Spørgsmål vedr. reklamation

Diverse d.  10. maj. 2012, skrevet af KiloDunse
Vist: 1323 gange.

KiloDunse
 
Programmør
Tilføjet:
10-05-2012 16:32:26
Svar/Indlæg:
1605/96
Hey.

Jeg har en HDD som er gået død. Så der er oprettet en RMA.

Firmaet bare bare krediteret mig, hvad prisen kostede.
Fidusen er bare, at prisen i dag er mere end fordoblet.

Har jeg ikke krav på en ny/magen til... og skal de/firmaet ikke betale for fragt?

http://www.forbrug.dk/Spoergsm...

http://www.forbrug.dk/Spoergsm...


Svar i #18


Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af KiloDunse d. 14-05-2012 11:37:11.
Spriz
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2012 16:39:23
Svar/Indlæg:
337/33
Som jeg har forstået det, jo..


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2012 16:43:45
Svar/Indlæg:
7765/230
pga de væsentlige højere priser på HDD kan de også vælge "bare" at give dig de penge du i sin tid betalte... Hvilket vel er fair nok.imo.. :yes:


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
10-05-2012 16:55:13
Svar/Indlæg:
4983/48
Hvilken disk er der tale om ? 🙂

Hvis der er producentgaranti på den er det sku en svinestreg de har gang i 😛

Og jo de skal betale porto/refundere dine omkostninger til porto ved RMA.

/E

Vi kan også vende den på en anden måde...

Stod min 2TB disk med garanti på af imorgen, så ville jeg ikke acceptere små 550.- fra komplett af ved RMA, jeg havde krævet de sendte disken til Seagate, giv mig en ny og ellers er udgangspunktet da en klagesag istedet 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 10-05-2012 17:00:41.


KiloDunse
 
Programmør
Tilføjet:
10-05-2012 17:00:14
Svar/Indlæg:
1605/96
Det er en Samsunf F3 HD103SJ 1GB

Firmaet er Proshop.

Og oplysninger ang. en fragtseddel har de gemt i deres FAQ. Der står ikke noget i deres RMA guide. Smart!

Har talt med dem i tlf. Manden ville høre RMA afd. om den ikke bare kunne ombyttes.... hmmmm


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
10-05-2012 17:07:45
Svar/Indlæg:
4983/48
#4

Sen edit i #3 beklager 😛

Men altså der er ikke så meget i det så længe varen er købt som privatperson.

De må ikke sælge os OEM diske, og de må bestemt ikke glemme at tilbyde at sende disken til producenten fordi det er billigere at give dig købsprisen igen uden brok.

Jeg skal fraholde mig fra at udtale mig om min teori om personen der har behandlet din RMA sag, for det ville ikke lyde så pænt 😛

/E

Der skulle være 3 års garanti.

HD103SJ = 3år garanti
HE103SJ = 5år garanti


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 10-05-2012 17:30:25.


KeeZor
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2012 17:34:18
Svar/Indlæg:
1063/54
Der var en anden tråd oppe om samme emne for en måned eller to siden.

Forhandleren må i princippet gerne give dig dine penge retur, MEN det anses for ualmindelig dårlig service, og er efter min mening uacceptabelt, når forhandleren får en ny disk fra producenten, og derved tjener penge på din RMA.

Jeg kan lige prøve at finde tråden senere, han endte vidst med at få ombyttet sin disk, i stedet for at få sine penge retur.


Denuush
 
Overclocker
Tilføjet:
10-05-2012 19:46:36
Svar/Indlæg:
285/10
#0

Sagen var oppe at vende på HOL med en der var i samme situation:

der blev fundet frem til, at forhandleren har ret til at give dig pengene tilbage til den pris du gav for den i sin tid.

Det klogeste i sådan en situation vil være at sende den til RMA direkte ved producenten, HVIS du ønsker at beholde disken.

Fordi de fleste firma'er vil bare kreditere disken (beløbet til dig) og så laver de selv RMA på dem, og tjener penge på den måde.

😉


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Denuush d. 10-05-2012 19:49:56.


KiloDunse
 
Programmør
Tilføjet:
10-05-2012 19:55:12
Svar/Indlæg:
1605/96
Citat fra Kontant på dr.dk:

Du vælger mellem ombytning og reparation

Som udgangspunkt er det dig, der bestemmer, om fejlen i din vare skal løses ved en reparation, ved at bytte varen til en ny, en såkaldt omlevering, eller - hvis det er en væsentlig fejl - ved at du får pengene tilbage.
Sælgeren kan kun modsætte sig dit valg, hvis dit ønske er umuligt, eller hvis forhandleren kan dokumentere, at dit ønske vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger.


http://www.dr.dk/DR1/kontant/G...

Og fra Proshop selv:

Som forbruger har man 2 års reklamationsret, hvilket betyder, at De enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af KiloDunse d. 10-05-2012 19:58:41.


Denuush
 
Overclocker
Tilføjet:
10-05-2012 20:09:37
Svar/Indlæg:
285/10
Ja, og det er jo der forhandleren vil gå ind og sige:

Vi gav 150 kroner for disken, før vandfaldet skete i Thailand. Idag vil det koste os 350 kroner. Derfor vælger vi pga de høje omkostninger at refundere pengene tilbage som du gav i sin tid.

Derfor vil jeg foreslå at du laver RMA direkte hos Producenten, og springer forhandleren over. På den måde er du 100% sikker på at du får en ny disk. istedet for pengene tilbage.

Det er den eneste rigtige måde i mine øjne IDAG at stå bedst.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2012 20:31:25
Svar/Indlæg:
2246/14
de må godt give dig pengene igen, desværre. Den tråd for et stykke tid siden havde de lovet at han fik en ny disk. så snart de havde diskene fik han bare pengene tilbage. (ca 1/3-½ af det en ny disk kostede på det tidspunkt). I princippet har du ret til at vælge selv, men der er ikke så meget at gøre, andet end at lægge sag an og det er åndsvagt dyrt...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 10-05-2012 20:33:29.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
10-05-2012 21:27:45
Svar/Indlæg:
4983/48
Du kunne self også prøve at kræve disken tilbage igen, men jeg tror ikke de vil slippe den når de allerede har krediteret beløbet og udbetalt det.

Du bad vel ikke selv om kreditering ? 🙂

#10

Det koster 160.- til forbrugerklagenævnet ? 🙂 Ellers skal Kilo jo selv ligge sag an mod Proshop hvis det er det du mener ?


KiloDunse
 
Programmør
Tilføjet:
10-05-2012 21:30:05
Svar/Indlæg:
1605/96
Nej. Jeg har sagt Ja til en tilsvarende eller bedre i deres std. spørgeskema.

De har selv bare krediteret beløbet


Denuush
 
Overclocker
Tilføjet:
10-05-2012 21:32:41
Svar/Indlæg:
285/10
#12

Your loss.

eller hvis forhandleren kan dokumentere, at dit ønske vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger.


Dit svar: jeg vil ha tilsvarende
deres svar (uden at spørge dig om det er ok) det er sku for dyrt for os. kthxbye


Sad to say.
Proshop win 😕

Du sku ha taget den med producenten.


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2012 21:40:25
Svar/Indlæg:
2246/14
#11 det var ikke mig, jeg ved ikke hvad han gjorde.
#13 humlen er at det ikke vil koste proshop noget. de får gratis en ny disk fra producenten...


Denuush
 
Overclocker
Tilføjet:
10-05-2012 21:51:31
Svar/Indlæg:
285/10
#14

Du har ret. Men sådan tænker forhandlerne ikke.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
10-05-2012 22:04:24
Svar/Indlæg:
4983/48
#12

Ja tænkte det nok, smart trick.

Som #13 forklare deres tankegang bag beslutningen, så er det med deres øjne okay at gøre sådan.

Og fordi der netop ikke forligger percedens for den slags sager endnu herhjemme, og mange folk ikke har tiden/viden nok om hardware til overhovedet at kunne/gidde det med en 50/50 chance, så er der ikke ret mange sager...

Jeg vil ikke mene de bare må gøre som her, du har krav på en ombytning hos producenten ellers fratager de dig en garanti de ikke bestemmer over på nogen måde, det eneste der kan diskuteres er om du selv skal betale porto for dette, for at det ikke er for omkostningsfuldt for forhandleren.

Men er det det værd at lave en klage for ? 🙂

Ikke at det tager så længe 😛

Det er lidt ligesom med batterier næsten, bortset fra det stadig er en kamp der er igang.

"Du har kun 6mdr garanti på et batteri" Nej f*** jer, det hedder 2 års reklamtionsret, du skal ikke fraskrive mig mine rettigheder for jeres fortjeneste dine lille lede telefonsupporter-gnom.

Overstående er en fiktiv samtale mellem mig og en valgfri forhandler, brug fantasien 😉


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2012 23:09:02
Svar/Indlæg:
2246/14
#16 min nuværende taktik er at skrige af dem indtil at de giver op. Jeg er et ret ubehageligt menneske, specielt når folk lyver overfor mig...


KiloDunse
 
Programmør
Tilføjet:
14-05-2012 11:35:16
Svar/Indlæg:
1605/96
Så kom der skred i tingene.

Jeg får en ny hdd, og dækket udgifterne vedr. fragt.
Det betaler sig at sætte sig ind i tingene.

Og rart at se, at Proshop godt kan yde god service! :yes:


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2012 12:17:42
Svar/Indlæg:
2246/14
well... det er jo ikke god service når man skal true med bål og brænd for at få dem til at følge loven...


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2012 12:32:39
Svar/Indlæg:
7765/230

Så kom der skred i tingene.

Jeg får en ny hdd, og dækket udgifterne vedr. fragt.
Det betaler sig at sætte sig ind i tingene.

Og rart at se, at Proshop godt kan yde god service! :yes:

KiloDunse skrev d. 14-05-2012 11:35:16

Vil sgu også mene at god service, det vil have været hvis de havde gjort sådan fra starten...
At de ikke gjorde det - viser jo bare de er villige til at tage røven på alle dem de kan slippe afsted med at røvrende... :yes: 😴 😩


Denuush
 
Overclocker
Tilføjet:
14-05-2012 13:52:42
Svar/Indlæg:
285/10
Hvad gjorde du Kilo?



crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2012 14:03:34
Svar/Indlæg:
7765/230
#21
vel nok bare skrive til dem og forklarer at hvis de ikke bytter til ny, bliver næste kontakt forbruger ombudsmanden.. 🤣 🤣


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2012 15:20:32
Svar/Indlæg:
7765/230

Så kom der skred i tingene.

Jeg får en ny hdd, og dækket udgifterne vedr. fragt.
Det betaler sig at sætte sig ind i tingene.

Og rart at se, at Proshop godt kan yde god service! :yes:

KiloDunse skrev d. 14-05-2012 11:35:16

#21
Hvad gjorde du Kilo?



:yes: 🤣 🤣


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 14-05-2012 15:23:36.