Så vidt jeg er informeret, så løber strømmen til RAM ikke igennem NB, men bliver leveret fra VRM modulerne omkring CPU soklen. Her er det så RAM controlleren der bestemmer hvor meget strøm de får, denne er integreret i CPU'en på 2011 soklen.
Om det er PSU eller CPU er svært at sige, men jeg ville slet ikke udelukke CPU så hurtigt, og jeg hælder aller mest til at det er CPU end PSU, men nu har du vel sendt PSU afsted til RMA, så bliver det spændende at se hvad der sker der.
Du skriver at du har Asus Rampage IV bundkort. Både formula og Extreme har målepunkter på selve bundkortet. På mit formula kan jeg se at målepunkterne er lige over det store ATX stik, lige bag ved de 4 knapper der kan (de)aktivere PCIe slots. Der står printet direkte på kortet hvilke punkter der måler hvad, og så har du en gnd (ground) hvor minus skal være, og plus skal så være på "DRAM_CD", så kan du måle præcist hvor meget volt der løber til dine RAM. Hvis denne er over 1.65 er det sikkert derfor dine RAM futter af, og så er det CPU'en der er sønderen.
Du spørger om du ikke bare kan kigge i BIOS.. Jo, det kan du godt, men BIOS måler ALDRIG præcist, og du kan faktisk ikke stole på det den skriver, da det kan variere helt vildt med den faktiske spænding. Jeg har selv set op til 20% forskel fra hvad BIOS skriver og til hvad der måles. Så er det jo bare rigtig fedt at have sådanne målepunkter, så man kan kontrollerer at der ikke løber for meget eller for lidt strøm forskellige steder.