men det afhænger selvfølgelig af hvad man har gemt af meider, billeder mv. Den harddisk du har valgt er af ældre dato og jeg vil ikke anbefale dig at købe den fra ny. Vælg i stedet en F3.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af kasperg d. 26-03-2012 21:03:39.
Z68 + 2500K = God value for money. Plus penge sparet til: Dual SSD, En til OS og en til spil.
Drop 16gb ram, ta' 8gb. 4 dimms giver bare problemer. Penge sparet kan gå til ny PSU. Corsair TX750 / XFX Core (begge er vist Seasonic indmad). Måske er du skeptisk for PSU upgrade, men tro mig, det betaler sig. 😉
Det er det bedste af det bedste. Der kan spares ved at tage et ASUS P8Z68 bundkort istedet for det Rampage III Extreme. Du kommer næppe til at bruge de ekstra funktioner, men som jeg kan forstå på dig, kan du godt lide lidt flare.
Dernæst kommer strømforsyningen. Den giver mulighed for at du kan smække 2 grafikkort af samme slags oven i, uden du skal tænke på anden strømforsyning. Der kan selvfølgelig også spares penge der hvis du kan nøjes med noget der er mindre.
SSD'en er på 256GB hvilket burde være rigeligt. Kan du nøjes med 128GB kan der også spares der, der er dog ikke smidt nogen anden harddisk oven i, da jeg ikke ved hvad du bruger af plads.
Så hvis du har lyst kan der nok spares en 4k, men som du nok kan læse, så får du knap så meget, og vil du have ekstra grafikkort senere, vil den besparelse nu vise sig til den tid, hvor du muligvis skal ud og have anden strømforsyning.
#20 Er det bundkort ikke lidt overkill? :) Bare i forhold til det kasperg skrev i #17.
Eller kan man mærke forskel? Og hvad vil der være af forskel i forhold til gaming??
Det er totalt overkill, medmindre du kan bruge de ting det har. ROG connect er virkelig lækkert hvis systemet ikke vil starte. Men jeg gider ikke skrive alle funktionerne ned, det har jeg allerede gjort i den test jeg lavede af det. Du vil ingen forskel kunne mærke når først du spiller.
En SSD kan du sagtens undvære. Jeg køre selv uden, da jeg synes de er for dyre. Jeg køre RAID med 2 harddiske istedet, det er fint nok til mit forbrug. En SSD vil dog kunne give dig op til 20% mindre load tid, så du skal ikke vente så meget med en SSD, men når først spillet er loaded, så er der ingen forskel.
#23 Du kan ikke mærke forskel på det og billigere bundkort. Det eneste der måske er forskel på er features, mulighed for dual-gpu løsninger, og overclocking-potentiale. Så hvis ingen af de ting tiltaler dig, så skal du egentlig bare tage det billigste bundkort du kan finde. Du kommer ikke til at mærke forskel.
Ser sgu fint ud. Du kan spare et par hundreder, ved at vælge disse RAM: http://www.komplett.dk/k/ki.as... Til dit formål, er der ikke rigtig forskel mht. hastighed.
Det er et noget bedre setup end i starten, helt klart.
I øvrigt vil jeg stadig anbefale en bedre PSU. Flere køber en billig PSU med mange watt, i den tro at det ikke betyder så meget. Man kan dog risikere, at den brænder komponenter af, når den selv ryger.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Anonym202158143552 d. 26-03-2012 23:02:02.
ALDRIG ALDRIG nogensinde spare på PSU til et high-end setup, det er basis for en god stabil maskine. Og JA, som flere er inde på snup en seasonic, eller en med seasonic indmad. Så er du godt sikret.