Føniks: Selvfølgeligt handler det for jer om at banke salget op. I ville vel aldrig gøre det, hvis det var en dårlig forretning?
Det er enormt effektiv marketing at "høste likes" på facebook, om det så er gennem velgørenhed eller konkurrencer. For hvert eneste like fra en teenager, er der vel omkring 100 andre der ser jeres navn poppe op på deres facebookside.
Altså, hvis I donerer en krone for hvert like, betaler I en øre for hver person der ser jeres navn på facebook. Dette er enorm billig reklame (som tilmed ikke forsvinder i AdBlock).
Derfor er jeres formål ved en sådan kampagne også enormt nem at gennemskue, nemlig at banke salget op. Eller rettere: Det kommer hvertfald meget hurtigt til at ligne at dette er jeres formål.
Så kan man så mene om dette er en god eller en skidt ting. Det er vel en win/win situation for føniks/velgørenhed. Men røvirriterende for os privatbrugeres færden på facebook.
Efter min mening, hvis jeres formål med kampagnen virkeligt er at vise at I som virksomhed kan gøre en forskel mht. velgørende formål, så bliver I nødt til at gøre noget mere drastisk. Som fx. at donere en procentsats af overskuddet hvert år (Og så kan i blære jer med det på facebook, hvis I da har overskud). Eller, hvis I virkeligt mener at facebook og likes er vejen frem, så donér et ikke-ligegyldigt beløb (fx 50 kr) for hvert like i løbet af en hel uge, og så kør videre som normalt bagefter.
I det hele taget: Lige så snart jeres donation afhænger af "hvor mange" / "hvor meget", så lugter det langt væk af at I bare prøver på at skaffe kunder til butikken. Og fred være med det, men budskabet, som I påstår I prøver at vidrebringe, drukner.
Puuha.. Sikke en smøre..