Du er nødt til at gøre dig nogle overvejelser omkring backup -
- Hvad skal der tages backup af ?
- Hvornår skal gamle data arkiveres eller droppes fra backup (de er jo på måneds/års backup) ?
- Hvordan vil du teste at dine backup faktisk virker - restore test, og hvor ofte ?
- Kan dit backup program tage backup af databaser (php, sql...etc) og åbne filer ?
- Hvor tit skal der tages backup ?
- Er der ting som der skal tages backup af flere gange om dagen ?
- Vil du tage fuld backup hver gang, eller fuld backup f.eks søndag og så backup af ændringer (differential/incremental) de andre dage ?
- Hvem laver restore, og under hvilke forudsætninger ?
- Hvad forventer/forlanger dine brugere/kunder ?
Lad os sige at du har 500GB data liggende du gerne vil tage backup af, og du vokser med 50GB om måneden.
Du bestemmer dig for at tage fuld backup dagligt, 7 dage om ugen. Backup lørdag gemmes som uge backup. Sidste lørdag i måneden gemmes som måneds backup.
Vælger du fuld backup dagligt, gemmer data 7 dage, 5 uger og månedsbackup for evigt, så skal du bruge følgende -
7*500GB = 3,5TB
5*500GB = 2,5TB
12*500GB = 6TB
Ialt 12TB plus de 12*50GB du vokser hver måned, dvs. 12,6TB om året.
Vælger du i stedet fuld backup hver søndag, og backup af ændringer (differential/incremental) de andre dage, så bliver backup mængden noget mindre, men det bliver også lidt mere besværligt at lave restore (afhængigt af backup programmet du vælger).
Differential backup: Der tages backup af de filer der er ændret/oprettet siden sidste fulde backup
Incremental backup: Der tages backup af de filer der er ændret/oprettet siden sidste fulde/incremental backup.
Jeg ville vælge fuld backup søndag og så differential de andre dage, for så skal du i tilfælde af fuld restore kun bruge sidste fulde backup og sidste differential da den jo indeholder alle rettede og nye filer siden sidste fulde backup.
Vælger du incremental, så skal du i værste fald bruge sidste fulde og 6 incremental ved fuld restore.
Backup er ikke nemt, men det er satme tilfredsstillende, når man kan fortælle brugeren/kunden at deres fil er læst ind igen, 5 minutter efter de har siddet og tudet i telefonen eller truet med bål og brand.