Ja, jeg anser alle handler herinde som værende mellem to private. Jeg henviser til Aftaleloven § 9.
Når en bruger af auktions delen acceptere betingelserne er de bindende for brugeren. Dog gælder aftaleloven stadig, idet man ikke kan fravige den, så det er til skade for sælger eller køber. Altså du kan ikke tilsidesætte aftaleloven i betingelserne.
"Tja, han har vel os accepteret buddet hvis han skriver "noteret/modtaget" eller noget lignede. Så har han jo godtaget buddet og er derfor forpligtet."
Både og. Her på siden har det længe været kutyme for at ordende "noteret/modtaget" ikke er ensbetydende med, at sælger acceptere buddet, så sælger forpligter sig. På denne side er "noteret/modtager" mere en bekræftelse fra sælger side, at han har set at køber har budt. Jeg ser det mere som en form for service fra sælges side til køber. DOG vil jeg mene, at sælge stadig er forpligtet til at sælge til den køber, sælger sidst har sagt "noteret/modtaget" til.
Nu har jeg gravet lidt dybere i auktions reglerne. Jeg har fundet ud af, at hvis sælger opgiver en mindstepris, og en køber byder mindsteprisen eller over, er sælger forpligtet til at sælge, med mindre der kommer højere bud. Højere bud skal komme rettidigt frem for at være gældende.
Desuden er sælger, ved bud under mindsteprisen, forpligtet til at informere budgiver, at buddet ikke er accepteret/godkendt. Ellers kan sælger faktisk være forpligtet til at sælge til en pris, under mindsteprisen (?)
Problemet med auktioner opstår i imidlertid, hvis der ikke er opgivet nogen mindstepris. I sådan en situation er vi ude i god/ond tro analyser osv. - jeg synes ikke der er nogen grundt til at gøre køb/salg herinde mere besværligt med sådan analyser. Det vil i sidste ende medføre en masse skuffede og sure brugere, og det ser jeg ingen grund til, da folk generelt kan finde ud af at handle med hinanden.
Generelt mener jeg ikke, at der skal være for meget paragrafrytteri herinde.! Jeg har derfor et foreslag til ændring af formuleringen i "opret auktion taben". Ved at ændre "startpris" til "mindstepris" undergår vi problemer med fortolkningen af "startpris". Desuden vil ændringen gøre prisen mere overskueligt for køber(er) og derved undgå misforståelser omkring hvilke bud der er bindende for sælger og køber.
Man kan sagtens beholde "køb nu tabben" da den ikke giver anledning til problemer(se #0) dog synes jeg ikke at denne behøver at være obligatorisk, sælger kan jo være i tvivl hvad genstanden er værd.
Eksempel: Auktion på en GTX580
Mindstepris sættes til 1800 kr, altså det mindste sælger vil være med til. Her skal sælger være opmærksom på, at hvis der kun kommer ét bud i hele auktions forløbet og buddet er på 1800 kr, så er sælger forpligtet til at sælge!!
"købnu-pris" sættes til 2500 kr. Denne pris er et absolut maximum pris. Dvs, at sælger er forpligtet til at sælge til 2500 kr, til den første som bydder dette. Om der efterfølgende kommer bud på over 2500 kr, er sælger stadig forpligtet til at sælge til den første som har budt ed 2500 kr. jf. aftalelovens § 1.
Håber det giver lidt mening :)
# 9
Om folk sætter sætte en mindste pris forhøjt er jo i virkeligheden deres problem, og hvis de er seriøse med salget, vil de sænke prisen i sidste enden. Der er jo nogen som tror, at de sidder på et guldæg.
Afslutningsvis skal det lige nævnes at HWT.dk ikke, på nogen måde, kan stilles til ansvar for handler som foregår herinde. Dette skyldes at HWT, hverken direkte eller indirekte sælger noget. HWT tage altså ikke genstande til salg i "køb/salg" eller "auktion" sektionerne i kommision for andre. Alle handler herinde er mellem to private - ligesom på DBA
Hvis I har andre spørgsmål er I velkommen til til at spørge :P