Defekt MB / Lydkort eller GFX??

Bundkort / CPU d.  31. marts. 2012, skrevet af Silent Sniper
Vist: 809 gange.

Silent

Skribent
Tilføjet:
31-03-2012 12:26:07
Svar/Indlæg:
3222/205
Kære alle

Her til morgen da jeg vil starte min PC, kommer den ej længere end til POST og skriver fejlkode 99 ned i hjørnet.

Slår fejlkoden op i manualen.
0X99 = Super IO Initialization

Tænker det måske kunne være fordi jeg er ved at teste et par RAM her til siden, smider derfor min egen RAM i PC'en igen, men stadigvæk samme fejlkode 99.

Laver derfor en reset af CMOS og tager strømmen fra PC'en og venter ca 5min, men stadigvæk samme fejlkode 99.

Piller samtlige diske fra PC'en, stadig fejlkode 99.
Tager det ene grafikkort fra PCIE4 port, og vupti PC'en starter op i Windows, tænker jo så dette måtte være et dødt grafikkort.

Tager det "døde" gfx kort og smider dette i PCIE2 port, PC'en starter stadig op i Windows

Smider begge gfx kort i PC'en, har byttet om på det "døde" og det fungerende stadig fejlkode 99

Piller så mit lydkort fra som sidder i PCIE1 port, PC'en starter op i Windows med begge gfx kort uden problemer.

MEN tager jeg lydkortet og sætter dette i PCIE port 5 med begge gfx kort installeret = fejlkode 99.

Det samme er gældende hvis jeg tager lydkortet og sætter dette i PCIE5 port = fejlkode 99.

Derfor kan jeg enten vælge at køre med begge gfx kort, og uden lydkort = PC'en starter op i Widnows.

Eller køre med 1gfx samt lydkortet = PC'en starter op i Widnows.

Derfor er bundkortet defekt?
Mit normale setup er som billedet viser.

The

Chefredaktør
Tilføjet:
31-03-2012 13:11:37
Svar/Indlæg:
4741/1690
Prøv at tage en snak med enten Freak_Master eller Thomas fra MSI...

xt0m

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2012 13:25:05
Svar/Indlæg:
2587/91
Så vidt jeg ved plejer 0X99 (i ASRock-regi) at hentyde til, at et indstikskort ikke er tilpas "skubbet ned" i et PCI/ PCI-Express-slot, så som sådan har du helt ret i, at det drejer sig om bundkortet..

Silent

Skribent
Tilføjet:
31-03-2012 13:40:13
Svar/Indlæg:
3222/205
-> #2 Tror jeg du har ret, har slukket PC'en helt og kontrolleret at alle kort er isat korrekt inkl. lydkortet og vupti PC'en booter fint med begge gfx kort og lydkort 😐

Hvis det bare var det, undre mig bare over dette for min PC har været slukket et par dage uden brug.

xt0m

Elitebruger
Tilføjet:
31-03-2012 13:48:06
Svar/Indlæg:
2587/91
Altså du kan altid prøve den kontante metode ift. at nulstille BIOS - nemlig fjerne strømstikket til maskinen, flå bios-batteriet ud i ~10 minutter og sæt det i på ny og start op igen.

Dét er lidt mere effektivt end en 'normal' BIOS-reset :)

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
31-03-2012 14:38:30
Svar/Indlæg:
4983/48
Det er sikkert det Pci-E x1 kort 😛 Det har meget nemmere ved at midste kontakten fremfor et x16 kort.

Jeg blev træt af at rette Pci-slot brackets på divs kort/kabinetter, så istedet spænder jeg først mobo fast til kabinettet efter alle kort er sat i og har fået en skrue også (løs self), evt lige rokke i det engang og fjene evt kort undervejs der blokere for mobo skruer der skal spændes i 🙂

Det er næsten altid fordi at Pci bracket sidder en smule forkert/for meget i spænd, at de kan "rykke" sig lidt.