Valg af bundkort til AMD FX FX-8150 8 MB

Bundkort / CPU d.  11. maj. 2012, skrevet af Cani83
Vist: 1310 gange.

Cani83

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2012 13:11:59
Svar/Indlæg:
2186/186
Jeg regner med, at ville investere i ovennævnte processer og søger et godt bundmkort, jeg renger med, at det skal bruges til lidt clock omkring 4,4-4,8 Ghz

Jeg har tidligere været inde på at vælge intel i5 men satser på, at fremtidens spil vil understøtte 8 kerner og denne er god til prisen.

Mvh
Carsten
freak_master

Redaktør
Tilføjet:
11-05-2012 13:23:28
Svar/Indlæg:
6368/477
Det kan jo være hvilket som helst. Det kommer jo an på hvilke funktioner du vil have at din bundkort skal have.

Crosshair V Formula hvis du vil have det vildeste fra Asus med alle mulige unyttige funktioner fra Asus.

MSI 990FXA-GD80 hvis du vil have det vildeste fra MSI, det har ikke helt så mange funktioner som Crosshair men har stadig mange oc funktioner.

AsRock Extreme hvis du bare vil have noget der fungerer uden det vilde.

Cani83

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2012 13:27:47
Svar/Indlæg:
2186/186
Det lyder som noget AS Rock for jeg kommer aldrig til at benytte alle de forskellige funktioner alligvel. Så længe det fungere og er stabilt, så er jeg tilfreds.

Hvad med køling, jeg tænker på et godt vandkølinssæt til prisen, men er heller ikke bleg for en meget effektiv luftkøler, hvis der er noget nyt og godt på markedet. Jeg har på mit gamle system haft en stor noctua, eller hvad den hedder, som i hvert fald var effektiv til min gamle intel core 2 processer.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
11-05-2012 13:36:15
Svar/Indlæg:
6368/477

Det lyder som noget AS Rock for jeg kommer aldrig til at benytte alle de forskellige funktioner alligvel. Så længe det fungere og er stabilt, så er jeg tilfreds.

Hvad med køling, jeg tænker på et godt vandkølinssæt til prisen, men er heller ikke bleg for en meget effektiv luftkøler, hvis der er noget nyt og godt på markedet. Jeg har på mit gamle system haft en stor noctua, eller hvad den hedder, som i hvert fald var effektiv til min gamle intel core 2 processer.

Cani83 skrev d. 11-05-2012 13:27:47

PM sendt 🙂

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
11-05-2012 13:47:24
Svar/Indlæg:
1442/81
Jeg har faktisk haft samme tanker omkring AMD, da jeg er igang med den helt store udskiftning af systemet.

Dog afventer jeg købet af CPU til efter d. 15 i denne måned, hvor der skulle blive løftet sløret for "Enhanced Bulldozer". Det kunne jo gå hen og blive spændende.

Men da jeg nu har sat mig fast på AMD, har jeg læst side op og side ned af div. reviews samt set film på youtube er jeg kommet til følgende løsning:

MB:
ASUS Crosshair Formula V ROG (Købt, leveret)
http://www.youtube.com/watch?f...

RAM:
Corsair Vengeance 2 x 4 GB CL8 - RED, CMZ8GX3M2A1600C8R
Corsair Vengeance 2 x 4 GB CL8 - BLACK, CMZ8GX3M2A1600C8
(Købt, leveret)

PSU:
Corsair Professional Series HX750W
(Købt brugt her fra HWT, leveret)

GFX:
MSI 7850 Twinfrozr III
(Købt, leveres i næste uge)

CPU:
AMD FX-?
(I første omgang kiggede jeg på 6200 BE, men også på 8150 som dig, valget var svært. Så istedet besluttede jeg mig som skrevet til at vente på trinity)

3 grunde til valget af ASUS-kortet:
- Personlig præference via gode oplevelser med ASUS igennem altid.
- Det toppede i stort set alle benchmarks jeg læste.
- Det er skabt til OC

Jeg kiggede dog også meget på Gigabytes UD7 og savlede da også lidt over alt det tilbehør kortet nu kom med. Men her var det altså min erfaring med ASUS der fik vægten til at tilte.

Det var mine tanker omkring AMD/mobo - Om det er til nogen hjælp ved jeg ikke, men om ikke andet så har du da fået dem med.

Cani83

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2012 13:59:11
Svar/Indlæg:
2186/186

Jeg har faktisk haft samme tanker omkring AMD, da jeg er igang med den helt store udskiftning af systemet.

Dog afventer jeg købet af CPU til efter d. 15 i denne måned, hvor der skulle blive løftet sløret for "Enhanced Bulldozer". Det kunne jo gå hen og blive spændende.

Men da jeg nu har sat mig fast på AMD, har jeg læst side op og side ned af div. reviews samt set film på youtube er jeg kommet til følgende løsning:

MB:
ASUS Crosshair Formula V ROG (Købt, leveret)
http://www.youtube.com/watch?f...

RAM:
Corsair Vengeance 2 x 4 GB CL8 - RED, CMZ8GX3M2A1600C8R
Corsair Vengeance 2 x 4 GB CL8 - BLACK, CMZ8GX3M2A1600C8
(Købt, leveret)

PSU:
Corsair Professional Series HX750W
(Købt brugt her fra HWT, leveret)

GFX:
MSI 7850 Twinfrozr III
(Købt, leveres i næste uge)

CPU:
AMD FX-?
(I første omgang kiggede jeg på 6200 BE, men også på 8150 som dig, valget var svært. Så istedet besluttede jeg mig som skrevet til at vente på trinity)

3 grunde til valget af ASUS-kortet:
- Personlig præference via gode oplevelser med ASUS igennem altid.
- Det toppede i stort set alle benchmarks jeg læste.
- Det er skabt til OC

Jeg kiggede dog også meget på Gigabytes UD7 og savlede da også lidt over alt det tilbehør kortet nu kom med. Men her var det altså min erfaring med ASUS der fik vægten til at tilte.

Det var mine tanker omkring AMD/mobo - Om det er til nogen hjælp ved jeg ikke, men om ikke andet så har du da fået dem med.

Ferns skrev d. 11-05-2012 13:47:24

Det var virkelig et godt svar. jeg tror jeg vil prøve at vente og se med de nye processere. det kommer jo an på pris og hvor meget mere ydelse man får for pengene.

Generelt har jeg altid været tilfreds med AMD processere. de har altid haft fornuftige temps og stabilitet.

Så jeg tror jeg vil se hvad de nye kan. Nu er der heldigvis ikke så længe til den 15 🙂

KrillerDK

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2012 14:14:29
Svar/Indlæg:
851/30
kan os kun tale godt om ASUS Crosshair V.

lækkert design.
kan levere rigtig meget strøm til CPU. (meget OC venlig mobo)
mulighed for 3-Way SLI eller Crossfire, evt. 4-Way setup med 2 dobbelkerne GFX med god mellemrum mellem kortene.
ekstra strøm til PCI-E portene.
mulighed for 8 blæsere tilsluttet på kortet og 3 temp følere hvis det er det man har brug for.
Creative X-FI2 lydkort integreret i mobo.
IROG program som kan OC og overvåge temp fra en anden PC, sammen med at man kører benchmark.
der er kun SATA 6 porte på mobo.
plus mange andre lækre features.

link til kort.
http://www.asus.com/Motherboar...

Cani83

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2012 14:20:33
Svar/Indlæg:
2186/186
Ja det er på alle måder et lækkert kort og prisen er stadig fornuftig.

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
11-05-2012 14:23:21
Svar/Indlæg:
1442/81
#5 Velbekomme da, jeg er kun glad for at kunne bidrage.

Mine oplevelser med AMD er de samme som dine, så det er mine valg selvfølgelig også farvet af. Man kan jo så argumentere for at valget består af en masse hvis'er i fremtiden og som det ser ud lige nu er Intel jo førende. Men sådan er det jo i HW/SW-verdenen. Der sker noget konstant og vi kan jo aldrig være 100% sikret.

Men med windows 8 lige om hjørnet som jo eftersigende skulle blive glad for AMD's produkter og det store fokus på at udvikle nye optimerede drivere, tror jeg nu på at valget ikke er helt hen i hegnet.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ferns d. 11-05-2012 14:23:44.

Cani83

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2012 14:32:35
Svar/Indlæg:
2186/186
Og jeg sætter i hvert fald pris på god vejledning og er nu sikker på, at jeg igen skal have samlet et godt AMD system, bliver godt at vende tilbage, har jo både haft k6 og k7 system og seneste var et 64 bit system, da de kom frem og der har aldrig været noget. oplevede heller aldrig at knække kernen på thunderbird processerne, selvom de ellers var berygtede.

Jeg må vel konkludere, at jeg er en AMD mand 🤣

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
11-05-2012 14:34:38
Svar/Indlæg:
6368/477

Ja det er på alle måder et lækkert kort og prisen er stadig fornuftig.

Cani83 skrev d. 11-05-2012 14:20:33

Hvis du bare skal spille vil jeg ikke anbefale dig Crosshair V Formula, medmindre du gider give 1k for 0,01% ekstra ydelse 😛

Jeg har det selv, og ærlig indrømmet, jeg bruger ALDRIG de funktioner det har. Jovist, jeg har de digitale VRM moduler på Extreme og køre med 5.2Ghz til daglig ved ret så høj volt (1.58) men det er jo slet ikke nødvendigt, og et AsRock Extreme3 kan sagtens klare det jeg formoder du vil have, til en meget billigere pris.

Cani83

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2012 14:44:07
Svar/Indlæg:
2186/186
jamen hvis arock kan levere så godty, så er det et oplagt valg, jeg kan se, at det kan fåes til næsten den halve pris. det er jo kun super fedt må jeg indrømme. mange tak for info. 🙂

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
11-05-2012 14:47:45
Svar/Indlæg:
6368/477
http://www.edbpriser.dk/bundko...

Det skulle kunne klare det ganske fint, og hvis det ikke kan få din CPU til at rende 4.8Ghz, så kan et Crosshair V Formula heller ikke få den til det.

Selvfølgelig skal du have 990FX chipsettet, så det er klart det jeg vil anbefale 🙂

Cani83

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2012 14:56:22
Svar/Indlæg:
2186/186
jamen det bliver sådan et bundkort, det er jo en helt igennem super fornuftig pris og ja et stille og roligt clock på 4.4Ghz er hvad jeg regner med, at den skal køre til daglig drift.

Jegge

Overclocker
Tilføjet:
11-05-2012 15:06:51
Svar/Indlæg:
7/2
Skal man holde sig helt fra det billigste Asrock? Eller er det minimalt man går glip af?

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
11-05-2012 15:12:46
Svar/Indlæg:
6368/477

Skal man holde sig helt fra det billigste Asrock? Eller er det minimalt man går glip af?

Jegge skrev d. 11-05-2012 15:06:51

Bundkortet er ganske fint, men det er stadig kun 970 chipset. Nu gider jeg ikke remse alle forskelle op, men du kan sikkert finde en sammenligning et sted.

martinbg

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2012 15:30:35
Svar/Indlæg:
2076/119
jeg har haft gigabyte a flere omgange både til intel og amd cpuer, og jeg er har/er rigtig glade for dem, Asus er også et godt valg, men jeg ville nok personlig købe gigabyte :)

Razorblade

Superbruger
Tilføjet:
11-05-2012 16:55:08
Svar/Indlæg:
221/3
Ellers kunne dette være et forslag, masser af sata (og e-sata) og usb3 porte (2 på kortet og mulighed for 2 mere på intern stik), Asus EFI Bios som på Crosshair V, klippestabilt og 5 års garanti 🙂

Link: http://www.komplett.dk/k/ki.as...

stuf

Overclocker
Tilføjet:
11-05-2012 20:52:07
Svar/Indlæg:
38/1
#17+1, bedste pris, god fart og god til oc, jeg har sat en ram køler på mofset køler, se pic i min profil, FX 8 core overclocker super godt men dens 8 kerner æder strøm som en strøm spisende hest,så smæk evt en lukket vandkøler på og få cpu varme ud af kabinet, jeg køre 4ghz og det er bundkort temp der sætter grænsen, et godt kølet kabinet villeogså være en god ide, evt et HAF, best ville være at få en blæser der puster på bagsiden af bundkortet, har tænkt på at gå bans med min dremmel men er blevet gammel og jager ikke max overclok mere.

_Letni

Elitebruger
Tilføjet:
11-05-2012 21:12:49
Svar/Indlæg:
3090/261
Ja dette vandkølings sæt er bestemt godt til prisen

http://www.coolerkit.dk/xspc_r...

stuf

Overclocker
Tilføjet:
12-05-2012 10:17:49
Svar/Indlæg:
38/1
det Asrock har kun et 4+1 phase power design(mofset), ikke godt til OC, især med en FX 8 Core, og kølningen ser også skod ud, og det er da et kvali set fra coolerkit men et lukket system koster halvdelen og er meget let at arbejde med, hvis man er lidt grøn, når jeg nævner vandkølning er det mest for at få varmen væk fra bundkort, ud af kabi med det samme, skal side på bagsiden eller toppen og puste ud. mine kerne temps kommer ik over 50c men mit bundkort lige under cpu rammer nemt 65(grænsen) og ved mofset kom det op på 80(grænsen) derfor satte jeg den PWM ram køler på, savede den til og det passer perfekt, men kommer stadig over 60c, hvilket også er fint nok for den slags chips, det fede ved sabertooth er de mange temps måler der er indbygget i printen, 10 styk vist, godt til OC.
PS. når jeg nævner mofset taler jeg om VRM: Voltage Regulator Module, ret mig hvis der er misforståelser i mit fagsprog 😳

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af stuf d. 12-05-2012 10:22:42.

Ebo

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2012 08:48:43
Svar/Indlæg:
709/10
Du kunne jo evt. kigge på nogle fra MSI af, der er masser af gode Oc muligheder i de bundkort.

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
14-05-2012 08:12:03
Svar/Indlæg:
1442/81

Lidt "dårligt" bonusinfo... ventetiden bliver noget længere end blot d. 15 maj. Det er jo kun engineering samples der løfter sløret.

Kilde, Fudzilla:
http://www.fudzilla.com/home/i...

"Vishera 8, 6 and 4 cores in Q3

AMD's current plans call for the replacement of Zambezi cores and the Scorpius platform by the new Volan plaform and new Vishera cores in Q3 2012. It looks like AMD can meet this schedule but at this point we could not find out the exact clock speeds.

We did find out that there are three CPU versions coming in mid Q3 2012, the eight core AMD FX 8350, the six core Amd FX 6300 and a quad core AMD FX 4320. The eight-core version is expected to get to engineering sample in early Q2, so any day now, it should move to production candidate sample stage in early Q3 2012 and get to production ready and production status in Q3 2012. The launch date is yet to be decided, but this all depends on the product readiness in Q3 2012. If all goes well earliest you see Volan platform AM3+ and Vishera processors is Q3 with a possibly unlikely scenario to launch them in Q4 2012.

Eight, six and quad-core Vishera come with enhanced AMD turbo core, DDR 3 1866 support and AM3+ socket. They are naturally a 32nm SOI based porocessors manufactured in Globalfoundries Dresden Fab 1, the fab that now has plenty of experience with 32nm processors. The bad part is that Vishera has to fight with 22nm Ivy Bridge and at some point server version of Ivy Bridge E, meant for enthusiast market. But don't worry about AMD too much, the Texas-based company will definitely have a price advantage."

Så i lyset af det, skal du jo gøre op med dig selv om du vil vente så længe. Det er jo et pænt stykke tid til juli-august, måske endda helt til fjerde kvartal.

Jeg ved ikke helt selv hvad jeg gør - men i første omgang tester jeg stadig min tålmodighed og hvis det ikke lykkedes, så snupper jeg nok en 6200 BE.

Cani83

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2012 08:53:55
Svar/Indlæg:
2186/186
Ja det kunne godt se ud som om, det bliver asus kortet sabertooth og så har jeg tænkt på denne vandkøler, som er et lukket system, det eneste minus er selvfølgelig, at det ikke kan køle grafikkortet.

http://www.edbpriser.dk/vandko...