Superbruger
Tilføjet:
12-05-2012 16:39:45
Svar/Indlæg:
353/59
For at undgå en lang historie kan med fordel springes ned til bunden hvor der skrives med kursiv
Har netop købt mig et helt nyt PC system efter at have leget "gamer"-laptop-legen lidt for lang tid.
Systemet kan ses i min profil men består kort sagt af et MSI Z77A GD-65 bundkort med et Gigabyte GTX 670 Windforce samt en Ivy bridge 3770K kølet med Arctic Cooling Freezer 13 pakket ind i et Corsair 550D kabinet.
Hele pakken er købt for at være maximus-lydløs modsat mine tidligere setups. Der skal IKKE overclockes, overhovedet.
Ville egentlig have købt et Asus Sabertooth Z77 da jeg kun tidligere har købt Asus bundkort, men det var ikke på lager så gik med MSI.
Nu viser det sig, at det, tilsyneladende, i MSI (opdaterede) UEFI BIOS ikke er mulighed for at lave CPU fan auto blæser kontrol WTF %&¤&%/¤/!?!
Tilsyneladende kan man regulere CPU fan til 100%, 75% eller 50%, samt indsætte en slags alarm hvis % RPM går ned til en given værdi (ned til 12,5% som minimum) - men altså ikke temperatur.
Dvs. jeg kan sætte min CPU fan til fast 50% med risiko for overhedning under spil og med "over-blæsning" under idle eller jeg kan køre på 100% 2300RPM konstant FTW
hvad handler det om!? går jeg glip af noget - hvor blev auto-profilen af? er der noget jeg misser?
Anyways stærkt frustreret har jeg set mig nødsaget til at hente Speedfan hvis UI minder mig om noget fra Windows 3.1 - har endnu ikke formået at få sat noget der ligner en auto-cpu fan profil op endnu men det må jo rode med.
Derfor:
1) Kan det passe at MSI kort ikke har en "auto" CPU fan setting hvor blæseren reguleres med temperatur ud fra CPU-use?
2) Antaget det er tilfældet, kan jeg så tilkøbe et eller andet device hvor jeg kan sætte en auto-fan profil op simpelt (men sikkert for hardware) hvor Arctic køleren styres efter temperatur. Være det software eller fan control (det skal ikke være bling-bling og det skal næsten kunne køre af sig selv uden jeg selv skal skrue op og ned i tide og utide). Har overvejet en passiv modstand, fx 50% men er bange for jeg pludselig kommer til at brænde min CPU af // miste system stabilitet hvis det bliver for varmt en sommerdag og blæseren kun kan køre 50% fast
3) Findes der programmer som MSI Afterburner til CPU'er der kan overvåge temperaturen på CPU'en - MSI kan ikke finde ud af det - deres amatør-agtige "control center" crasher ved opstart og får musen til at hakke + giver en masse ligegyldig info.
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af sortiarius d. 12-05-2012 16:41:48.