Er min harddisk deffekt efter det her?

HDD/SSD/RAM d.  22. april. 2012, skrevet af SkylineGTR
Vist: 1121 gange.

SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-04-2012 12:34:43
Svar/Indlæg:
2011/185
Jeg downloaded lige crystal disk info for lige at se hvordan mine harddiske har det og ved den ene af mine 1 TB Western Digital caviar black harddiske er der en advarsel, som det kan ses her under på billed:




Jeg er lige nu i gang med at teste harddisken med western digital´s egen værktøj for at se om den kommer med noget også. Det skulle dog tage et par timer at køre igennem i følge programmet. Så der kan jeg ikke lige sige noget om i nu.

Men hvad mener i om det. De er ved de 2 steder hvor der er gul den skulle være gal. Altså er det noget jeg bør være bekymret for eller er det programmet som failer?
Ubehage
 
Superbruger
Tilføjet:
22-04-2012 12:56:37
Svar/Indlæg:
905/100
Det tyder på en fejl. Men det kan også godt være en "falsk positiv".

Hvis den anden test melder 0 fejl, så ville jeg finde endnu et program at teste med; og derefter lade flertallet bestemme 🙂


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-04-2012 13:01:27
Svar/Indlæg:
2011/185
Har testet med WD program nu og den fejler i den hurtiger test også. Så noget lader til at den ikke har dte så godt igen:




Men hvad mener i?


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
22-04-2012 13:07:37
Svar/Indlæg:
3222/204
-> #0 Ville teste dine diske med Regenerator så er du sikker på ikke at have bad sectors på dem, hvis der er så kan HDD Regenerator reparere dem, men så er det nok på tide at se sig om efter en ny disk (forudsat er der er bad sectors på dem)

http://www.dposoft.net/#b _hddhid


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Silent Sniper d. 22-04-2012 13:08:11.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-04-2012 13:14:02
Svar/Indlæg:
2011/185
#3 Ja jeg er bange for at en ny harddisk er nødvendigt. Prøver lige det program du fårslår efter jeg har lavet backup. Også vil jeg ellers lige prøve at kontakte western digital omkring garanti. For drevet er under 3 år gammel i nu.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
22-04-2012 14:57:51
Svar/Indlæg:
4981/47
Prøv at bruge Speedfan og Tryk på Analyze knappen engang 🙂

Men det tegner bestem ikke godt ligefrem med de stats 😕


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-04-2012 20:26:48
Svar/Indlæg:
2011/185
#5 sorry jeg først lige svare nu. Jeg har lige taget backup. Jeg kan da godt prøve med speedfan. Jeg er dog nettop lige nu i gang med at teste med HDD Regenerator og den melder om bad sectors i vært fald også.

Så 3 programmer melder om fejl, så er der altså et eller andet galt i vært fald.

har jeg så detsuden nu lige afprøvet med fanspeed og den melder fejl på samme område som crystal disk info kommer med og fik detsudne den her info:

Almost every EIDE or SATA hard disk includes S.M.A.R.T. data. That information is collected by the drive itself and contains data that the manufacturer considered relevant to check reliability. The data is made up of several attributes that have a current value, a worst one, a threshold, some raw data, and some flags. Basically, when any attribute's current value is below its threshold, the hard disk is considered unreliable and likely to fail. By using several techniques, this report tries to give a wider range of info, basing its analysis on advanced comparisons with normal values based on real hard disks and on expert-like checks. The final results are not to be taken as an absolute truth, but they are a very good approach to what a professional would say about your hard disk status.
Your hard disk is a WDC WD1001FALS-00J7B0 with firmware 05.00K05.
Your hard disk is not in the current database.
Your hard disk's temperature is 32C.
New hard disks are added as soon as valid statistics can be computed.
Come back soon to check your hard disk against a new database.
Your hard disk's S.M.A.R.T. attributes are now being analyzed and a full report about the reliability, health and status of your hard disk is generated:
Your hard disk is not below any attribute threshold. This is good.
Your hard disk was never below any attribute threshold. This is good.
Since your hard disk is not in the current database, overall ratings and pictures will be based upon realistic values, but you should carefully check the results.

Attribute Current Raw Overall
Raw Read Error Rate 200 0 Good
Spin Up Time 242 7858 Very good
Start/Stop Count 98 2794 Very good
Reallocated Sector Count 200 0 Good
Seek Error Rate 100 0 Very good
Power On Hours Count 95 4031 Very good
Spin Retry Count 100 0 Very good
Calibration Retry Count 100 0 Very good
Power Cycle Count 99 1362 Very good
Power Off Retract Count 200 243 Very good
Load Cycle Count 200 2794 Very good
Reallocated Event Count 200 0 Very good
Current Pending Sector 200 68 Watch
Warning: Current Pending Sector looks critical.
Offline Uncorrectable Sector Count 200 66 Watch
Warning: Offline Uncorrectable Sector Count looks critical.
Ultra DMA CRC Error Rate 200 0 Very good
Write Error Rate 200 0 Very good


All of the attributes of your hard disk have normal values. This is good.

NOTE : your hard disk has 68 pending sectors. Those are sectors that couldn't be properly read and that the hard disk logic is waiting for a write operation to try to remap to a spare sector (if available). According to the Reallocated Sector Count attribute, your hard disk seems to have available spare sectors. A simple disk surface scan won't be enough to force the remap operation. You need a read/write surface scan to remap the sector. The best option should be a tool that knows about what should be read from that sector so that it has some option to apply the best fix to the missing data.

NOTE : your hard disk has 66 offline uncorrectable sectors. Those are sectors that an offline scanning found as unreadable. Offline scanning is a process that can be automatically started by the hard disk logic when a long enough idle period is detected or that can be forced by some tool. Those unreadable sectors are identified and the hard disk logic is waiting for a write command that will overwrite them to try to remap them to spare sectors (if available). According to the Reallocated Sector Count attribute, your hard disk seems to have available spare sectors. A simple disk surface scan won't be enough to force the remap operation. You need a read/write surface scan to remap the sector. The best option should be a tool that knows about what should be read from that sector so that it has some option to apply the best fix to the missing data.


The overall fitness for this drive is 0%.
The overall performance for this drive is 98%.
The link to get back and see a new report about this hard disk in the future is this. Consider that new hard disks and new checks are added over time.



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af SkylineGTR d. 22-04-2012 20:48:04.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
22-04-2012 22:27:15
Svar/Indlæg:
4981/47
Normalt ville det ikke tælle som en defekt med 120+ replaced sectors på de 3år? du har haft den.

Men når den ikke kan skifte dem ud, så er det en defekt 😛

Reallocated Sector Count 200 0 = Ret skidt når der er 120+ sectors der venter på at blive udskiftet, burde helt sikkert ikke stå på 200 / 0

Reallocated Event Count 200 0 = samme som overstående, burde ikke stå på 200 / 0.

Current Pending Sector 200 68 = x antal sector der venter på at blive udskfitet (hvilket burde være sket undervejs løbende)

Offline Uncorrectable Sector Count 200 66 = samme som overstående, disse er blot fundet af disken selv (offline scan), fremfor under brug af disken.

Ultra DMA CRC Error Rate 200 0 = Ingen CRC fejl grundet dårligt kable eller lign.

Så jeg vil bestemt mene den er defekt eftersom disken ikke benytter sig af sine 256/512/1024+ backup sectors den netop har til rådighed 🙂


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-04-2012 23:00:28
Svar/Indlæg:
2011/185
#7 Jeg er apselut enig i at den er deffekt og som du kan se på billed her under. Melder alle 4 programmer fejl på den samme harddisk. Så det kan umuligt være en program fejl eller ligene når 4 programmer melder fejl og der blandt WD´s egen program. Samtiddigt har jeg lige formateret min PC i går, så det kan heller ikke skyldes en fejl i windows. Samtiddig har jeg testen den anden 1 TB disk jeg har som er arkurart magen til den deffekte og den går fint igennem WD´s program udne fejl.

Billed:




Så jeg må sige mig apselut enig i at den er deffekt. Så det næste må blive at jeg piller den ud af pc i morgen og ser om jeg kan køre en RMA sag direkte ved western digital. Det skulle jo have 5 års begrændset garanti hos dem selv. og en ny drev magen til koster jo immer væk 1000 kr. Så vil helt sikkert lige se om jeg ikke kunne få en ny på RMA.

tak for alle jeres svar og detsværre en deffekt harddisk rigerer 😩


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
22-04-2012 23:04:17
Svar/Indlæg:
3222/204
-> #8 Du tager bare S/N nummeret på disken, og tjekker her:
http://support.wdc.com/warrant...

😉


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-04-2012 23:08:11
Svar/Indlæg:
2011/185
#9 takker for link 🙂


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
22-04-2012 23:15:25
Svar/Indlæg:
4981/47
Skulle undre mig meget hvis de ikke bare sender dig en ny med det samme så længe den er under garati 😉

SMART stats kan ikke lyve 🙂 Og er ret sikker på de kommer frem til den samme konklusion som vi er her, meget hurtigt efter modtagelsen 😛


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-04-2012 23:19:48
Svar/Indlæg:
2011/185
#11 ja det er i vært fald mit håb. Ikke mindst fordi jeg i sin tid valgte nettop western digital da de skulle være de mest stabile harddidske frem for samsung, maxtor, seagate og alle de andre mærker, men som det kan ses kan selv det bedste fejle som alt andet elektronik.


SkylineGTR
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2012 14:46:06
Svar/Indlæg:
2011/185
En lille update:

Så har UPS været her i dag med en ny og frisk harddisk direkte fra WD RMA afdeling. Disken er helt magen til min gamle dog med helt ny garanti (produkceret 4 maj 2012) også er den nye endda væsenlig hurtiger end mine gamle 1 TB drev. De gamle lå på max 90 MB/s læse/skrive, mens den nye lillger meget tæt på 120 MB/s.

Kørte lige for sjov en bench på gamle 1 TB og den nye 1 TB drev. Bemærk diskene er helt magen til hinanden, den ene er bare 3 år gammel og den nanden er helt ny og med værd sin firmware årgang. Gamle disk til venstre og den nye drev til højre. Jeg lader billed tale for sig selv. Og ja bægge de gamle diske har altid lagt på ca. max 90 MB/s.




Så ikke alene en ny disk, den er også hurtiger. Så det var helt sikkert værd lige at betale porto for at sende gamle disk afsted. Min pointe er at, har du en deffekt WD harddisk som er over 2 år gammel. Så se at få den sendt direkte ind til WD i stedet for 😀


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SkylineGTR d. 10-05-2012 14:47:12.