Flere netværk ?

Diverse d.  18. april. 2012, skrevet af manneDK
Vist: 813 gange.

manneDK

Bruger
Tilføjet:
18-04-2012 13:15:37
Svar/Indlæg:
5/4
Hej, jeg kunne godt tænke mig at viden noget om hjemmenetværk og eventuelle ting/software jeg skal bruge.

Mit netværk skal bestå i:

Et netværk til kamera overvågning.
Et netværk til Medie Streaming.
Et netværk til min lysstyring.
Et netværk til internet/gaming.

Mit spørgsmål er så hvad skal jeg bruge af hardware og software og hvordan skal det sættes op og konfigureres, det skal være sådan at man kan tilgå alle netværk uden at skulle "skifte" stik eller noget fysisk.

Grunden til dette er at Kamera netværket bruger en del båndbredde og så vil jeg gerne have at når jeg streamer noget til tv eller anlæg at dette ikke går ud over internet/gaming forbindelsen.

Så i bund og grund hvad skal jeg bruge og hvad skal jeg gøre?

Volo

Superbruger
Tilføjet:
18-04-2012 13:18:06
Svar/Indlæg:
109/0
Well, af muligheder jeg lige kan spytte ud med at du kan dele det op fysisk, med routere kabler m.m.

Ellers kan du jo smide noget prioritering ind på din router - således den tager de relevante pakker først...

Hvor meget videoovervågning snakker vi? Lyder da vildt at du mener du kan ligge et 1 gigabit kabel netværk ned?

manneDK

Bruger
Tilføjet:
18-04-2012 13:40:47
Svar/Indlæg:
5/4
Overvågningen ligger ikke mit netværk ned, men hver kamera bruger ca 10 MBit og har 7 stk kamera, men det er også mere for at dele det op, så der ikke bliver dette forbrug på det "almindelige" net

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af manneDK d. 18-04-2012 13:41:08.

gaming-king

Superbruger
Tilføjet:
18-04-2012 14:55:09
Svar/Indlæg:
1001/5
Du kan købe switche med VLAN (Virtual LAN). Så kan du lave forskellige netværk, uden fysisk at trække nye kabler til hvert netværk.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 17:15:10
Svar/Indlæg:
4018/217
#2 Siden du skriver dit almindelige net så går jeg ud fra at dine kamerae sender video til en server som er placeret et sted uden for dit hus? er det korrekt opfattet?

Ellers bruger dine videokamerae ikke noget båndbredde på din internetforbindelse.

Jeg vil anbefale at du opsætter en QoS protokol som protere de ting du syntes er vigtige.

EDIT: Du kan også lave et to wifi netværk på mange nye routere således at du har et til alle dine ting og et netværk til gæster som kun har adgang til internettet således at de ikke kan få adgang til dine ting.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 18-04-2012 17:17:29.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 17:53:36
Svar/Indlæg:
10398/435
Tænkte det samme som #4. Hvis du ser kamera-stream fra et interface hostet af dig selv, så bruger du ikke båndbredden med mindre du tilgår interfacet. Derimod, hvis streamen er kontant ud af huset, så gør du. Og i det tilfælde vil du jo kun kunne afhjælpe ved at have flere internetforbindelser. Alternativt QOS (dog nok ikke så smart i dit tilfælde).

Det er en ret konpleks anskuelse at skulle igang med baseret på det du skriver. Der vil være rigtig mange "hvis'er". Så kom med flere detaljer om setup'et og forbindelser..

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 18:01:28
Svar/Indlæg:
10398/435
Snakker vi egentlig wifi her?

(Hvis det hele er kablet, kan jeg allerede nu sige at jeg tror ikke du har nogen desideret bottleneck (udover selve internetforbindelsen)).

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 18:39:16
Svar/Indlæg:
4018/217
#5 Lige netop. vi har brug for at vide mere før vi kan give et brugbar svar.

Ang wifi så aner jeg faktisk ikke om #0 også skal have wifi. Kom bare lige til at tænke over det hehe 🙂 Det er i hvert fald det eneste sted hvor jeg vil anbefale opdelte net.