Nyt tiltag...kommende auktionssystem

Om siden d.  06. april. 2012, skrevet af The Boss
Vist: 1303 gange.

The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
06-04-2012 21:25:39
Svar/Indlæg:
4741/1690
Vi prøve køre pt. internt et nyt større "salgs" auktions system 😉

Systemet giver mulighed for:
At lægge billeder op af salgsproduktet.
Mail/eller PM ved bud/overbud - til sælger og dem som har afgivet bud.
Start pris:
Dit bud:
Køb nu pris:
Auktionen slutter:
Varens stand:
Kvittering:
Reklamationsret:
Kan afhentes:
Sendes:
Brugernavn:
Postnr.:

Rating af sælger
osv.osv



Hvad mener i om den ide?


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af The Boss d. 06-04-2012 21:34:31.
tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2012 21:32:57
Svar/Indlæg:
20170/383

Hmm, umiddelbart lyder det noget mere omfattende end hvad det gøres til her. Hele ideen med en auktion er jo netop også at køber binder sig til købet. Hvordan vil i klare den?

Allerede nu bliver tingene jo solgt til højest bydende, men stadig med mulighed for at springe fra.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af tom81 d. 06-04-2012 21:33:38.


Ferns
 
Korrekturlæser
Tilføjet:
06-04-2012 21:36:59
Svar/Indlæg:
1442/81
Det lyder, umiddelbart, som en rigtig fin idé.

Smid da endelig systemet op, når det er testet færdigt.

Viser det sig så at det ikke virker, ja så er det jo bare at pille det ned igen. Virker det til gengæld og folk er glade for det, jamen så er hwt jo kun blevet endnu bedre end det er.

Go go go!
🙂

Edit: Som Tom også er inde på, støtter jeg dog også op om ideen med at folk stadig kan springe fra.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ferns d. 06-04-2012 21:39:10.


The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
06-04-2012 21:38:16
Svar/Indlæg:
4741/1690
Der vil selvfølgelig blive lavet særskilte regler for at kunne benytte auktions systemet.
Hensigten er at få frasorteret de useriøse handler (sælger) der kan forekomme i salgsforum og så lave noget som er nemt og overskueligt.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2012 21:45:17
Svar/Indlæg:
20170/383
#2

Jeg synes bestemt ikke at der skal være en ide med at kunne springe fra. sådan er det jo allerede nu.

#3
Hvordan vil i klare det juridiske?
Hvis man skal lave en bindende aftale, så tror jeg ikke det er sådan lige til.

Umiddelbart lyder det til i vil have en "for sjov" auktion. Og jeg tror ærligt talt det vil være en dødssejler fra dag 1.
Min vurdering vil nok være at i så burde bruge krudtet andetsteds i stedet.


Neser007
 
Superbruger
Tilføjet:
06-04-2012 21:51:08
Svar/Indlæg:
250/5
Tror også det skal køre som det gør nu, men idéen med rating
ville være godt.
Byg det op som tweak.dk har gjort det med en black/white
list, så man får mulighed for at se begge sider af sagen.
http://www.tweak.dk/forum/boar...


Fonneren-
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2012 21:55:56
Svar/Indlæg:
2235/138
Hvis der bare kom en Black/White liste som på Tweak måtte i for min skyld gerne bruge energien og tiden på noget andet, og så ellers lade det kører som nu.


The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
06-04-2012 21:58:22
Svar/Indlæg:
4741/1690
#4

Vi er enig med dig i at folk ikke skal kunne springe fra et afgivet bud!, (så må man tænke sig lidt om inden man afgiver sit bud)

Hvis man hopper fra et bud i en igangværende auktion, er det efter vores mening misbrug af systemet - og vil kunne medføre udelukkelse fra fremover at benytte systemet.

Det samme gør sig gældende for sælger, her skal man ind over admins for at få lukket en auktion, (det kunne jo ske at et produkt går istykker/ eller man finder ud af det er fejl behæftet)

Men vi er selvfølgelig interesseret i så mange kommentar som muligt om vores ide.

Og hensigten er bestemt ikke en - bare "for sjov" auktion.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af The Boss d. 06-04-2012 21:59:52.


Ferns
 
Korrekturlæser
Tilføjet:
06-04-2012 22:01:03
Svar/Indlæg:
1442/81
#4 Ah, så misforstod jeg dig.

Det var med tanken på det rent juridiske mumbojumbo, jeg tænkte at det var en go' idé mht at kunne springe fra som køber.

Men ja - Det hele kræver nok en masse krudt.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2012 22:02:46
Svar/Indlæg:
20170/383
#7

Der skal ikke være nogen tvivl om at ideen er god.
Jeg er bare bange for at den er for omfattende til at det vil blive godt. Altså man kan jo se på fx Ebay.
For at det skal virke er det jo ret omfattende.

Og det med at udlukke folk pga misbrug, jeg tror ikke på det er nok. Der er jo trods alt en del brugere her som kun handler af og til, ofte nye brugere endda. De vil nok være pænt ligeglade med sådanne sanktioner.


TheisF
 
Overclocker
Tilføjet:
06-04-2012 22:19:27
Svar/Indlæg:
470/41
#9.
Hwt's crew er jo ikke ude på at ramme hård tilbage på folk som snyder eller vil snyde, der i mod gøre oplevelsen bedre overfor andre bruger som tager det seriøst. Så vil tro at en udelukning er rigeligt 😉


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2012 22:21:48
Svar/Indlæg:
20170/383
#10

Så har jeg meget svært ved at se ideen med en auktion.

Det har jo i øvrigt ikke noget at gøre med at ramme hårdt tilbage. Men at følge nogle regler som der er ved en auktion, fx at købet er bindende. som fx ved Ebay osv..


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2012 23:54:39
Svar/Indlæg:
23132/740
Man kan være nødt til at springe fra sit bud, af mange årsager. Det er ikke desto mindre irriterende, men det er - oftest - ikke andet end, netop irriterende.

Idéen er god. Men HwT burde måske overveje hvordan ressourcerne bruges, især med henblik på fusk. Det har længe været "politiken", at HwT blot stiller forum til rådighed, alt hvad der bliver aftalt mellem brugerne, foregår uden for HwT.

Må jeg foreslå, at seriøsiteten omkring dette område prioriteres, så HwT i fremtiden kan sige: "Det er sikkert at handle hér".

Og, ja. Der er sgu pattebørn og brodne kar overalt. Men gør det om end ikke så for de andre brugeres skyld, så man slipper for de der "han har ikke sendt, han snyder mig!"-tråde, når virkeligheden er, at køber og sælger var lige gode om det.

Sikkerheden skal ikke være at man er bundet til sine bud. Det er fjollet, og i dén grad - synes jeg - useriøst. Sig hellere: "Køb og sælg dit hardware i vores forum, vi sikrer en seriøs omgangstone og en god plads at handle på." - no more, no less.

Så kunne det også være man fik luget ud i de der "dine varer er for dyre", når nu det står folk så uendeligt frit for, ikke at kommentere på andres tråde.

... bare en tanke.


Balanovic
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2012 01:21:49
Svar/Indlæg:
654/36
Hvad med at hvis man springer fra så får man et minus i sit rating som køber. Så kan der være et minimums krav af sælger.

Fx en købs/spring fra rating. Hvorefter sælger kan vælge at placere den på 0.9.

Nye brugere skal selvfølgelig få en chance. Sælger man noget seriøst udstyr kan ratingen være på 2 måske 3.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Balanovic d. 07-04-2012 01:22:19.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
07-04-2012 02:04:32
Svar/Indlæg:
6367/477
Inden at i begynder at rage det sådan ned, synes jeg lige at i skal se hvordan det ser ud. Vi har i crew de sidste par dage testet det, og det fungerer utrolig godt.

Det med at en køber ikke må springe fra i en auktion, det vil jeg godt vide hvor står henne.

Vi bestemmer vel selv over vores forum og hvilke regler der er.

Så når det kommer op, så husk at læse reglerne, jeg ser ofte mange der lige har "glemt" at læse dem til forummet 😉


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2012 02:32:28
Svar/Indlæg:
20170/383
#14

Jeg ved ikke hvor det står skrevet. Men de er jo hele meningen med en auktion, at man byder og så hænger man på den. Ellers kan man jo lige så godt lade være.

Du ser jo ingen mennesker til en auktion lige pludselig trække i land. Og det er der en grund til.


ProtonD1200
 
Overclocker
Tilføjet:
07-04-2012 05:48:38
Svar/Indlæg:
15/0
Jeg tror det kunne være meget godt med sådan et tiltag, det er jo ikke kun køber der måske er problemer med, feks ser man flere steder at pludselig kan man ikke råbe sælger op mere selvom auktionen ikke er lukket.

Jeg ved ikke lige hvordan det skal sættes op, men at ham der byder eller den der sælger pludselig ikke er til at råbe op mere er da meget irriterende.

Men jeg har ingen ide om hvordan man så får styr på Køber eller sælger.

Men vi skal da prøve det som i har i tankerne, og det kan jo være det bare fungere.


The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
07-04-2012 07:20:02
Svar/Indlæg:
4741/1690
Vi har overvejet disse regler......




Regler for brug af Hwt's auktions system.


Gældende fra xx. xxxx 2012.


Du skal have en gyldig brugerprofil på Hwt.dk.

Ved oprettelse/opdatering af en brugerprofil på Hwt.dk, skal du benytte korrekt navn, adresse og mail adresse og skal uopfordret opdatere disse oplysninger, hvis der sker ændringer - dine bruger info, vil ikke blive videregivet til tredjepart.

Du må kun have en brugerprofil på Hwt.dk - i tilfælde af at du har flere, skal du rette henvendelse til vores admin "Kilodunse" på kim@web-tech.dk og lave aftale om hvilken der skal være gyldig.

Har du mistet login oplysninger er det ligeledes vores admin "Kilodunse" på kim@web-tech.dk du skal rette henvendelse til.

Du skal være indforstået med, at hvis du ønsker at ophæve din Hwt bruger profil, vil denne ikke blive slettet men deaktiveret.



I tvist spørgsmål omkring evt. misbrug/bedrageri ved et salg, kan brugerinfo udleveres til politiet efter anmodning fra myndighederne.





Du må ikke udbyde vare eller andre rettigheder, tilhørende andre personer end dig selv.

Du må ikke udbyde vare til salg/auktion, som ikke overholder dansk lovgivning.

Du anerkender, at du som "sælger" ikke har ret til at fortryde en igangværende auktion og at du som sælger er underlagt dansk lovgivning.

Du anerkender, at du som "køber" ikke har ret til at fortryde et afgivet bud, i en igangværende auktion og at du som køber er underlagt dansk lovgivning.

Du er ansvarlig for, at brugen af andres tekster, billeder, musik- og videofiler mv. til enhver tid overholder den gældende danske lovgivning.

Hwt.dk fraskriver sig derfor ansvaret for evt. krænkelser af de anførte rettigheder og videreformidler enhver henvendelse om dette direkte til dig.

Auktionssystemet kan ikke benyttes af erhvervsdrivende, men kun af brugerne på Hwt.dk som privat personer.

Evt. misbrug/ bedrageri skal ikke rettes til Hwt.dk men direkte til politi eller anden offentlig myndighed.

Hwt.dk er ikke ansvarlig over for dig eller tredjemand for tab, indirekte tab eller følgeskader, uanset hvordan disse måtte være opstået ved dit brug af auktions systemet.

Du skal til enhver tid overholde vores forum regler:http://hwt.dk/ForumRules.aspx
Det gælder også evt. henstillinger fra moderator og Hwt's crew.

Misbrug/bedrag af auktions systemet, kan medføre at du får dit bruger login lukket/ evt. bliver bannet fra brug af auktions systemet eller siden.


Hwt.dk


bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2012 08:13:09
Svar/Indlæg:
2958/84
Øv, hvorfor må de ikke være med de har da en profil.

Corsair
Føniks
G.Skill
Gigabyte
Komplett.dk
MSI
Qnap
SharkGaming
Synology


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2012 08:19:33
Svar/Indlæg:
3011/103
Idé som sådan fin nok, men jeg kommer personligt aldrig til at bruge det som sælger. Som køber kan jeg godt have interesse dog.

Husk at der lige er faldet dom i Højesteret, så man som køber har 14 dages fortrydelsesret: http://www.forbrugerombudsmand...

Af samme grund bliver jeg aldrig mere sælger ved auktioner, da jeg ikke gider problematikken omkring fortrydelsesret.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SoundWave d. 07-04-2012 08:23:59.


The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
07-04-2012 08:23:24
Svar/Indlæg:
4741/1690
Fordi det er et system vi stiller til rådighed, for auktion kun mellem privat personer.

Det er muligt at webshops osv. senere vil få muligheden, men der ligger noget lovgivning i det, hvis man som moms registreret udbyder nye vare til salg, bl.a. reglen om 14 dages returret ved internet handel, som vi skal have undersøgt først.




#19
Den havde vi ikke lige set komme, at dommen vedr. de 14 dages fortrydelsesret er nu blevet stadfæstet i Højesteret.
Vi skal så lige have undersøgt om det også gælder for brugte produkter - hvis det gør, tja så kan både vi, Hol, Tweak godt se i øjnene at vi vil blive udlagt som formidler og dermed er en del af handlerne - selv om vi ikke har nogen økonomisk gevindst ved det.

Tak for info om dette!


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af The Boss d. 07-04-2012 08:37:49.


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2012 08:26:14
Svar/Indlæg:
3011/103
Har lige opdateret #19 med bedre link.

Som sælger kan man ikke bruge pengene fra handlen i 14 dage pga. fortrydelsesretten. Det er nok for mig til ikke at ville vælge den form. Så hellere handle normalt som nu.


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2012 08:55:58
Svar/Indlæg:
3011/103
#20
På QXL er det også brugte produkter, så det burde være det samme.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SoundWave d. 07-04-2012 08:56:43.


The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
07-04-2012 09:16:16
Svar/Indlæg:
4741/1690
#22

Ja, men så skal Hwt.dk gøre reglen om 14 dages returret tydelig i vores alm. køb/salg - men vi må så lige undersøge i hvor stor en del, vi kan blive inddraget i de handler hvor en køber påråber sig returretten!
I værste tilfælde må vi lukke for køb/salgs forum pga. dette.


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2012 09:20:34
Svar/Indlæg:
3011/103
#23
Som det er nu stiller I ikke et auktionssystem til rådighed, men blot et forum, hvor man kan købe og sælge ting. Hvis I først stiller et auktionssystem til rådighed, så vil jeg tro I skal inddrages ved f.eks. fortrydelse, og det kan I komme til at bruge mange resourcer på.


The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
07-04-2012 09:31:11
Svar/Indlæg:
4741/1690
#24

Ja, det er jo netop lige det - at vi kan komme til at bruge mange resourcer på det!
Men som jeg læser: http://www.forbrugerombudsmand...

"En internetauktionsudbyder skal anses som en formidler efter forbrugeraftaleloven i handler mellem to private personer, når udbyderen aktivt medvirker til handlens indgåelse - fx ved at stille et auktionssystem til rådighed eller ved at modtage vederlag i forbindelse med den enkelte handel."

Så vil et forum med "køb/salg" nok kunne sidestilles med et "auktions system" - vi medvirker jo i begge tilfælde til handlens indgåelse - fx. ved at stille et auktionssystem (køb/salgs forum)til rådighed!


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af The Boss d. 07-04-2012 09:40:52.


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2012 09:39:45
Svar/Indlæg:
3011/103
Køb og salg er ikke auktion efter min mening, men hvordan loven ser på det ved jeg ikke.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
07-04-2012 10:24:48
Svar/Indlæg:
4981/47
Det er ikke nødvendigvis så ligetil. Alene den første påstand fra ombudsmanden, sætter os udenfor den bås QXL er blevet smidt i efter min opfattelse.

1.skal anerkende at være formidler som nævnt i forbrugeraftalelovens § 3, stk. 3, ved salg
på internetauktionssiden www.qxl.dk , når sælgeren er ikkeerhvervsdrivende, og køberen
hovedsagelig handler uden for sit erhverv


Som jeg læser det handler sagen blot om hvorvidt QXL er formilder eller ej. Hvilket de er blevet dømt til at anderkende.

Dette bør dog ikke påvirke os på nogen måde, da Hwt netop ikke kan sættes i den "når sælgeren er ikke-erhvervsdrivende, og køberen
hovedsagelig handler uden for sit erhverv
" bås som QXL er blevet.

Hwt´s brugere for ikke lov at sælge/købe alverdens ting herinde, de for lov at handle med hardware/software og ikke andet 😉


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2012 14:07:07
Svar/Indlæg:
5474/39
#27
Jeg har svært ved forstå, hvad de mener med erhverv.

Det har intet med hardware eller software gøre. Det drejer sig om køberen har kendskab til marked og dens priser. Det er sådan jeg forstår det sådan folk ikke følger de er blevet taget dybt...
Sælgeren ingen idee omkring prisen. Jeg tror langt de fleste handler her inde er privat og ikke en del af firma.

Når HWT afligevel ikke vil bruge tid på holde øje med trådene. Så forstår jeg ikke hvorfor, at de vil ændre til aktionsside...

brugernavne delen forstår jeg ikke helt. Det kan være en kammerat, som sælger for en eller man har anvendt falsk id...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 07-04-2012 14:20:26.


Pvt.P.Nutz
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2012 16:59:36
Svar/Indlæg:
5224/222
God ide... lad os prøve det i hvert fald


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-04-2012 17:01:38
Svar/Indlæg:
3011/103
#29
Det vil være dumt at prøve det før der er 100% styr på det juridiske.