Rally bils projektet [56K warning]

Hyggehjørnet d.  18. april. 2012, skrevet af Rasmus66
Vist: 5448 gange.

Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 20:26:18
Svar/Indlæg:
8762/174
Ja jeg ved det godt det er HWT og ikke bilgalleri, men der er nu alligevel en del bil nørder herinde som har udvist en stor interesse for at se hvad det er for et lille stykke legetøj jeg går og roder med her hjemme 😀

Bilen jeg købte mig August måned sidste år som et totalt vrag for at side det ærligt er en Talbot Sunbeam TI også kaldet Sunbeam 424. Det er en sjælden bil her hjemme 🙂

Bilen er fra 1979 så ikke langt fra veteran status, men det er ikke lige formålet at den skal køre rundt fra show til show. Den skal nemlig bruges til klub rally.

De dovne der ikke gider vente på at billederne loader herinde kan bare klikke på linket her til bilgalleri.

http://www.bilgalleri.dk/gal_v...


Bilen som den stod efter jeg havde hentet den. Den kunne køre selv uden problemer men som i kan se på billederne var det ikke lige frem nogen kosmetisk vidunder.













Da den blev strippet ned for dele fandt min far og jeg hurtigt ud af at mange af dele ikke stod til at rede.

Totalt rådden højre dør.




Venstre inderskærm rådnet væk flere steder.




Højre inderskærm var ikke meget bedre.




Begge hjulkasser bagi var rådnet væk i samlingen.







Så ingen vi gik alt for godt i gang købte jeg en Talbot Sunbeam avenger til donor bil, hvor vi nappede begge døre, inderskærme, bundstykker, hjulkasser og en masse andre ting.

Her er en af de udskiftede inderskærme.




Der blev nok brugt sammenlagt 3-4 måneder på rust arbejde.

Den her bil model var Lotus også med til at bygge en peppet udgave af som hed talbot lotus sunbeam og da de kørte rally med dem tilbage i 80'erne var de monteret med udvidede skærme så det skulle der selvfølgelig også på den her 😀













Buret.







Hele bremse systemet på bilen er lavet om. originalt sidder der tromler bagpå, men nu sidder der skiver og kaliber. Her er et billede af de beslag jeg lavede til det.




Så småt begyndte vi at montere renoverede dele på bilen igen.

Bilstein fjedre ben.







Talbot Lotus bagtøj.





Motorrum og undersiden af motorhjelmen malede vi selv.







Nye bremserør foran.




Forstærket forbro.




Bremsevæske beholdere. En til kredsen foran og en til kredsen bagerst.




Hydraulisk håndbremse.




Hjemmelavet pedal box med bias system så man justere bremse trykket mellem forenden og bagenden.




Bilen blev sendt til maler.




Også stod det på opbygning af motor.

Til alt held fulgte der en del motorer med. To til bilen og en til den donor bil jeg købte.




Vi havde fået fortalt at den motor med blå farve skulle være en fabriks bygget motor til race og det var ikke løgn for sådan her så det ud da vi åbnede den op.




Sammenlignet med en standard motor




Standard kører en motor i sådan en bil her med en knast kæder til at trække knast akslen. Den blå motor havde to forstærkede knast kæder monteret, hvilket bare er en af de ombygninger de laver på dem.

En anden sjov ting vi fik med var et gruppe 1+ indsugnings/udstødnings manifold der er svinedyr hvis man skal købe en ny. Den skulle bare have lidt TLC og en pudses i indsugnings kanalerne så var den så god som ny.










Den er så glat derinde at hvis en flue lander på overfladen så falder den og brækker sine ben

Da bilen kom hjem fra maler blev der hurtigt monteret en masse ting og sådan her står den så nu.










Med sutterne monteret.














Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Rasmus66 d. 29-08-2012 18:22:06.
tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 20:31:52
Svar/Indlæg:
20170/383

Hvor stor er motoren i den? Hvad kan man egentlig forvente af ydelse 🙂

Skal der plader på den ?

Det ser sgu ellers godt ud 🙂

Jeg skal faktisk selv igang med en Suzuki Jimny i løbet af i år 🙂


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af tom81 d. 18-04-2012 20:34:04.


whoa
 
Overclocker
Tilføjet:
18-04-2012 20:32:43
Svar/Indlæg:
428/18
Ser sku spændende ud! :D og fed bil! :D


Krik
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 20:34:22
Svar/Indlæg:
361/59
lækkert projekt. og den ser ellers ud til at være strippet godt i vægt på de første billeder 🙂

glæder mig da til at se den live engang. da jeg går ud fra du kommer til at ræse lidt i det midtjyske 😀


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 20:45:30
Svar/Indlæg:
8762/174
#1

Motoren der ligger i dem standard er en 1600 ccm med to dobbelt weber karburatorer.

I 79 da bilen blev bygget havde den 100 hk og det var da nok dengang 😀

Nu med de ændringer vi laver på motoren så som tunings top stykke med meget større ventiler, anden manifold osv skulle den ende på et sted mellem 130 og 150hk.

Senere var planen at den skulle ombygges til en talbot lotus, hvilket vil sige at der kommer en 2.2 liters 16v motor i fra en lotus esprit der kommer til at have mellem 200 og 250 hk i rally trim.

Lige i starten her må 1,6 liters motoren være nok indtil jeg har lært bilen at kende.

#2

Tak

#3

Hvis du kommer til rally sprint i Silkeborg til August så er den der med garanti 🙂


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 20:47:38
Svar/Indlæg:
20170/383

#4

Hvad med at smide en turbo på den bette 1600? En 2.2 motor er da noget tungere jo 🙂


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 20:50:17
Svar/Indlæg:
3854/175
Nice, glæder mig til at høre mere om motoren. Og som Tom spørger, hvad kan man forvente af sådan en fætter og har du planer om noget tryk på?

Btw, jeg har åbnet #0 så du kan redigere :yes:

Tom, tror ikke der skal plader på. Tvivler på at synsmanden siger god for den hjemmelavede pedalboks 😀


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Tha_noob :) d. 18-04-2012 20:52:20.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
18-04-2012 20:51:34
Svar/Indlæg:
4983/48
#6

Troede du, jeg har åbnet igen nu 😀

Havde lige åbenet den 😛


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 20:52:56
Svar/Indlæg:
3854/175
#7 Jeg nåede slet ikke at åbne den. Opdagede godt at den var blevet åbnet. Satans 😛


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 20:53:34
Svar/Indlæg:
8762/174
#5

Ikke godkendt til turbo brug.

Du skal huske at bilen skal kunne homoligeres (det hedder det altså) til rally bil.

Dengang bilen blev bygget og brugt til rally blev det skrevet ned hvad bilen er godkendt til brug med og uden og hvad type motor og gearkasse man må køre med til rally klasserne

Selvfølgelig kan man lave den helt vild om til hill climb med turbo motor, men da hill climb ikke er så udbredt her hjemme så synes jeg ikke det er sjovt.


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 20:55:47
Svar/Indlæg:
3854/175
#9 Du kan vel godt smide en turbo på selvom den ikke er godkendt til det? 😀


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 20:59:07
Svar/Indlæg:
20170/383
#9

Det hedder faktisk homologeres 😛

MEn ja, der er selvfølgelig en masse regler inden for det rally halløj.


#12
Krik
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 20:59:49
Svar/Indlæg:
361/59
og med en motor de laver omkring 130hk skal den nok blive sjov. og den vejer vel ikke meget mere en 700kg.
og så med baghjultræk. så har man det sjovt..

byggede selv en lille gade ræser på et tidspunkt.
kadett c. med en små tunet 12s motor. ca 100hk. vældgi sjov


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 21:00:02
Svar/Indlæg:
8762/174
#10

Nope kan jeg ikke.

ikke hvis jeg vil bruge den til rally brug.

Og jo den kan synes og godkendes med alle ændringerne.

Der er helt andre regler for hvordan en bil skal bygges til rally brug.

Der er krav til buret, sæde montering, montering af seler og en hel masse andre ting.

De ting bliver så gået igennem til et specielt rally syn som tjekker og godkender ændringerne og ser om de lever op til kravene.

Bagefter skal den så til almindeligt bil syn og have en velsignelse som min lokale syns mand kalder det 😀

Desuden så er der krav for at jeg ikke må bruge den til hverdags brug og jeg må ikke køre mere ind 25 km væk fra min opgivede bopæl med bilen undtagen hvis jeg vil køre til og fra et løb.

Edit:

Du er fandeme en flueknepper Tom når det kommer til dansk retskrivning 😛



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Rasmus66 d. 18-04-2012 21:01:05.


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 21:07:09
Svar/Indlæg:
3854/175
#13 Kunne ellers være sjovt med 200HK+ med den motor 😛

<ironi>
Og synes da ikke at Tom er nogen flueknepper når der kommer til retskrivning
</ironi>


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 21:16:36
Svar/Indlæg:
20170/383
#13

Altså vil det sige at der skal plader på eller hvad ?


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 21:16:44
Svar/Indlæg:
8762/174
#14

Vil hellere høre på en suge motor der skriger og hiver efter vejret igennem nogle 45 mm weber karburatorer ind jeg vil høre på en turbo motor.

Desuden så vejer den 2.2 liters motor mindre ind den originale så vidt jeg lige husker da top stykke og andre små ting er lavet i aluminium i stedet for støbe jern.

Talbot lotus sunbeam hill climb.

http://www.youtube.com/watch?v...

Edit:

#15

Ja selvfølgelig skal den da det 🙂




Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Rasmus66 d. 18-04-2012 21:22:57.


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
18-04-2012 21:23:02
Svar/Indlæg:
5258/240
Hvordan kan du få den synet med hydrauliske bremser?

Og kan du ikke fortælle lidt mere omkring det med at du ikke må kører mere end 25km væk og ikke til hverdag?


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 21:25:24
Svar/Indlæg:
20170/383
#17

Stort set alle biler kører rundt med hydrauliske bremser.


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
18-04-2012 21:26:31
Svar/Indlæg:
5258/240
Det var selvfølgelig hydraulisk håndbremse


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 21:27:38
Svar/Indlæg:
8762/174
#17

Igen der er andre regler for rally syn så det er ikke noget problem at få den synet med hydraulisk håndbremse og de andre ændringer vi har fortaget på den.

Det er jo heller ikke ligefrem standard at den kommer med 4 stemplet brembo kaliber og peugeot 406 skiver foran samt alfa kaliber og peugeot 106 GTI skiver bag på 😀

Man må maks køre 25 km væk fra sin bopæl til test af bilen og man skal bevise når bilen skal forsikres til rally brug at man har en anden bil til hverdags brug.

Selvfølgelig kan man snyde med det system og det er der da også folk der gør.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Rasmus66 d. 18-04-2012 21:27:52.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 21:51:26
Svar/Indlæg:
5474/39
#0
fedt lavet endnu et nice bygget bil fra bunden... Jeg tror nok bilen skal køre ordenligt, når du har brugt så meget tid på den. Det er for nice med baghjultræk...

Husk få lavet baghjulstrækket ordenligt. Således trækker jævnt på alle 2 hjul ikke trækker skævt på den ene af de 2. Jeg ved nogle af de gamle E30 bmw gør det...


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 21:59:43
Svar/Indlæg:
8947/160
Sjovt og fedt projekt. Faktisk er den meget tæt på den første bil jeg kørte da jeg som 15 årig "lånte" mor og fars crysler/sunbeam, faktisk havde de 2 efter hinanden. Instrumenterne i den sidste og sikkert også motor var identisk med det der er i din bil. Den sidste de havde blev faktisk solgt til en der skulle bruge den til noget rally. Mener den havde 86hk i originaltrim dengang. Når alt det er sagt må jeg simpelthen tage hatten af for alt det rustarbejde. Jeg har selv lavet masser af rust og hader det som pesten (er udlært mekaniker). Især når man står med sådan et projekt hvor man ikke aner hvor man skal starte eller slutte. Og JO den skal nok blive sjov, en let bil med et hjul i hver hjørne. Baghjulstræk og et godt vægt/kraft forhold, og så selvfølgelig en ren sugemotor. Dét er da det eneste rigtige til sådan en bil. Hvor bor du, jeg må have en tur når den er færdig 😛


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 22:01:09
Svar/Indlæg:
8762/174
#21

Alt hvad der hedder ophæng til bagakslen er forstærket så det ikke kan give sig så meget også er alle gummi bøsningerne udskiftet med nogle nye af en anden type.

Det sjove er dog at bagtøjet har det rigtige lotus spær på 75% 😀

Så jeg kommer til at slå fluerne ihjel med sidde ruden.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 22:10:03
Svar/Indlæg:
5474/39
#23
Lotus er kendt for være godt nok. Jeg har aldrig kendt nogen ejer sådan et bilmærker. Lotus 7 skulle være pæn hurtig bil...

Jeg har lige selv solgt Mazdaen. Jeg ved ikke hvad næste køb bliver. Jeg er lidt fristet til købe en gammel bil med baghjulstræk...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 18-04-2012 22:12:11.


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
18-04-2012 22:10:19
Svar/Indlæg:
1001/5
#21

Det hedder spær (spærdifferentiale). og er noget man kun får på hurtige biler 😛 Det er også noget man kan få til en BMW E30, men det koster! (især hvis det skal være rigtig original spær, og ikke den billige viskosspær man finder på 325IX modellen.


#Rasmus66

Fedt projekt!! Vil også gerne selv køre rally en gang jeg får tid og råd til det. 😲 Thumps op herfra! 🙂


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 22:12:21
Svar/Indlæg:
8762/174
#24

Det er en lille hurtig bil sådan en Lotus Seven kører nemlig selv i en 😛 😀

140 hk til at trække 540 kg bil = pænt hurtigt acceleration 😀


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 22:16:17
Svar/Indlæg:
5474/39
#25
Jeg ved ikke så meget om det. Jeg ved bare, at hvis trækker skævt så er spærdifferentialet ikke godt nok...

Det skal bare være i orden på en baghjulstrukken bil. Derfor, at jeg køre med forhjul træk.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 18-04-2012 22:22:14.


Sheik3n^
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 22:18:32
Svar/Indlæg:
359/63
Afsindigt fedt projekt! Bliv endelig ved med at føre opdateringer herinde :)


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 22:28:35
Svar/Indlæg:
20170/383

#25

Rigtigt mange 4x4-biler til løb, fx challenge og trophy har nu også spær. Men her er der mulighed for at slå det til og fra. Det mest populære er en Air-locker fra ARB. Altså et Pneumatisk-mekanisk spær. Det fungerer super godt 🙂
enkelte 4x4 fra bla. Nissan og Toyota har også originalt monteret diff-spærre. Men det er som regel rent mekanisk eller vakuum betjent.

fx på sådan en dyt her:




#27
Din viden om differentiale og spær er vist lige generel nok. Har aldrig oplevet eller læst om at det skulle være så stort et problem. I øvrigt er et jo langt de færreste baghjulstrukne biler der overhovedet har spær, eller med begrænset slip.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af tom81 d. 18-04-2012 22:32:25.


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
18-04-2012 22:51:17
Svar/Indlæg:
1001/5
#25 Ved skam godt at spær findes i mange biler (også rally og 4x4), det var såmænd bare for at forklare #21 det 😛

Nej jeg har heller ikke hørt om at det skulle være det store problem med at de trækker skævt. Lyder nærmere som om at hjulene eller ophæng er skævt.

Kører selv i en BMW E30 til dagligt og er ganske fint tilfreds med de 129hk sådan en 6-cylindret 320'er med baghjulstræk kan klare.. Det er trods alt kun 1050kg den skal skubbe. 😛


DaWeirdGuy
 
Overclocker
Tilføjet:
18-04-2012 22:58:05
Svar/Indlæg:
89/13
fuck, NICE!


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 23:03:00
Svar/Indlæg:
8947/160
Min S4 har da spær og 4wd, men den er også lavet af dejlige dele fra audi´s motorsportsprogram. 😉 Og så kostede den 965.000kr på dk plader i 94 . Dét var pænt meget dengang.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2012 23:13:31
Svar/Indlæg:
20170/383
#32

"Min S4 har da spær og 4wd"

Nu er det jo også de færreste der kører i en S4, ny som gammel. Og det er altså langt de færreste biler der har spær på differentiale, for eller bag 🙂


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2012 02:05:06
Svar/Indlæg:
8947/160
Helt seriøst troede/tror jeg faktisk at langt de fleste "rigtige" 4wd har spær. Jeg ved ikke om din nissan har det, men landcruiser fra toyota, og landrover med flere er jeg da ret sikker på har spær. Men som sagt er jeg ikke sikker, jeg er ikke "4wd tosse" ja selv en tudse gammel willy´s jeep mener jeg har det. De BURDE ihvertfald have det, det er jo det eneste rigtige i terræn.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2012 10:02:05
Svar/Indlæg:
20170/383
#34

Min Nissan?
Jeg har aldrig nogensinde ejet en Nissan, den på billedet er min gamle Landcruiser.

Land Rover Defender har ikke spær som standard. Derfor man ofte køber ARB air locker og smider på.

Der er stor forskel på om de rigtige 4WD'er har spær eller ej. Nogle modeller Nissan Patrol har, andre har ikke. Det samme gælder for Landcuiser modellerne. Nogle har, mange har ikke.

Og altså, en Willys Jeep var måske engang for mange år siden konge i terræn. Men der er godt nok sket en del siden. Så jeg vil næsten sige den er det eneste IKKE rigtige i terrræn.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2012 12:45:39
Svar/Indlæg:
8947/160
Nu mener jeg ikke en gammel jeep er det eneste rigtige i terræn, men et spær. Og der kan du bare se hvad jeg ved om 4wd, jeg har altid troet det var en nissan. 😳 hehe jeg pudser lige de briller jeg ikke har. 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shutdown d. 19-04-2012 12:47:35.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2012 12:47:54
Svar/Indlæg:
20170/383
#36

Nååh jamen ja. Det er rart at have. Men en god ting at lære det først, uden spær 🙂 Man kan nemt få smadret en masse med spær tilkoblet.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2012 13:59:43
Svar/Indlæg:
5474/39
#30
det ser maks fessen ud lave hjulspin kun er ene af hjulene drejer rundt. Dette var i en 88-89 BMW 320I Coupe. Hvor den trak 40-60 på hjulene. Det var pænt grimt kun var det ene hjul drejede rundt ved hjulspin. p.g.a differentialet ikke tog ved optimalt, men fordel nå man køre. Da det gør nemmere dreje når man ved trækker skævt...

De gamle E30 BMWer skam gode have til blive bygget til race. Jeg overvejer lidt tage til DHB til sommer for se en BMW E30 køre ned af langsiden... Jeg ved, godt bilen ikke bliver Danmarkshurtigebil. Det er mere fordi, at man ved hvor meget tid er blevet lagt i få den klar til Race..


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 19-04-2012 14:09:47.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2012 14:08:22
Svar/Indlæg:
20170/383
#38

ahva.. Tror du har misforstået noget helt her.
Hvis en bil ikke trækker ens på begge hjul har det næppe noget med differentialet at gøre. Men nærmere at et af hjulene bliver bremset lidt af en eller anden grund. I øvrigt er det helt normalt at kun et af hjulene drejer rundt når man vil lave lidt hjulspin, specielt på biler med knap så mange hypper. Og en gammel 320 er altså ikke nogen vild maskine.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2012 14:15:12
Svar/Indlæg:
5474/39
#39
ved det godt, at Dodge Viper spiser en Bmw til morgenmad...

Lidt heste, vil sige std 115-150hk er pænt for en bil til alm køresel...

Den gamle 320 skal nok have en del heste. Da den nok ikke er standart 320I, da den er bygget til race...


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2012 14:21:38
Svar/Indlæg:
20170/383
#40

Igen vrøvler du bare løs uden egentlig at forholde dig til hvad der bliver skrevet.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-04-2012 14:31:29
Svar/Indlæg:
5474/39
#41
Jeg mener bare, at skulle ikke være noget hænger i bremsen eller noget i den stil. Det kan også være ligemeget, da Jeg ikke køre rundt i sådan en bil.
Mazdaen lavede fint hjulspin på begge forhjul. 🙂

Det beviser endnu engang BMW er spild af penge... 🤣


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 19-04-2012 14:32:19.


mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2012 13:05:55
Svar/Indlæg:
4222/223
nice projekt. Dog er det ærgerligt at du har tænkt dig at bruge den til rally


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
21-04-2012 14:05:05
Svar/Indlæg:
6368/477
Det lyder til at du vil have den synes til brug på vejen?

Der skal du huske at du skal have mekanisk håndbremse, man må ikke køre med hydraulisk håndbremse på de danske veje 😛


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2012 21:30:46
Svar/Indlæg:
8762/174
Så blev der lige lavet lidt mere arbejde.

Det er små ting der bliver lavet lige for tiden da jeg venter på en forstærket toppakning til motoren fra England.

Men små ting tager også lang tid at lave.

Benzin tank monteret.




Batteri kasse monteret.







Triptæller system monteret.







Lednings net ude i motorrummet er trukket.




Fronten er færdig nu.




Også fik jeg lavet nogle alu plader inde til instrument brættet så der nogle steder at montere kontakter og hovedafbryder




Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2012 22:21:58
Svar/Indlæg:
8762/174
Nye billeder og en skod video med opstart af motoren med de ny indkøbte 45 mm karburatorer.



















http://www.youtube.com/watch?v...


laerling
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2012 23:49:12
Svar/Indlæg:
922/13
lyder vildt! ❤ ❤


mfcods
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2012 07:45:59
Svar/Indlæg:
4222/223
Jeg synes stadig det ærgerligt at den skal bruges til rally


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2012 12:35:26
Svar/Indlæg:
5474/39
#48
han har valgt skal bruges til det.
Hvad vil du ellers bruge den til?
når nu er lavet til formålet, så skulle han have skiftet mening inden, at blev bygget til rally.

Han ville aldrig få den på danskeplader, da de pænt empty med sådan projekter desvære. De er idag sådan bare en konstruktionsændring er nok til at pladerne ikke må sættes på. Det er nemmer, at få det godkendt i Sverige eller Tyskland. De piller "europladerne af" når det er udenlanske køres med i Danmark. Så ville den danske stat ikke sælge særligt mange biler.

#0
rigtig fedt lavet af dig. Tror også, at du må have brugt mange penge og tid på den bil efterhånden.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Shadowhunter d. 22-05-2012 12:54:43.


Lussiboy
 
Superbruger
Tilføjet:
22-05-2012 12:43:08
Svar/Indlæg:
259/32
Vild rally bil. Det er fed med sådan nogle projekter! :yes: Håber vi ser den i action!


#51
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2012 18:29:04
Svar/Indlæg:
4657/53
Det er noget af et arbejde, jeg havde nok taget en Ford Escort mk 2 da der findes en masse rally dele til den.

Nu har i vel svejset hele karosseri op før der kom maling på, for på billederne ser det nemlig ikke ud til det.

Findes der ikke en anden topstykke til den motor, noget med crossflow.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2012 21:54:02
Svar/Indlæg:
8762/174
#51

Ville også godt selv have haft en Escort mk 1 i stedet, men bare for at være en en smule anderledes så valgte jeg den her i stedet. Den er noget mere sjælden, hvilket så både er en god og en dårlig ting.

Der er blevet svejst rust og malet bagefter på de forskellige områder af bilen når rusten var færdig.

Og nej der findes ikke crossflow topstykker til de motorer.


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2012 21:58:05
Svar/Indlæg:
20170/383

#48

"han har valgt skal bruges til det.
Hvad vil du ellers bruge den til?
når nu er lavet til formålet, så skulle han have skiftet mening inden, at blev bygget til rally."

Åhh ja.. elsker bare dine guldkorn..


#54
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2012 22:41:35
Svar/Indlæg:
4657/53
Fra #52 Der er blevet svejst rust og malet bagefter på de forskellige områder af bilen når rusten var færdig.

Det var ikke det jeg lige mente.

Biler man bruger til race, der fuld svejser man karosseriet/vanger eller falder det fra hinanden ret hurtig.
Samt karosseriet bliver også stiver.

Og men fuld svejsning menes der at man svejser 5cm holder 5cm pause og så 5 cm igen.
Her er et s/h billede af hvad jeg mener.
http://kortlink.dk/b2pp


Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
22-05-2012 23:16:39
Svar/Indlæg:
3636/386
Fedt Rasmus :)

Jeg kan skaffe dig en V8 4.0 Liters med 270 HK, hvis du kan faa plads til den i bilen :) hahaha
Dog skal den hentes i L.A.


Men flot flot projekt!


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2012 23:24:04
Svar/Indlæg:
20170/383
#55

Sådan en Lexus 1uz-fe motor kan nu skaffes ret billigt i UK, så det er der intet specielt i. Den motor bliver brugt i rigtigt mange tuningsprojekter. Det er bare lidt besværligt arbejde at få automatgearkassen til at spille sammen med motorstyringen.

Den har i øvrigt "kun" 245 hk hvis den er fra før 1994 så vidt jeg husker, og 264hk efter 🙂
I øvrigt en superfed motor, og med masser af potentiale til trykladning.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af tom81 d. 22-05-2012 23:26:52.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2012 10:04:24
Svar/Indlæg:
8762/174
#54

Nå okay så er jeg med.

Det er selvfølgelig blevet gjort alle steder samt der er blevet svejst 2 mm plader på vangen foran for at afstive den endnu mere.

og ude i motorummet er der sat to plader fast så fronten ikke kan bevæge sig op af hvis man nu skulle komme ud på en flyve tur med bilen og lander for meget på fronten.

Der desuden mange flere forstærnings plader bag i også.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2012 20:55:23
Svar/Indlæg:
8762/174
Så røg der også det ny indkøbte Pipercross filter på 😀







Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2012 22:24:44
Svar/Indlæg:
8762/174
Så vare det ikke længe inden at bilen skal ud og køre sit første løb.

Den er blevet test kørt for nyligt og der var lidt koblings problemer som viste sig at være en slidt trykplader.

Vognbogen har jeg fået så det næste er så bare rally syn også bare almindeligt syn.






















Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2012 22:37:59
Svar/Indlæg:
3854/175
Nice, en lille video med lyden af den kunne være sejt 🙂

Har du et GoPro kamera eller noget, så du kan optage når du kører? 🙂


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2012 21:20:15
Svar/Indlæg:
8762/174
#60

Har ikke noget GoPro kamera endnu.

Men hvis du vil sponsorer et så siger jeg ikke nej 😀


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2012 21:45:49
Svar/Indlæg:
3854/175
#61 Måske Hwt vil? 😀 😀 (Og nej det var ikke et tilbud 😉 )

Men hvorfor har du fjernet den video med opstart af den? 😢 😢



Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2012 21:56:31
Svar/Indlæg:
8762/174
#62

Fordi den var i skod kvalitet.

Skal nok få lavet en bedre video, med lidt kørsel på vejen når jeg for anskaffet mig et gopro kamera.


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2012 21:58:10
Svar/Indlæg:
3854/175
#63



Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2012 15:44:34
Svar/Indlæg:
8762/174


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2012 15:47:59
Svar/Indlæg:
3854/175
#65 Okay fed lyd 😛


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2012 15:59:18
Svar/Indlæg:
8762/174
#66

Det larmer også noget mere ind i laden ind det gør udenfor.

Men den lyder gal nok, hvilket den også er når man køre i den 😀

Alt under 3500 rpm sker der ikke så meget, men alt over trækker den som død og helvede.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-07-2012 17:36:30
Svar/Indlæg:
8762/174
Bilen blev rally synet i mandag sidste uge og i morgen skal den så til almindeligt syn og have plader på 😀

Så både i dag og i går har den gamle og mig rodet og reageret med at få lys osv til at stå rigtigt og kørt en del rundt i bilen for at tjekke om den nu også køre som den skal.
















Bilen er faktisk klar til at komme ud og køre løb nu.



Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2012 19:01:08
Svar/Indlæg:
8762/174
Lige en lille update.

Har været ude og køre to løb nu. Først Jysk/Fynsk Fejde som det første og kørte classic sprint i Silkeborg i weekenden.

Lidt billeder fra sidst nævnte.




























#70
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2012 21:17:39
Svar/Indlæg:
3100/53
Hold da kæft et flot stykke renoveringsarbejde!

Godt gået! :) Den ser skøn ud:D


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-08-2012 21:47:33
Svar/Indlæg:
8762/174
#70

Tak m8

Det er måske også lige værd at nævne at bile ner blevet rullet.

Den har desværre kun 106 hk med de dele der sidder på den nu, men moment kurven er lige i øjet så den trækker som død og helvede fra lave omdrejninger.

Så der er lige et vinter projekt med at få lidt flere hypper i motoren. Ved udmærket godt hvad der skal til for at få de hk der mangler det bare mere om jeg kan finde stumperne til det..


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
30-08-2012 13:58:59
Svar/Indlæg:
5258/240
#70

Hvor mange heste er målet?

Og hvad vil du gøre for at nå det?


Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2012 15:25:23
Svar/Indlæg:
644/8
#72 som den gamle shelby sagde, horsepower sells cars, torque wins races :P


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2012 18:54:08
Svar/Indlæg:
8762/174
#72

Et sted imellem 125 og 140 hk er målet.

Der skal andre stempler i motoren også skal top stykket portes lidt mere.

Muligvis også en lidt skrappere knast ind den der sidder i nu. Problemet med de manglende heste ligger i kompressionen på motoren. Standard køre den 9:1 og den skal op og køre 11:1 før der virkelig sker ting og sager plus at stemplerne har en forkert udformning.

Men stumperne er dyre og svære at finde så tænker sådan set lidt på bare at købe en lotus motor og smide i den i stedet for at rode mere med den gamle 1600 ccm motor.