-> #10
Det er lækkert med masser af kerner på CPU'en. Bevares. Men til After Effects, skal der helst være en balance mellem RAM, CPU, harddiske osv. Så derfor mener jeg, at 4-6 cores er the sweet spot eftersom jeg ganske rigtigt arbejder i 720/1080p, men det er langt fra prof.-niveau 🙂
Nu har jeg arbejdet på den samme T9300 siden 2008, med 4 GB RAM, 8600M GT og en SSD. Det er først inden for det seneste års tid eller to, at jeg er begyndt at føle computerens hardware-mæssige begrænsninger.
Derudover, så er jeg blevet syndigt glad for Mac OS X, og vil derfor gerne blive i dét miljø. Derfor står jeg mellem:
a) Hackintosh
b) Brugt Mac Pro
Der er fordele og ulemper ved begge løsninger. Ved løsning a) er der jo naturligvis inkompatibilitet, usikkerhed omkring stabilitet (især i forbindelse med opdateringer osv.). Fordelen er jo klart, at man kan samle sig en "fuldblods" Mac, til væsentligt færre penge end eks. en ny Mac Pro ville koste (jeg har overvejet en iMac).
Ved løsning b), er der jo selvfølgelig fordelen i, at man får hele pakken på én gang. Ulempen er så, at det kan være sværere at skaffe nye dele. Især balancen imellem pris og computerens alder, når jeg pt. kører med Lion (som er 64 bit native), hvilket godt kan skabe lidt problemer.
Optimalt set, ville jeg jo gerne smide kr. 15.000,- efter en brugt Mac Pro, med to fysiske CPU'er, så det netop er billigere at opgradere RAM, skifte grafikkort og større mulighed hvad angår 64-bit software.
Desværre tror jeg blot, at tiden er ved at rende fra Mac Pro'en, og til mit behov, er det nok også lige en tand over "fornuftigt". Så derfor har jeg overvejet en ny MacBook Pro eller en iMac. Men, eftersom jeg har en laptop, som jeg er sindssygt glad for, og som stadigvæk fungerer (ja, hvem skulle have troet det - if it ain't broke...), hælder jeg mere til en stationær løsning.
Det er også min overbevisning, at en fornuftig computer nu, sagtens kan holde de næste 3-4 år, da jeg ikke arbejder med mere end 720/1080p og derudover importerer til Apple Intermediate Codec fra et Canon HV30 (HDV) - som min nuværende "fint" kan klare. Det er primært fordi, jeg er begyndt at lege mere og mere med Premiere Pro, hvor jeg kan mærke computerens begrænsninger. Adobes quicklink er genialt, men suger kræfter noget så grusomt. Så, derfor:
2600K
+16 GB RAM
SSD
Harddisk
Geforce 260/275/285
- og, når der så er gået 3-4 år, er der helt sikkert kommet noget rigtig fedt, som jeg så kan overveje 🙂