Nyt Mobo + SSD latterlig langsom - hvorfor?

Diverse d.  02. april. 2012, skrevet af Burgurne
Vist: 964 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2012 22:54:36
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
Har samlet en PC for en bekendt, indeholdende et Gigabyte ga-990fxa-ud3 mobo og (bl.a.) en Corsair Force 3 120Gbyte SSD.
Da begge dele jo understøtter SATA 3, så burde det jo bare spille. Men næ. 179Mb/sek read og 109 Mb/sek write i.flg. AS SSD programmet.
Her er, hvad jeg HAR prøvet:
Nyinstalleret Windows 7
Tjekket at SATA 3 er aktiveret i BIOS
Sat alle porte til AHCI
Hentet nyeste mobo-driver hos Gigabyte
Tjekket at disse nye drivere også er dem, som Windows 7 64bit bruger.
Prøvet SSD'en i 3 forskellige porte på bundkortet (kun de interne)

Er en AMD platform virkelig så langsom mht SSD, eller mangler jeg at tjekke/installere et eller andet?
Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2012 23:01:19
Svar/Indlæg:
3854/175
Hmm, hvis det er en Marvell controller som sidder på det board, så er det naturligt nok.. De native fra Intel og AMD er altid hurtigere (dem der er indbygget i chipset)
Hvilken controller sidder på?

Anonym202158143552

Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2012 23:03:15
Svar/Indlæg:
3671/66
Prøv med ATTO. Hvis du får over 450MB/s, yder den nogenlunde som den skal.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2012 23:20:03
Svar/Indlæg:
1704/19

Start med at bruge det rigtige program til at teste med Atto og nej det er ikke chipsættet som er langsomt det kan sagtens flytte 550MB/s og mere til da i FX990 serien kun bruger den rigtige AMD controller og ikke det crap fra Marvel.

Du skal ikke være tilfreds med 450MB/s i Atto du skal være tilfreds med +545MB/s og får du ikke det så skal du tænke ind ad og se hvor du har lavet fejl men to steder som du skal tænke AHCI skal være aktiveret (det kan sættes op til specifikke porte hvis man vil) og nyeste chipsæt drivere skal være installeret, dem finder du her http://kortlink.dk/amd/aswk 🙂

Får du ikke den rigtige speed ud af det hele så er der lavet en fejl et andet sted eller der er en fejl fysisk på enten MB eller SSD hvilket er yderst sjældent.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 02-04-2012 23:33:52.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
02-04-2012 23:27:20
Svar/Indlæg:
4982/47
Prøv Atto som sagt 🙂

Og den sidder på den rigtige kontroller, den Marvell der er brugt på UD3 er kun til E-sata porte 🙂

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2012 23:36:34
Svar/Indlæg:
8947/160
Min marvel ctrl er fin nok, selvom det er en af dem der får skældud, min C300 er ihvertfald maxxet ud og lidt til med små 400mb/s så helt dårlige er de altså ikke. 😉 Men som skrevet ovenover så burde du nemt hvie over 500mb/s ud af den ctrl da det er en af AMD´s egne som yder helt fint og lever fuldt ud op til sata600 standarden.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2012 02:29:22
Svar/Indlæg:
5874/1287
Nu sidder jeg ikke lige ved den, men AS SSD plejer nu at give et rimelig godt billede.
Som skrevet i 1. post, så er det på plads med AHCI, og det er _kun_ den interne controller der prøves på, altså ikke noget med Marwell!!
Jeg vil prøve at tage Atto med næste gang, men på min egen PC er der minimale forskelle på de 2 testprogrammer. De hastigheder I skriver om, ligger LANGT fra det jeg opnåede, langt udenfor den forskel der er mellem disse 2 tests. Fejlen må være et andet sted, men hvor????

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
03-04-2012 02:35:10
Svar/Indlæg:
4982/47
Mener ikke jeg har lagt chipsæt drivers ind overhovedet, da AMD ikke leverede andet end en Raid driver til 800+ chipsæts i sin tid.

Der er dog åbenbart kommet en ny driver siden til 700+ chipsæts åbenbart, da der nu er en fuld driverpakke derinde 🙂

http://support.amd.com/us/gpud...

Tid til update 😛

/E

Som forventet intet overraskende med den nye driver, ca samme reslutat som jeg allerede har postet af min 2/3 fyldte Vertex 2 60GB 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 03-04-2012 02:51:16.

Anonym202158143552

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2012 02:35:49
Svar/Indlæg:
3671/66
ATTO bruger andre typer filer, som Sandforce arbejder rigtig godt med. Filer, der kan komprimeres.
Der burde være stor forskel på AS SSD og ATTO, når der kommer til alverdens Sandforce-baserede SSD'er.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2012 02:46:22
Svar/Indlæg:
4657/53
På gigabyte side er der en chipset driver.
http://www.gigabyte.com/produc...
AMD Chipset Driver (include chipset \ sata raid driver)

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2012 05:21:22
Svar/Indlæg:
1704/19

Forskellen på din egen og den force 3 ssd er at force bruger asyncrone nands og det dur as-ssd og crystal diskmark ikke til, samtidig er alle oplysninger opgivet fra diverse producenter altid opgivet ud fra atto så derfor er alle andre test ikke meget bevendt hvis man vil sammenligne med oplyste fra leverandør, om det er med den ene eller anden controller på ssd har intet at sige kun typen af nands.

Hvis i feks starter pc efter ny install og har sat ahci til men dvd stadig er i drevet så kan i sagtens risikere at i faktisk er i ide inde i windows men er der ingen dvd i så bør begge dele være helt korrekt, gå dog lige om i enhedshåndtering og se om du rent faktisk bruger de drivere fra amd eller om det er dem fra windows som bliver brugt under install.

Prøv med de nyeste drivere jeg linker til fra Amd (gigabyte er langsomme med at opdatere dem, faktisk er alle langsomme med det), henter du samtidig Raid-x ned så får du samtidig muligheden for at aktivere NCQ let hvis det ikke skulle være det og det giver en ret stor forskel på nogle SSDdrev.

Omkring speed på controller så er AMDs mindste serie FM75 lige så hurtig som Intels 67 chipsæt og 990/950 giver mere end 67 serien så er ikke platformen der er langsom, de har heller ikke haft de problemer som der har været med Sandforce 22xx controller og Intel setup.

Jo jo de lavede skam også en fuld pakke til 800 serien, samt der er løse ahci og raid drivere 🙂

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gylle d. 03-04-2012 05:31:01.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
03-04-2012 16:13:49
Svar/Indlæg:
5874/1287
Min egen SSD er jo ikke sandforce-baseret, måske derfor jeg ikke ser den store forskel?
NCQ skulle da gerne være aktiveret standard, når han kører AHCI. Det er det i hvert fald på mit Intel-setup.

Jeg takker og bukker, for derefter at afprøve det i løbet af Påskeferien.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
03-04-2012 16:19:50
Svar/Indlæg:
4982/47

Skal ikke kunne sige det, der var ihvertfald kun en Raid driver derinde (AMD) til 800+ chipsæts da jeg fik mit mobo hjem, så jeg har indtil igår kørt med den fra MS@W7 🙂

Det Raid-X der, siger du kan bruges til at påtvinge NCQ under Raid mode ? Det forstår jeg ikke helt, da Sata-Raid netop diktere brug af AHCI og derved NCQ, hvilket i forvejen udelukker brugen af TCQ/IDE mode.

Dvs udover at 2 af portene på mit mobo for eks, er en seperat styret "enhed" og kan sættes til lige hvad man vil, uanset hvad "resten" af kontrolleren er sat til.

Nu har jeg ikke haft fingrene i en god Sata 3 SSD selv desværre, men det lyder da lovende da jeg ellers fra anden side har hørt at Intel´s Sata 3 faktisk var AMD overlenen 🙂

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2012 03:12:26
Svar/Indlæg:
1704/19

Med RaidX kan du slå NCQ fra eller til og ændre flere andre ting som du ønsker det, det er i bund og grund bare et program lavet til AMD der giver dig frihed til at styre dine AHCI og Raid monterede dele, i raidpakken (drivere) ligger også AHCI drivere men de kan også findes i løs vægt men desværre ikke lige på forsiden så der skal kigges efter hvilket jeg mener er dumt.

Kigger du feks på Tomshardware eller Anandtech som er typisk Intel glade så har de lavet en bench af det lille chipsæt A75chipsæt og Z67 fra Intel og der er Intels langt fra overlegent faktisk taber det på flere fronter og 8-900 serien fra AMD rykker bedre end A75 setuppet så overlegent no no.

Problem er nok nærmere at visse sider ikke sætter begge mærker optimalt op og bruger hardware som er bedst til hvert mærke, eks så er der bla ram som egner sig til Intel og ram der egner sig til AMD derfor laver producenterne sjovt nok også ram til begge mærker, hvorfor teste noget hvis man ikke gider gøre sig besværet at give optimale vilkår ?

Jeg skriver en pm til dig med nogle oplysninger som jeg ikke vil blande ind i denne tråd da det ikke er relevant for den, du høre fra mig i løbet af de kommende dage 🙂

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gylle d. 05-04-2012 03:27:58.

mazlink

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2012 11:20:31
Svar/Indlæg:
743/13
Er vi enige om at NCQ er Native Command Queing ?
Og at det blev en mulighed på SATA efter noget tid, men har været en del af både SATA-II og SATA-III standarden ?
I min verden burde det have minimal betydning om det er aktivt, hvis man har en SSD, da den jo er så hurtig, og der ikke er noget fysisk læsehoved der skal flytte sig.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
05-04-2012 14:16:44
Svar/Indlæg:
1704/19

Det er vi helt enige om men der er faktisk en relativ stor forskel om det er aktivt eller ikke er aktivt og ses tydeligt på en SSD, der har været den samme snak om AHCI og IDE at der ikke skulle være nogen forskel men test eller bench viser det modsatte 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 05-04-2012 14:17:37.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
05-04-2012 14:26:11
Svar/Indlæg:
4982/47

Lyder spændende 😀

Det er korrekt 🙂

NCQ kom til sammen med Sata standarden (og derved også AHCI) Men selvom AHCI i sig selv ikke giver direkte mærkbar bedre ydelse, så er AHCI at fortrække både til HDD´s og SSD´s som i større grad er begyndt at gøre brug af AHCI funtioner til at optimere overførsler osv..