Hej. Står for at skulle udskifte min Core i7 860 med en SB eller en IB core i5, samt skifte fra P55 til z77 chipsæt. Nu har jeg læst i div tråde om OC af SB sker med multiplier (og ikke med "FSB" som hidtil), og i den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber en venlig sjæl vil besvare, så selv jeg fatter det.
Når man OC'er SB med multiplier, deaktiverer man så samtidig speedstepping? (den egenskab der får en CPU til at clocke ned, i idle) Jeg har f.eks set et screendump af en med multiplier på 40. Kører den så med denne hastighed hele tiden, uanset om den laver noget eller ej?
Med en _GOD_ luftkøler, er det så inden for mulighederne at få en 2500K op på 4+Ghz, eller er det kun for vand eller bedre køling? Venter spændt på varmedata for en 3570K.
IB skal stadig have et "K" i navnet for at den er oplåst i multiplieren?
Er der et specielt mobo fabrikat der er bedst til OC?
Håber på lærerige svar 🙂
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 19-04-2012 21:47:21.
1: Jeg har alle strømbesparende funktioner slået til, selvom jeg har overclocket min 2500k. Den kører 100% stabilt, så kan ikke se nogen grund til den skal bruge det ekstra ved idle.
2: Du kan sagtens få en 2500k op på 4GHz, og nok også lidt over, med en god luftkøler.
3: Nu har jeg ikke selv undersøgt om der skal være et k i navnet, for at en ivy bridge er låst op, men mon ikke der skal det? 🙂
4: Nu har jeg kun prøvet at overclocke på 3 forskellige Asus bundkort, men de har alle overclocket til +5GHz, så Asus kan jeg da i hvert fald stå inde for. Andre mærker har jeg desværre ingen erfaring med.
Mht ASUS (som jeg jo har nu), kan det OC fra Windows 7, eller skal man i BIOS for det? Har læst om bl.a. MSI, at der kan man gøre det direkte i Windows, samt at MSI har en _meget_ hurtig POST, så boottiden er væsentligt kortere (læst i test af MSI Z77 her på siden)
Mht ASUS (som jeg jo har nu), kan det OC fra Windows 7, eller skal man i BIOS for det? Har læst om bl.a. MSI, at der kan man gøre det direkte i Windows, samt at MSI har en _meget_ hurtig POST, så boottiden er væsentligt kortere (læst i test af MSI Z77 her på siden)
Boot tiden på det MSI bundkort jeg testede var ihvertfald vandvittig, og jeg har endnu ikke fundet et Z77 bundkort der har haft så hurtig boot tid.
Bundkort til overclock vil jeg også anbefale det MSI vi har testet her på siden. Det var utrolig nemt at rode med, og jeg ramte jo også 5.2Ghz
Takker. Jeg kan dog ikke se hvordan på det testede MSI z77 her på siden. Der kan jeg kun se en "base multiplier", men det findes måske på en undermenu?