Server hjælp.

Media Center d.  26. april. 2012, skrevet af MATHI.B96
Vist: 2144 gange.

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
26-04-2012 22:40:35
Svar/Indlæg:
92/14
Hey alle garvede mennesker :)

Mig og min kammerat har nu besluttet at vi tilsammen gerne vil ofre hele 15.000kr på en server.
Det der som sådan driller os/mig er, hvad skal den bestå af, og hvordan sættes den op?
(er godt klar over at en pc består af motherboard osv.)

Mine/vores krav til den er:

Vi skal kunne tilgå den til og fra skole. -vpn/sll
Derefter så skal den bruges til filer - uploade/downloade.
Musik/film afspilning, også vi uploade/downloade.

Udover det, vil vi gerne have mulighed for at kunne sætte en minecraft server op, samtidig med at have en bf3 server kørende.

Og så skal der kunne ligge en hjemmeside derpå.

Dernæst skal vi hver især have en mænge "plads" på serveren til eget forbrug.

Er det muligt at få lidt rådgivning om alt det her, og opsætning osv. - læsestof. og evt. hvilke dele vi skal købe hvis vi er ude i samle selv - server.

:)

Mvh.
MATHI.B96
martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
26-04-2012 23:00:22
Svar/Indlæg:
2826/100

Er det en server i selv vil samle eller skal det være en færdig samlet en?

Hvor mange brugere forventer i der skal være på minecraft serveren?

Angående musik/fil afspilning, upload og download og hjemmeside kan stort set alle systemer klare det, hvad har i tænkt jer at kode siden i? snakker vi noget php eller ASP.net? 🙂

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
26-04-2012 23:13:11
Svar/Indlæg:
92/14
Tak for svar! :)

Ja vi overvejer lidt begge ting. - Der er intet problem som sådan i at samle den selv. Så er det bare hvilke dele vi skal købe :P Så og sige.

Ang. servere regner vi med der er max 12 inde af gangen - så ikke det store.

Og så var der hjemmesiden, den er kodet. Ved hjælp af dreamviewer så det er css/html & jquery

voidwalker

Superbruger
Tilføjet:
27-04-2012 01:37:45
Svar/Indlæg:
199/22
Jeg vil lige gøre opmærksom på at det ikke er muligt at hoste BF3 servere på egne servere.

Der SKAL bruges EA godkente host tjenester.

Som jo selvfølgelig koster.

Espersen

Nørd
Tilføjet:
27-04-2012 08:46:01
Svar/Indlæg:
7/3
Synes i burde overveje om i har behov for en server, til en værdi af 15.000 kr.-?

For mig lyder det som at en færdig købt server fra evt. Dell 5.000 kr,. sagtens kunne dække jeres behov 🙂

Det er så godt være at udpakning af .rar / .zip måske tager dobbelt så lang tid, men med en server der køre 24/7 er tiden intet problem 😛

Har selv en Dell PowerEdge T???, der er 4 år på bagen, over virker bare perfekt!

Kører i øjeblikket disse servicer på min server:
HTTP, FTP, CSS server, Live Steam Converter, Utallige netværks drev, Netværks brugere, Torrent, DNS Server, Hyper-V (Virtuel PC), fjernskrivebord, VPN og meget mere.

I burde i stedet overveje at bruge nogle penge på 1 gigabit netværk rundt i huset, i stedet for de traditionelle 100 mbit 😎

- Espersen

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2012 09:17:05
Svar/Indlæg:
2246/14
ellers kan i billigt lave en selv...
supermicro x9scl(+)-f
xeon e1230
8gb kingston ram
billigt kabinet
psu
det er under 4k for en hurtig server...
men som nogen har nævnt er det ikke lige til at hoste en BF3 server selv...

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2012 09:38:59
Svar/Indlæg:
2246/14
her er linket til den sidste tråd vi havde om noget lignende... http://hwt.dk/Forum/319518/Hvi...

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
27-04-2012 14:49:51
Svar/Indlæg:
92/14
Det jeg/vi lidt er ude efter. Er først en forklaring på, hvorfor lige den? Swayde #5 du siger vi bare kan tage de dele der, men hvorfor lige de dele der?!

Hvorfor ikke bare en I7 proccesor og så derud af - hvis i kan følge vores tankegang?

#4 Vi kan desværre ikke nå den hastighed men kun 50/10

+ At en server er lidt af en investering. Derfor ønsker jeg begrundelse osv.

Ang bf3 server, så er det noget vi har tjek på. Det var dog også mere ment som at man skal kunne kører en minecraft server derpå samtidig med en bf3 server eller CSS server etc.

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2012 15:05:15
Svar/Indlæg:
2246/14
De dele er fordi at xeon ikke er meget dyrere end alm processorer, og xeon kan køre med ecc ram, det er en fordel hvis det er noget der skal stå tændt 24/7, og der er træls hvis det går ned.
En e3-1230 yder lidt mere end 2500k (uden oc)
og koster kun små 100 kr mere. (xeon'en har HT)
Det motherboard har en feature der gør at du kan styre alt fra din browser. Dvs hvis du skal ændre noget i bios/geninstallere et styresystem behøver du ikke have skærm/cdlæser osv til serveren, det kan simpelthen klares i browseren fra en anden computer.
Min server med de dele har tit en oppetid på over en måned, og der bliver kun genstartet for at installere updates til windows. Jeg har altså haft 0 random/uventede reboots på det hardware. Det er bare guld værd hvis man vil have stabilitet.
Udover det har det fancy features såsom vt-d, som kan være rare at have hvis serveren skal kunne noget andet i fremtiden.
Hvis du synes cpu'en er overkill kan du også sagtens bruge en i3-2100, price/performance er bare bedre på e3-1230...

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
28-04-2012 15:10:19
Svar/Indlæg:
92/14
Bruger du så Windows server, osv.? :)

Så det jeg skal gå efter er xeon cpu. Så altså i realiteten noget med 6-8 kerner?

Hvor på det bundkort ser du at den har den feature at man kan styre alt fra browseren af? :)

og hvad med Harddiske?
Skal man så kører system på SSD og resten på HDD ? :)

men hvad er grunden til lige det bundkort der?

Burde det ikke være et high end et, og som kan supportere 64gb ram?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MATHI.B96 d. 28-04-2012 15:13:46.

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2012 15:24:46
Svar/Indlæg:
2246/14
hvis du læser den anden tråd igennem er der anbefalinger...
Jeg ville vælge xeon, men der er ingen tvang... hvis budgettet er 15K ser jeg ingen grund til at spare 800 kr på cpu'en, når jeres samlede udgifter ender på 5-6k... men det er helt op til dig 🙂
Jeg ville boote fra et internt usb stick, og have en backup af min boot-partition på et software raid af en slags...
Jeg kører bare win 7 pro på den, det virker ikke så godt. SMB holder op med at virker efter 6-10 dage... Jeg skal have taget mig sammen til at installere esxi og virtualisere det hele, men jeg har lige fået nye raid controllere ind af døren, så jeg venter liiige lidt endnu 😀
De supermicro bundkort der slutter på -f de har noget der hedder ipmi, det er det jeg beskrev. det er bare super smart...

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2012 15:40:48
Svar/Indlæg:
1495/34
Der er ikke meget fidus i at smide en SSD i serveren.

Selvfølgelig bliver OS hurtigt, men brug hellere pengene på stabile diske, noget RAID osv.

Hvilke overvejelser har i gjort jer med hensyn til backup ?

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
28-04-2012 15:41:07
Svar/Indlæg:
92/14
Nej vi sparer ikke :)

Men det er vel noget med flere kerner jo bedre? :)

Men hvis jeg kører win7 server, så kan jeg vel efterfølgende sætte den op til alle de krav jeg har til den? 😳
Eller er det bedre at kører VMWARE på lortet? - har som sagt ingen forstand på server-"faget"
Og hvad gør raidcontrolleren?

Så man skal simpelthen have et micro kort? Kan det ikke mindre end de andre, eller passer de bedre til serverbrug?

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
28-04-2012 15:48:11
Svar/Indlæg:
92/14
#11 Som sagt, har ingen forstand på server området. Men ang backup, regnede vi med at have 2tb til backup, og så kører den RAID der passer til?

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
28-04-2012 16:11:18
Svar/Indlæg:
2826/100

Om du kører det virtuelt eller fysisk spiller ikke den store rolle i jeres tilfælde, at køre det virtuelt giver dig en større mulighed for at kunne segmentere din server samt flytte den ved nyt hardware. eks. kan du lave en seperat server til at køre mail, en anden til at køre minecraft server osv. uden at behøve mere end én fysisk server

Køber du så noget nyt hardware banker du bare disken som du har de virtuelle liggende på over på den nye server, beder hyper-v, esxi eller vmware om at starte dem igen og så er du kørerne.

Udlempen ved at køre det virtuelt og segmentere det så meget er at du får meget cpu og ram spild, da hver af de virtuelle maskiner skal bruge noget bare for at holde windows eller linux kørerne plus at dine diske kommer til at arbejde noget hårdere.

personligt står jeg næsten i samme situation som #10 da min nuværende server snart står over for en udskiftning af raid kontrolleren, så skal den have flere diske hvorefter der bliver smidt en windows server 2008 R2 på med hyper-v og så kommer alle funktioerne til at køre på en virtuel server.

Angående RAID bør det i jeres tilfælde være nok med en raid1, den kræver 2 diske og gør at den har 2 diske der er komplet identiske, så hvis en af dem står af mister ikke noget men sætter blot en ny en i, hvorefter den så igen vil kopiere jeres data over så i står med 2 diske igen.

Snakker vi om backup skal i have gjort det klart for jer selv hvor meget backup i vil lave inden, skal i have en daglig backup af server incl filer? kan det betale sig at have af serveren eller er det ligeså let at sætte det op fra ny igen skulle uheldet være ude?

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
28-04-2012 16:43:01
Svar/Indlæg:
92/14
Så i princippet skal man kun kører virtuelt hvis man f.eks vil have 2 minecraft servere kørende på samme tid? :)

Men er det ikke bare nemmest at det hele ligger virtuelt fra start af?

Altså ang backup, så kommer der til at ligge filer fra konfirmation/fødselsdage osv. Samt mange skoleopgaver. Disse må/skal IKKE gå tabt. Derfor vil jeg da fortrække en backup hver 3 dag? :)

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2012 16:47:38
Svar/Indlæg:
1495/34
#13+15

RAID er ikke backup

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
28-04-2012 17:15:51
Svar/Indlæg:
2826/100

Se så er det du skal ud og kigge på hvad du vil køre som backup. En simpel mulighed vil være at du installerer et program som allwaysync og så sætter den til at kopiere de mapper fra serveren og over på en pc eller et drev.

så du altid har dem at gå tilbage til.

Uden at vide hvor meget du ved om det, vil jeg lige høre dig af om du ved hvad RAID egentlig er, samt om du er klar over hvad du skal være opmærksom på? Det er en rimelig vigtig forudsætning for dig at vide inden du begynder, evt. Hvis ikke skal jeg gerne forklare dig det 🙂

Når det så er sagt så er det ikke nødvendigt at køre 2 virtuelle servere for at have 2 minecraft servere kørerne, minecraft (og en del andre services) kører på portnummer, så du kan sagtens have én windows installation kørerne og så have 3-4 forskellige minecraft servere kørerne på samme tid de vil så have hver deres portnummer. Det lærer du senest når du sætter det op, princippet er rimelig simpelt.

Om det er nemmest at køre virtuelt fra starten af, er et godt spørgsmål. Det kommer helt an på hvor meget i vil med det, en af de store fordele ved at køre det virtuelt er muligheden for snapshots, et snapshot betyder at du inden/efter du sætter noget op kan tage et øjebliksbillede af hele serveren, hvis den ændring i laver så går galt kan i spole serveren tilbage til hvordan den var inden.

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
28-04-2012 18:00:18
Svar/Indlæg:
92/14
Om jeg ved nok om Raid er jeg ikke sikker på, så en forklaring ville da være dejlig.

men ang backup af serveren. Så er det vel bare at der kører 2 diske samtidig, og brænder den ene sammen, så virker den anden, som er identisk med den første. På den måde er jeg vel altid sikret mine data'er ?

Tror jeg så vil vælge at kører virtuelt fra starten af!

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2012 18:02:14
Svar/Indlæg:
2246/14
#18 det du beskriver er raid..
det sikrer dig ikke imod andre ting, hvad hvis du får virus ? eller der er nogen der løber med din computer ?
jeg bruger backblaze som backup. det koster ca 30kr/md, det er ret fornuftigt...

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
28-04-2012 18:49:06
Svar/Indlæg:
2826/100

xD Har nu aldrig hørt om backblaze før, men må da sige de har humor, 😛 står på deres Q&A

"Question:Look, I'm an Advanced User, and I Already Have a Set of RAID Drives with Perl Scripts to Copy My Files Back and Forth Between My 18 Home Machines that are in a Datacenter I've Built in My Closet. Why Do I Need Backblaze?

Answer: Congratulations! It sounds like you're passionate about backup-and so are we. In fact, you may even want to send us a note on the jobs page. But we still think you should try Backblaze's online backup because it's automatic, will save your data remotely, and is really inexpensive. "

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2012 20:23:02
Svar/Indlæg:
2246/14
#20 de virker umiddelbart som mennesker der ligner mig lidt ;)
jeg har selvfølgelig også en backup server stående hvor mine vigtige data er gemt på et zfs mirror :p, og 1 kopi af de vigtige ting på hver computer... så jeg har nok en 10-12 kopier af de vigtige data til en hver given tid 😛

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
28-04-2012 20:36:44
Svar/Indlæg:
92/14
Jamen hvad gør andre ang. backup? Køber nogle store diske, og ligger backuppen derpå?

Men nu har jeg dog bare nogle småting jeg gerne vil spørger om.

1. Opsætning?
2. Hvilke dele? - Cpu er vel bare at gå efter noget 6-8 kernet, eller er jeg forkert på den? Jo flere kerner jo bedre?
Og hvad med bundkort? Er micro bundkortene bare super gode, eller findes der noget bedre?
men vil gerne vide nogle specs :)
3. Hvilke Diske der skal i.
4. Evt noget andet jeg skal vide?

Vi regnede med at smide 4tb i = sammenlagt. Hvoraf jeg skal have 1tb og ligeledes skal min kammerat. Derudover er der altså 2tb til alt mulig andet, inkls. minecraft server.
Men det er vel muligt at lave? :)

Boss302

Superbruger
Tilføjet:
28-04-2012 21:12:54
Svar/Indlæg:
821/138
..... Hvorfor køber du ikk bare de samme dele som jeg har til min server, mathias? Og så smid win server rs2 på- Og lav det som jeg har sagt til dig, Der kan du jo have 300 minecraft server oppe på samme tid, og vpn og alt andet som du skal bruge...

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2012 09:20:48
Svar/Indlæg:
1495/34

RAID er normalt bare spejling af data. Som der bliver skrevet ovenfor, så bliver fejl, virus osv også spejlet.

Backup er noget helt andet, og skal planlægges.

Du skal overveje hvor ofte og hvor meget du vil tage backup af, hvor mange versioner vil du gemme og om det skal automatiseres.

Er det nødvendigt at tage backup af OS ?

Hvis du kun har dokumenter, regneark, billeder osv. liggende - så er det måske ikke nødvendigt at tage backup af OS, det er måske ligeså hurtigt at installere OS om igen - eller du har gemt et image.

Kan du nøjes med backup af data en gang i døgnet, eller skal der tages backup hver 4 time ?

Er der nogle data du vil have backup af hver 4 time, og andre områder hvor backup en gang i døgnet er fint nok.

Husker du selv at starte backup, eller vil du lade backup starte automatisk ?

En backup der starter automatisk er måske ikke optimal i dagtimerne, hvis serveren ikke kan håndtere bruger IO samtidig med at backup programmet begynder at suge IO til dit backup medie.

Hvis du tager backup en gang om dagen, hvor længe vil du så gemme den ?

Skal der tages daglig backup af data der ikke er rørt længe ?

Meget data bliver lynhurtigt "inaktivt", dvs. du arbejder nogle få dage i et regneark og derefter bliver det ikke rørt i 6 måneder.

Vil du lave uge, måneds og års backup - og hvor længe skal de gemmes ?

Hvem har ansvaret for backup, hvem tjekker at den daglige backup er gået godt ?

Mange backup programmer kan sende en status mail når backup er slut, men mange glemmer at kigge mailen igennem for at se om der er fejl.

Backup softwaren kan sagtens køre på din "produktionsserver", men data bør/skal sendes til en anden server eller måske en NAS boks.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Nittenti d. 29-04-2012 09:30:43.

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
29-04-2012 10:04:30
Svar/Indlæg:
92/14
Det er som sådan ikke nødvendigt at tage backup af OS, det er jo forholdsvist nemt at ligge ind igen.

Ang. backup som du selv siger, nogle ting bliver rørt andre gør ikke.
Kunne da godt tænke mig at der måske blev taget backup af min "skolemappe" hver anden dag. hvorimod billedmappen måske godt kan vente 1 uge. - hvis du kan følge mig.
Det ville da være rart med en automatisk form for backup, og ang mail. så sidder jeg altid åben med mit mailprogram, så det skal nok blive tjekket - at alt gik godt! :)

Men hvor skal jeg så placerer den backup henne?

men hvad ang. dele?
Det er vel bare at jo flere kerner jo bedre ? 6-8 kerner?
Og så skal jeg finde et bundkort med (-f) for enden, da jeg så kan styre det hele, fra browseren af?
og hvad med ram? Hvor meget skal der i der? 8gb? :)

#23 som sagt, er bare lidt ude og researche omkring alt det her, og hvad det vil sige. :)

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2012 10:22:24
Svar/Indlæg:
1495/34
Selve backup softwaren kører på din server.

Backup data bør/skal placeres på en anden server eller en NAS boks.

Boss302

Superbruger
Tilføjet:
29-04-2012 12:51:06
Svar/Indlæg:
821/138
Det med at backup´en skal gemmes på en anden server mm, Er jo kun hvis du er bange for at du for indbrud..

Jeg køre selv med win server rs2 og der tager den en backup af min 2 minecraft server hver 3 time, og af andre mapper.

Og det hele bliver gemt på 1TB hdd som sidder i serveren,
og der er ingen problemer der..

Så igen er du bange for at du for indbrud så køb en online backup.

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2012 15:11:46
Svar/Indlæg:
1495/34

At data placeres andre steder skal ikke alene ske pga. risikoen for indbrud.

Data til "tant og fjas" kan selvfølgelig sagtens gemmes i samme server som data opstår på, men et hvert firma, stort eller lille, med respekt for sig selv og deres kunder/brugere gemmer data andre steder.

Bliver serveren hacket, ramt af virus eller andet skidt, så er chancen for at det spreder sig til andre drev til stede og alene derfor bør data gemmes andre steder.

Boss302

Superbruger
Tilføjet:
29-04-2012 15:34:19
Svar/Indlæg:
821/138
#28 Hvis det er en virus, der er på maskinen og den ikke bliver fundet, og serveren laver en backup så følger den jo bare med videre..

Men der er ingen grund i dette tilfælde, at købe en server mere kun for backup, Der er ikke tale om stort firma eller et lille firma her... så spar de penge,

Nu har jeg køre med den backup måde i meget lang tid (år), Og der er ingen problemer med det, alt virker som det skal også de gange jeg skulle genskabe min backup,

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2012 16:21:29
Svar/Indlæg:
2246/14
det er ikke kun faren for indbrud... der er brand, hacking, el-fejl. hardware fejl (hvad hvis sata controlleren rister alle diskene?). vandskade.. der er 100 ting der kan gå galt, og ma må selv om hvor godt man vil garere sig. Jeg synes vi skylder #0 at fortælle om risikoen så han kan bestemme selv, istedet for at bilde ham et eller andet pjat ind...

Boss302

Superbruger
Tilføjet:
29-04-2012 16:49:09
Svar/Indlæg:
821/138
Og hvis du god vil have backup her og der. Og du vil bruge 15k
Så lav 2 server en til dig og din ven. Med remote backup så begge server har den samme data. Og køb online backup,

Så er du dækket godt ind..

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2012 20:13:41
Svar/Indlæg:
1495/34

Jeg har arbejdet med backup i snart 15 år og ved hvad jeg snakker om.

Hvis man har en velfungerende backup, og måske mange dage/uger/måneders/års backup uden virus, så bliver en virksomhed normalt ikke særlig forskrækket over at få et virusangreb. De har jo mange backups uden virus der kan læses ind igen.

Læs mine svar igen, jeg siger på intet tidspunkt at han skal købe en ekstra server, men skriver server/NAS - en fornuftig NAS koster ikke meget når man tager den ekstra sikkerhed i betragtning. Hvis de håber at nogen vil købe sig ind på deres server, så har kunderne også en forventning om at firmaet har en kendt og fornuftig backup strategi.

Dem der ikke har haft ildebrand i 10 år kan opsige deres brandforsikring ? Har du nogen sinde hørt om begrebet "Murphys law" ?

Der findes mange fine gratis backup programmer, og med et af dem og en fornuftig NAS er man godt dækket ind.

Jeg vil vædde på at der findes en hel del brugere på hwt.dk som troede deres dyrbare data, familiebilleder osv. var sikre på et RAID eller med simpel kopiering til andre drev ?

Boss302

Superbruger
Tilføjet:
29-04-2012 20:55:41
Svar/Indlæg:
821/138
Det kan godt være at du har arbejdet med det i 15år, Men det lyder ikke til at du har været i STORE virksomheder, For alt det med ildebrand og strøm osv,
Har de jo ting i mod så der ikke sker noget.. De har en ups med over spændingsregulator samt et Inergen anlæg, og de fleste har deres backup hos dem selv, for de skal sku, ikke dele deres oplysninger til andre. (Virksomheds hemmeligheder)

Men lad os stoppe den her.. Da #0 skal finde ud af hvad han skal købe..
Og sry for lidt ot #0

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
29-04-2012 21:41:53
Svar/Indlæg:
2826/100

For at afslutte det emne, så har du kun til dels ret.

Hvis du nu læser hvad du skriver, så mener du at en inergen anlæg kan slukke en brand? nej, hvis der bryder en brand ud i serverummet så ja, så tager den ilten fra rummet men hvis hele bygningen brænder så kan det anlæg hverken gøre fra eller til for at redde dine servere.

Derfor har du i større virksomheder backup liggende til et eksternt sted, det behøver ikke at være en storage løsning som du betaler dig fra ude af huset, men kan ligeså godt være et ekstra serverum som står på en anden adresse med en fiber forbindelse imellem (eller blot forbundet via MPLS eller VPN). Ligesom man ofte vil have sin mailserver, filserver, ERP system kørerne på begge lokationer så i tilfælde af ens primære lokation brænder ned så kan virksomheden stadig køre videre på den sekundære lokation.

Anyway, så giver jeg dig ret i diskutionen bør stoppe her 😉 Så store udgifter har #0 næppe lyst til at have i forbindelse med sin server 🤡

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2012 22:13:02
Svar/Indlæg:
2246/14
#33 pjat med dig. Selvfølgelig har store virksomheder offsite backup...
Men tilbage til #0... Backblaze er en god online mulighed, og så et billigt nas, eller 1-2 2-4TB diske du bare sætter til en gang eller to om ugen...

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
30-04-2012 14:58:35
Svar/Indlæg:
92/14
Så det vil sige, jeg køber de dele der er blevet "foreslået" og derefter skulle jeg angiveligt købe nogle "billigere" dele, som så kører som en backup - server.
Således går alle vores data'er ikke tabt?

Prøver dog lige igen?
Jo flere kerner, jo bedre?
Og så skal det være et bundkort med -f da andre ikke kan bruges, igennem browseren?
Er der ulemper med -f (modellerne) ?
Hvad gør folk der ikke har bundkorts med -f ?

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2012 16:25:45
Svar/Indlæg:
1495/34

Du behøver ikke købe en ekstra server.

Køb i stedet en NAS boks som kan køre RAID1, RAID5 eller bedre og brug den til backup.

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
30-04-2012 17:05:48
Svar/Indlæg:
92/14
Kan vel også bare smide en gammel pc op, og købe 4tb til den, og så smide backup'en derover?

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2012 19:43:44
Svar/Indlæg:
2246/14
det behøver ikke være supermicro, det har jeg bare gode erfaringer med. Hvis du alligevel skal have en skærm siddende til computeren er ipmi ligemeget...
Det nemmeste er at have et nas/gammel pc stående hos en ven, og lave backups på.
ang cpu: jeg ville tage en e3-1230, den er et godt kompromis mellem pris/performance. det er den billigste SB xeon cpu der har 4 kerner og hyper threading. den yder ca 25% mere end den cpu der koster 100 kr mindre. hvis du går et trin op får du ca 5-6% mere ydelse for en 10% dyrere cpu..

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
01-05-2012 06:49:15
Svar/Indlæg:
92/14
men hvis jeg skal styrer den uden skærm. kan jeg vel altid gå ind via noget teamviewer af en slags, eller?

Så det du anbefaler er det du anbefalede tidligere, og så med den cpu der.
Og så sætter man en gammel pc op hos min kammerat, som står med tilsvarende Gb til serveren? - hvor der så er backup på?

Eller skal jeg ændre på bundkortet og i så fald, hvilket?

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2012 07:24:29
Svar/Indlæg:
1495/34
Du er nødt til at gøre dig nogle overvejelser omkring backup -

- Hvad skal der tages backup af ?

- Hvornår skal gamle data arkiveres eller droppes fra backup (de er jo på måneds/års backup) ?

- Hvordan vil du teste at dine backup faktisk virker - restore test, og hvor ofte ?

- Kan dit backup program tage backup af databaser (php, sql...etc) og åbne filer ?

- Hvor tit skal der tages backup ?

- Er der ting som der skal tages backup af flere gange om dagen ?

- Vil du tage fuld backup hver gang, eller fuld backup f.eks søndag og så backup af ændringer (differential/incremental) de andre dage ?

- Hvem laver restore, og under hvilke forudsætninger ?

- Hvad forventer/forlanger dine brugere/kunder ?

Lad os sige at du har 500GB data liggende du gerne vil tage backup af, og du vokser med 50GB om måneden.

Du bestemmer dig for at tage fuld backup dagligt, 7 dage om ugen. Backup lørdag gemmes som uge backup. Sidste lørdag i måneden gemmes som måneds backup.

Vælger du fuld backup dagligt, gemmer data 7 dage, 5 uger og månedsbackup for evigt, så skal du bruge følgende -

7*500GB = 3,5TB
5*500GB = 2,5TB
12*500GB = 6TB

Ialt 12TB plus de 12*50GB du vokser hver måned, dvs. 12,6TB om året.

Vælger du i stedet fuld backup hver søndag, og backup af ændringer (differential/incremental) de andre dage, så bliver backup mængden noget mindre, men det bliver også lidt mere besværligt at lave restore (afhængigt af backup programmet du vælger).

Differential backup: Der tages backup af de filer der er ændret/oprettet siden sidste fulde backup

Incremental backup: Der tages backup af de filer der er ændret/oprettet siden sidste fulde/incremental backup.

Jeg ville vælge fuld backup søndag og så differential de andre dage, for så skal du i tilfælde af fuld restore kun bruge sidste fulde backup og sidste differential da den jo indeholder alle rettede og nye filer siden sidste fulde backup.

Vælger du incremental, så skal du i værste fald bruge sidste fulde og 6 incremental ved fuld restore.

Backup er ikke nemt, men det er satme tilfredsstillende, når man kan fortælle brugeren/kunden at deres fil er læst ind igen, 5 minutter efter de har siddet og tudet i telefonen eller truet med bål og brand.

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
01-05-2012 08:27:26
Svar/Indlæg:
92/14
Som beskrevet tidligere....

Vi vil kører en hjemmeside derpå som er kodet i Dreamvewer altså CSS/HTML

Derefter vil vi have 500gb til server. - minecraft/
counter strike osv.

Og så ønsker vi (mig og min kammerat) at have 1tb til os hver = altså 2tb.
Så alt i alt, nok en 3tb.

Og som sagt det er bare noget til os selv, ikke noget firma "halløj."

Som sagt, har ikke forstand på opsætning osv. men det må jeg jo finde ud af. Derfor aner jeg heller ikke meget, om backup.

Men jeg ved, at jeg dagligt ligger noget ind i min "skolemappe" så den skal der vel tages backup af dagligt?

Og det samme med serveren (minecraft) da der bliver bygget løs, hver eneste dag?

Jeg aner ikke hvordan man laver backup, eller for den sags skyld, restore delen.

men det er vel noget man kan læse sig til? :)

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2012 10:23:30
Svar/Indlæg:
1495/34
Enten kan du spørge her, eller starte en ny tråd, hvor du spørger om brugerne her kender til et fornuftigt backup program. Jeg bruger selv Windows indbyggede da det er fint nok til mig.

De backup programmer jeg kender noget til er alle professionelle og koster en bondegård.

Der findes garanteret gode gratis programmer der kan automatisere dine backups.

En hurtig Google fandt de her -

http://www.fbackup.com/

http://www.acebackup.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/L...

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
01-05-2012 11:50:31
Svar/Indlæg:
92/14
ok så windows har altså en indbygget form for backup :)

Men for at gå tilbage til det tråden handler om, så er jeg lidt ude efter hvilke dele jeg skal tage?
Ang bundkort? Er det bedste, det du har anbefalet eller er der et bedre et?
Kan vel altid kører teamviewer på den for, at komme i "Kontakt" med den? :)

og hvordan sættes alt det her backup "ting" op?

Tha_noob

Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2012 11:53:30
Svar/Indlæg:
3854/175
#44 Jo, du kan godt bruge teamviewer (alt efter OS) men med ipmi får du skærmbilledet ud lige fra du trykker på tænd knappen og kan altså lave BIOS ændringer "remotely" hvilket du ikke kan med TW.
Derudover så kan TW ofte godt være lidt laggy, det ved jeg ikke om ipmi er

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
01-05-2012 11:57:29
Svar/Indlæg:
92/14
Ved godt det er lidt laggy, men hvis jeg skal ind i bios'en så kommer serveren til at stå omkring 10m fra mig. Så det er jo ikke ligefrem besværligt, at sætte en skærm til. :)

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
02-05-2012 15:03:35
Svar/Indlæg:
92/14
Men hvad skal jeg så købe, agtigt?

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
02-05-2012 15:39:45
Svar/Indlæg:
4983/48
Altså hvis det blot er til hjemmebrug, og ikke rigtigt andet senere hen, vil jeg sige hold dig til et mid-highend 775 setup, eller noget AM3 med unbuffered ECC ram til 🙂

Begge dele har VT og AM3 har IMMO med det rigtige mobo (DMA tilgang under vt istedet for PIO)

Jeg vil mene alt andet er pænt overkill til såkaldt hjemmebrug 😛

Resten skal jeg dog ikke blande mig i 😉

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2012 18:02:15
Svar/Indlæg:
1495/34

Præcis

Men jeg vil også anbefale #0 til at bruge de næste par dage/uger på at sætte sig lidt ind i tingene.

Server/pc installation/management
OS konfiguration/management
Backup

Ellers bliver det et sejt træk op ad bakke.

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2012 19:24:27
Svar/Indlæg:
2246/14
den måde jeg selv har købt hardware på er; jeg har startet med det absolut billigste der kunne gøre det.
først var det gamle laptops,
derefter atom, så en i3-540, og nu en xeon e3...

Tidligere i tråden har jeg anbefalet det bedste server hardware der er/til prisen (imo), det er dog dyre ting. Til at starte med er der sikkert en fordel at købe "billige" ting, og på den måde afdækket sine behov.

Som #49 siger, det er en stejl indlæringskurve hvis du skal lære det hele på éen gang...
en pentium g530 og et h61 board med 8gb ram + kabi osv koster 1500-2000 kr og er et godt startsted...

ram: 323 http://www.edbpriser.dk/ram/tr...
cpu 323 : http://www.edbpriser.dk/proces...
mb:386 http://www.edbpriser.dk/bundko...
psu: 340 http://www.edbpriser.dk/stroem...
kabi 272: http://www.edbpriser.dk/Produc...

i alt: 1644 (med fragt hvis man køber det hvert for sig)

så skal der noget hdd til, det kan være hvad som helst, feks 3xhttp://www.edbpriser.dk/harddi...
de koster 852 kr stk, i alt 2556.
så kan du bruge en ekstern til backup, feks http://www.edbpriser.dk/harddi...
den koster 1256.

så alt i alt er der for 5456.
Og det er en rigtig god begyndelse. Harddiskene kan du beholde når (hvis) du opgraderer i fremtiden. (eller så kan det du køber nu blive til backupserver hvis du bliver enig med dig selv om at det er nødvendigt)

#48 Min server er kun til hjemmebrug, jeg er bare glad for legetøj ;) Og det udstyr jeg har er ret lækkert legetøj, min server er feks SQL server, og router, og medie server osv... jeg bruger den ikke til noget rigtigt vigtigt :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 02-05-2012 19:29:17.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
02-05-2012 20:08:46
Svar/Indlæg:
4983/48

Jo men selv ved hjemmebrug er det forskel på folk jo 😉

Nu har jeg ikke det store kendskab til adv.netværksopsætning eller serverbrug, men det blev for mit vedkommende ret hurtigt blot en udgift at have en server stående, som ikke blev brugt ret meget i det hele taget, også er det jo faktisk en ret dårlig løsning vs pris i el alene 😛

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2012 20:22:09
Svar/Indlæg:
2246/14
#51 helt sikkert, det koster let 1000 kr om året at have en server stående...

#0 jeg vil lige tilføje at hvis du synes den cpu jeg har valgt i #50 er for lille kan man få en brugt i5-2500/i7-2600 til fornuftige penge.. omkring 800-1000 kr, lidt mere for en k model..

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
02-05-2012 20:39:34
Svar/Indlæg:
92/14
#48 - Hvad står alle de forkortelser/begreber du bruger for? :)

#50 - Snakkede med min kammerat, og vi blev så enige om at sætte en "gammel" pc op som server, en med intel Q9600 quad processor og P5 bundkort fra ASUS. Som vil koste os 1500kr at få op og kører med alle dele i. (eksl. HDD) og så køber vi harddiske til.
Men hvad? Skal vi have en raid controller på, og hvordan fungerer sådan en?
Som #49 beskriver, vælger vi den løsning, så vi i den næste tid kan eksperimentere med alt den her opsætning osv. Og så kan vi senere hen bruge den som "backup server" ? :)

Er det et fornuftigt valg?

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2012 21:13:27
Svar/Indlæg:
1495/34

Jeg syntes ikke du er helt fair - hverken for dig selv eller over for os!

Hvis du vil have en pc/server op og køre, så er du sku nødt til at Google lidt selv og prøve at sætte dig ind i tingene.

Det kan godt være det kun er en "tant og fjas" server/pc, men de mennesker der skal bruge den forventer vel en eller anden form for stabilitet. Eller er det lige meget om den kører eller ej ?

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
02-05-2012 21:28:01
Svar/Indlæg:
92/14
Det jeg egentlig spørg om, er om vi kan gøre det, som jeg foreslår? Vi vil selvf. intet gøre, hvis der er "no go" herfra.
Men er den ikke fin, som "startserver" og kan køre stabilt eller? og så senere hen som backup server?

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2012 22:02:58
Svar/Indlæg:
2246/14
du kan sagtens bruge den quad, den bruger en del mere strøm i idle end en SB cpu.
Om den kan køre stabilt ved jeg ikke, det kommer an på omdet er en god cpu+mb...
I princippet kan den sagtens, men jeg kan jo ikke garantere at den brugte hardware du køber er god 😛

Du skal lige overveje at du kan få et setup med helt nye dele for lidt over 2k. Jeg går ud fra at den cpu i har er en q9650, den yder ca det samme som en i3-2125.

Det setup i #50 med en i3-2125 koster "kun" 2146 kr. Det er 550 kr mere end quad'en, så får du 2 års reklamationsret og nyere og mere strømsparende hardware. Det er op til dig, men jeg havde klart taget en i3. Så kan man også smide en 2600(k) i om et par år når de er billige, lga 775 er en "død" socket.

mht RAID vil jeg altid vælge at køre software raid, det virker i hvilken som helst computer.
HW raid er noget rod hvis man er privat (som firma er det no probs, men som privat har man som regel ikke lyst til at have for mange hundrede/tusinde kr hardware liggende som reserve).

Et software raid 1 eller 5 er en fin løsning til jer (det er indbygget i windows server). og så noget ekstern backup (et eksternt drev, eller en harddisk i en computer der ikke er i samme hus)

EDIT: unwall of text

Her er en der sælger sin i3-2100, den er også okay hurtig http://hwt.dk/Marked/319193/Sa...

her er data på watt forbruget (mod den gamle generation i5 http://www.anandtech.com/show/... )

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Swayde d. 02-05-2012 22:17:10.

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
02-05-2012 22:35:52
Svar/Indlæg:
92/14
Swayde jeg spørg dumt nu.

Hvilke dele skal der så i? "Hvis" du også skal tænke på, at der måske om 6-7mdr. Bliver købt en "ordentlig server" hvorefter den "nuværende" så vil kører som backup server?

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2012 22:55:10
Svar/Indlæg:
2246/14
ram http://www.edbpriser.dk/ram/tr...
mb http://www.edbpriser.dk/bundko...
psu http://www.edbpriser.dk/stroem...
kabi http://www.edbpriser.dk/Produc...
cpu http://www.edbpriser.dk/proces...
(uden hdd)
I alt 2167 (med fragt)

Så hvis du skal opgradere senere kan du smide en g530 i denne server, og så bruge i3'eren i den "rigtige" server. en g530 er rigeligt hurtig til en backup-server. (de supermicro boards jeg har anbefalet burde kunne bruge i3'eren, hvis ikke i har brug for en quad).

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 02-05-2012 22:56:24.

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
02-05-2012 23:02:17
Svar/Indlæg:
92/14
Og nu spørg jeg så som en idiot, endnu engang :P

G530 = ?

og hvorfor micro bundkort's i forhold til de "normale"? Hvad kigger vi efter osv.?

Ville det ikke være en ide, at give de 4-500kr ekstra for en I5 model, så er den vel også, lidt mere fremtidssikret?

Og når den "rigtige server så skal købes" så køber vi bare nogle nye dele? Det mit fokus mest er på, er bare at den skal virke drøngodt nu, og senere som backup server = hvor meget den skal kunne (altså en backup server) har jeg ingen ide om, så ved ikke om I5 er overkill?

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2012 23:20:56
Svar/Indlæg:
2246/14
brug edbpriser eller google...
http://www.edbpriser.dk/proces...
jeg er ligeglad med form factor, det er bare micro kortene der er billige/gode...
det gigabyte jeg valgte har 1x16 pci-e,2xpci, 1x1 pci-e. Det er så mange forskellige tilslutninger som muligt, så kan den tage alle slags kort hvis i får brug for det. (et pci -> 4xsata kort koster kun 1-200 kr, hvis i får brug for det)

hvad dele du køber senere afhænger af hvad du har brug for. de dele jeg foreslår kan sagtens gøre det for en server.

Min tanke er at hvis du køber dette, og finder ud af hvad du har brug for er quad priserne faldet, så hvis du kun har brug for en quad kan du købe en billigt (brugt)..
På deneher måde har du heller ikke smidt for mange penge ud på en alt for dyr server. Så har du kun brugt lige under 5k i alt hvis du finder ud af du ikke har brug for det.

En i5'er kan heller ikke bruges i serverboards'ene, det kan i3'eren.
Selv en g530 er rigeligt hurtig til en backup server, den kan skrive med mindst 300MB/s til et (soft) raid 5, og så hurtigt kan du alligevel ikke flytte data over et netværk...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 02-05-2012 23:23:04.

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
02-05-2012 23:29:01
Svar/Indlæg:
92/14
Fuld respekt til dig Swayde du ved meget, som jeg slet ikke ved "endnu."

tænker bare, hvorfor køber alle så ikke micro bundkort? der må vel være en forskel på micro/almindelig?

Så du mener godt at en I3, kan leve op til forventningerne og det hele? For så er det selvf, bare at gå efter det.
Ang kabinet, regnede jeg med at sætte det hele i et "stort kabinet" jeg har liggende, som engang blev brugt til server - og så sætte en hel masse blæsere ind i. :) ?

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2012 00:00:27
Svar/Indlæg:
2246/14
de fysisk store kort har som regel en masse "ligegyldige" features... du har ikke brug for muligheden for at køre sli/cf, 8 kanalers lyd, 24 power phases eller 25 usb 2.0 porte...
(supermicro kortene har ikke engang et lydkort, og har sikkert kun 4 eller 6 "phases")
Micro kort bruger som regel også lidt mindre strøm.
mht serverkortene købte jeg et lille kort fordi det er billigere, de andre kort kostede en 3-400 kr mere og havde kun et par ekstra pci porte som jeg allligevel ikke havde brug for.
En i3'er kan snildt klare MC server, VPN server, musik/film afspilning på éen gang. Det afhænger meget af din internet forbindelse med MC.

Et gammelt kabinet er sikkert fint, du har nok kun brug for en enkelt blæser hen over hdd'erne (og den der sidder på cpu'en og den i strømforsyningen).

Den i3'er jeg foreslår kan også bruges i et casual gaming setup... http://www.tomshardware.com/re...

Tilføjelse: Det du køber nu har ikke så meget at gøre med hvad du har brug for (for det ved vi ikke så meget om). Jeg gætter på at det dækker dine behov. Det du skal med det du køber nu er at lære at bruge de dele, og så finde du af hvad du skal bruge.
Du kommer til at bruge mange timer på at få sat MC op, få vpn til at virke, få filesharing til at virke osv. lige nu skal du bare have noget at eksperimentere med.
Mht raid/backup skal det bare være et simpelt setup, måske bare det indbyggede raid 1 i windows.
Skal i ud og købe windws server ?

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Swayde d. 03-05-2012 00:14:48.

MATHI.B96

Erfaren rotte
Tilføjet:
03-05-2012 08:05:11
Svar/Indlæg:
92/14
Windows server har vi. :)

Jamen så tror jeg, at jeg vil gå efter de dele, eller noget. :)