Videokonvertering - hjælp til opstart

Software d.  24. april. 2012, skrevet af kbr100
Vist: 1254 gange.

kbr100

Superbruger
Tilføjet:
24-04-2012 09:56:57
Svar/Indlæg:
313/103
Hej

Jeg vil i gang med at lægge mine bluray og DVD skiver ind på computeren så de er tilgængelige på mit lokale netværk for diverse afspillere og computere.

Det drejser sig først om at få min drengs børne DVD'er lagt ned på et SDHC-hukommelseskort som kan afspilles i den bærbare DVD-afspiller vi har til bilen (Philips PD7060/12). I det produkt understøttes komprimeringsformaterne DivX og MPEG4
(link: http://www.philips.dk/c/mp3-og... )

Disse formater, har de noget at gøre med filformatet, eller er det 2 forskellige ting? Fx kan en avi-fil være i MPEG4 format? Jeg er lidt forvirret på dette område. Hvad skal jeg indstille i konverteringsprogrammet så ovenstående bærbare DVD-afspiller kan afspille filmene?

Hvilket konverteringsprogram vil I anbefale? Jeg har søgt nettet tyndt og prøvet et par stykker i trial, men jeg vil alligevel høre jeres forslag.

Og så måske et lidt naivt spørgsmål lige til sidst. Så længe jeg har købt skiven, så er det lovligt at overføre filmen til dataform?

Mvh.
Kenneth
morra19

Moderator
Tilføjet:
24-04-2012 10:01:45
Svar/Indlæg:
2672/468
Jeg bruger handbrake. Det har også mulighed for at splitte dvdens afsnit op i hver sin fil. Det er rart med Rasmus klump og 15 episoder på hver DVD.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2012 10:05:27
Svar/Indlæg:
4120/115
Kan DVDdecrypter ikke konverterer direkte til DivX?

Men i det hele taget, så synes jeg det kan give en del problemer, at afspille "pirat" formater på mærkevare udstyr. Hvis de bare har noget der lugter af forbindelser til film industrien, eller bare vil holde deres sti ren, så gør de jo et stort nummer, ud af IKKE at kunne afspille den slags formater.

(Men var på den anden side også lidt forundret over at mit på Samsung tv, her den anden dag kunne spille Matroska filer. Ved dog ikke hvilket codec de var komprimeret med, men det er da ellers et format der ofte sidestilles med piratkopiering...)

morra19

Moderator
Tilføjet:
24-04-2012 10:30:21
Svar/Indlæg:
2672/468
#0 Så længe du har købt skiven er det din, og du må gøre med den præcist hvad du vil inden for hjemmets 4 vægge.

Kan afspilleren kun afspille DivX i MPEG4, ja så er det jo bare det format du skal have den ud i. DivX plejer at være *.avi format.

Jeg tror ikke producenterne tør at fjerne mulighederne for afspilning af videocodecs i deres apparater, da SmartTV funktionaliteten er en stor salgsparameter.

Jeg afspiller sågar MP4 video med hardware acc. på min Ipad. Har lagt en masse pingu, Rasmus klump og Byggemand bob over på den. Det spiller super.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af morra19 d. 24-04-2012 10:35:23.

kbr100

Superbruger
Tilføjet:
24-04-2012 12:13:59
Svar/Indlæg:
313/103
Okay, så er det på plads med loven.

Og mente nok avi-formatet havde en rolle at spille. Så det er altså ikke dét som afspilleren begrænses af, det er DivX Mpeg4?

kleth

Superbruger
Tilføjet:
24-04-2012 12:29:17
Svar/Indlæg:
1/0
Avidemux http://fixounet.free.fr/avidem... er fremragende til det meste og har command line interface for scripting.
Handbrake er super, specielt batchin delen, men meget begrænset i codec udvalg.
På linux plejer jeg at bruge Devede, til at lave DivX til vores bærbare Philips DVD, der findes en Windows udgave http://www.majorsilence.com/de... .

Jeg kan anbefale at lave et test-matrix med codecs og konvertere en lille video i forskellige kombinationer af video- og audio codecs, så det er hurtigt og nemt at teste og dermed finde den rigtige kombination til afspilleren.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af kleth d. 24-04-2012 12:30:43.

clokker

Superbruger
Tilføjet:
24-04-2012 16:27:28
Svar/Indlæg:
755/6
dvd fab kan alt...mpg4 fx., 😛

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
24-04-2012 16:36:00
Svar/Indlæg:
4982/47
Handbrake er af fortrække hvis man har en Bulldozer Cpu da dennes kompiler er opdateret til de "nye AMD instruktioner" (Handler vist mere om at Intel spænder ben ifh til korrekt implementering i compilers, instruktionerne skulle være noget nær 100% identiske i bund og grund)

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
25-04-2012 06:01:16
Svar/Indlæg:
4033/364
Dvdfab er betalingssoftware - men dens DVD ripper funktion (samme program) er free.

så du bruge DVDfab til HDD , og handbrake (vil tro at legacy Classic vil virke (da det er MPEG4 som din philips understøtter).

Det kan være at du skal lege med extensionen (det efter ".") , fx kalde den film.avi , film.mp4, film.m4v , film.divx

mit samsung tv kan sagtens afspille film fra handbrake, men det kræver at filen hedder .mp4 - hvis den hedder m4v virker det ikke..så den skal omdøbes først..

Et andet alternativ med lidt flere outputmuligheder er freemake.com - der kan du vælge AVI format.

ellers vil jeg mene at hvis du laver det i encoderen fra divx.com i divx4 format, burde det virke..

Men prøv dig frem i handbrake eller et andet freemake , mediaencoderhq.com eller andre.

ifølge philips hjemmeside står der godt nok mpeg4 understøttes, men i deres support står der at det skal være divx med extensionerne .avi eller .divx

Fairusewizzard kan bruges, men free versionen kan "kun" klare 700mb filer (hvilket er fint til din philips i bilen)

ellers kig her:
http://www.videohelp.com/dvdba... ;33

kbr100

Superbruger
Tilføjet:
26-04-2012 11:43:24
Svar/Indlæg:
313/103
Jeg har prøvet freemake og det er lidt blandet fornøjelse. Det er nemt og hurtigt at sætte op, men jeg oplevede at nogle konverteringer af Shaun The Sheep blev udne lyd og i dobbelt hastighed når afspillet. Fx konverterede jeg de første 3 afsnit og kun den første blev normal med afspilningshastighed og lyd.

Jeg håber at få mere tid i weekenden til at prøve nogle flere programmer og settings af. Kan fornemme at det er noget man skal opøve sig noget erfaring i at konvertere og se hvad der passer bedst til ens afspillere.

kbr100

Superbruger
Tilføjet:
27-04-2012 23:09:23
Svar/Indlæg:
313/103
Har prøvet nogle forskellige. Og DVDFab er fint til at rippe DVD'en og samtidigt få det i det rigtige format, DivX, med det samme. Handbrake kan ikke lave DivX sådan som jeg ser det og derfor kan jeg ikke bruge dette program til at lave formater min bærbare DVD-afspiller kan "spise", da den kun vil have DivX.

Men selvom jeg kun bruger ripperfunktionen af DVDFab, så har jeg stadig en trial på 30 dage og deres logo er skrevet i øverste venstre hjørne de første ca. 20-30 sek af rippet. Gætter det logo forsvinder når man køber licens.

kbr100

Superbruger
Tilføjet:
28-04-2012 20:42:58
Svar/Indlæg:
313/103
DVDFab virker til at være rigtig godt. Det kommer i en open source version, som jeg har downloaded. Men jeg kan umiddelbart ikke få det installeret. Kan nogle hjælpe mig til at få opensource versionen installeret?

Open source linket:
http://www.dvdfab.com/opensour...

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
29-04-2012 00:00:13
Svar/Indlæg:
4033/364
Det ser mere ud til at det er selve systemfilerne, så der er ikke nogen GUI - så mit gæt er at man kan bruge det i stedet for FFMPEG...

kbr100

Superbruger
Tilføjet:
29-04-2012 08:06:37
Svar/Indlæg:
313/103
Det forstår jeg ikke rigtig 😳

Betyder det at jeg skal installere den normale version, og så lægge opensource-delen ovenpå, eller hvordan?

🙂

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
29-04-2012 08:29:31
Svar/Indlæg:
4033/364
Det betyder at hvis du kan programmere så kan du bruge deres tilrettet version af ffmpeg - . Det er ikkeprogrammet som er opensource, men den del som konverterer.

Så det er nok nemmere at bruge en anden encoder , hvis du ikke betaler for dvdfab.

kbr100

Superbruger
Tilføjet:
29-04-2012 08:42:02
Svar/Indlæg:
313/103
OK, tak.