SU tilbagebetaling - jeres mening

Hyggehjørnet d.  07. maj. 2012, skrevet af Anzelz
Vist: 4380 gange.

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2012 22:04:08
Svar/Indlæg:
2343/272
Hola, vil lige høre folks meninger om dette emne.

Det er startet med at jeg at jeg har fået et brev om at betale 21000kr tilbage i SU (svarende til 4 måneder) idet jeg har tjent det beløb (-7%) over mit fribeløb og ikke tænkt på at melde SU fra.

Såfremt jeg havde meldt SU fra havde jeg fået et større fribeløb og ville derfor være sluppet 10.000kr billigere (2 måneders SU).

Desuden er der et uspecificeret tillæg, ikke rente, på 7% oveni, samt at de trækker SU klip (4 måneder) alligevel (dem mister man ikke hvis man framelder SU)

Jeg ved godt at det er mit job at undersøge forholdene, men jeg synes det er en ekstrem straf for at overse det.

De kan sjovt nok godt ansætte en mand til at opkræve 190kr's licens pr tlf efter kl 18, men det magtes ikke at sende en mail om at fribeløbet er nået.

Hvad er jeres holdning til
1) Ovenstående
2) Fribeløbets størrelse

Inspirerende læsning:
http://www.altandetlige.dk/blo...
Denuush

Overclocker
Tilføjet:
07-05-2012 22:08:13
Svar/Indlæg:
285/10
Der er så mange ting man er uenige i, i livet.

Betal ved kasse et og se den anden vej :yes:

Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2012 22:13:41
Svar/Indlæg:
1771/62
Det er jo nok den vildeste skat man kan betale i dk.
Jeg synes det er totalt uretfærdigt at man ikke bare kan betale su'en og ikke også hele ens hårdttjente penge tilbage.
Blev selv ramt af det for et par år siden med 30 k.

DJcooling

Overclocker
Tilføjet:
07-05-2012 22:15:48
Svar/Indlæg:
129/7
Som nr 1 siger at betale! Der står også med STOR skrift alle beløbsgrænser du max må tjene hver mdr samt afmelding og konsekvensen ved ikke at gøre det 😕

kojs

Overclocker
Tilføjet:
07-05-2012 22:22:46
Svar/Indlæg:
181/0
Jeg vil godt være enig i, at det er en kende råddent at tilbagebetalingen er på 107%. For mig vil det eneste der gav mening være at tilbagebetalingen altid var den samme, uanset om man har meldt SU fra eller ej. Et lille gebyr for ikke at have meldt SU fra (500kr eller sådan) ville også have været i orden.

Beregningerne sidst på året bliver jo tydeligtvis lavet uanset hvad (De opdagede jo fx. at du have tjent for meget).

I mit hoved giver det meget lidt mening at flittige/arbejdsomme/dygtige mennesker, der formår at (og gerne vil) passe både studie og job, ikke skal have fred til at gøre det.

ED: Men uanset hvor uretfærdigt det end føles, så er det reglerne, og selvfølgeligt er du nødt til at hoste op med gysserne :yes:

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af kojs d. 07-05-2012 22:24:31.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2012 22:38:24
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

SU'en er en støtte til folk der ikke nødvendigvis har tid eller overskud til at have et job ved siden af. Du kan. Det er fedt. Andre får bare hjælp af de velhavende (skulle man tro) forældre.

Uanset hvad, så er det en støtte du har fået udbetalt, "for meget", så jeg ville kategorisere det som værende et luksusproblem - uanset hvor meget jeg så kommer til at lyde som en gammel sur røv.

Lad mig illustrere det således:

"Åhh nej. Jeg skal betale penge tilbage til SU."
- Hvorfor?
"Fordi jeg har tjent for meget ved siden af."
- Ok? Og, det er et problem, fordi?
"Det er sgu da pissetræls."
- Det kan jeg selvfølgelig godt se. Men, nu hvor du har tjent så mange penge ved siden af, føler du så, at du reelt havde behov for den økonomiske støtte?
"Det har jo ikke noget med sagen at gøre!"
- Det mener jeg da bestemt. Det må da være lækkert, sådan at have tid til at have et job der giver den slags penge, ved siden af studierne.
"Jeg arbejder sgu da for dem!"
- Netop. Du har tiden og overskuddet til at lægge kræfterne i et job ved siden af studierne. Vær stolt af dét, i stedet for at være træt af, at du skal tilbagebetale den støtte andre studerende får, netop fordi de ikke kan få eller har overskuddet til et job ved siden af studierne, samt forældre der nok heller ikke kan (eller vil) spæde til.

Det er nederen. Tro mig. Men, når man har et samfund som vores, hvor folk rent faktisk bliver betalt (om det er nok, kan man jo så diskutere i en anden tråd) for at tage sig en uddannelse.

Det skal vi være stolte af. Og du kan være stolt af, at du kan arbejde ved siden af, eller gi' den gas i sommerferien, så du netop ikke skal sutte på lappen - som mange af os andre gør.

Omvendt vil jeg så sige, at reglerne burde være skruet sådan sammen, at SU kunne gøre en indsigelse alá:

"Kære du

Vi kan se, at du har tjent rigtigt mange penge. Tillykke med det. Det betyder dog, at du har fået for meget SU udbetalt. Vi giver dig derfor to muligheder:

a) Vi opkræver den overskydende SU du har fået udbetalt.
b) Eftersom du ikke har endt din uddannelse, men fortsat er normeret til 6 mdr. [eller what-ever det nu er], sløjfer vi blot de næste 4 udbetalinger. Du kan så søge igen, efter de 4 mdr.

Med venlig hilsen
De venlige folk fra SU
"

... men, det er nok for meget forlangt.

jmose

Moderator
Tilføjet:
07-05-2012 22:39:50
Svar/Indlæg:
3863/538
Tja, det koster at låne penge. Vær du hellere glad for at du ikke hoppede på et kvik-lån til 25-30% ÅOP

Audane

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2012 22:39:56
Svar/Indlæg:
461/31
Læs reglerne. De er der af en årsag. De læses måske af dig som hårde ord, men jeg var selv studerende i mange år og ved udmærket hvordan det er at være fattig.
Det er dog ingen undskyldning for ikke at lære/læse reglerne.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2012 22:44:06
Svar/Indlæg:
4657/53
De 7% er fordi der blev spekuleret i og hæve ens fradrag.
Så man lige kunne få en lille/billig lån på statens regning.
Før i tiden var gebyrfrit og "låne" penge af staten.

Så kom der en der mente at man skulle betale 7% af de penge man skylte staten.
Det er jo det samme med restskat der kommer der også 7% på.

Men betaler du for meget i skat får man vel 3-4% for sine penge.

Hvad er jeres holdning til
1) Ovenstående. Staten skal ikke lege bank, det koster alle steder og skylde penge.
2) Fribeløbets størrelse. Det passer vel meget godt.

Nickzy

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2012 22:55:45
Svar/Indlæg:
263/26
Har selv lige fået et sødt brev på 32000kr(Fra min uddannelse 🤣 😢
Og nu jeg er endda på kontanthjælp fordi at jeg ikke kan få fat i den læreplads der skal bruges for at komme videre i livet, godtnok ikke det sjoveste 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Nickzy d. 07-05-2012 22:56:20.

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2012 23:00:07
Svar/Indlæg:
5224/222
Indsæt link til den der tudekiks jpg... gider virkelig ikke finde den selv

TheReazepter

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2012 23:07:44
Svar/Indlæg:
772/49
#5 Problemet med din udtalelse er, at ingen gider at arbejde gratis. Bare tag "fattige" Karina som et eksempel.

Noget helt andet er hvad det gør for den danske økonomi, at man fjerner incitamentet for de personer som gerne vil tage 60 timer om ugen.

Vi skal ikke glemme det er de private indkomster, som betaler de offentliges lønninger.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2012 23:08:34
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Jeg er altid frisk. Du må gerne låne mit link:

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2012 23:14:05
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Så ser jeg heller ikke noget problem i, at arbejdsgiveren (de private indkomster) måske er lidt mere obs på hvem de udbetaler lønninger til (eksempelvis SU-modtageren, som ikke er studieaktiv).

Jeg tror, at det er de færreste arbejdspladser, hvor man udbetaler løn til folks intentioner og potentiale, og ikke det arbejde de rent faktisk leverer. Nu kunne man jo nævne 'A-klassen', der nok ikke er helt ramt ved siden af.

Min erfaring er dog den modsatte af din. Hvis der er nogen som udlever den gode medborger, så er det danskerne. Mange af dem gør det netop gratis. Vi har en foreningskultur i landet hér, som vi kan være noget så stolte af. Faktisk, så er den så indgroet i os, at vi knapt nok lægger mærke til den. Rigtigt mange "arbejder" gratis, og rigtigt mange nyder det - fordi det giver rigtigt meget igen.

De folk som gerne vil tage 60 timer om ugen, skal også have lov til det. Føler de, at deres liv kan holde til det, så gør endelig dét. Men husk på, at der også findes folk som lægger en 60 times uge, i arbejde. Lønnet, såvel som frivillig, oftest, endda en kombination af disse - ja, hvem skulle tro det?

Omvendt. Så er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår din kommentar. Men det skal ikke forhindre mig i at have en holdning til den.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 07-05-2012 23:15:55.

TheReazepter

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2012 23:26:50
Svar/Indlæg:
772/49
#13 Jeg havde en længere udredning, men besluttede ikke at gå off-topic. 🙂

Men synes så alligevel jeg vil forklare hvor jeg var på vej hen: http://www.b.dk/kronikker/lomm...

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
07-05-2012 23:45:20
Svar/Indlæg:
6368/477
Vi burde have lov til at få SU uanset hvor meget man tjener, har man lyst til at arbejde om natten og studere om dagen og sove 4 timer om dagen, er det vel folks egen sag.

Jeg er selv i problemer, hvor de har nakket halvdelen af min SU (får 1633kr. men skal normalt have 28xx) hvilket er ekstremt irriterende. Det er ikke engang nok til forsikringen min bil koster. Jeg har lige råd til at holde bilen kørende samt opgradere min computer når der kommer nyt, mad og bolig nakker jeg fra de gamle. Jeg kan sagtens tjene nok til at have egen lejlighed, men så får jeg ingen SU, hvilket er helt hend i vejret.

Hvorfor vi ikke bare må tjene hvad vi vil forstår jeg virkelig intet af.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2012 23:57:52
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Off-topic er altid interessant, så længe det ikke er mudderkast. Men det er så bare min holdning.

Til artiklen:

Jeg er delvist enig med Kim Fournais. Personligt har jeg også ondt et vist sted, over danskeres mentalitet, og i særdeleshed janteloven. Men, omvendt, så tror jeg også på, at denne unikke fællesmentalitet holder os nede på jorden. Det klassiske eksempel er jo mulighedernes land, USA, hvor enhver med en god idé og gåpåmod kan blive millionær.

Inderst inde, så er jeg selv tilhænger af den liberale tanke om, at man er sin egen lykkes smed og kun står til regning over for sig selv. Det man skylder samfundet og sine medborgere, betales kun tilbage af ren høflighed og facade (indrømmet, jeg tænker på fund-raisers lige nu).

Men, derimod. Så er det sociale net i Danmark så stærkt, at falder man på røvet med sin gode idé og gåpåmod, så skal samfundet nok sørge for, at du ikke falder igennem og ender i hundene - og hvis du gør, er det enten grundet egen aktiv indsats eller simpelthen fordi man ikke har kapacitet til andet. Den slags mennesker findes også, og hér afslører jeg nok mere om mig selv end jeg har lyst til, men jeg mener, at vi måske også er for gode til at passe på hinanden sommetider.

Et eksempel kunne være den snotforkælede Kenneth, der er blevet paced frem, men alligevel ikke gider noget. Det gør mig lidt ondt, at et land der har kapacitet til at rumme folk som ham, ikke samtidig stopper op og bruger den så ellers næstekærlige fornuft og tænker "hov, gør jeg ham ikke en bjørnetjeneste nu?" - men det er samtidig hér dette lille lands uendeligt store styrke ligger.

For, selvom vi har Jantelovsmentaliteten, og de fleste mennesker (uanset hvor røde de erklærer sig) ret beset er egoister, så har vi også en forpligtelse til at tage os af dem som ikke kan (og sommetider også de som ikke vil) selv. Jeg kan ikke huske hvor citatet kommer fra, men jeg synes det er kløgtigt formuleret. Det er noget i retningen af: "Vurdér et samfund/civilisation ud fra hvordan de behandler deres svageste." Det er ofte brugt i sammenhæng med krige, hvor den opførsel man udviser over for taberne, netop afspejler æren bag den eller de vindende.

Når folk, som #0, udviser det overskud. Om så det er på Mærsk eller #0's niveau, så synes jeg man skal være stolt af sig selv. Man må gerne klappe sig selv på skulderen, men jeg ville også sætte en ære i, om folk kunne tænke: "hov, jeg har overskud, lad mig være med til at højne niveauet og give lidt ud" - det kan være økonomisk, det kan være socialt, det kan være mange ting.

I mangel af bedre, kunne man omformulere det til en slags "overbærenhed". Jeg er da ikke supertilfreds med, at skulle leve på en SU og til dels på en kæreste der har fast job. Det huer mig da ikke. Men, nu er jeg tilfældigvis en af dem der ligger en masse energi i områder der ligger uden for mit studie. Det være sig studiesociale aktiviteter (og jeg ville sætte pris på, at debatten ikke blev drejet over på noget med café-penge nu), studiepolitiske aktiviteter, lektiehjælp, og mange andre ting, der ikke falder ind under foruddefinerede kategorier. Det kan være kreative områder, jeg spiller lidt musik fra tid til anden - har lige spillet til en konfirmation, jeg laver lidt video for venner og bekendte. Det er, når jeg tæller sammen, nok også mere end 60 timer om ugen.

Forventer jeg skulderklap og ros? Selvfølgelig gør jeg det. Det gør alle mennesker, og måske nok mest de der for alt i Verden påstår, at de er uselviske.

Min motivation er, at når jeg en gang er færdiguddannet, så vil der på mit CV stå:
- sælger
- fabriksarbejder
- montør
- jord og beton arbejder
- lagerarbejder
- lektiehjælper
- musiker
- grafiker
- skribent

... ja, en masse ting, der ikke umiddelbart ville have noget at gøre med min kommende profession. Om så det er folkeskolelærer eller noget andet. Men det viser, at jeg har været en person der godt kan lide lidt af hvert. Har mødt lidt af hvert. Kender mange forskellige mennesker.

Det giver så ikke nødvendigvis et økonomisk afkast, men det siger noget om min mentalitet og væremåde.

Jeg er samtidig klar over, at det ikke er et liv de fleste foretrækker og jeg synes, at det ville klæde de fleste danskere at tænke tanken: "hey, jeg er ikke ok med den slags, men det kan selvfølgelig være, at han ikke er ok med min slags" - det er sjældent man møder dem, men de findes.

My point being.

Iværksætter, initiativ, arbejdsomhed, gåpåmod, vilje, nysgerrighed, osv. har mange navne og findes i mange afskygninger.

Og det er dér jeg mener at Kim Fournais tager fejl i sin artikel. For initiativ og gåpåmod, behøver netop ikke at være en økonomisk benchmark, best practice, for så er det vi spiller fallit.

Det er så til gengæld min eneste store anke, ved vores lille samfund som helhed. Nemlig benchmark-tendensen (det er nok også lidt ufrivilligt sjovt, at netop dét ordvalg rammer et dansk hardwareforum).

Jeg synes, at best practice tendensen er f*cking kvalm, at jeg flere gange har tænkt: "nu ramler det sgu for dem". Der er en sygelig tendens til at sammenligne sig med alt og alle, og se hvordan man kan være ligesom "dem" - måske udpræget inden for mit fagområde, hvor især PISA har en klam klang. Men det illustrerer det ret godt.

Det Kim Fournais efterlyser er ikke iværksættere, og det Kim Fournais burde skyde skylden på, er ikke Janteloven.

Det Kim Fournais efterlyser er originalitet. Hvis jeg havde en 5'er for hver gang jeg har hørt en eller anden bøvsmart konsulent bruge ordene "tænke ud af boksen", ville jeg sikkert have råd til en god aktie i Mærsk.

Ironisk nok, er det selvsamme mennesker der får dette ansigtsudtryk:

Når jeg viser dem dette billede:

My point being.
Det er sommetider nemmere at sige ting, end det er at gøre dem. Og et godt eksempel er ovenstående.

Hvis folk endelig var så forhippede på at være foran, så skal vi ikke se på hvad alle andre laver. Man skal selvfølgelig følge med tiden og være "up to date", men derfra, og så til at tænke tanken "det var en god idé, vi gør noget lign." - allerede dér har man fejlet.

Vi skal lade være med at kigge på udlandet. Vi skal lade være med at være så f*cking bange for, at kompetent arbejdskraft forlader landet. Vi skal i stedet tænke: "Vi har en stor del af befolkningen, der ikke har højere uddannelsesniveau", "vi har en stor del af befolkningen, der kan en masse ting", lad os få dét til at gå op i en højere enhed - i stedet for at lade folk som Kim Fournais diktere hvad der er det rigtige for landet.

Lars Olsen pointerer det ret godt i sin bog "Eliternes triumf", som i øvrigt er ret så anbefalelsesværdig, hvor netop denne tendens til at lytte til folk som Kim Fournais og ansætte dem i beslutnings- og meningsdanner-jobs, har drevet os ud på randen.

Det eneste vi får ud af, at lade folk som Kim Fournais skabe og diktere best practice, er en dårlig smag i bunden og endnu en bankpakke til de som skal betale af på Audien og Weber-grillen. Alt imens sidder der folk, som godt kunne have brugt et (iværksætter) job, et transportmiddel til og fra arbejdet/studiet eller bare købe mad til deres børn.

Vi skal holde op med at kigge opad. Vi skal kigge fremad, og ikke læse over skulderen ved Singapore, Finland og Canada.

-> #15

Tillykke med næsten ikke at have råd til en bil.

... jeg ville ønske jeg næsten ikke havde råd til en bil.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af NoNig d. 08-05-2012 00:02:05.

balder

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2012 00:00:33
Svar/Indlæg:
367/3

Ja, det kunne være fedt. Og hvis den blev hævet til 15.000 pr. måned fri af skat ville det være endnu bedre!

Eller måske skulle den være til dem der har brug for den?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af balder d. 08-05-2012 00:00:56.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
08-05-2012 00:15:15
Svar/Indlæg:
6368/477
Det er ganske fint at du har den holdning, at hvis man har overskud, kan man lige så godt dele ud, og jeg er skam ganske enig i det du siger.
Problemet ligger bare i, at man absolut ikke bliver påskønnet sin gavmildhed.

Jeg ville desuden ikke have noget problem med at undvære de understøttelser der nu er, men systemet går slet ikke op i om dem som modtager understøttelse egentlig får for meget. Hvorfor skal en mor der absolut ikke gider lave noget have 16k om måneden, hvor hvis jeg intet lavede, udover at bygge min fremtid naturligvis, kun skal have 32xxkr, så jeg faktisk har svært ved at få det hele til at hænge sammen med transport til og fra mit studie, samt jeg skal også leve for de penge, det holder da slet ikke.

Desuden, så giver jeg jo også meget til samfundet ved at tjene mange penge ved siden af SU, så det er jo ikke fordi at samfundet ikke får noget ud af at jeg arbejder, jeg betaler jo 40% i skat.

Desuden kan det lige siges at nu har skat skyldt mig 13k lige siden marts, hvor jeg stadig ikke har fået dem, men hvis de skal have bare 500kr. fordi man har solgt lidt i ens firma, så får man maks. 10 dage, og hvis man ikke får betalt, så kommer fogeden efter en. Det er da til at lukke op og ***** i.

Samfundet fungerer slet ikke på de punkter der, der skal noget mere overvågning på, og så skal man ikke bare give og give til folk der ikke gider lave en skid.

Her er mit forslag:
Hvis en person ikke kan få et arbejde, skal personen have understøttelse. Det er ganske fint, problemet er bare, at understøttelsen efterhånden er så stor, at det ikke vil give ret meget mere at have et ufaglært job. Skær ned på den understøttelse, så de skal ud og sælge flasker for at leve den sidste uge, så kan de mærke at de skal ud og finde et job.
For de penge der bliver sparet, kan man lære dem at lave en formel ansøgning, evt. give dem en uddannelse (der får man alligevel tæt på ingenting).
Som det er nu, så er det lidt ligesom at tage en panodil fordi man har hovedpine. Det stopper ikke hovedpinen, men fjerner blot symptomerne. Hvis det er en permanent hovedpine, jamen så bliver man ved med at tage piller. Hvorfor ikke bare fjerne hovedpinen til at starte med? Så er man fri for alle de piller.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2012 00:32:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #18

Problemet er blot, at den "hovedpine" du taler om, kun forsvinder hvis vi fjerner den del der gør ondt. Altså hovedet. For selvom hovedpinen er lokaliseret ét sted, er det langt fra det samme som at sige: "men, det er hele hovedet den er gal med".

Derudover, så synes jeg det er synd, at alle på offentlig støtte, skæres over én kam. Liberal Alliance skød sig selv i foden med Karina, det ved de fleste velfungerende mennesker. Medierne får ikke noget ud af: "hun har det hårdt" og vi siger "det har I ret i" - for ingen tænker længere end: "det er sgu også så synd".

Uanset hvor meget kontrol man indfører, så vil der altid være folk der snyder. Derfor min slet skjulte hentydning til bankpakkerne og deslige.

Det samme gælder folk på SU. Men, "mere kontrol" siger du? Jeg har intet at skjule, så det er fint med mig. Men der er mange som føler sig trådt over tæerne, det øjeblik man siger: "kontrol", "forbud", nu må I ikke have adgang til The Pirate Bay.

Vi ved jo allesammen godt hvad konceptet er, og fjolsernes argument er altid det samme: "det er ikke fordi det er min foretrukne torrent-site, det er princippet". Og netop hér finder vi, mener jeg, kernen i problemet.

Folks så evigt gyldne principper.

Fjerner vi hovedpinen, fjerner vi også det der viser at vi er medmenneskelige og kan tage os af de svage. Om det er rigtigt eller forkert, er ikke min beslutning at tage. Det er noget vi gør i fællesskab. Men jeg vil dog samtidig påpege, at den tankegang kan føre nogle ret så grumme ting med sig. Historien er fyldt med eksempler på befolkninger og ledere, som har valgt at fjerne en "hovedpine". Måske alternativet med pillerne ikke er så skidt alligevel.

Generelt, så gider jeg heller ikke at debattere ud fra enkeltsager. Det er så kedeligt, det er konkret og lettere at forholde sig til, jow jow, men det fjerner også fokus fra det debatten handler om. Jeg vil ikke indgå i en debat om dit mellemværende med SKAT. Det er forhold du kender bedre end jeg, og jeg håber selvfølgelig at det ordner sig til det bedre.

Men, lad mig vise dig et billede:

Lad os tænke tilbage på de IT-folk vi kender og har mødt på mange af vores uddannelsessteder. Lad os kort smide en tanke, til mange offentligt ansatte.

... måske der er en grund til, at A-klassens effektivitet ikke ligger i deres reelle arbejdsindsats, men deres evne til at skjule deres manglende arbejdsindsats. Og tro mig, det er ikke kun hos det offentlige dét finder sted.

Hvis vi skal starte med at lokalisere hovedpinen, kan vi jo passende starte dér hvor det gør allermest ondt.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 08-05-2012 00:33:21.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
08-05-2012 00:52:39
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg ved ikke om min hovedpine-metafor bragte det rigtige budskab, lad mig lige prøve igen:

Hvis en person ikke kan finde et arbejde, hvorfor så blive ved med at give den person understøttelse, det vil jo ikke give ham noget job, men fordømmer faktisk personen til at leve på understøttelse resten af personens liv, dette har jeg selv set flere eksempler på, og jeg kender endda et par stykker der ikke gider røre en finger, understøttelsen kan de jo sagtens leve for, hvorfor så slide 37 timer om ugen for 1 - 2k mere? Ja, der er faktisk mennesker der udregner præcis hvad de ekstra vil få ud af at have et bestemt job, og vurdér ud fra det, om de gider bruge tiden og have slæbet ved det.

Hvorfor ikke give disse mennesker så lidt støtte at de faktisk skal ud og tigge de sidste par dage, blot for at overleve? Det lyder måske lidt barsk, og med mangel på arbejdspladser bliver der nok en kæmpe krig om arbejdspladserne, men det vil også gøre at flere folk får fingeren ud, og evt. prøver at oprette firma selv, det er sådanne folk der er brug for i dag. De har alligevel tiden til det, de laver jo ikke rigtig noget.

De penge der så bliver sparret i understøttelse kan bruges til at oprette gratis kurser osv. til folk der gerne vil videre, altså specifikt til folk som ikke aner hvad de skal lave for at få penge, og hjælpe dem af med deres hovedpine, uden at bruge piller.

Derudover er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg skal besvare dit indlæg. Jeg er efterhånden stoppet med at følge med i hvad der sker i politikken, for der sker jo faktisk intet, udover mindre justeringer, ofte til det værre for arbejderne (ja, jeg tænker efterlønnen samt pension), det er efterhånden slet ikke værd at følge med i, for vi ved jo alle sammen hvor det føre hend alligevel - ingen steder.

Vi skal altså bruge en mand som tør stikke fingere HELT ned i kage dejen, og skrue det helt anderledes sammen, hvordan det skal være ved jeg ikke, jeg er bestemt ikke den rette mand til sådan noget, men jeg er sikker på at der findes nogen der ude der kan, men det er ihvertfald ikke den nuværende regering.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2012 01:03:02
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #20

For det første, så tror jeg ikke, at de personer du skildrer er så mangfoldig at de udgør en reel trussel mod velfærdsstaten og vores økonomiske fundament.

Dernæst, så kender jeg mange eksempler på folk (faktisk med en ret høj uddannelse, typisk MVU'ere eller akademikere) der sidder fast i disse jobkurser. Vi taler hér om folk, Staten har spenderet 6-7 års SU på, undervisning, i dén grad erhvervsvillige og opdaterede mennesker, som i dén grad kunne bidrage til samfundet. Men som, netop fordi de gør tingene efter reglerne (best practice kontra innovation?), sidder fast i systemet.

Hvad der er mest rigtigt eller forkert, er jeg heller ikke kompetent nok til at bedømme. Jeg ved bare, at skal man frem, er der kun én der kan skubbe, og det er dig selv. Ikke at disse jobløse og højtuddannede folk er inkompetente eller ugidelige. De er nok bare så trofaste og systemtænkende, at de ikke tør være andet.

Jeg vil dog gerne pointere, at jeg ikke nødvendigvis mener, at min måde eller tankegang er dén rigtige. Jeg siger bare, at skal man fremad, skal man ikke gå i samme retning som de 1.000 andre. Men, måske det blot er så ihuboende, hvad sædcellerne gør, at vi har svært ved at tænke og være anderledes (selvom vi nok så gerne vil være det).

En ting jeg stolter mig af er, ikke at være eller tænke (og mene) det samme som alle andre. Men det adskiller mig ikke væsentligt fra mængden, for der findes mange der deler samme livsopfattelse som jeg. Det er erkender jeg, og arbejder med det.

... det jeg prøvede at sige med ovenstående (billede) var, at der er nok ikke noget i vejen med at have ambitioner. På egne og andres vegne.

Omvendt kan man sige, hvis ikke jeg allerede havde det sådan, ville jeg være dårligt stillet som lærer.

Men, jeg må også erkende, at nogle gange, så kan eller vil folk bare ikke have ambitioner, hverken på andres og i særdeleshed ikke egne vegne. Dem mener jeg, at vi også skal have plads til.

Lidt hårdt sagt: Der skal sgu være folk til at svinge den kost* på lageret. Om man vil det eller ej.

* - metafor.

xkalibur

Superbruger
Tilføjet:
08-05-2012 01:15:09
Svar/Indlæg:
739/62
der skal sgu være en grænse, hvis folk magter at tjene 15K om mdr ved siden af deres studie, er deres studie enten lidt for tyndt, eller også passer de det ikke ordentligt.

det er det samme år efter år, folk piver når de ryger over, og det er næsten altid systemet der skal laves om, ikke folk der sætte sig ind i tingene.. staten sender penge efter folk for at passe deres skole, og med de satser man må tjene kan man sgu leve ganske godt!!

#15... kan godt se du har store problemer med at SU´en kun lige rækker til nyt grej og bil.. du piver næsten ligeså meget som "fattig carina"

at være studerende er lig med pasta og ketchup, hårdt arbejde og benhård prioritering af ens økonomiske formåen.. der skal ikke nødvendigvis være råd til bil og fine ferier!

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
08-05-2012 01:16:01
Svar/Indlæg:
6368/477
Det er muligvis min mangel på viden, da jeg som skrevet ikke gider følge med mere, der er med til at have det syn jeg har på tingene. Dertil har jeg endnu ikke oplevet en der har været villig til at gøre noget for at komme ud på arbejdsmarkedet istedet for at få understøttelse. Her kunne jeg komme med eksempler, men som du selv skrev, det er alt for snævert at snakke enkelte sager.

Måske har jeg dette syn på tingene, fordi jeg som skrevet ovenover ikke har mødt sådanne mennesker som du skriver om.
Men hvis sådanne mennesker gerne vil ud og bruge deres kompetancer kan de altid få et CVR nummer (koster 2500kr.) og så ellers komme i gang. Det er det jeg selv er igang med, og det er endda ved siden af studie og hwt. Det kræver blot at man lige bruger sin fritid i et par uger på at læse om hvordan tingene virker, og der er desuden forskellige firmaer der afholder iværksætter kurser der faktisk er utrolig gode. Det er sådanne kurser jeg forspørger fra staten af, da firmaer der afholder disse jo ikke kan leve på ikke at få noget. De gratis mini-kurser de har er dog guld værd.

Ville staten skære ned for understøttelsen, og sætte gang i sådanne komplette kurser for folk der vil videre, ville det jo være perfekt.
Der vil jo komme alle slags mennesker der vil igang med noget, og så er det jo ikke uvæsentligt at møde et par stykker man kunne gå sammen med. En der kan kode hjemmeside, en der kan noget andet, og en tredje der kan noget tredje osv.
Jeg vil selv videre, og er derfor gået sammen med 2 andre, og vi er ved at kunne lave det hele selv. pt. har firmaet kostet mig cirka 5k, men det er jo penge jeg får ind igen.

Hvis folk ikke kan have ambitioner, synes jeg at staten skulle kigge på det problem, istedet for at fordømme dem til hele tiden at modtage støtte, og folk der bare ikke vil have ambitioner, jamen de må så leve ved at tigge på gaden, det er jo deres valg, og det kan samfundet jo ikke stille noget op imod.

Måske man skulle lære de svage i samfundet hvordan man løfter sig, istedet for bare at sende breve osv. men virkelig holde kurser i dette.
Vi kan selvfølgelig ikke redde hele verden, men det at vi slet ikke prøver, men bare fordømmer folk til at leve et liv på understøttelse er jo dårligt for både dem og samfundet, og er det jeg slet ikke forstår.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
08-05-2012 01:23:58
Svar/Indlæg:
6368/477

der skal sgu være en grænse, hvis folk magter at tjene 15K om mdr ved siden af deres studie, er deres studie enten lidt for tyndt, eller også passer de det ikke ordentligt.

det er det samme år efter år, folk piver når de ryger over, og det er næsten altid systemet der skal laves om, ikke folk der sætte sig ind i tingene.. staten sender penge efter folk for at passe deres skole, og med de satser man må tjene kan man sgu leve ganske godt!!

#15... kan godt se du har store problemer med at SU´en kun lige rækker til nyt grej og bil.. du piver næsten ligeså meget som "fattig carina"

at være studerende er lig med pasta og ketchup, hårdt arbejde og benhård prioritering af ens økonomiske formåen.. der skal ikke nødvendigvis være råd til bil og fine ferier!

xkalibur skrev d. 08-05-2012 01:15:09

Ferie siger du? Hvad er det? Jeg har ikke haft noget i nærheden af ferie de sidste 5 år, jeg har bare ikke råd til det. Jeg har råd til at holde min computer opdateret fordi jeg kan få det lidt billigt gennem hwt, ellers er det bare bilen der kan holdes. Skal der laves noget ved den, jamen så har jeg noget der ligner 1k om måneden, og det er inden der er betalt mad til mig selv. Det er altså ikke meget jeg får lov til at leve.

Jeg ved ikke hvad du definerer som at leve godt. Hvis at leve godt er ikke at være sikker på om man har råd til mad sidst på måneden, så har du helt ret, så kan man leve ganske godt med en SU.
Nu har det jo ikke så meget at gøre med om man har tid til at passe skolen eller ikke. Passer man ikke sit studie bliver man smidt ud, og så har man jo ikke passet det, og man kan derfor heller ikke få SU. Så længe at man er aktiv nok til at være i ens studie, er man også berettiget til at få SU.
Hvis en mand på SU kan holde en timeløn på 350kr. så skal han jo heller ikke arbejde ret meget før det går helt galt, og hvorfor skal sådan en mand undvære, bare fordi han har gidet at bruge lidt tid på at finde ud af at starte firma selv og tjene nogle penge den vej. Der er jo intet der hindre alle andre i at gøre det samme.

Det er muligt at det er meget arrogant, men hvorfor skal de andre have af mig, hvis jeg intet får af dem? Ville du vaske min bil hvis du har tiden til det, men jeg kan desværre ikke lige vaske din fordi jeg har travlt med alt muligt andet. Princippet er jo det samme. Den ene hånd vasker den anden.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2012 01:29:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #23

Mht. iværksætter, så er jeg fuldstændig enig med dig. Men, desværre så tror jeg sommetider, at manglende selvtillid (eksempelvis: god, lang uddannelse, men intet job at få alligevel) kan blive tolket som ugidelighed (alá de eksempler du kommer med).

Jeg har en hypoetese, vedr. 'de svage', som vi jo tit kalder dem. Og lad os være ærlige. Sammenlignet med den sociale og uddannelsesmæssige ballast de fleste danskere har, så ja, så står de svagt. Min hypoteste går på, at disse svage elementer forbliver svage, fordi måden hvorpå vi kommunikerer med dem, er forbeholdt mennesker der allerede har den sociale og uddannelsesmæssige ballast. Nu er jeg langt fra ekspert på området, men jeg har en idé om, at der i div. jobcentre, aktiveringspuljer osv. rent faktisk sidder mennesker, som vil disse svage det bedste, som rent faktisk yder en indsats, for at løfte de svage.

Men jeg tror at måden hvorpå man gør det er forkert. Men, så kommer vi ind på en helt anden debat vedr. arv og miljø, og den tror jeg oprigtig talt ikke at jeg er frisk nok til at tage online 🙂

Vedr. iværksætter. Så har jeg selv tænkt det. Men jeg er ikke iværksættertypen. Jeg er ikke udholdende, dum-stædig (i mangel af bedre ord, og tro mig, det er ment i allermest positive betydning) og forretningsteftig nok til at starte en virksomhed. Mine styrker ligger helt andre steder - eller, det bilder jeg mig i hvert fald ind.

Jeg har så uendeligt meget respekt for folk, der bare kan 'arbejde'. Folk der kan starte noget op, og følge det igennem til slut og selv dér blive ved med at forbedre. Det er alt lige fra folk der tager sig en lang og kedelig universitetsuddannelse, til folk der læser op til eksamen, til folk der stabler noget på benene som ikke kun kommer dem selv, men mange andre til gode - og samtidig holder målet for øje.

Måske jeg anerkender den indsats, fordi jeg aldrig selv har haft evnen (eller gidet det). Så, på dén måde, er jeg alletiders eksempel på en der bare følger strømmen og gør som alle andre. Ganske vist på min egen måde, men jeg tror ikke at jeg går ud med et brag og med en notits i dagbladene om mine store bedrifter. Mit eftermæle bliver nok en lille familie og nogle elever der vil huske mig som "ham der røg pibe og lugtede af sur gammel mand".

Jeg håber ikke på mere og forlanger vist heller ikke så meget derudover. Det er min ambition.

... nåja. Og så gentagende gange opfordre min kæreste og hendes veninde til at starte egen virksomhed, hvor jeg kunne blive ansat som kommunikationesmedarbejder. De virker dog ikke til at købe idéen. Jeg har også overvejet at droppe delen med "og så en lækker sekretær eller piccoline til mig?" 😀

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
08-05-2012 01:43:15
Svar/Indlæg:
6368/477
Enhver mand kan starte en virksomhed. Jeg har selv været igennem det, og det handler naturligvis om at have en ide, samt en vision.

Jeg er ret sikker på, at hvis du var en af det helt svage i samfundet, og kun fik præcis understøttelse nok, sådan du lige kunne klare dig, selvfølgelig uden smøger, for dem skal der ikke være råd til (af min mening), så ville du også gøre alt for at komme videre.

Jeg tror desværre at mange af disse (inkl. dig) undervurderer sine evner og muligheder i livet. Jeg har selv en enkelt ting jeg lever efter, en simpel regel; "The law of attraction". Du bliver hvad du tænker om dig selv, ikke mere, heller ikke mindre. Jeg kan stærkt anbefale en dokumentar der hedder The Secret (mange klip kan findes på youtube). Men nu kommer vi vidst lige langt nok væk fra diskussionen 😉

Hvis du vil lære fra dig, så opret et firma hvor folk kan komme og lære om det du vil lære fra dig, det handler ikke om andet end promovering, og hvis staten tog noget af alle de understøttelser, og lavede kurser om dette, så ville vi have (efter min mening) et meget stærkere Danmark med folk der selv kan stå for deres egen indtjening, og kan tjene præcis det de har lyst til.

Hvis din kæreste og hendes veninde kan lave noget som er rigtig godt, kan de jo allerede starte med det samme, man må tjene op til 50.000kr. om året uden at være registreret, det betyder selvfølgelig også at man ikke kan købe ind uden moms, men det er jo en genial måde at komme igang på. Jeg startede selv sådan, og fik oprettet firma en måned inden det kom til at koste 2500kr, men det er heller ikke mange penge hvis det er noget man virkelig vil, og kan man tjene op til 50.000 om året, så kan det også nemt svare sig at have CVR nummer.
Jeg har kun en kommentar - spring ud i det, i værste tilfælde kan man ende med at miste det man bruge på at lave visitkort og promotion, hvilket ikke er ret meget, og i bedste tilfælde kan man ende med at tjene så mange penge at man svømmer i dem 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2012 01:48:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #26

Svømmer ikke så godt 😛

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
08-05-2012 01:50:20
Svar/Indlæg:
6368/477

-> #26

Svømmer ikke så godt 😛

NoNig skrev d. 08-05-2012 01:48:09

Så må du jo købe dig en lille jolle 😎

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2012 01:55:37
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #28

Hvis jeg svømmer i penge, køber jeg en Bentley, som jeg kører ned til en bådhandler i, og betaler ham for at komme hjem til mig og svømme i mine penge.

... det er da en ambition der vil noget 🤣 😛

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
08-05-2012 01:59:27
Svar/Indlæg:
6368/477

-> #28

Hvis jeg svømmer i penge, køber jeg en Bentley, som jeg kører ned til en bådhandler i, og betaler ham for at komme hjem til mig og svømme i mine penge.

... det er da en ambition der vil noget 🤣 😛

NoNig skrev d. 08-05-2012 01:55:37

Sådan skal det være ja! 😀

morra19

Moderator
Tilføjet:
08-05-2012 09:18:29
Svar/Indlæg:
2672/468
Problemet med forsørgelse fra det offentlige er lidt at folk mener det er noget de skal have lige meget hvad.

Man skal se det som en gode, som der bliver givet til dem der ikke selv magter at forsørge sig selv. Er man i den situation, at man kan holde et job ved siden af sin SU, så skal man være glad for det. Men at nasse på det offentlige og samtidigt have et godt betalt job, det hænger i min verden ikke sammen. Vi er desværre ved at udvikle et samfund hvor det hele kommer an på hvor meget man kan modtage fra staten. Ikke sært der er problemer med at få det til at løbe rundt.

xkalibur

Superbruger
Tilføjet:
08-05-2012 10:40:39
Svar/Indlæg:
739/62
#31.. så sandt så sandt !

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2012 11:18:45
Svar/Indlæg:
5474/39
Ja der mange med fingerne i statskassen.
Ja, vi skal leve af være kloge. Det er bare svært, når alt produktionen sker i Kina. Hvis Du vil producere noget I Danmark, så må endelige ikke tjenepenge eller udlede CO2. Lorte land - citat kan ikke husk hvad han hedder.

Jeg ved, at nogle som først for deres løn udbetalt senere, hvis det er slutining af året og frikortetsgrænsen er nået. Nogen, som venter til nye år med få lønnen fra December i Jannuar.

Det værste af hele er nemt fuske med skat og kontrol. Komunnen vil kun give økonomisk søtte til folk, som ejer under 10 k. (bistand) Hvilket jeg ikke selv kan bruge til noget, når man ejer mange gange det beløb. suk, men nok om det. Jeg fik heller ikke bistand dengang sidste sommer, hvor prøvede på få et arbejde...

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 08-05-2012 11:34:27.

drcasino

Superbruger
Tilføjet:
08-05-2012 11:58:29
Svar/Indlæg:
374/32
Meget spændende læsning, allesammen. Moses må have været forbi tråden i tiden omkring #5 og #7.

Hva blev der af de oplyste studerende, som læste det med stort og småt og lavede smarte pensionsopsparinger (netop for at undgå at blive straffet), som så blev udbetalt året efter osv. osv.? Mangel på den indsigt er sgu ris til egen røv, bum. Jeg kan ikke have ondt af nogen, der sutter på statens bryster og når mælken så blir sur, opfører sig som om det ikke er fordi man har suttet for meget.

Jeg husker akademiet hovedsagligt som en flok, der havde mere travlt med fester og druk end at forme deres akademiske uddannelser, så de kunne tjene penge på mere og andet end kludekræmmeren og netto. Det er også klart, at man ikke læser så meget, når hjernen er proppet med øl og tilhørende.

Hva blev der af egne ambitioner og lysten til viden og indsigt? Evnen til at sætte sig ind i skatten. Hvorfor føler nogle, at en bil er en forudsætning for at være et menneske på su?

Ind med sutten og op på cyklen. Syd for os betaler man selv. Det er min 25-øre.

kasperg

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2012 12:24:49
Svar/Indlæg:
1436/25

Jeg er enig i at konsekvensen af ikke at have papirarbejdet i orden er for stor.

Systemet burde være sådan indrettet at der burde være adgang til at omgøre uheldige dispositioner. Eventuelt som vi kender det fra skatten med at vi selvangiver i forbindelse med årsopgørelsen. På den måde vil disse uheldige situationer ikke opstå. Det er jo også i samfundets interesse og mange politikeres mærkesag at studie og studiearbejde kan forenes mest fleksibelt.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2012 12:54:47
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #34

Druk og fester er en del af det at studere. Men, hvis du husker tilbage, skete der også en naturlig frasortering - især til eksamen.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2012 14:18:16
Svar/Indlæg:
5474/39
problemet er bare, at kostet staten mange penge ikke have papirene i orden.
Der er mange beskidte fisk, som bevist svinder levet højt på omgå sådan regler. eks. Klaus Riskær, bakker osv.

Folk har hivet millioner ud af statskassen, som ikke er deres på grund af ikke har været styr på papir arbejdet.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 08-05-2012 14:19:05.

kasperg

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2012 14:53:28
Svar/Indlæg:
1436/25

Det er jo ikke situationen her. Det er jo modsat dine eksempler borgeren som betaler og staten som hiver penge.

drcasino

Superbruger
Tilføjet:
08-05-2012 17:10:01
Svar/Indlæg:
374/32
#36 most definetly. Samtidig sabotering af forelæsninger grundet drukhjerne og lignende kan også accepteres indtil det bliver fast vane. Alt i alt, så er der for dårlig selvdisciplin hos mange studerende. Penge, penge, penge, penge.

Hvis jeg tjener flere penge end min forskudsopgørelse er sat til, bum, så skal jeg sgu også ned i lommerne.

Learning by failing. 😀

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2012 19:26:37
Svar/Indlæg:
2343/272
Mange spændende indlæg :)

Glad for at jeg ikke er den eneste der føler det uretfærdigt med hvorledes tilbagebetaling er anordnet.

Det virker til at fribeløbsgrænsen er sat af to grunde:
1) Sørge for at fx fuldtidsarbejdende ikke tilmelder sig et studie for at score ekstra su
2) Sørge for at studerende ikke bruger for meget tid på job fremfor at studere

Jeg er i denne situation:
*Har brugt over 400 timer på kursus til to jobs (bl.a. studiejob), der derfor er forholdsvis godt betalt
*Jeg har mulighed for at arbejde 48 timer om ugen i sommerferien

Dette gør at jeg kan opnå mit fribeløb. Hvorfor skal jeg så miste retten til SU hvis jeg vil have en opsparing?
Jeg betaler meget mere skat end den studerende der krydrer den hele ferien og faktum er at jeg frasiger 5500kr hver måned jeg vil arbejde ekstra ift. til en studerende der ikke arbejder.

Min husleje er ca. 2000kr om måneden og med omkring 4700kr udbetalt går su'en fint til husleje, mad og køkkenholdning.

Der er dog rigelige muligheder for at bruge penge fra arbejde som en su ikke giver:
*Bøger (2500kr/semester) http://www.metrostudie.dk/boge...
*Indskud til bolig
*Cykel (købte ny sidste år)
*Bærbar
*Dykkerudstyr i forbindelse med kursus
*Dsb billetter (det koster 410kr t/r at besøge mine forældre en weekend)
*Rejse
*Opsparing
*Druk og hor

Lad os antage at der jeg når mit fribeløb til sommer. Så kan jeg holde "fri" resten af året og leve af SU og de penge jeg har sparet op.

Jeg læser medicin og har taget et kursus som ventilatør (~167 timer + krav om erfaring).

Eksempel:
Sidst i november bliver en præmatur baby intuberet på hospitalet. Babyen skal derfor overvåges 24/7 og det er ikke muligt for personalet. Derfor kan de tilkalde mig.
Men jeg siger nej da jeg derved når over mit fribeløb og derfor bliver slagtet hvis jeg siger ja. Wtf!

Heldigvis har jeg været forudseende og afmelde SU i december. Dog kom der ingen baby så jeg fik ingen vagt. Eller SU.

Ergo lose/lose situation. Medmindre baby bliver indlagt alligevel. Det vil dog være umuligt at have en indtægt i den måned ved siden af studiet som kan betale sig ift. SU.

"Men du har jo tjent så meget". Ja, men jeg er stadig under uddannelse og har således begrænset indtjeningsmuligheder i løbet af året. Til gengæld giver jeg den gas når jeg har tid.

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
08-05-2012 19:52:46
Svar/Indlæg:
5363/442
Umiddelbart er det vel meget enkelt, meningen med SU er at give støtte så alle kan få en uddannelse hvis du vil. Hvis du ved siden af studiet kan tjene over 8900 kr (i gennemsnit) om måneden (fribeløbet), hvorfor mener du så lige at du har krav på et ekstra tilskud fra fælleskassen til at finansiere dine rejser eller dykkerudstyr?

Da jeg var på SU holdt jeg mig lidt under fribeløbet på mit studiejob, og kunne da fint finansiere Indskud, Cykel, Opsparing og druk.. Jeg skal da medgi at jeg ikke levede i sus og dus (gør jeg i øvrigt heller ikke nu 😛), men havde absolut intet at klage over.

#2/#4 Det er jo for at sikre mod misbrug, og at man kan score sig et billigt/gratis lån fra staten. Jeg kender da f.eks. også et par stykker, der har taget et billigt SU lån, investeret pengene og på den måde tjent på systemet..

#15 Hvis du arbejder døgnet rundt og kun sover fire timer, så er det velbegrænset hvor meget du har ud af den uddannelse. Jeg gider i hvert fald ikke betale for din uddannelse, for til gengæld at få en halvdårlig kandidat ud i den anden ende.

Hvis du bor hjemme og ikke får mad og husleje betalt, er det vel i øvrigt begrænset hvad du har af udgifter tænker jeg? Og hvis du tjener så meget at du kommer over fribeløbet, så har du vel rigeligt råd til det hele?

Bare lige for at understrege. Det er ikke et personligt angreb, men synes bare man skal huske at SU er for dem der har brug for det. Og hvis man tjener så meget, så har man i mine øjne ikke brug/krav på det 🙂

Det er lidt det samme som børnepenge, hvorfor skal direktøren der er gift med en advokat have et ekstra tilskud - når de tydeligvis ikke har brug for det?

kasperg

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2012 20:32:26
Svar/Indlæg:
1436/25
#41 Jeg læser ikke #0 som en tudetråd over at han skal betale SU tilbage. Som jeg forstår ham så synes han at det er urimeligt at han ikke får SU i 4 måneder selvom han bruger 4 måneders klip.

Jeg tror bare gerne at han ville have haft mulighed for efterfølgende at melde SU fra mod selvfølgelig at betale det beløb han har fået for meget og derved få et højere fribeløb

Som han siger så er systemet jo en smule ufleksibelt da det kræver at man ved præcis hvad man kommer til at tjene i næste måned.

Hvad hvis man nu har et studiejob og chefen spørger om man kan give en ekstra hånd med. Skal man så sige nej med de konsekvenser det nu har rent karrieremæssigt eller skal man sige ja med de konsekvenser det nu har. Pest eller kolera og yderst ufrugtbart for samfundet.

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2012 20:45:59
Svar/Indlæg:
5474/39
Det er samme med alt andet statsstøtte, som er mening til hjælpe folk har problemer. Det er ikke mening, at støtten skal være en ekstra indtjening.
Det er derfor, at Danmark så godt et land. Da tager hånd om de økonomiske svage, men velfærdssamfundet Danmark er bygget op på er underpres. Da alle ser som ekstra indtjening til lidt flere penge. Det er også derfor, at Danmark er et af de lande i verden. Hvor alle ejer cirka ligemeget...
Alle skylder cirka det samme i banken. Hvor USA er bygget op af helt andre kerne værdier...

Jeg ved ikke hvordan fremtiden ser ud, men man snakkes om skære ned på sikkerhedsnettet. Således, man kun kan få bistand i 2 år osv. Jeg ved en ting, at Kina p.t. kan købe Europa. ´Kina har interessen, da der er mega krise i Europa.

Kina svømmer i Tysker penge og Dollers. De har så mange penge, at man ikke kan forstå det. Se evt tv udsendelsen fra igår på DR2 eller DR1...

Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Shadowhunter d. 08-05-2012 20:56:59.

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2012 21:23:36
Svar/Indlæg:
2343/272
#41 - Umiddelbart er det jo ikke et ekstra tilskud idet alle er berettiget til det.

Den store forskel på direktøren og advokaten er imo at de har fuldtidsjob hele året.

Jeg synes det er fedt, at hvis jeg er flittig har jeg mulighed for at spare sammen til ting der kræver større beløb, fx rejse og bolig. Men pt er det gjort ekstremt ulukrativt. Selvom staten i sidste ende blot vil få mere indtægt.

Jeg synes helt klart at et loft er fornuftigt ift. at studere seriøst. Jeg ærger mig dog over at befinde mig i den gråzone hvor jeg har mulighed for at arbejde mere, men at det svært kan betale sig.

#42 - Meget korrekt!
Jeg synes det kan diskuteres hvor stort fribeløbet skal være, men indtil videre lever jeg fint med at tilbagebetale SU. Dog føler jeg mig uretfærdigt behandlet med et dobbelt headshot både at betale SU uden at få tilsvarende fribeløb samt at få klippet SU jeg ikke har fået.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Anzelz d. 08-05-2012 21:25:44.