Opsætning af Windows Server 2008 R2 (VPN, delt drev mm.)

Diverse d.  09. april. 2012, skrevet af QuadCore
Vist: 2122 gange.

QuadCore

Overclocker
Tilføjet:
09-04-2012 19:40:36
Svar/Indlæg:
58/15
Hey Drenge (og Piger)

Mit spørgsmål omhandler Windows Server 2008 R2.

Jeg vil gerne have mulighed for at gemme/redigere mine projecter (alt fra photoshop ti asp.net) både hjemme og på farten. Derfor har jeg har besluttet mig for at sætte en lille server op derhjemme, den skal bruges til/som:

Webserver: så jeg kan hoste min egen lille hjemmeside - evt. flere med tiden. Jeg programerer i asp.net.

Delt drev:

Jeg vil gerne have sat et delt drev op på maskinen, det skal kunne tilsluttes både lokalt og via internettet.
Man skal kun kunne tilslutte drevet via en vpn som også skal sættes op på serveren.

VPN: som skrevet ovenfor vil jeg gerne have sat VPN op på serveren.

Ellers skal der sættes ftp, RDC (Remote desktop)op.

Jeg ved godt hvordan FTP og RDC, og til dels hvordan webserveren skal sættes op, men komme gerne med nogle gode fifs :)

Det jeg ser som den største opgave er det delte drev, sammen med VPN´en - hvordan skal jeg få det til at fungere?

Note:
Serveren bliver en "lille" intel atom maskine med 2,13GHz dual Core og 4gb ram

Jeg har fibernet inde, så hastigheden til webserveren bliver ikke et problem.

Jeg gør det her for sjov, da jeg godt ved der findes løsninger, der kan købes "ude i byen"

Jeg spørger også på eksperten - uden held indtil videre :P

Mvh.
Sweet_Dane

Superbruger
Tilføjet:
09-04-2012 19:58:56
Svar/Indlæg:
138/1
VPN: http://www.thomasmaurer.ch/201...

Husk det er kun hvis det er strengt nødvendigt at have RDC du bør åbne porte i routeren til det. Sikkerhedsmæssigt.

Ellers er det bare igang, og husk framework 4.0 da der kun bliver installeret 2.0 med R2

Med hensyn til delt drev skal der bare sættes rettigheder op til dine vpn-brugere på mappe basis. altså den ene mappe tilhøre x og den anden tilhøre y...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sweet_Dane d. 09-04-2012 20:04:28.

QuadCore

Overclocker
Tilføjet:
09-04-2012 20:05:10
Svar/Indlæg:
58/15
#1 Tak for linket! :) Det med framework 4.0 og R2 viste jeg ikke :p Tak fordi du sparede mig en omgang hovedpine! :)

Ved du også hvordan jeg skal sætte det delte drev op?
Og gør sådan at den kun kan addresses når jeg er logged på VPN ´en? Jeg vil gerne se om jeg kan gøre det sådan at den disk der bliver delt "popper" op i windows stifinder når man logger på VPN´en.. er det muligt? :)

Sweet_Dane

Superbruger
Tilføjet:
09-04-2012 20:09:24
Svar/Indlæg:
138/1
drevet mapper du bare som netværksdrev når du har forbindelse til det igennem VPN. Checker at du gerne vil logges på når windows starter, og vupti, hver gang du logger på VPN så kan du tilgå dine drev.

QuadCore

Overclocker
Tilføjet:
09-04-2012 20:11:42
Svar/Indlæg:
58/15
#3 Så jeg skal sættes det op når jeg er logged på via VPN, eller misforsåt jeg noget? :)

Vil det så også "poppe" op i windows stifinder? Eller skal jeg gøre noget specielt der så? :)

Sweet_Dane

Superbruger
Tilføjet:
09-04-2012 20:13:07
Svar/Indlæg:
138/1
når du mapper et drev i stifinder, så kommer der et icon ligesom dine musik, video og dokumenter mapper :)

QuadCore

Overclocker
Tilføjet:
09-04-2012 20:17:07
Svar/Indlæg:
58/15
#5 Super fedt! :)

Jeg har nemlig nogle backup scripts på den bærbare, og de vil gerne have en mappe/harddisk at pege på :)

mange tak for hjælpen! :)

Er der andet jeg sådan skal være opmærksom på?
Det skal siges at jeg mest har roddet med linux servere, men denne gang skal windows altså prøves.. det er asp.net nu også mest tilfreds med ;)

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
09-04-2012 20:20:00
Svar/Indlæg:
2826/100

Som udgangspunkt er det du vil lave ganske simpelt, jeg springer let og elegant over det med VPN da #1 har svaret på den 🙂

Siden du vil programmere en hjemmeside/have en hjemmeside som kører på .net er det bare at installere rollen "IIS (Internet Information Service)" på din server, herefter skal du være opmærksom på du skal have videredirigeret port 80 til din server LAN ip for at kunne tilgå hjemmesiden udefra. I samme forbindelse er det en god idé at smide en SQL server 2008 Express på, den er god at have og kan bruges i mange web projektor. I forbindelse med hjemmesiden kan du (hvis du vil have flere domæner) højreklikke på en af dine sites efter det er lavet, vælge "Edit Bindings", fjerne den "*" som er der og angive hvad den side skal svare på, Dette vil gøre at hvis du har en privat side som folk ikke bare skal kunne komme ind på kan du kalde den eks "supersecretsite.local", hvorefter du kan angive den i din egen DNS (evt. LMHOST) med din WAN IP så det kun er dig som kan tilgå den.

Det delte drev er super nemt at sætte op, og egentlig behøver du ikke noget særligt for at gøre dette, (du kan gøre det ligesom på din pc), dvs højreklik på den mappe du vil share, vælg "sharing" og angiv hvem der må få lov til at tilgå den. Alligevel vil jeg anbefale dig at installere rollen "File Services", File services giver dig et godt overblik over hvad du har shared, og hvilke filer som er i brug.

Hvis du sætter dit shared drev op på ovenstående måde vil det kun være muligt at tilgå den inden for dit netværk eller via VPN linjen. Så der behøver du ikke være nervøs for om folk udefra kan tilgå den

FTP kræver igen at du redirecter port 21 i din firewall til at pege på serveren, hvorefter du så kan installere selv FTP servicen på samme tid som du installere IIS'en. Opsætningen af windows server 2008 FTP tager lige lidt tid at finde rundt i, men er super simpelt når du har lært det at kende.

Remote desktop sætter du op på samme måde som på en windows pc, altså højreklik på computer --> properties --> advanced system settings --> "remote" --> " Allow Connections from computers running any version of Remote Desktop". husk du IKKE skal åbne for RDP (port 3389) i din router til dette, det skal være muligt via din VPN men ikke via internettet.

EDIT: begyndte med at skrive det indlæg efter #1's svar o_O Nogle gange er i altså for hurtige til at svare! 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af martinta d. 09-04-2012 20:21:06.

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
09-04-2012 20:24:59
Svar/Indlæg:
2826/100

Hvis du har nogle backup scripts, er det så ikke nemmere at lave dem så de sync'er til en FTP? Så er du sikker på der er forbindelse hver gang, ellers vil de fejle hvis du ikke lige har fået aktiveret din VPN eller hvis du er på et netværk hvor de porte er blokeret (en del offentlige steder har det med at blokere alle andre porte end port 80, 21 og 443)

Sweet_Dane

Superbruger
Tilføjet:
09-04-2012 20:27:13
Svar/Indlæg:
138/1
Sørg for at åbne så lidt porte i din router som muligt.
Går ud fra du også skal have en SQL server kørende derpå.
Ellers er det rimeligt let at gå til.

QuadCore

Overclocker
Tilføjet:
09-04-2012 20:37:32
Svar/Indlæg:
58/15
#7 Fedt fedt fedt :) Tak skal du have.

#8 Jo, men da jeg også kommer til at sidde og redigere i de filer der synkroniceres, tænker at det vil være nemmere bare at køre det via et delt drev. FTP er også blokeret på den skole, hvor jeg er PT - virkelig åndsvagt når den er IT minded.. der er ikke blokeret for VPN

#9 Jeps, SQL server er lidt af et must for mig, den vil jeg faktisk gerne kunne logge på fra mine andre computere.. men jeg kan vel gøre sådan at når jeg er logged på via VPN en så kan jeg også logge på den eller hvad ville være bedst her?

Sweet_Dane

Superbruger
Tilføjet:
09-04-2012 20:45:00
Svar/Indlæg:
138/1
Når jeg skal bruge SQL andre steder end hjemme, bruger jeg bare VPN.

Det giver bedst sikkerhed. Så ja du kan :)

QuadCore

Overclocker
Tilføjet:
09-04-2012 20:55:16
Svar/Indlæg:
58/15
#11 Super duper! :D Tak!