Ja det synes jeg sgu egentlig også giver mere mening.
#0 Hva.. Tager du bare hovedet under armen og kaster dig ud i det, og så håber på at nogen fra HWT lige kan klare problemerne for dig hvis det drilller?
Men til #0, hvor får du 1.0 i vcore fra? Stock vcore er en del højere. 4ghz kræver vist nok ikke nogen ændring i vcore, da det er en så lille forøgelse. Så bare lad den stå ved "auto" til en begyndelse og gå op i mhz, 100 ad gangen, indtil den fryser/BSOD'er. Så er det på tide at hæve vcore.
Kom til at tænke på at nogle MB over-volter hvis vcore står på auto i BIOS, så du skal lige holde øje med hvad du ligger på, feks med AIDA.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mikam d. 16-04-2012 16:45:23.
Det Jo det kan være at den kan køre godt ved det. Men rom blev jo ikke bygget på een dag. Og ja planen er at den skal op på de 5 ghz når jeg får bestilt noget vandkøling til den.
Moderator
Tilføjet: 16-04-2012 17:52:01
Svar/Indlæg:
4983/48
Ikke ret meget nej, men en Box køler bryder sig bestemt ikke om at have for lidt airflow, også yder den jo endnu værre end før 😛
Som Tom siger i #15, så har du skudt noget over med 1.46v som et startpunkt 🙂 Og du er nød til at holde øje med temp (Glem cores, det er Cpu temp/Tcase du skal holde øje med), særligt med en Box køler og overvolt.
#25, Guides kan give dig et udgangspunkt. Du søger et fast oc på 4ghz. Så prøv med 1,3v og 4ghz. Boot til Windows. Kør Prime95 eller lignende. Er den stabil? Ja = sænk volt. Nej = øge volt. Bliver den ustabil sætter du volt op til hvor den var stabil. Voila Done. 🙂
Nu er stresstests ikke helt nok til at teste om den er stabil. Der er faktisk ikke andet end at bruge den i daglige og se hvad der sker. Men selvfølgelig kan stresstests da give en indikation, omend det er falsk tryghed.
Det er jo fint at have et strøm besparende system når man bar sidder på nettet og kigger eller høre på musik og har den fulde ydelse når man spiller eller lavet noget andet der trækker.
Det er kun rigtig nødvendigt når man bencher eller køre med højt overclock da springet fra idle speedstep hastighed til f.eks 5.5 GHz på en sandy cpu kan være nok til at systemet fryser.
#31 Men hvis man har sat volt til fx. 1.35, så vil den da ikke gå ned når man idler ved at browser og sådan, vil volten så ikke være fast hele tiden uanset hvad man foretager sig eller hvor meget man belaster sit system?
Jeg prøver bare lige at opklare et par ting og lære lidt 🙂
Nej når Speedstep, C1E osv er slået til så køre systemet med de indstillinger du selv har sat i bios og nogle indstillinger Intel har bestemt processoren skal gøre når speedstep funktionen er aktiveret.
Nu kan jeg ikke 100% huske hvad speedstep indstillingerne er, men mener det er omkring 1.6 GHz med 1.1 volt.
De overnævnte indstillinger køre dit system så med når systemet idler og de indstillinger du selv har sat i bios f.eks 1.35 volt 4.5 GHz vil processoren så clocke op til igen når du begynder at loade programmer der har brug for den ekstra kraft.
Håber det giver bare lidt mening det jeg skriver 🙂
Det gav fint mening, og tak fordi du opklarende det for mig. Så er det jo meget nemmere at lave et hverdags overclock! Min kører stock lige nu da jeg ikke lige orkede at gå ind og fintune alt igen som jeg gør når jeg bencher ved de omkring 5,3GHz. 🙂
#18 skrev: "Som Tom siger i #15, så har du skudt noget over med 1.46v som et startpunkt Og du er nød til at holde øje med temp (Glem cores, det er Cpu temp/Tcase du skal holde øje med), særligt med en Box køler og overvolt."
Hvordan ved man hvilken CPU-temp der bliver målt? Jeg bruger speedfan til at måle med og G15speedfan til at få det i displayet på tastaturet.
Moderator
Tilføjet: 16-04-2012 23:06:52
Svar/Indlæg:
4983/48
Sammenlig med Bios/Producentens software som kan fortælle dig Cpu/Tcase temp, og du finder så den der viser det samme i speedfan, og retter navnet så det er tydeligt hvilken en det er 🙂
Belast evt med noget winrar bench imens 🙂
Selve det med at få vist det i keyboard, er ikke noget jeg kender til, er lidt old school på det punkt vel 😛
Bruger stadig ps/2 keyboard endnu 😉
/E
Overstående passer faktisk ikke helt, mit Easytune viser nemlig Cores temp efter jeg har smidt den FX-4170 i 😛
Men anden software er som regle ikke nødvendig for at skelne temps fra hinanden, Cores stiger altid hurtigere end Tcase under belastning 🙂
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 16-04-2012 23:30:03.
#0 Det lyder slet ikke som om du hører efter hvad folk siger til dig her i tråden, og kan godt forstå folk "giver op".
Når du kører med stock køler, ville jeg personligt nok ikke clocke CPU'en meget højere end 4 ghz, for ellers får du alt for høje load temperature.
Hvis du har den på 55 grader idle lige nu, ved 4.5 ghz, kommer du til at grille din cpu så snart den kommer under load. Så med mindre du vil ud og købe ny cpu, vil jeg nok råde dig til at skrue ned.
Mht. til din overclocking, burde du nok bare kunne lade alt stå på auto og så ellers bare øge din core speed til x40.
Moderator
Tilføjet: 17-04-2012 14:00:09
Svar/Indlæg:
4983/48
Temp 1 burde være Tcase, det er ganske normalt Tcase mødes med cores et stykke inden du rammer Tcase Max med en stock køler, og jo dårligere kølepasten er lagt på, jo før "mødes" de faktisk da køleren ikke kan komme af med varmen...
Tcase Max er 72.6c for din Cpu ifølge Intel, så du har ikke så langt igen hvis du starter ud med en Tcase ilde på 53c 😛
Load/ilde er blot betegnelser for "Under belasting" (load) og "ingen belastning" (idle) og ikke en temp måler.
Ret navnet på Temp 1 og hold øje med den ifh til med og uden belastning af Cpu´en.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 17-04-2012 14:03:56.
Ja det var ikke meget den kunne skrues ned i vcore før den blev ustabil. "1,33" Den er dog nu sat til 1,34" Og den er nu clocket ned til 4 ghz. Og jeg tror jeg holder den der indtil jeg får bestilt noget andet køling.
Er det bare mig eller har jeg fået en der skal meget op i vcore for at den bliver stabil. For lige meget hvor meget jeg prøver skal jeg op omkring de 1,4 volt i vcore før den bare kan køre rimeligt.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af _Letni d. 17-04-2012 14:59:14.
Jeg overclocker lige nu med 4800 uden problemer med en VCore på 1.35 v. mine temp. er ikke relevant da jeg har vand på. Du skal selvfølgelig venter med at clocke højere til du har fået noget bedre køling.
Et problem du kunne have er at bundkortet ikke får nok strøm eller måske dine ram er defekte. Men du kan evt checke om dit bundkort har mulighed for at få extra strøm via molex stik. (asus har EZ Plug connector)
Ok så blev den opdateret til en ny bios. Dog har jeg ikke overclocket den nu og det gjorde da lidt underværker. Tror det bundkort har et par børnesygdomme.
Ok jeg prøver lige at vække tråden til live igen eftersom jeg syntes at det lykkedes for mig at få min 2500K stabil ved 4 ghz
Men spørgsmålet er så. får den for meget i vcore. Taget i betragting af at den er clocket til 4 ghz? For jeg syntes ikke at jeg kan få den stabil på det under.
Moderator
Tilføjet: 24-04-2012 15:44:40
Svar/Indlæg:
4983/48
Jeg er ikke med på hvad du mener ? 😀
Hwt´s "politik" vedr tråde er netop at der skal være god grund til at slette dem, ellers fjernes de ikke bare sådan når der har været aktivitet i dem 🙂
Lige en ting. kan det og så have noget med hvilken sokkel at den der ram klods sidder i. For den var da meget ustabil da jeg havde dem begge i de blå sokler. Men rykker jeg den over i sokkel 2 kører den perfekt.
75# Det prøvede jeg så. Og så fandt jeg så frem til at der nok ikke sker det store ved at lade dem side i de sokler de sidder i. Og så kommer jeg self til at nærlæse den. Og så finder jeg frem til at så stor en paddehat jeg nu er. Ja så havde jeg sat mine harddiske til sata 3 portene. Flytter så stikkene til SATA 2 fra begge mine harddiske. Og så blev den en helt anden computer at arbejde med.
Ja jeg tillader mig at genoplive denne tråd eftersom jeg har skiftet til vandkøling. Og den er nu oppe på 4,5 stabilt. Men jeg kan bare ikke få den længere op end dette.
Men spørgsmålet er. Er det dette jeg kan forvente af min 2500K? Da mit mål er at nå de 5 ghz. Men alternativt er at jeg holder mig på de 4,5 ghz nu og så erkender at jeg ikke får den højere op.
Smæk 1.6 volt efter den, be til gud at den overlever (har givet MANGE SB 1.6 volt på luft, ingen er død endnu) og så ellers bare hug der op ad, hvis du VIL have den på 5Ghz får du det også.
Ja jeg rodede lidt med det her i dag da jeg kom hjem fra arbejde.
Men jeg kan da sige så meget at jeg lige kunne klemme den op på 4,7 ghz
Og hvordan.
Jeg fyrede Vcore op på 1,520 "Det højeste mit MB kan give"
Og så startede jeg med 50. Der vil den ikke boote. Ok fair nok så sætter jeg multi ned til 49. Den vil stadig ikke boote. Og 48 multi. Ja stadig ikke. NÅ. Ja så sætter jeg den ned til 47 Så bootede den lige så fint. Så ergo Har jeg fundet max på min 2500K Mandags model.