Jeg har en Acer Bærbar, hvor der på harddisken ligger et recovery image.
Jeg påtænker at sætte en NAS op, bruge den som lager, og derefter skifte HDD'en ud med en SSD.
MEN, jeg vil gerne bruge den windows jeg jo har liggende på HDD.
Kan man (og hvis ja, Hvordan?) finde frem til det image der ligger på HDD, køre det igennem win7lite eller lign, ligge den over på en USB, og boote/installere fra denne med SSD'en i??
Moderator
Tilføjet: 14-05-2012 15:35:30
Svar/Indlæg:
4982/47
Du kan gemme installeren og data, men ikke bruge det i Nlite/7lite overhovedet vist.
Du skal ændre partitions header/ID til alm FAT32 LBA på partitionen, med et partitionværktøj (diskpart kan godt, men er lidt besværlig) for at kunne komme til data´en.
okay ... ellers håbet på at kunne "shrinke" installationen lidt..
Men hvis jeg skal have det ud i en bootable version, er det så nok med installeren, og data.. skal de ikke behandles på en eller anden måde, for at komme til at virke som tilsigtet?
jo, det har du egentligt ret i, det burde jeg vel egentligt kunne.
Og hvis jeg kan få den ud på en DVD (eller flere pga alt det C*** der er med) så er der vel også mulighed for at jeg kan komme til at behandle/shrinke den....
Nogle gange overser man de simpleste løsninger, fordi det "simpelthen ikke kan være så let" :)
Moderator
Tilføjet: 14-05-2012 17:38:51
Svar/Indlæg:
4982/47
Men altså hvis det er Win7, og du vil af med alt deres OEM bloatware (okay Hotkeys osv. er self brugbart, men det kan også hentes fra Acer´s support/FTP, og ofte i en nyere version) så er det bare at installere den rigtige version af Win7, også smider du din key ind under (eller efter) installationen 🙂
Win7 Starter udgaven er dog en anden sag, eftersom der ikke findes et retail installationsmedie overhovedet til denne udgave, det er rent OEM salg og de skal selv levere medie/installer til produktet/kunden.
Hvis du smider en FTP op og sender mig login info, kan jeg nok godt lokkes til at smide det derinde her i aften 😉
Det kan godt være jeg gerne vil hænge dig op på det på et tidspunkt, men jeg tror i første omgang jeg venter, til jeg er kommet lidt længere i projektet..
Indtil videre er jeg "kun" i planlægnings og realitetsundersøgelsesfasen :)
det ved jeg faktisk ikke,..Har cloned en del harddiske men ikke noget ssd´r.Resize kan man med easeus..fra en stort til en lille disk eller kun en partition. Fx fik også cloned en hp bærbar disk med recovery i fat32 med bit by bit og den booter også i recovery´n uden problemer.Det kunne acronis ikke.. 🙂
Jeg kunne ikke få den til at lave en ISO, da jeg forsøgte igår, desværre. Og hvis jeg laver en DVD backup, fylder den 4 DVD skiver, hvihlket vidner lidt om,hvor meget C*** der følger med.
Ideen var, at jeg skulle have fat i partitionen, inden den bliv brændt ud, og fjerne de ting/programmer/features jeg ikke kan/skal/vil bruge, for at få en mere "ren" win7 til min SSD.
Umiddelbart ser det ud til at jeg skal have fat i en ny, ren Win 7 Home Premiun, og have smidt den over på en USB, og bruge den.