Win 8 lugter lidt af Windows MCE. Om det får samme udbredelse er tvivlsomt. Især fordi de har lavet to versioner, én til x86 og en til ARM.
Den til ARM, får trænge kår, da platformen ikke kan afvikle PC-software. Så, det er endnu en platform, der skal konkurrere med Android og iOS. For mig at se, kommer iOS og Windows 8 til at dele vandene på samme måde - men eftersom iOS er langt mere udbredt og populært, tror jeg Microsoft får det svært. Deres Windows Phone 7, virker til at være en ret habil platform, og den smule jeg har leget med det - virker det til at være ret potent. Om Windows 8 til ARM kan leve op til dét, er jeg spændt på at se.
Så er der hele Windows 8 til PC, og jeg synes ikke at problemet er større, end at man kan slå Metro fra. Men, af hvad jeg har set, så ligner det ret meget Windows 7 nedenunder, så hvorfor ikke blive ved en platform der fungerer så godt som den gør.
Der hvor jeg så synes at filmen knækker for Microsoft er manglende support for eks. DVD-film. Et af argumenterne er, at folk ikke rigtigt køber DVD-film længere og derfor ikke ser det på sin computer.
Det kan måske have sin rigtighed. Men i lande hvor vi ikke har en lige så solid streaming-kultur som i eks. USA, giver denne udmelding nada mening. Især ikke til mediecenter PC'er.
Et andet argument var, at Microsoft ville komme i klemme med Hollywood, hvad angik kopisikring.
Et tredje, at det ville gøre Windows 8 dyrere.
De to sidste, er nok de mest idiotiske begrundelser, synes jeg. Folk der downloader film, brænder dem sjældent til DVD for at sætte DVD'en i drevet og afspille på selvsamme computer. Når filmen alligevel ligger der, vil det mest nærliggende jo netop være at afspille den dér.
De kr. 30-40,- som det koster at lægge licensen ved en kopi af Windows, tror jeg de fleste (betalende) kunder nok kunne have klaret. Eller, måske Microsoft bare kunne have inkluderet det i prisen - men, hvorfor gøre det på den nemme måde?
Long story short.
Jeg tror, at Windows 8, bliver for Windows 7, hvad Windows MCE var for Windows XP.
Der er en masse gode tiltag i Windows 8, bevares. Men jeg kan ikke - som bruger - se hvad jeg skal gøre med "intelligent filoverførsel" og andre smarte "hey, lad os give brugeren endnu mere info og bokse" - for det er ikke det jeg er interesseret i.
Ligesom min DVD-afspiller, så skal jeg blot sætte en skive i, og lortet skal afspille. På samme måde, som når jeg sætter mig på min cykel, gider jeg ikke at justere bremser, kæde, saddelhøjde og andre ting, hver gang jeg skal et smut i kiosken. Eller bilen. Bevares. Pedaler, rat, gearstang og en tank med brændstof. Men, jeg skal ikke tage stilling til tænding, sikring til servoer og andre tekniske detaljer. Jeg vil bare køre bil.
Det er dét Microsoft ikke har fattet endnu. Så kan de putte nok så meget krom på fætteren og male den nok så fin Ferrari-rød.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 16-05-2012 12:03:12.