Hvad skal man købe?

HDD/SSD/RAM d.  22. april. 2012, skrevet af JensK
Vist: 770 gange.

JensK

Superbruger
Tilføjet:
22-04-2012 21:56:06
Svar/Indlæg:
452/80
Hey folkens.

Jeg står og tænker lidt i at opgradere computeren lidt (det kan jo ramme :P), og tænkte derfor lidt på hvor jeg skulle starte, og kom derfor frem til at det kunne være man skulle se lidt på nogle SSD'er. Jeg kan dog fornemme at jeg godt kunne risikere at fare lidt vild i den jungle, og jeg er ikke en gang sikker på at det er det rigtige sted at starte. Anyway, lad mig starte med min computer:

Asus Rampage II Extreme
i7 920 (@3300)
2x3 GB Mushkin 998782es (overvejer om jeg skal købe 6gb mere, omend det godt kan være jeg skulle nuppe 12 gb andre da de Mushkin er ret dyre)
GTX 570
650w Corsair GPU
2x 1TB Samsung F3.

Umiddelbart, som jeg skrev, så tror jeg ikke jeg vil vinde voldsomt meget på at bytte så meget andet ud. Måske en anden CPU på et tidspunkt, men 920 holder vel reelt stadigvæk? Altså ender jeg må at tænke i SSD'er. Så er spørgsmålet så, kan det betale sig og vil jeg kunne mærke forskel? Og er forskellen til at købe for penge? Jeg bruger primært maskinen til at spille på (en skøn blanding af spil, ligefra WoW til hvad der nu lige er på mode af nyere spil).

På forhånd mange tak,
Anonym202158143552

Elitebruger
Tilføjet:
22-04-2012 22:28:40
Svar/Indlæg:
3671/66
En Vertex 4 eller Samsung 830 vil jeg anbefale som SSD.
Derudover kan du jo smide din CPU op på lidt højere MHz (3,8-4GHz fx). Ellers bare endnu et GTX 570 til SLI, hvis der er brug for det. Så burde den maskine være ganske kraftig.

JensK

Superbruger
Tilføjet:
22-04-2012 22:45:06
Svar/Indlæg:
452/80
mm, overvejer også at smide lidt flere MHz efter den. Der var bare en default OC fra bundkortets side der kørte 3.3, så den nuppede jeg til en start (og har så ikke fået gjort så meget ved det siden). Mht. GPU så spiller jeg pt mest WoW, hvilket ikke understøtter 2 GPU'er, ellers var det også den første ting jeg havde hoppet ombord i :)

Vil Vertex 4 eller Samsungen outperforme sådan de F3'ere i raid, eller skal jeg have fat i 2 af dem hvis det er?

Anonym202158143552

Elitebruger
Tilføjet:
22-04-2012 23:58:16
Svar/Indlæg:
3671/66
Hvis CPU'en bliver for varm, kan du evt. købe en ny CPU-køler. Jeg i hvert fald anbefale at clocke den derop. Hvis du ikke er helt klar på hvordan du bærer dig ad, er jeg sikker på HwT vil hjælpe.

Ja, de omtale SSD'er vil i de fleste tilfælde yde flere gange så meget som dine F3'ere. Jeg synes personligt en SSD er værd en opgradering.

Buggy11

Superbruger
Tilføjet:
23-04-2012 11:52:43
Svar/Indlæg:
212/57
Ved godt at det ikke er min tråd, men står også selv i samme situration. Har kigget på denne ssd http://www.komplett.dk/k/ki.as... . Vil den ikke kunne fungere ordenligt? Den er noget billigere end samsung og intels, hvad er der at hente for de ekstra bucks ?

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
23-04-2012 12:01:22
Svar/Indlæg:
6368/477

Hey folkens.

Jeg står og tænker lidt i at opgradere computeren lidt (det kan jo ramme :P), og tænkte derfor lidt på hvor jeg skulle starte, og kom derfor frem til at det kunne være man skulle se lidt på nogle SSD'er. Jeg kan dog fornemme at jeg godt kunne risikere at fare lidt vild i den jungle, og jeg er ikke en gang sikker på at det er det rigtige sted at starte. Anyway, lad mig starte med min computer:

Asus Rampage II Extreme
i7 920 (@3300)
2x3 GB Mushkin 998782es (overvejer om jeg skal købe 6gb mere, omend det godt kan være jeg skulle nuppe 12 gb andre da de Mushkin er ret dyre)
GTX 570
650w Corsair GPU
2x 1TB Samsung F3.

Umiddelbart, som jeg skrev, så tror jeg ikke jeg vil vinde voldsomt meget på at bytte så meget andet ud. Måske en anden CPU på et tidspunkt, men 920 holder vel reelt stadigvæk? Altså ender jeg må at tænke i SSD'er. Så er spørgsmålet så, kan det betale sig og vil jeg kunne mærke forskel? Og er forskellen til at købe for penge? Jeg bruger primært maskinen til at spille på (en skøn blanding af spil, ligefra WoW til hvad der nu lige er på mode af nyere spil).

På forhånd mange tak,

JensK skrev d. 22-04-2012 21:56:06

Har du to RAM blokke i et board der køre med tripple channel? Du skal da ihverfald udnytte tripple channel til at starte med, og så er 3GB RAM måske lige i underkanten. Jeg er selv fortaler for at man ikke ligger inde med ret meget, da det bare ikke er nødvendigt, men måske du skal overveje 6GB i 3 blokke.

JensK

Superbruger
Tilføjet:
23-04-2012 12:56:49
Svar/Indlæg:
452/80
Hey, nej det var mig der fik vendt det om. Der skulle have stået 3x2 gb :) Brainfart herfra.

Det lyder spændende med den harddisk. Det vil jeg stærkt overveje! Er der forskel på størrelserne på dem i forhold til ydelse?

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2012 17:06:34
Svar/Indlæg:
8947/160
SSD er klart den vildeste opgradering jeg har mærket siden jeg købte et voodoo2 kort for rigtig mange år siden (lol 14 år siden faktisk 😲 ) . Når man først HAR haft en velfungerende ssd er det virkelig svært at gå tilbage til alm diske.