Winki virker ikke ??

MSI d.  04. maj. 2012, skrevet af Burgurne
Vist: 1772 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2012 15:18:59
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
Nyinstalleret MSI Z77A GD65 mobo med en core i5 3570"K" CPU.
For at Live update kan virke, skal Winki installeres på PC'en. Det er det blevet. Men Winki vil ikke boote. Når jeg vælger "Browser" eller "Utilities -> Auto update" i BIOS, kommer der et lille vindue, hvor jeg får at vide, at den vil forlade BIOS for at starte Winki. "OK", klikker jeg til dette, hvorefter skærmen bliver sort, og der skrives med lys skrift oppe i venstre hjørne, at "Winki" eller "Live Update" startes. så bliver skærmen sort, og der sker ikke mere.

Jeg har også prøvet at vælge MSI-dvd'en som bootmedie (står der i manualen, at man kan), men det giver samme resultat, altså sort skærm. Har prøvet at vente 5 minutter med sort skærm, men ingen reaktion. Enten virker det ikke, eller også er det en MEGET langsom boot 🙂 .

Jeg har et GTX580 grafikkort i PC'en også, og jeg kører med Virtu Tech. enabled i d-Mode. Monitoren er tilsluttet grafikkortet. Initiate Graphic adapter er sat til PEG.

Jeg ville gerne tjekke for ny BIOS, inden jeg kommer alt for langt med windows installationen, men da live update ikke virker, måtte jeg forbi MSI's hjemmeside for at se om der er en nyere BIOS. Det er der, men den passer ikke til mit bundkort!!
Jeg prøvede at gemme den BIOS der er default i mobo'et, og den hedder E7751ims.a00
Den BIOS der ligger til download hedder E7751ims.a50, og den passer altså ikke til dette mobo.

Nogen der kan hjælpe mig med, hvad jeg gør forkert i forhold til Winki, og hvorfor jeg får en forkert BIOS, når jeg vil downloade den fra MSI's hjemmeside?
Er det en "pirat"udgave af mobo'et jeg har fået fat i? Hvor kan jeg så finde et crack til det? 🤣
Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2012 16:23:10
Svar/Indlæg:
8762/174
Prøv at tjek om der ikke er en bios her du kan bruge.

http://hwbot.org/forum/showthr...

De fleste er dog beta udgaver lig lige mærke til det inden du begynder at flashe.

Hent en bios ned og smid den på en usb pen og brug det indbyggede flash program i biosen til at klare opgaven.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2012 16:49:16
Svar/Indlæg:
5874/1287
Nej, den bios der er der, er den samme som MSI har liggende på deres hjemmeside. Har nu prøvet, men den vil ikke kendes ved den. Den har også en noget anden størrelse end den der er i mobo'et nu.

Default fylder 6.291.456 bytes, og den downloadede fylder 8.388.608 bytes.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 04-05-2012 16:49:27.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
04-05-2012 23:53:09
Svar/Indlæg:
6368/477
http://download1.msi.com/files...

Den fylder ikke så meget som du beskriver, og er den nyeste til Z77A-GD65.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-05-2012 02:39:02
Svar/Indlæg:
5874/1287
#3 Ja, men det er den samme "for store fil" som jeg hele tiden har rodet med. Udpakket, så fylder selve biosfilen 8.388.608 bytes. Den vil ikke flashe den, da "datatable" ikke er kompatibel med mit mobo (???)

Det er lidt irriterende, at MSI ikke (som ASUS) har inddelt deres BIOS downloads efter bundkortversion. (mit er et ver 2.1)


MSI
 
Newbie
Tilføjet:
07-05-2012 15:46:50
Svar/Indlæg:
134/14
Beklager det lidt forsinkede svar - kan se tråden er oprettet på helligdagen, hvor der var dømt varme hveder og masser af øøøøøøøøøøl! ;)

Jeps, en typisk BIOS-fil er omkring 6 MB stor. Dertil er der dog i visse opdateringer også en ME-del (firmware), som fylder 2 MB.

Firmwareopdateringer (2+6 MB) kan ikke flashes med M-Flash og kan kun opdateres ved at benytte fx en bootable USB-nøgle - den nødvendige fil til at lave en sådan kan f.eks. hentes på http://rufus.akeo.ie (vælg v1.1.7 uden FreeDOS-understøttelse).

Ovenstående forklarer så også hvorfor vi ikke bruger bundkortrevision til at inddele BIOS-filerne..

Håber det lykkes for dig :yes:


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2012 21:12:33
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hejsa.
Jo, jeg har godt læst her i "min" tråd, og jeg har også modtaget din fil via den sidste email. Men det er jo den samme biosfil som jeg hele tiden har kæmpet med.

Når jeg skriver, at den fylder ca 8Mbyte, så er det i UDPAKKET tilstand, og det gør den BIOS også du har sendt mig.

Udpakket fylder din BIOS 8.388.608 bytes, hvor den jeg har fylder 6.291.456. (Min er det den gemmer, når jeg vælger "save current BIOS to file"

Jeg har lavet en bytesammenligning med den du har sendt, og den der kan downloades via det MSI-link jeg har sendt dig, og de er _fuldstændigt_ ens!

Når jeg prøver "auto update programmet i Windows, så siger den også, at der ikke findes en nyere BIOS til mit mobo end den der er.

Jeg har så villet prøve den egenskab med at loade en BIOS fra en USB-stick og benytte den, der får jeg så denne fejl på skærmen.




Så MSI-programmet fortæller mig, at der ikke er en ny BIOS til mit bundkort. Bundkortet selv vil ikke kendes ved den BIOS-fil, som kommer fra MSI's egen side (og som du har sendt).

Jeg tør sgu ikke flashe den med alle de advarsler. Vil jeg i det hele taget vinde noget ved en BIOSflash?

HVIS jeg prøver med den bootbare usb-pen og de flashprg du har sendt mig, er der så en form for test om BIOSfilen passer _inden_ den flasher? Eller maser den bare det nye program ind, og så må man håbe det bedste?

HVIS jeg prøver og HVIS det går galt, vil det så virke at skifte til 2. BIOS med den lille skydeknap på bundkortet?


Forresten, du skrev, at jeg skulle vælge UDEN freedos til at lave den bootbare usb-key. Skal jeg så bruge ms-dos, eller skal jeg vælge punktet "UEFI USB FLASH" til at boote fra, når jeg trykker F11 under POST?


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Burgurne d. 08-05-2012 21:30:28.


MSI
 
Newbie
Tilføjet:
09-05-2012 08:06:00
Svar/Indlæg:
134/14
Jeg tror du misforstår mig (eller også forklarede jeg det bare ikke tydeligt nok) - når du skal flashe en BIOS-fil, som omfatter en firmwareopdatering, kan du ikke bruge M-Flash (indbygget i bundkortet).

Derimod skal du flashe ved hjælp af en "bootbar" USB-nøgle:
 Use a DOS bootable media (bootable USB stick)
 Extract the files from the archives downloaded below.
 Execute the command FLASH.BAT (this will execute both BIOS and Firmware updates)
 Reboot the system after finishing the update process.

Når du sætter USB-nøglen i bundkortets port(e), vil der typisk dukke et nyt bootpunkt op kaldet "USB Key".


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2012 17:12:28
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jojo, jeg har skam godt fanget den med bootbar USB-pen, men da jeg en gang har fået byttet dette mobo pga flash-fejl, så er jeg lidt mere forsigtig. Så nu spørger jeg igen:

1:
HVIS jeg prøver med den bootbare usb-pen og de flashprg du har sendt mig, er der så en form for test om BIOSfilen passer _inden_ den flasher? Eller maser den bare det nye program ind, og så må man håbe det bedste?


2:
HVIS jeg prøver og HVIS det går galt, vil det så virke at skifte til 2. BIOS med den lille skydeknap på bundkortet?
Det hjalp ikke ved det første mobo, men der brugte jeg så også M-Flash, da der intet sted står noget om, at det ikke kan benyttes (hvorfor gør der ikke det????)

3:
Forresten, du skrev, at jeg skulle vælge UDEN freedos til at lave den bootbare usb-key. Skal jeg så bruge ms-dos, eller skal jeg vælge punktet "UEFI USB KEY" eller "USB KEY" til at boote fra, når jeg trykker F11 under POST?

Hvis der vitterlig ER en ny BIOS til mit mobo, hvorfor vil Liveupdate så ikke vise det?
Hvorfor virker Winki ikke? (booter måske godt nok, men bare sort skærm.) Der er skærmbillede på, når jeg booter UEFI shell'en.

Det er godt nok rodet i forhold til f.eks ASUS. Der vælger man mobo, version, putter bios på usbkey og vælger flashprogrammet i deres BIOS, og så kører det, uden chance for fejltagelser 😢

Jeg vil forøvrigt gerne sige dig stor tak for al den tid du bruger på at prøve at lære mig dette. Så jeg håber du vil svare på ovenstående 4 spørgsmål, som muligvis også kan "undervise" andre i "BIOS FLASH sikkert med MSI" 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 09-05-2012 17:18:35.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
09-05-2012 18:26:46
Svar/Indlæg:
6368/477
Hvis din BIOS flash går galt, så kan du sagtens vælge BIOS 2 via din skydeknap. Det er to fysiske BIOS chips, og de kan derfor køre med 2 forskellige BIOS versioner.

Hvis du skal firmware opdatere med Asus er det det samme, der kan du ikke bruge EZ flash (eller hvad det nu hedder).

Du skal bare boot fra USB key, virker det, så er det ganske fint. Virker det ikke, kan du prøve med UEFI USB key.

Live update viser sikkert ikke den nye opdatering fordi det er firmware, og det skal gøre i DOS, og helst ikke i windows, da windows er alt for ustabilt til at opdatere BIOS/firmware med.


#10
MSI
 
Newbie
Tilføjet:
09-05-2012 18:55:02
Svar/Indlæg:
134/14
#9 :yes: ❤

#8 blot ift. dit punkt 2 - der er sådan et gråt felt på BIOS-delen af hjemmesiden, hvor der står "Attention". Teksten kunne jeg godt gøre lidt større, men ellers står der netop hvorfor M-Flash ikke dur til firmware, som freak_master også nævner =)

http://msi.com/product/mb/Z77A... #/?div=BIOS


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2012 19:36:14
Svar/Indlæg:
5874/1287
#9 Ved det første BIOSflash (hvor jeg brugte M-flash) og hvor det gik galt, der kunne ingen af BIOS'erne boote bagefter.

Displayet på bundkortet stod og skiftede mellem 15 og 19 uanset hvilken en af stillingerne skydeknappen var i. Det er noget med tidlig initialisering af nordbroen, og det er jo ikke noget jeg kan gøre noget ved. Derfor er jeg lidt forsigtig inden jeg prøver igen.

Compared to common mainboard which need extra BIOS chips, MSI's M-Flash has a double advantage which doesn't need extra components and secondly, all your BIOS data will be saved in the USB drive. The stored data does not only have backup and upgrade function, moreover it can also be seen as a portable BIOS chip which is actually able to boot up your PC.

Sådan står der under M-flash på MSI's hjemmeside i linket fra #10. Problemet er så blot, at den netop IKKE kan boote med den BIOS I prøver at "lokke" mig til at benytte 😕


#9 Ang ASUS og firmware hhv BIOS opdatering, så har jeg nu fint brugt ASUS eget tool til begge dele på mit gamle P7P55 mobo (firmwaren til SATA3)

Stadig ikke svar på, om den flasher med det samme som M-FLASH, eller om den tester først for at se, om den nye BIOS passer? (Bootbar USBkey lavet som beskrevet i denne tråd)

Heller ikke fået svar på, hvorfor jeg ikke har noget billede i Winki, Browser og Live update i BIOS?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 09-05-2012 19:38:13.


#12
MSI
 
Newbie
Tilføjet:
09-05-2012 20:09:07
Svar/Indlæg:
134/14
Altså øh.. Hvis jeg nu lige starter med det sidste du skriver - det er jo ikke fordi jeg ikke vil svare, jeg er bare ikke vant til at skære det helt ud i pap :) #9 kom rigtig godt rundt om det hele.

Og så er der i øvrigt ingen der prøver at lokke dig til noget. Du laver vel en tråd fordi du søger hjælp til et problem, derfor får du løsningsforslag. Så øh..?

Ved dit første forsøg brugte du jo netop M-Flash til en firmware opdatering, så jeg ville egentlig mene det er lidt selvsagt, at bundkortet stejler - der er på BIOS-siden forbehold for at benytte M-Flash til firmware.

Nej, DOS-løsningen kan ikke flashe uden at versionerne stemmer overens. Så ja, det tjekker den først.

Jeg ved ikke hvorfor du ikke har et billede i Winki, Browser eller LiveUpdate, men jeg skal med største fornøjelse spørge en FAE-tekniker til råds og vende frygtindgydende tilbage! :)

Og så lige for god ordens skyld - SATA3-firmwaren på P7P55 var til en særskilt Marvell-controller, ikke en BIOS-integreret firmware. Så yes, du har ret i at du kunne flashe den "normalt", men en standard Asus-firmware kan ikke flashes med deres LiveUpdate.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2012 20:32:08
Svar/Indlæg:
5874/1287
#12 Så du ikke min smiley ved "lokker"?? (Jeg er nem at lokke til unoder).

Hvis M-flash virkelig er så farligt et værktøj (som det tilsyneladende er), da det bestemt IKKE tjekker noget først, men bare moser på når man klikker på FLASH, hvorfor har det så i det hele taget muligheden for at smadre begge BIOS'er på een gang?

Din sætning
Nej, DOS-løsningen kan ikke flashe uden at versionerne stemmer overens. Så ja, det tjekker den først.
får mig til at prøve (tror jeg), og det var det svar jeg har ledt efter.

Ang. mang. billede i Winki og Browser og Liveupdate fra BIOS, så gælder det begge bundkortene jeg har haft fra MSI (både det fejlflashede og det her). Så det er nok (igen) mig der gør noget galt, men igen kan jeg ikke læse mig til i manualen hvad det er 😢


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2012 21:11:04
Svar/Indlæg:
5874/1287
Så er spændingen udløst 🤣

Har nu flashet med den pakke jeg fik tilsendt af MSI (Mange tak for det). Undrer mig dog stadig lidt over, at der i denne pakke også er en firmwareupdate ud over selve bios-filen, hvilket der ikke er, når man downloader den.
Nuvel, det ødelægger ikke min glæde over, at dette mobo overlevede flashen (som er gjort rigtigt denne gang med USB-key boot og der ganze molevitten).

Tilbage står så stadig, at jeg har sort skærm i Winki. Jeg har gjort som følger:
I windows 7 har jeg isat MSI-dvd'en og kørt installationen af Winki på det drev den selv foreslår (det er ikke C-drevet, men det er også prøvet).
Genstartet maskinen, trykket DEL for at komme ind i BIOS, valgt Browser, og får et vindue frem, hvor den skriver noget om at man forlader BIOS med denne funktion. Klikker ja til dette, og den skriver øverst i højre hjørne "Starting Winki ..."
Derefter sort skærm, og HDD aktivitet i ca 8 sekunder. Derefter ingenting.

Jeg har et GTX580 grafikkort i PC'en også, og jeg kører med Virtu Tech. enabled i d-Mode. Monitoren er tilsluttet grafikkortet. Initiate Graphic adapter er sat til PEG.

Hvad gør jeg forkert? 😳

#12 skrev:
Jeg ved ikke hvorfor du ikke har et billede i Winki, Browser eller LiveUpdate, men jeg skal med største fornøjelse spørge en FAE-tekniker til råds og vende frygtindgydende tilbage! :)


Det ser jeg frem til 🙂