Kan CPU fysisk dræbe RAM?

Bundkort / CPU d.  24. april. 2012, skrevet af ToFFo
Vist: 1217 gange.

ToFFo

Overclocker
Tilføjet:
24-04-2012 21:12:53
Svar/Indlæg:
46/2
Som overskriften siger.

Jeg er pissed off. Jeg har aldrig set lignende problem før.

Jeg har en Core i7 3960X processor, som (måske) har slået mine RAM blokke ihjel!

Jeg har mistet 2x G.Skill Ripjaw Z 2133MHz på det og en enkelt stang Corsair Vengeance...

Har prøvet det i 2 bundkort...

ASUS Rampage IV Extreme - 1 RAM modul killed.

ASUS Rampage IV Formula, helt nyt, fik det i dag. - 2 RAM moduler killed.

Jeg fatter ikke processoren kan være skyld i det. Og jeg har svært ved at tro det er strømforsyningen, da det kun var ram blokke der sad i specielle DIMMs.

Hvis vi nu antager at det er sådan her bygget op.

1+2 (CPU sokkel) 3+4

Så er det kun RAM blokke monteret i DIMM 2 og 4 der er futtet af. Det sker kun når jeg forsøger at køre Quad channel lader det til. Jeg kan sagtens køre med 2 RAM moduler.

Kører jeg med mere risikerer jeg at få BSOD.

Jeg har fået 2 BSOD's. 0x1E og 0xD1. Tvivler på det er driver relateret.

Nogen bud?
wolver

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2012 21:22:03
Svar/Indlæg:
652/24
Jeg tror næppe det er CPU'en, det er ihvertfald noget jeg ALDRIG har hørt om før.
Specielt når man tænker på at CPU'en ikke har direkte kontakt med ramblokkene...

Tror mere du skal kigge på din strømforsyning, jeg mener det er 3.3v linjen som specifikt bruges til bla. rammene.

Det kan også godt være at dit første bundkort, lavede så meget skade på dine ram blokke at de var på grænsen til at dø ud.. hvilket så skete idag.

Rent gæt dog :)

ToFFo

Overclocker
Tilføjet:
24-04-2012 21:36:01
Svar/Indlæg:
46/2
Det skulle undre mig... Det er dog muligt. Synes bare det er underligt det KUN sker når jeg forsøger quad channel.

Det er en Corsair AX850 strømforsyning. Det er da kvalitet skulle jeg mene. Og har brugt den længe uden problemer. Omkring et års tid vil jeg tro :)

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
24-04-2012 21:38:58
Svar/Indlæg:
6368/477
RAM controller sidder jo i CPU'en. Hvis du har en RAM controller der overvolter ret voldsomt er det måske muligt. Prøv evt. med et bundkort med målepunkter, at måle hvor meget volt (med multimeter naturligvis) hvor meget strøm der løber til dine RAM.

Det kan også bare være at den RAM controller futter RAM af i ny og næ fordi den keder sig 🤡

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2012 21:44:43
Svar/Indlæg:
2958/84
For at køre quad channel, skal man så ikke have ram i alle DIMM'erne ?

ToFFo

Overclocker
Tilføjet:
24-04-2012 21:48:27
Svar/Indlæg:
46/2
#3 - Det var præcis det jeg tænkte. Men jeg har ikke noget måleudstyr. Jeg har ikke, og har aldrig, overclocket min processor eller mine ram i dette setup.

Jeg bliver kraftedeme RASENDE hvis min Core i7 3960X futter mine ram af. For satan da... Jeg har sgu brugt penge nok allerede. 2 bundkort og nye ram senere.. Svits siger det.

Jeg er pænt vred på det her.

BONUS INFO!:

Hvis jeg slår CPU level up til AUTO i bios crasher maskinen totalt og jeg skal lave hard reset på bios (ud med batteriet) for at få liv i min maskine igen.

Har nyeste bios firmware. Kan det ikke sige noget om at processoren måske har lidt problemer? Hvis jeg ikke engang kan slå CPU level up til AUTO?

Alt står på auto. Alt. RAM kører 1600MHz 9-9-9-24 lige nu. Kører kun med 1 blok. Fik BSOD med 2.

#4 - Ikke på Rampage IV Extreme. Der er plads til 8 ram blokke totalt.

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af ToFFo d. 24-04-2012 21:50:00.

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2012 21:58:27
Svar/Indlæg:
1495/69
Et multimeter koster ikke meget i forhold til dit forbrug af hardware.
http://www.harald-nyborg.dk/se...

ToFFo

Overclocker
Tilføjet:
24-04-2012 22:11:08
Svar/Indlæg:
46/2
#6 - Hvordan skal jeg måle? Eller rettere sagt hvor? Hvis altså jeg skal måle hvad processoren spytter ud. Kan jeg ikke se det i bios? eller på anden måde overvåge om den pumper for meget ud?

Jeg vil prøve at køre Quad channel på arbejde i morgen hvis muligt. Jeg giver dog stadig processoren skylden for ikke at kunne finde ud af at volte rigtigt.

Har jo trods alt prøvet 2 forskellige bundkort og forskellige ram. Eneste jeg ikke har skiftet er strømforsyningen.

Men hvis CPU level up failer, er der så ikke et problem allerede der?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ToFFo d. 24-04-2012 22:17:25.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
24-04-2012 22:54:34
Svar/Indlæg:
4983/48
Jeg tror ikke spændingen leveres fra NB i Cpu´en, det er nok nærmere på selve mobo det sker. Tror slet ikke der kan trækkes så meget spænding gemmen NB uden den dør ret hurtigt, så skulle den være problem tror jeg den ville dø før Ram (som skal kunne holde til op til 1.7v og 80c* uden at dø på stedet @ JEDEC DDR3 ram standard)

At du har andre problemer tyder efter min meningen blot på at PSU´en er problemet istedet, så den ville jeg byttet med en anden for at teste når muligt.

Bios flash kan også havde gjort det hele værre selvom det umiddelbart har virket stabilt nok til af firmware flashe. Det sker ofte ikke selv med direkte ustabile setups, men det kan ske.

Håber du finder fejlen hurtigt for det lyder bestemt som noget der kunne gå hen og blive dyrt ret hurtigt 😕

/E

Man kan også vende den om og sige, når dine Ram dør på stedet som du fortæller det, så har de med sikkerhed fået over 1.7V såfrem skaden er sket pga overvolt uanset hvorfra spændingen hentes 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 24-04-2012 23:08:46.

ToFFo

Overclocker
Tilføjet:
24-04-2012 23:07:20
Svar/Indlæg:
46/2
Jeg flasher normalt ikke når alt virker som det skal. Jeg giver ikke bundkort skylden da jeg har prøvet med 2 forskellige. Jeg vil prøve at RMA min strømforsyning. Og se hvad de vil gøre ved den. Det er bare pisse besværligt...

Men kan det være andet end PSU eller CPU? Mobo burde være helt udelukket da jeg har prøvet med 2 nu.

Det startede sådan her med disse ram. De gamle vengeance er bare døde. Sådan er det. Der røg den ene blok bare.

Men altså ....

Jeg har problemer med det gamle bundkort, så jeg prøver det nye. Jeg sætter alt op. Sætter hele sættet i.. 4x4GB ripjaws kommer i.

Computeren starter fint op og går ind i bios. Og opdager ved en tilfældighed, at der kun er 8gb ram fundet. Det undrer mig da jeg er sikker på jeg har sat alle 4 blokke ORDENTLIGT i. Så viser det sig så, at 2 af blokkene er brændt af ved første opstart. Hvordan det er sket har jeg INGEN anelse om. Men måske har i ret i at det er strømforsyningen. For jeg kan ikke sætte CPU Level Up til. Så crasher bios og kræver hard reset. Så der vil jeg give skylden til enten strømforsyning eller processor.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af ToFFo d. 24-04-2012 23:15:34.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
24-04-2012 23:21:11
Svar/Indlæg:
4983/48
Fik lige lavet en sen edit i #8 😛

Jeg flasher aldrig ved ustabilitet, kører heller 3 timers Memtest86+ inden først så 🙂 Men det er jo ikke et problem så længe mobo POST´er.

Som #1 siger er 3.3.v den laveste volt der kommer fra PSU´en, så det er den der levere forsyningen til ram så at sige, via mobo self og da du har haft fat i 2 af disse, så hælder jeg mest til PSU da der self ikke bliver sendt 3.3v direkte ind i NB.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Cocio21 d. 24-04-2012 23:24:07.

Villads

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2012 23:52:08
Svar/Indlæg:
1495/69
#7 "Hvordan skal jeg måle? Eller rettere sagt hvor?"

Det tør jeg ikke sige ret meget om.
På mit nye Z77 er der lavet målepunkter, men jeg ved ikke med dit.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
25-04-2012 01:14:09
Svar/Indlæg:
6368/477
Så vidt jeg er informeret, så løber strømmen til RAM ikke igennem NB, men bliver leveret fra VRM modulerne omkring CPU soklen. Her er det så RAM controlleren der bestemmer hvor meget strøm de får, denne er integreret i CPU'en på 2011 soklen.

Om det er PSU eller CPU er svært at sige, men jeg ville slet ikke udelukke CPU så hurtigt, og jeg hælder aller mest til at det er CPU end PSU, men nu har du vel sendt PSU afsted til RMA, så bliver det spændende at se hvad der sker der.

Du skriver at du har Asus Rampage IV bundkort. Både formula og Extreme har målepunkter på selve bundkortet. På mit formula kan jeg se at målepunkterne er lige over det store ATX stik, lige bag ved de 4 knapper der kan (de)aktivere PCIe slots. Der står printet direkte på kortet hvilke punkter der måler hvad, og så har du en gnd (ground) hvor minus skal være, og plus skal så være på "DRAM_CD", så kan du måle præcist hvor meget volt der løber til dine RAM. Hvis denne er over 1.65 er det sikkert derfor dine RAM futter af, og så er det CPU'en der er sønderen.

Du spørger om du ikke bare kan kigge i BIOS.. Jo, det kan du godt, men BIOS måler ALDRIG præcist, og du kan faktisk ikke stole på det den skriver, da det kan variere helt vildt med den faktiske spænding. Jeg har selv set op til 20% forskel fra hvad BIOS skriver og til hvad der måles. Så er det jo bare rigtig fedt at have sådanne målepunkter, så man kan kontrollerer at der ikke løber for meget eller for lidt strøm forskellige steder.

ToFFo

Overclocker
Tilføjet:
25-04-2012 15:12:47
Svar/Indlæg:
46/2
#12 - Jeg har ikke sendt den afsted endnu. Eller sendt afsted ved jeg ikke om man kan kalde det.

Jeg sender den til RMA hos mig selv. Så jeg klarer selv at få mig sendt en ny og smidt denne ad helvedes til som defekt.

Jeg fik lige testet mit bundkort lidt her på arbejde. Der var 2 SATA porte der var holdt op med at virke derhjemme på bundkortet. Da jeg satte bundkortet til her på arbejde, i en testbænk, virkede de pludselg.

jeg har også prøvet at køre Quad-Channel. Men Quad-Channel virker ikke da kun 3 af 4 ramblokke bliver set af bios. Alle DIMMs virker. Men bare ikke i Quad setup. Aner ikke hvorfor. Den ser kun 3 blokke.

Jeg prøvede med mit Rampage IV extreme bundkort og en 3930K processor.

Jeg prøvede derefter med et Sabertooth X79 bundkort, og heller ikke her blev alle 4 ram klodser fundet. Så fandt jeg et ASUS P9X79 bundkort frem og det finder alle 4 blokke. WTF!?

BTW, de 4 stænger Gskill Ripjaw som jeg sagde 2 af var døde, er døde. Det er definitivt. De er færdige. Det har enten CPU eller PSU taget sig ganske kærligt af. Det var sgu en kort fornøjelse :(

Kan der konkluderes mere ud fra denne info`?

ToFFo

Overclocker
Tilføjet:
25-04-2012 22:41:14
Svar/Indlæg:
46/2
Jeg har nu bestilt en XFX 1000W Platinum strømforsyning i et raseri-impulskøb.
http://www.komplett.dk/k/ki.as...

Håber satme det er kvali.

Når jeg får bestilt nogen nye RAM, prøver jeg lige igen. Køber 4x4gb igen. Denne gang prøver jeg Corsair Dominator.

Hvis 2 af dem futter af med den nye strømforsyning, kan vi så ikke konkludere at det er et problem med processoren?

Håber lidt rammene futter af. Det er lidt en bittersweet forhåbning. Yes problemet er fundet. Øv nye ram er brændt af 🤣

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ToFFo d. 25-04-2012 22:43:05.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
25-04-2012 22:56:12
Svar/Indlæg:
4983/48
Hvis du bruger det ASUS P9X79 til test, vil jeg mene du kan konkludere at det er nok er CPU´en såfrem det samme sker med ram igen.

Men jeg ville teste det med den nye PSU, overstående mobo, den 3930K Cpu og et nyt sæt ram som du også selv siger. Også derefter skifte Cpu, opstår der fejl pga det er fejlfindingen jo slut 🙂

Det sagt, så har du altså kørt en lidt forvirrende omgang fejlsøgning set udefra, du skulle have startet med PSU´en for at udelukke den og at der med sikkerhed ikke kunne ske skade på andre dele ved efterfølgende tests pga en dårlig PSU.. Jeg har ihvertfald lidt svært ved at kunne følge med nu 😛

Har faktisk nogen Corsair DDR1600 @ 1.8v du kunne låne ifh til om det skete pga direkte overvolt, men det opstod kun i Quad channel "mode" ikke ?

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Cocio21 d. 25-04-2012 23:03:13.

ToFFo

Overclocker
Tilføjet:
26-04-2012 00:14:41
Svar/Indlæg:
46/2
Jo det skete kun i Quad Channel.

Hvis du bruger det ASUS P9X79 til test, vil jeg mene du kan konkludere at det er nok er CPU´en såfrem det samme sker med ram igen.

Tror jeg fik rodet noget sammen da jeg skrev tidligere :)
Jeg testede med 3930K processoren i 3 forskellige bundkort. Sabertooth, Rampage og P9X79 kortet. Alle testet med samme strømforsyning, samme RAM (4x identiske stænger kingston 2gb) samme processor, samme alting.

Men det var KUN P9X79 bundkortet der fandt alle 4 ram blokke. De andre fandt kun halvdelen. WTF?!
Sabertooth bundkortet er splinternyt. Rampage kortet har jeg haft noget tid. Og P9X79, som var det eneste kort der fandt alle ram blokke, har en måneds tid på røven.

Hvad sker der for ASUS? :(
Jeg tager chancen med de nye RAM. Sker det igen så må jeg jo sende processoren til RMA. Og finde et alternativ.

PS.
Jeg får alligevel krediteret min strømforsyning. Den er godt 16 måneder efterhånden. Derfor jeg købte en større. Det var en del af den aftale jeg kunne slippe afsted med.

PPS.
Tusind tak for tilbuddet, men nye RAM er på vej :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ToFFo d. 26-04-2012 00:17:23.

ToFFo

Overclocker
Tilføjet:
27-04-2012 20:46:10
Svar/Indlæg:
46/2
Hey alle!

Det er med stor glæde jeg kan sige at problemet er LØST!

Det var strømforsyningen den var gal med. Min Corsair AX850 er klar til en RMA sag og min nye platin rated XFX 1000W proseries strømforsyning synger simpelthen så smukt. Magen til kvalitet har jeg sgu ikke set før. Min første rigtige high-end PSU.

Mange tak til alle der har hjulpet 🙂

Håber fandme ikke det sker igen med den nye PSU!!