Netværk flaskehals?

Diverse d.  26. marts. 2012, skrevet af Hammerhajen
Vist: 962 gange.

Hammerhajen
 
Bruger
Tilføjet:
26-03-2012 20:06:29
Svar/Indlæg:
1/1
Hej med jer :)

Jeg har et spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Når jeg skal ind i mine mapper på min NAS går jeg ind under "netværk" på computeren, her viser den med det samme NAS'en under "andre enheder" men jeg vil gerne tilgå den under "Computer" her kan der nogle gange godt gå lidt tid (10sek - 5min ca.) inden NAS'en kommer fra under "computer".
Er det helt normalt at den kan drille lidt med at komme frem under "computer" eller har jeg en flaskehals et sted?

Til tider når man skal overføre filer trådløst så kommer den med en fejlmeddelelse om at den ikke længere har adgang til NAS'En.

Mit system er følgende:

NAS, Qnap ts-119 turbo. med 1tb Samsung hdd, 5200rpm.

Router, Netgear VVG2000 (Fra Fullrate)

PC, Sony VAIO SB1A CI7, (win 7)
Som jeg ser det er netværkskortet "Intel wifi link BGN 1000"

Med mine begrænset evner tror jeg flaskehalsen er routeren og tænker at en ny evt. Linksys E-4200 kunne rette op på problemet?

Kunne være fedt der var en der havde tid til at komme med sin vurdering :)
scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
26-03-2012 20:12:33
Svar/Indlæg:
818/58
Når du skriver "under computer" er det så fordi du har lavet et netværksdrev?

Går din harddisk på standby i NAS'en? Ellers skal den jo have lidt tid til at spinne op (ca. 7 sec).


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2012 20:13:00
Svar/Indlæg:
2246/14
det microsoft ser som computere er enheder der bruger protokollen smb. Den er langsommere end feks dlna/u(n)pnp...
Det vil sige at det du oplever er ret almindeligt...
det med at du ikke har forbindelse længere lyder som et problem med det trådløse, har du stadig internet forbindelse ?


Hammerhajen
 
Bruger
Tilføjet:
26-03-2012 20:59:11
Svar/Indlæg:
1/1
Tak for jeres svar.

#1 Når jeg skrive under "computer" er det fordi jeg gerne vil ind under de default mapper som Qnap har leveret den med.

#2 Ja jeg mener stadig jeg har internet forbindelse når det sker.
Jeg oplever også det halter hvis jeg f.eks. streamer noget video så kan den nogle gange også have problemer med at følge med. (Jeg har rodet med "bufferen" på VLC-playeren for at se om jeg kunne optimere det. Hjalp også lidt)
Er der nogen andre muligheder ud over de 2 du nævner, vil gerne have at det kun er computeren der har adgang og det er forholdsvis hurtigt :)


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-03-2012 22:12:25
Svar/Indlæg:
2246/14
når du har problemer, synes jeg du du skulle prøve at køre iperf mellem nas og pc'en. Det lyder mest som et netværksproblem... iperf måler den tilgængelige båndbredde. ellers kan du evt pinge nas'en fra pc'en når der er problemer, og se om der er lange svartider.